Έναν ακόμα ιπτάμενο θρηνεί από χθες η Πολεμική Αεροπορία, μετά τον θάνατο του 34χρονου σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, ο οποίος έχασε τη ζωή του σε θαλάσσια περιοχή 9 ναυτικά μίλια βορειονατολικά της Σκύρου.
Το αεροσκάφος του Σμηναγού απογειώθηκε μαζί με ένα ακόμα αεροσκάφος ίδιου τύπου, προκειμένου να συμμετάσχει σε αναχαίτιση τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών που είχαν εισέλθει παράνομα στο ελληνικό FIR. Μετά την ολοκλήρωση της αναχαίτισης κι ενώ το αεροσκάφος επέστρεφε, στις 12:15 χάθηκε το στίγμα του, χωρίς να εκπέμψει κάποιο σήμα κινδύνου. Αμέσως άρχισε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, στην οποία συμμετείχε ένα ελικόπτερο S-70B του Πολεμικού Ναυτικού, ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας και πλωτό του Λιμενικού που απέπλευσε από τον Μόλυβο της Λέσβου. Στην περιοχή κατευθύνθηκε και η φρεγάτα Ψαρά.
Τα συντρίμμια του αεροσκάφους βρέθηκαν από έναν ψαρά, ο οποίος ενημέρωσε τα σωστικά συνεργεία. Σημειώνεται ότι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία έχει χάσει συνολικά 13 μαχητικά αεροσκάφη τύπου Mirage.
Το συμβάν έγινε αμέσως γνωστό στην ελληνική πλευρά, αλλά και στην τουρκική, με τα τούρκικα μέσα να κάνουν πρώτο θέμα τους την πτώση του αεροσκάφους, αποφεύγοντας ωστόσο να παρουσιάσουν συνολικά την είδηση και την είσοδο των δύο τούρκικων αεροσκαφών στο ελληνικό FIR.
Με ένα πολύ σύντομο, αλλά ανατριχιαστικό μήνυμα αποχαιρέτησαν τον ιπτάμενο οι συνάδελφοί του από την 114 Πτέρυγα Μάχης. «Καλό ταξίδι… τώρα πετάς πιο ψηλά απ’ όλους» έγραψαν χαρακτηριστικά.
«Βροχή» ήταν τα μηνύματα και από την πολιτική ηγεσία της χώρας, με τους πολιτικούς να εκφράζουν τα θερμότερα συλλυπητήριά τους για τον θάνατο του σμηναγού.
Δεν καταρρίφθηκε
Κατηγορηματικά αντίθετες με το σενάριο κατάρριψης του ελληνικού αεροσκάφους Mirage 2000 – 5 εμφανίζονται τόσο η ελληνική όσο και η τουρκική πλευρά. Παρά το γεγονός πως στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας αλλά και στο Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας υπήρξε ένας αρχικός σκεπτικισμός, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να συνηγορεί στο σενάριο κατάρριψης του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τα ελληνικά και τα τουρκικά μαχητικά πετούσα σε «αποδρομή», έχοντας ολοκληρώσει δηλαδή την αποστολή τους κι επιστρέφοντας στη βάση τους. Το ελληνικό Mirage 2000 – 5 πετούσε σε χαμηλό ύψος, 6.000 – 7.000 ποδών, με τις συνθήκες καιρού να είναι καλές και να υπάρχει μονάχα χαμηλή νέφωση σε συγκεκριμένο σημείο. Ο λόγος για την ιδιαίτερα χαμηλή πτήση στην περιοχή εικάζεται πως ήταν η μεγάλη νεφοκάλυψη σε συνδυασμό με την υγρασία, οι οποίες δημιουργούσαν συνθήκες πολύ κακής ορατότητας.
Από τις θέσεις των αεροσκαφών με βάση τα στίγματά τους δεν προκύπτει πως θα μπορούσε το ελληνικό αεροσκάφος να έχει κατ’ οποιοδήποτε τρόπο καταρριφθεί από τουρκικό αεροσκάφος στη διάρκεια της αερομαχίας.
