Σημαντικές αντιδράσεις και διαμαρτυρίες για το νέο σχέδιο νόμου που αφορά στη διαχείριση των παραλιών
Σημαντικές αντιδράσεις και διαμαρτυρίες για το νέο σχέδιο νόμου που αφορά στη διαχείριση των παραλιών

Σημαντικές ανησυχίες εκφράζονται τόσο από τις Δημοτικές Αρχές όσο και από τους μισθωτές παραλιών, σχετικά με το νέο σχέδιο νόμου “Αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές” που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Οι διατάξεις του κρίνονται μη βιώσιμες, φέρνοντας στο προσκήνιο τον κίνδυνο εκτόξευσης των τιμών στις ξαπλώστρες και τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Ήδη έχει γίνει γνωστό πως αρκετοί δήμοι που διαθέτουν πολυσύχναστες κι επισκέψιμες παραλίες στην Κρήτη θα αντιδράσουν έντονα, αφού το νέο σχέδιο νόμου φέρνει περιορισμούς και δυσκολίες που κάνουν σχεδόν αδύνατη την διαχείριση των παραλιών.

Την ίδια στιγμή οι αυξημένες απαιτήσεις σε ναυαγοσωστική κάλυψη που δεν συνοδεύονται σε καμία περίπτωση από πόρους από το κεντρικό Κράτος, μετατρέπουν την εξίσωση σε ακόμα πιο δύσκολη.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Π», υπάρχουν αρκετοί δήμοι και δήμαρχοι στην Κρήτη που έχουν σκοπό να φθάσουν την κατάσταση στα άκρα, αφού εφόσον οι διατάξεις του νέου νόμου περάσουν, στην ουσία ακυρώνουν τις προσπάθειες αξιοποίησης των παραλιών, αφού μηδενίζουν τα όποια κέρδη, γιγαντώνοντας παράλληλα τα έξοδα.

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα το γεγονός, πως όπως υπολογίζουν πρόεδροι εταιριών αξιοποίησης παραλιών, αλλά και δήμαρχοι, για να μπορέσει να καταστεί βιώσιμη η διαχείριση μιας παραλίας με τους όρους που βάζει το νέο νομικό πλαίσιο, οι τιμές σε ξαπλώστρες και γενικότερα παρεχόμενες υπηρεσίες, θα πρέπει να είναι τιμές … Μυκόνου.

Και οι μισθωτές όμως κάνουν λόγο για παραλογισμό του Υπουργείου, τονίζοντας πως τους ζητά να πληρώνουν ένα τεράστιο κόστος παραχώρησης και να καταβάλουν τεράστια ποσά κάθε χρόνο για την ορθή λειτουργία και την αξιοποίηση των παραλιών, τη στιγμή που για όλα αυτά τα κόστη δεν παρέχεται καμία εγγύηση, τη στιγμή μάλιστα που δίνεται η δυνατότητα σε μεγάλη μερίδα πολιτών να τα απολαμβάνει νόμιμα κι εντελώς δωρεάν.

«Δεν γίνεται να πληρώνουμε εμείς το μάρμαρο στο Κράτος, να φροντίζουμε για τις παραλίες, για τη λειτουργία τους, την καθαριότητα και τις υποδομές και τελικά το Κράτος να τα παρέχει όλα δωρεάν και νόμιμα στις δικές μας πλάτες» αναφέρει επιχειρηματίας που εξηγεί:

«Πρέπει να καταλάβουν πως είμαστε επιχειρήσεις. Δουλεύουμε με σκοπό το κέρδος. Αυτή τη στιγμή το Κράτος μας ζητά να πληρώνουμε, να φτιάχνουμε υποδομές που θα έπρεπε να υπάρχουν από το Κράτος πριν από εμάς και να δουλεύουμε δωρεάν. Πρέπει να γίνει αντιληπτό πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί».

Νέες διατάξεις

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις:

  1. Τίθενται όρια στο εμβαδόν της παραλίας που μπορεί να παραχωρηθεί, στην έκταση κάθε παραχώρησης, στην επιφάνεια που επιτρέπεται να καταλαμβάνουν τα ομπρελοκαθίσματα και στις αποστάσεις μεταξύ των παραχωρήσεων.

Ειδικότερα:

– Τουλάχιστον το 50% της παραλίας πρέπει να είναι ελεύθερο.

