Δημοτική Επιτροπή: «Πράσινο φως» για τους 3 κόμβους
Η διαμόρφωση του κόμβου στην παραλιακή

Στην τελική ευθεία τροχοδρομείται η υλοποίηση τριών σημαντικών κόμβων του Ηρακλείου, που εγκρίθηκαν χθες κατά πλειοψηφία από τη Δημοτική Επιτροπή και πλέον παίρνουν τον δρόμο για την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, προκειμένου να κλείσει και το ζήτημα της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Πρόκειται για τον κόμβο στη συμβολή των οδών Πετράκη-Ρεστιβάκη και λ. 62 Μαρτύρων, τον κόμβο στη συμβολή των οδών Σοφοκλή Βενιζέλου και Αχαιών, καθώς και για το σημείο στη συμβολή των οδών Χριστομιχάλη Ξυλούρη και Παπαγιάννη Σκουλά, Αγίου Ιωάννη Χωστού και Λυκείου.

Πρόκειται χωρίς υπερβολή για κυκλοφοριακές καρμανιόλες, που δημιουργούν τεράστια προβλήματα στην κίνηση πεζών και οδηγών, καθώς ο τρόπος με τον οποίο σήμερα λειτουργούν συνθέτουν ένα αφόρητο κυκλοφοριακό σκηνικό. Η νέα διαμόρφωση των κόμβων τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και χθες η Δημοτική Επιτροπή ενέκρινε κατά πλειοψηφία τον τελικό σχεδιασμό διαμόρφωσής τους. Το σχέδιο της δημοτικής Αρχής θα κατατεθεί προς έγκριση στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο, ενώ οι οριστικές μελέτες, οι εγκρίσεις και τα τεύχη δημοπράτησης εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του έτους.

Κόμβος στο Τζάμπο

Πρώτος και καλύτερος είναι ο κόμβος του Τζάμπο, όπου προβλέπεται μεταξύ άλλων η ανακατασκευή του υφιστάμενου κυκλικού κόμβου σε νέα θέση, μετατοπισμένη δυτικά, η δημιουργία διαβάσεων, η επέκταση πεζοδρομίων, η παροχή προτεραιότητας στα οχήματα που κινούνται εντός της κυκλικής πορείας καθώς και η ρύθμιση της κυκλοφορίας με φωτεινούς σηματοδότες. Σύμφωνα με τους μελετητές, στο Τζάμπο προτείνεται η ανακατασκευή του υφιστάμενου κυκλικού κόμβου σε νέα θέση, μετατοπισμένη δυτικά.

 

Η ανακατασκευή περιλαμβάνει τον επαναπροσδιορισμό στις φορές κατεύθυνσης των οδών που συμβάλλουν σε αυτόν και ρυθμίζει την ασφαλή κίνηση πεζών και ΑμεΑ με τη δημιουργία διαβάσεων και επέκτασης πεζοδρομίων. Κύρια χαρακτηριστικά του κόμβου είναι η ρύθμιση της κυκλοφορίας με φωτεινούς σηματοδότες, η διαμπερής κίνηση του κεντρικού άξονα της λ. 62 Μαρτύρων με προτεραιότητα και η παραχώρηση της προτεραιότητας από τα οχήματα που κινούνται εντός τις κυκλικής πορείας. Οι διαχωριστικές νησίδες είναι υπερυψωμένες και προτείνεται η πλακόστρωσή τους.

Το κεντρικό τμήμα του ελλειψοειδούς κόμβου κυκλικής κίνησης έχει διάμετρο 44 μ. στον μεγάλο άξονα και 15 μ. στον μικρό. Σε όλα τα σκέλη του κόμβου και στους συμβάλλοντες δρόμους θα δημιουργηθούν εγκάρσιες πεζοδιαβάσεις,  με καταφύγιο πεζών στη νησίδα διαχωρισμού, κατάλληλες για την κίνηση ΑμεΑ. Διατηρούνται οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας της λ. 62 Μαρτύρων με πλάτος 3μ. στην κατεύθυνση προς Α/Κ Γιόφυρου και 3.5μ. στην κατεύθυνση προς Ηράκλειο καθώς και στην κυκλική πορεία.

Κόμβος στην παραλιακή

Στη Σοφοκλή Βενιζέλου και Αχαιών μεταξύ άλλων προβλέπονται η κατασκευή ενός ισόπεδου κυκλικού κόμβου με δύο ρεύματα κυκλοφορίας εντός της κυκλικής πορείας, διεύρυνση πεζοδρομίων και δημιουργία δικτύου διάβασης πεζών. Ειδικότερα η πρόταση για τη δημιουργία κόμβου στην παραλιακή προβλέπει ότι θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αχαιών και Σοφοκλή Βενιζέλου (λίγο μετά το Τάλως). Στον κόμβο εγγράφεται κυκλική πορεία με δύο ρεύματα κυκλοφορίας πλάτους 4.30μ η καθεμία, με εσωτερική ακτίνα 6.20 μ. και εξωτερική 14,80 μ., όπου εγγράφονται δύο ζεύγη κύκλων.

