Βατά, αναμενόμενα, αλλά για πολύ καλά διαβασμένους μαθητές και κλιμακούμενης δυσκολίας ήταν τα θέματα των Πανελλήνιων Εξετάσεων στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι της Γ’ Λυκείου.
Μεγαλύτερες δυσκολίες παρατηρήθηκαν στη Φυσική, τα θέματα της οποίας καλύπταν μεγάλο εύρος ύλης. Στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και στην Ιστορία, παρά το γεγονός πως το πεδίο των ερωτημάτων ήταν ευρύ, οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι θα μπορούσαν να πιάσουν το άριστα.
Σε γενικές γραμμές, οι φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις έδειξαν πως η αρμόδια επιτροπή θεμάτων δεν ήθελε να δυσκολέψει ιδιαίτερα τους υποψήφιους, αλλά εξέτασε το μεγαλύτερο εύρος της εξεταστέας ύλης, αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας κυρίως στα Θετικά μαθήματα.
«Τα φετινά θέματα της Φυσικής κρίνονται διαβαθμισμένης δυσκολίας και θεωρούνται ορθώς επιστημονικά διατυπωμένα και μικρότερης έκτασης σε σχέση με τα περσινά» αναφέρει σχολιάζοντας τα θέματα της Φυσικής ο φυσικός και διευθυντής του Φροντιστηριακού Ομίλου ΕΝΑ, κ. Γιώργος Γραμματικάκης για να προσθέσει:
«Πιο συγκεκριμένα, το θέμα Α αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας, χωρίς να απαιτείται αιτιολογία. Το θέμα Β αφορά σε ερωτήσεις με αιτιολόγηση, που εξετάζουν τόσο τη θεωρία όσο και την κριτική ικανότητα των υποψηφίων. Αυξημένων απαιτήσεων μπορεί να χαρακτηριστεί το ερώτημα Γ4 από το θέμα Γ, όπως και τα ερωτήματα Δ3 και Δ5 από το θέμα Δ. Το θέμα Δ γενικότερα αποτελείται από ένα πρόβλημα που απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για την επίλυση του. Σε γενικές γραμμές, τα θέματα ανταποκρίνονται στο επίπεδο και στις απαιτήσεις του διαγωνισμού Φυσικής Πανελληνίων εξετάσεων, είναι στο πνεύμα του σχολικού βιβλίου και καλύπτουν μεγάλο εύρος της εξεταζόμενης ύλης».
Από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης του του Φροντιστηρίου Δομή κ. Γιάννης Ζάρας αναφέρει:
«Τα θέματα ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας, καλύπτουν αρκετά μεγάλο μέρος της ύλης και σχεδόν οι μισές μονάδες ήταν από τη νέα ύλη. Πιο αναλυτικά:
Το θέμα Α εξέταζε τη θεωρία, χωρίς να κρύβει παγίδες ή ασάφειες. Το Β θέμα χαρακτηρίζεται βατό, με τον αστερίσκο ότι οι μαθητές θα πρέπει να ήταν πολύ καλά εξασκημένοι στη μεθοδολογία του Β1 και του Β3. Το θέμα Γ ήταν άσκηση που υπάρχει παρόμοια στο σχολικό βιβλίο μεν, αλλά είναι από τις δύσκολες. Το θέμα Δ παραδοσιακά κρίνεται το πιο απαιτητικό, καθώς συνδύαζε τρία διαφορετικά κεφάλαια με τα οποία ο υποψήφιος θα έπρεπε να είναι απόλυτα εξοικειωμένος.
Συνολικά τα θέματα στη Φυσική φέτος θα έλεγα ότι ήταν ιδιαιτέρως απαιτητικά, μεγάλης έκτασης και δεν έφτανε να είναι κάποιος μαθητής αυτό που λέμε καλά προετοιμασμένος». Ο φυσικός του Φροντιστηρίου «Ολοκλήρωση» Βασίλης Κατσαμάνης υποστηρίζει:
«Τα σημερινά θέματα της φυσικής ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας που περιλαμβάνουν ερωτήσεις από όλη την εξεταστέα ύλη.
To θέμα Α είναι ένα καθαρά θεωρητικό θέμα που περιλαμβάνει ερωτήσεις από όλη την ύλη. Απαιτούσε όμως προσεκτική ανάγνωση από τα παιδιά
Το θέμα Β είναι θεωρητικό θέμα που απαιτεί αιτιολόγηση και κατανόηση της ύλης. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτούσε το Β3 με τον φασματογράφο μάζας.
Το θέμα Γ για άλλη μια χρονιά ήταν από τον το κεφάλαιο του ηλεκτρομαγνητισμού. Ήταν σχετικά βατό με σημεία που απαιτούσαν καλή ανάγνωση και μελέτη.
Το θέμα Δ ήταν ένα συνδυαστικό θέμα από τρία κεφάλαια της ύλης ιδιαίτερα αυξημένης δυσκολίας. Απαιτούσε καλή προετοιμασία».