– Το εμβαδόν κάθε παραχώρησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 500 τ.μ. Τα ομπρελοκαθίσματα μπορούν να καταλαμβάνουν μέχρι 60% της παραχωρούμενης έκτασης (30% αν πρόκειται για προστατευόμενους αιγιαλούς και παραλίες, δηλαδή παραλίες που βρίσκονται σε περιοχές Natura και δεν έχουν χαρακτηριστεί απάτητες). Μεταξύ των παραχωρήσεων πρέπει να μεσολαβεί απόσταση τουλάχιστον 6 μέτρων (3 μέτρα σε κάθε πλευρά) και τα ομπρελοκαθίσματα πρέπει να απέχουν από τη θάλασσα τουλάχιστον 4 μέτρα.

– Δεν επιτρέπεται παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας όταν το μήκος ή πλάτος τους είναι μικρότερο των 4 μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του διακριτού τμήματος αιγιαλού είναι μικρότερο από 150 τ.μ.

Ο παλαιός αιγιαλός που συνορεύει με απάτητες παραλίες είναι κοινόχρηστος, ενώ τα υπόλοιπα τμήματα του παλαιού αιγιαλού επανέρχονται στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και θα μπορούν να αξιοποιούνται από την ΕΤΑΔ.

  1. Οι δημοπρασίες θα γίνονται από την Κτηματική Υπηρεσία (όχι από τους δήμους) μέχρι τις 31 Μαρτίου κάθε έτους, σε ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Θεσπίζεται ελάχιστο τίμημα που προκύπτει από μαθηματικό τύπο με βάση τις αντικειμενικές αξίες της περιοχής και τον συντελεστή βαρύτητας του αιγιαλού ανάλογα με τα ειδικά χαρακτηριστικά της παραλίας.

Οι δήμοι θα εξακολουθήσουν να εισπράττουν το 60% του ανταλλάγματος της παραχώρησης.

Οι παραλίες που επιτρέπεται να παραχωρηθούν θα καθορίζονται ετησίως με απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ύστερα από διαβούλευση με τους δήμους με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Φέτος η απόφαση θα εκδοθεί έως τις 31 Μαρτίου και η διαδικασία παραχώρησης θα ολοκληρωθεί έως τις 15 Μαΐου.

  1. Υποχρεώσεις των παραχωρησιούχων. Μεταξύ άλλων θα πρέπει να διασφαλίζουν την ελεύθερη, απρόσκοπτη και ασφαλή διέλευση του κοινού στον αιγιαλό και την παραλία, τη χρήση του αιγιαλού και της παραλίας για άτομα με αναπηρία, να τοποθετούν ντους και αποδυτήρια για την εξυπηρέτηση του κοινού, να διασφαλίζουν την παρουσία ναυαγοσώστη.
  2. Έλεγχοι και καταγγελίες με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας.

Οι πολίτες αποκτούν τη δυνατότητα ελέγχου και υποβολής καταγγελίας μέσω ψηφιακής εφαρμογής στο κινητό τους τηλέφωνο.

Στην πινακίδα σήμανσης του αιγιαλού ή της παραλίας αποτυπώνεται ένας QR-code.

Σκανάροντας τον κωδικό κάθε πολίτης θα μπορεί να υποβάλει καταγγελία.

  1. Ποινές για τους παραβάτες. Οι ποινές που προβλέπονται περιλαμβάνουν πρόστιμα, υποχρέωση απομάκρυνσης των παράνομων εγκαταστάσεων, σφράγιση της επιχείρησης, απαγόρευση συμμετοχής σε νέους διαγωνισμούς.

Για παρεμπόδιση της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία επιβάλλεται πρόστιμο από 2.000 έως 60.000 ευρώ.

Για παρεμπόδιση του ελέγχου το πρόστιμο φθάνει τα 10.000 ευρώ.

  1. Ποινικές κυρώσεις. Όποιος επιφέρει στον αιγιαλό ή την παραλία οποιαδήποτε μεταβολή χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής ή με άδεια που εκδόθηκε παράνομα, ανεξαρτήτως ζημιάς ή βλάβης, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και στην περίπτωση που η μεταβολή προκαλεί σημαντική οικολογική, περιβαλλοντική ή γεωμορφολογική διατάραξη ή βλάβη με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή.