H Ελλάδα μπορεί πραγματικά να γίνει ένα διεθνές κέντρο τροφοδοσίας πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου, καθώς είμαστε μια χώρα που γεωπολιτικά ευνοεί κάτι τέτοιο, τόνισε χθες ο Παναγιώτης Κουρουμπλής σε συνέντευξη Τύπου.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφερόταν στην προώθηση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος που αφορά την εφαρμογή κανονισμού για τον ασφαλή ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο. Η χώρα μας αποκτά το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο εγκαίρως για να μπορέσει να ανταποκριθεί σε διεθνείς υποχρεώσεις της που έχουν να κάνουν με την προστασία του περιβάλλοντος και με τις εκπομπές αερίων των πλοίων αλλά και με τις πολιτικές που στοχεύουν σε μια καλύτερη ποιότητα ζωής, τόνισε ο υπουργός.
Για το θέμα των υποχρεώσεων της χώρας μας, ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε ότι η εσωτερική νομοθεσία της Ελλάδας έπρεπε να προσαρμοστεί με την οδηγία 2014/94 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που συμπεριελήφθη στο σχετικό νόμο 4439/2016 περί καυσίμων των πλοίων.
Έτσι, συνέχισε ο υπουργός, έπρεπε να προχωρήσει η έκδοση ενός Διατάγματος που να εμπεριέχει όλους τους κανόνες λειτουργίας αυτού του νέου πλαισίου για τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, στο πλαίσιο και των υποχρεώσεων της χώρας μας που από το 2020 γίνεται υποχρεωτική η χρήση καυσίμων στα πλοία χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο κάτω του 0,5%.
Ανέφερε ότι για τη σύνταξη του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος υπήρξε συνεργασία των αρμόδιων φορέων, όπως της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), του Πολυτεχνείου, του Τεχνικού Επιμελητηρίου, νηογνωμόνων και άλλων. Τόνισε επίσης ότι η ΕΕ προέκρινε έξι ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) για να διαμορφωθούν οι κανόνες λειτουργίας ώστε να γίνεται η τροφοδοσία των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Η τροφοδοσία, προσέθεσε, θα γίνεται με τέσσερις τρόπους. Από πλοίο σε πλοίο, από βυτίο σε πλοίο, από οργανωμένες εγκαταστάσεις όπως είναι η Ρεβυθούσα, σε πλοίο και από φορητές δεξαμενές σε πλοίο.
Ο υπουργός είπε επίσης ότι υπήρξε ένα πολύ δύσκολο ζήτημα που είχε θέσει η ακτοπλοΐα: αν μπορεί να γίνεται η τροφοδοσία πλοίων, σε πετρέλαιο και σε υγροποιημένο φυσικό αέριο, κατά την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, προκειμένου να μπορεί να τηρούνται πιστά οι ώρες των αφιξοναχωρήσεων των πλοίων. «Με το Προεδρικό Διάταγμα αντιμετωπίζεται και αυτή η περίπτωση» τόνισε.
Αναφορικά με πρόγραμμα Ρoseidon Med II που αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη ναυτιλία, η Μαρία Φωτιάδου διευθύντρια Αναπτυξιακών Δραστηριοτήτων ΔΕΠΑ-Δημόσια Επιχείρηση Αερίου ΑΕ, είπε ότι η συγχρηματοδότηση του προγράμματος αφορά υποδομές σταθερών εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας στα βασικά λιμάνια Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο Κρήτης.
Για τον Πειραιά σε αρχική φάση, προσέθεσε, δεν προβλέπεται εγκατάσταση γιατί ο ανεφοδιασμός θα γίνεται απευθείας με μικρές φορτηγίδες που θα παρέχουν το καύσιμο.
Η Τατιάνα Ελευθεριάδου, υπεύθυνη Δραστηριότητας Στρατηγικής Ανάπτυξης της ΔΕΣΦΑ, δήλωσε ότι η επόμενη φάση του προγράμματος θα αφορά την κατασκευή στη Ρεβυθούσα σταθμού ανεφοδιασμού βυτιοφόρων οχημάτων. Ο σχεδιασμός, προσέθεσε, χρηματοδοτήθηκε από το Poseidon Med II και η κατασκευή από το ΕΣΠΑ 2014 -2020, ενώ έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και, όπως τόνισε, ευελπιστεί να λειτουργεί μέχρι το 2020.
Ο Παναγιώτης Μήτρου, ο υπεύθυνος του τομέα Ναυτικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας στην Lloyd’s Register του Πειραιά, είπε ότι για το Ρoseidon Med II έχουν προβλεφθεί από το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών 53 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 50% συγχρηματοδοτείται από τους εταίρους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και έτσι δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση για το ελληνικό κράτος και τον Έλληνα φορολογούμενο.
Η Άννα Αποστολοπούλου, υπεύθυνη του προγράμματος Ρoseidon Med II από τους Lloyd’s, είπε ότι υπάρχει δυνατότητα μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων να γίνει η χρηματοδότηση ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ τόνισε ότι στο πλαίσιο του προγράμματος γίνεται και ο σχεδιασμός ενός πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρεβυθούσα στα άλλα λιμάνια. Επίσης υπογράμμισε ότι γίνεται παράλληλα αναλυτικός σχεδιασμός σε πέντε πλοία -από τα 10 που έχουν επιλεγεί για τη μετατροπή τους ώστε να χρησιμοποιούν LNG- και μεταξύ αυτών είναι τα πλοία «Festos Palace», «Nήσος Μύκονος» και «Τera jet».