 

Η διαμόρφωση του κόμβου στην παραλιακή
Η διαμόρφωση του κόμβου στην παραλιακή

 

Η λύση που προτιμήθηκε ρυθμίζει την ασφαλή κίνηση πεζών και ΑμεΑ με τη δημιουργία διαβάσεων και επέκτασης πεζοδρομίων τοπικά στον κόμβο. Τα υφιστάμενα πεζοδρόμια στην οδό Σοφ. Βενιζέλου και την οδό Αχαιών, πλάτους 1.60μ. και 1μ. αντίστοιχα, συνεχίζονται και διαπλατύνονται σε 1,90μ. και 1.65μ. Κύριο χαρακτηριστικό του κόμβου είναι ότι η προτεραιότητα δίδεται στα οχήματα που κινούνται εντός της κυκλικής πορείας και εφαρμόζεται υποχρέωση παραχώρησης προτεραιότητας στους συμβάλλοντες κλάδους.

Κόμβος στον Άι Γιάννη Χωστό

Για την περίπτωση ανασχεδιασμού του κόμβου στον Άγιο Ιωάννη Χωστό και με τη συνεργασία της Περιφέρειας Κρήτης, προβλέπεται ο επαναπροσδιορισμός των φορών κατεύθυνσης των οδών που συμβάλλουν σε αυτόν, καθώς και ρύθμιση για την ασφαλή κίνηση πεζών και ΑμεΑ με τη δημιουργία διαβάσεων και επέκτασης πεζοδρομίων. Ειδικότερα δύο διαφορετικές παρεμβάσεις δρομολογεί ο Δήμος στην πολύπαθη περιοχή του Άι Γιάννη Χωστού, που εδώ και τόσα χρόνια περιμένει να λυθούν μια σειρά από απερίγραπτα προβλήματα που κάνουν εφιαλτική τη ζωή των διερχομένων.

 

Έτσι, με βάση τον σχεδιασμό που δρομολογείται, θα προχωρήσει η  κατασκευή του κόμβου, που θα ακολουθεί τη μορφολογία των προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που σήμερα υπάρχουν και περιλαμβάνει την κατασκευή ισόπεδου κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Χριστομιχάλη Ξυλούρη και Αγ. Ιωάννη Χωστού με δύο ρεύματα κυκλοφορίας εντός της κυκλικής πορείας. Στον ισόπεδο κυκλικό κόμβο επί της Αγ. Ιωάννη Χωστού εγγράφεται κυκλική πορεία με δύο ρεύματα κυκλοφορίας πλάτους 4.15μ. η καθεμία, με εσωτερική ακτίνα 8μ. και εξωτερική 16,5μ., όπου εγγράφονται δύο ζεύγη κύκλων. Πεζοδρόμια προτείνονται εκτός από της κύριες οδούς και στις γειτονικές οδούς Φαλάννας, Ηρακλή, Λυσιστράτης και Λυττού.

Κύριο χαρακτηριστικό του κόμβου είναι ότι η προτεραιότητα δίδεται στα οχήματα που κινούνται εντός της κυκλικής πορείας και εφαρμόζεται υποχρέωση παραχώρησης προτεραιότητας στους συμβάλλοντες κλάδους. Στον κόμβο επί της Αγ. Ιωάννη Χωστού εγγράφεται κυκλική πορεία με δύο ρεύματα κυκλοφορίας πλάτους 4.15μ. έκαστο, με εσωτερική ακτίνα 8μ. και εξωτερική 16.5μ. όπου εγγράφονται δύο ζεύγη κύκλων.  Στην περιοχή του κόμβου, στις συμβάλλουσες οδούς, διατηρείται μία λωρίδα κυκλοφορίας πλάτους 3,75μ. ανά κατεύθυνση για τις συμβάλλουσες οδούς Λυκείου και Παπαγιάννη Σκουλά. Η οδός Φαλάννας μονοδρομείται και προτείνεται πλάτος κυκλοφορίας 4,70μ. Η οδός Λυσιστράτης μονοδρομείται και προτείνεται πλάτος κυκλοφορίας 6.35μ. Στην Χριστομιχάλη Ξυλούρη ανάμεσα στους δύο κόμβους προτείνεται οδός διπλής κατεύθυνσης με πλάτος κυκλοφορίας 4.0μ. ανά κατεύθυνση.

 

Παράλληλα όμως προβλέπεται και η δημιουργία ενός ακόμα κόμβου στη συμβολή των οδών Χριστομιχάλη Ξυλούρη και Λύττου. Η κατασκευή του κόμβου προβλέπει ότι διατηρείται μία λωρίδα κυκλοφορίας πλάτους 4μ. ανά κατεύθυνση στη Χριστομιχάλη Ξυλούρη. Η οδός Λυττού διατηρείται ως μονόδρομος και προτείνεται πλάτος 4.70μ. Η οδός Σαρπηδόνος διατηρείται ως μονόδρομος και προτείνεται πλάτος 3.20μ. Στη συμβολή Λυττού με Χριστομιχάλη Ξυλούρη θα κατασκευαστεί υπερυψωμένη διάβαση πεζών. Η προέκταση της οδού Χριστομιχάλη Ξυλούρη,  μεταξύ του δεύτερου κόμβου και της οδού Παπαγιάννη Σκουλά, μονοδρομείται με κατεύθυνση από τον κεντρικό άξονα της οδού Παπαγιάννη Σκουλά.