Με βάση τα ως τώρα στοιχεία, ο νεκρός χειριστής του Mirage 2000 – 5 δεν κατάφερε για άγνωστο λόγο να σηκώσει το αεροσκάφος του, με αποτέλεσμα αυτό να συντριβεί στη θάλασσα. Αυτός εκτιμάται πως είναι και ο λόγος που δεν πρόλαβε ο πιλότος να αναφέρει το παραμικρό στον πύργο ελέγχου.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το δυστύχημα φαίνεται να έγινε αστραπιαία, αφού όπως προκύπτει από πληροφορίες που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, ο νούμερο 2 ιπτάμενος του σχηματισμού ανέφερε πως έχει χάσει το νούμερο 1 αεροσκάφος και πως δεν είδε κάποιο αλεξίπτωτο, χωρίς όμως να δίνει κάποια πρόσθετη πληροφορία.
Η ανακοίνωση του ΓΕΑ
Με μια λιτή ανακοίνωση πληροφόρησε για τον θάνατο του σμηναγού Γεώργιου Μπαλταδώρου, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας. Στην ανακοίνωση του το ΓΕΑ αναφέρει τα εξής:
«Την Πέμπτη 12 Απριλίου 2018 και ώρα 12:15, μονοθέσιο αεροσκάφος M2000-5 της 114ΠΜ/331Μ, στη φάση προσέγγισης για προσγείωση μετά ολοκλήρωση επιχειρησιακής αποστολής και σε απόσταση εννέα (9) ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Νήσου Σκύρου, προσέκρουσε στη θάλασσα με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους σμηναγού (Ι) Γεώργιου Μπαλταδώρου. Συγκροτήθηκε αρμόδια επιτροπή για τη διερεύνηση του δυστυχήματος».
Όταν μιλούσε για τους κινδύνους
Καθησυχαστικός και απόλυτα ψύχραιμος σε σχέση με τους κινδύνους των αερομαχιών ανάμεσα σε Έλληνες και Τούρκους εμφανιζόταν σε συνέντευξή του στην Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση, ο σμηναγός Γεώργιος Μπαλταδώρος. Παρ’ όλα αυτά δεν απέκλειε το ενδεχόμενο οι «απέναντι», όπως ονόμαζε τους Τούρκους, να δείξουν μεγαλύτερη επιθετικότητα ή απρόβλεπτη συμπεριφορά.
«Στις περισσότερες περιπτώσεις πηγαίνουμε κοντά, βλέπουμε τι οπλισμός υπάρχει και τι αεροπλάνα είναι κι από κει κι έπειτα συμμορφωνόμαστε με τις οδηγίες του ΕΚΑΕ» δήλωνε ο σμηναγός αναφερόμενος στις αερομαχίες, για να προσθέσει:
«Είμαστε πάντα έτοιμοι για το οτιδήποτε. Τις περισσότερες φορές δεν έχει γίνει τίποτα, αλλά δεν ξέρουμε αν σήμερα ή αύριο έχουν σκοπό να κάνουν κάτι οι απέναντι».
Το tweet Καμμένου
Με ένα post στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter ανακοίνωσε τον θάνατο του Έλληνα πιλότου ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος.
«Ένας Έλληνας πιλότος στο πάνθεον των Ηρώων. Έπεσε υπέρ πίστεως και Πατρίδος μαχόμενος για την προάσπιση της Εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας. Η Πατρίδα θρηνούσα υποκλίνεται. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του και σε όλα τα στελέχη της ΠΑ» ήταν το tweet του υπουργού.
Ποιος ήταν
Στην 331 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας υπηρετούσε ο Σμηναγός Ιπτάμενος Γιώργος Μπαλταδώρος που έχασε τη ζωή του σε αεροπορικό δυστύχημα χθες.
Ο Σμηναγός είχε γεννηθεί στις 3 Ιουνίου του 1984 και είχε καταγωγή από το Μαυροβούνι Καρδίτσας.
Το αεροσκάφος τύπου Mirage 2000 – 5 βρίσκονταν στην 135 Σμηναρχία Μάχης της της Σκύρου ως αεροσκάφος επιφυλακής Readiness.