διαδηλώσεις

Κατατέθηκε στη Βουλή χθες το απόγευμα, το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τις διαδηλώσεις. Με το νομοσχέδιο ορίζεται ο σκοπός των αλλαγών στο πλαίσιο, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, της «διασφάλισης της άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι δημοσίως σε υπαίθριο χώρο χωρίς σοβαρό κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια και διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής ορισμένης περιοχής».

Το νομοσχέδιο προβλέπει την υποχρέωση του οργανωτή να γνωστοποιεί στην κατά τόπον αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή, την πρόθεσή του να καλέσει το ευρύ κοινό ή ορισμένες κατηγορίες προσώπων ή αριθμό συγκεκριμένων ατόμων σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, εξαιρουμένων του εορτασμού της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου. Οργανωτής και διαμεσολαβητής Κεντρικό ρόλο θα έχουν δύο πρόσωπα, ο οργανωτής και ο διαμεσολαβητής.

Ο οργανωτής, ο υπεύθυνος της διαδήλωσης, οφείλει να γνωστοποιήσει εγκαίρως στην αρμόδια αστυνομική αρχή την πρόθεση να καλέσει σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, προκειμένου να λάβει τη σχετική άδεια. Αυτή ορίζει πού επιτρέπεται να γίνει η συνάθροιση ανάλογα με το μέγεθός της, αλλά και τον βαθμό επικινδυνότητας «ως προς την πιθανότητα διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων και διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής». Η συνάθροιση – όπως ισχύει και σήμερα – μπορεί και να απαγορευτεί ή να περιοριστεί.

Πάντως, τα συγκεκριμένα κριτήρια και ο ορισμός της έγκαιρης γνωστοποίησης μένουν να διευκρινιστούν από το ΠΔ. Από την άλλη πλευρά, έμπειρος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. ή του Λιμενικού Σώματος αναλαμβάνει τον ρόλο του διαμεσολαβητή, που συνεργάζεται διαρκώς και άμεσα με τον οργανωτή.

Για την απαγόρευση, περιορισμό ή διάλυση εν εξελίξει δημόσιας συνάθροισης αρμόδια είναι η κατά τόπον αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή με απλή γνώμη των οικείων δημάρχων, ενώ για τη διάλυση δεν απαιτείται άδεια εισαγγελέα, παρά μόνο ενημέρωση. Σε περίπτωση δε απαγόρευσης διαδήλωσης, οι αιτιάσεις για αναστολή εκτέλεσης κατατίθενται στην Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ, που πρέπει να αποφασίσει μέσα σε τρεις ημέρες.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθεί προς επεξεργασία στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, εντός της τρέχουσας εβδομάδας.  Οι συνδικαλιστές φέρεται να θεωρούν ότι είναι μια κίνηση που έρχεται να δυσκολέψει ή ακόμα και να απαγορεύσει τις διαμαρτυρίες.

Αντιδράσεις υπάρχουν από την αντιπολίτευση και νομικούς κύκλους που υποστηρίζουν ότι συνιστά αναβίωση του χουντικού κατασταλτικού νομικού πλαισίου, καθώς επαναφέρει σε ισχύ τις βασικές ρυθμίσεις του χουντικού νομοθετικού διατάγματος 794 του 1971.

Απαντώντας σε σχετικά δημοσιεύματα, ο συνταγματολόγος κ. Νίκος Αλιβιζάτος, που συμμετείχε στη σύνταξη της πρότασης νόμου του τότε δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη (2012), στην οποία σε μεγάλο βαθμό στηρίζεται το νομοσχέδιο, έκανε λόγο για «κραυγαλέα ανακρίβεια».

«Νομοσχέδιο καταστολής και ποινικοποίησης της λαϊκής κινητοποίησης είναι αυτό που δόθηκε τελικά χτες στη δημοσιότητα από την κυβέρνηση για τον περιορισμό των διαδηλώσεων» έχει αναφέρει το ΚΚΕ. Πέτσας: Το σχέδιο νόμου καλύπτει ένα υπαρκτό κενό Νωρίτερα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας είχε προαναγγείλει την κατάθεση του νομοσχεδίου.

Όπως δήλωσε, κατά την τακτική ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, «το σχέδιο νόμου καλύπτει ένα υπαρκτό κενό στην προστασία των ατομικών και κοινωνικών ελευθεριών που προβλέπει το Σύνταγμα και επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σύγχρονο νομικό πλαίσιο για την άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και ειδικότερα τη διενέργεια δημοσίων συναθροίσεων.

Κατοχυρώνεται έτσι το δικαίωμα όσων επιθυμούν να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους, χωρίς όμως να καταπατώνται τα δικαιώματα των πολλών».   ‘