ΤΙ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ Χωρίς Εθνικό Απολυτήριο όσοι δεν ξέρουν ξένες γλώσσες με... πιστοποίηση

Νέες αλλαγές έρχονται στα σχολεία όλης της χώρας με ενίσχυση του εθνικού απολυτηρίου, το οποίο θα συνδεθεί υποχρεωτικά και με τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας θα υπάρξει θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Από την ψήφισή του και ύστερα, οι πρώτοι μαθητές που θα «δουλέψουν» με το συγκεκριμένο σύστημα θα είναι αυτοί που θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου τον Σεπτέμβριο του 2024. Για τους μαθητές της Β’ το 2025-26 και το 2026-27 για αυτούς της Γ’ Λυκείου.

Τα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας θα συνδεθούν με την απόκτηση εθνικού απολυτηρίου. Συγκεκριμένα, δεν θα χορηγείται Εθνικό Απολυτήριο χωρίς ο απόφοιτος να μη γνωρίζει μια από τις ξένες γλώσσες.

Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου.

“Για να εφαρμοστεί μια τέτοια πρόταση” -τονίζει τοalfavita.gr -”πρέπει να αλλάξουν πάρα πολλά μέσα στο σχολείο και στον τρόπο διδασκαλίας Αγγλικών και Πληροφορικής, αλλιώς θα οδηγήσει σε νέους αποκλεισμούς υποψηφίων από τα ΑΕΙ, λειτουργώντας σχεδόν όπως η ΕΒΕ, με την καθιέρωση της οποίας μειώθηκε και ο αριθμός των επιτυχόντων (περίπου 36.000 λιγότεροι τα τελευταία 3 χρόνια της εφαρμογής της ΕΒΕ).

Πρόταση από το 2017

Η πρόταση αυτή, σε ό,τι αφορά τα Αγγλικά, δεν είναι καινούργια. Έχει ξαναπέσει στο τραπέζι τουλάχιστον από το 2017, όταν ο τότε  πρόεδρος του ΙΕΠ, Γεράσιμος Κουζέλης είχε δηλώσει σε εκδήλωση ΕΛΜΕ:

“Θα ενσωματώσουμε την πιστοποίηση της Αγγλικής, ως πρώτης ξένης γλώσσας, εντός του σχολείου, ήδη στην Α’ Λυκείου και θα δώσουμε τη δυνατότητα σε μαθητές να εκπαιδευτούν στη δεύτερη ξένη γλώσσα και μάλιστα στο επίπεδο των 6 ωρών στη Γ’ Λυκείου και των 4 ωρών στη Β’ Λυκείου. Αντιλαμβάνεστε πως δινει μια δυνατότητα πρωτόγνωρη να μάθει κανείς μια γλώσσα και μάλιστα δεύτερη ξένη γλώσσα στο σχολείο χωρίς να πληρώνει το φροντιστήριο”.

Τότε η πρόταση δεν προχώρησε, όμως έχει επαναδιατυπωθεί από προπέρυσι, όταν αποφασίστηκε η εισαγωγή των αγγλικών στο Νηπιαγωγείο και εφέτος επανήλθε, με την Πληροφορική να προστίθεται.

Εξάλλου αποτελεί και πρόταση του ΟΟΣΑ, καθώς δεν είναι τυχαίο ότι στον επόμενο διαγωνισμό PISA, οι μαθητές θα αξιολογηθούν – εκτός από τα τρία βασικά πεδία (μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες) – και στα αγγλικά και στο πεδίο των ψηφιακών δεξιοτήτων. Για τα δύο νέα πεδία θα οργανωθεί και πιλοτικός διαγωνισμός σε χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ (και στην Ελλάδα) μέσα στον επόμενο Απρίλιο.

Στη χώρα μας στην  πιλοτική εφαρμογή της έρευνας PISA   (από 8  έως 26 Απριλίου 2024) θα συμμετάσχουν  43 δημόσια και ιδιωτικά Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια.

Πότε θα γίνουν οι αλλαγές

Δεν είναι σίγουρο ότι εντέλει η πρόταση θα υιοθετηθεί, καθώς προκύπτουν πολλά προβλήματα. Πάντως οι όποιες αλλαγές προκρίνει  ο κ. Πιερρακάκης θα ισχύσουν από το 2027 και θα αφορούν τους μαθητές που θα φοιτήσουν το 2024-25 στην Α’ Λυκείου, θα αντιμετωπίσουν το νέο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέα – Ιωάννη Ζώρα.