Σε σχέση με το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας ο οικονομολόγος Σταύρος Μπαρμπουνάκης από το Φροντιστήριο «Θεωρία & Πράξη» ισχυρίζεται:
«Τα φετινά θέματα στο μάθημα της Οικονομίας καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος της ύλης χωρίς να χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας. Αναλυτικότερα:
Τα θέματα θεωρίας της πρώτης ομάδας, με τις ερωτήσεις σωστού – λάθους και πολλαπλής επιλογής, είχαν σαφείς διατυπώσεις στο πνεύμα του σχολικού βιβλίου καλύπτοντας ένα σημαντικό μέρος της θεωρίας.
Στο ίδιο πνεύμα κυμάνθηκαν και τα θέματα ανάπτυξης της δεύτερης ομάδας εστιάζοντας αποκλειστικά στο 10ο κεφάλαιο. Για να απαντηθεί το ερώτημα δ, χρειαζόταν εκτεταμένη ανάλυση μιας ενότητας μέρος της οποίας δεν είναι με ιδιαίτερη σαφήνεια αναπτυγμένο μέσα στο σχολικό βιβλίο.
Το τρίτο θέμα ήταν άσκηση από τα κεφάλαια 7 και 9 και κυμαινόταν στα γνωστά πλαίσια των πρακτικών θεμάτων του μαθήματος, χωρίς κάποια ιδιαίτερη δυσκολία στην επίλυσή του.
Τέλος, το τέταρτο θέμα αναφερόταν στα κεφάλαια 2,4 και 5 χωρίς ιδιαίτερες μαθηματικές απαιτήσεις για την επίλυσή του, ενώ περιλάμβανε και ένα θεωρητικό ερώτημα από το κεφάλαιο 4, μειώνοντας έτσι τον βαθμό δυσκολίας».
Ο οικονομολόγος του Φροντιστηρίου «Πορεία» Ευτύχης Νικολιδάκης υποστηρίζει:
«Σε γενικές γραμμές τα φετινά θέματα στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής ήταν σαφώς διατυπωμένα, κάλυπταν μεγάλο μέρος της ύλης και κάποιος καλά προετοιμασμένος μαθητής θα μπορούσε να αγγίξει το άριστα.
ΘΕΜΑ Α: Τα ερωτήματα Σωστού-Λάθους και πολλαπλής επιλογής ήταν κατανοητά και χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις.
ΘΕΜΑ Β: Αναμενόμενη ερώτηση ανάπτυξης από το 10ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου, το οποίο εξετάζεται φέτος για πρώτη φορά μετά την αλλαγή της ύλης.
ΘΕΜΑ Γ: Σχετικά εύκολο θέμα από το 7ο κεφάλαιο. Το ερώτημα Γ2 ίσως να προβλημάτισε ορισμένους υποψηφίους.
ΘΕΜΑ Δ: Μια άσκηση η οποία συνδυάζει στοιχεία ζήτησης και προσφοράς ενός αγαθού με κρατική παρέμβαση στην ισορροπία της αγοράς. Για την επίλυση του απαιτείται καλή κατανόηση των εννοιών του κάθε κεφαλαίου και γνώσεις άλγεβρας.
Καλά αποτελέσματα σε όλους τους υποψήφιους».
Αναφορικά με το μάθημα της Ιστορίας, η φιλόλογος Μαρία Βοσκάκη από το «Πεδίο Επιτυχίας» αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Τα θέματα της Ιστορίας Προσανατολισμού είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και αντλούνται από όλα τα κεφάλαια. Οι εκφωνήσεις είναι σαφείς, δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας και δεν θα δυσκολέψουν τους διαβασμένους μαθητές. Το θέμα Α περιέχει αναμενόμενους ορισμούς και λίγο μεγαλύτερους σε έκταση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Επίσης οι ερωτήσεις Σωστού – Λάθους είναι ακριβείς χωρίς κάποια δυσκολία. Στο θέμα Β οι ερωτήσεις ανάπτυξης δεν είναι συνδυαστικές.
Είναι σαφείς και όχι δύσκολες καθώς η απάντησή τους εντοπίζεται σε συγκεκριμένες παραγράφους του σχολικού εγχειριδίου. Το θέμα Γ είναι συνδυαστικό και τα κείμενά του σχετίζονται άμεσα με τις πληροφορίες του σχολικού εγχειριδίου. Ωστόσο ενδέχεται το κείμενο 1 (του θέματος Γ) λόγω της αρχαΐζουσας γλώσσας να δυσκολέψει κάποιους μαθητές. Τέλος το θέμα Δ πρόκειται για θέμα δύο υποερωτημάτων από το ίδιο κεφάλαιο (Παρευξείνιος Ελληνισμός τον 19ο και 20ο αι.) και αφορά πληροφορίες του σχολικού εγχειριδίου που εύκολα εντοπίζονται και αποτελούν μια συνέχεια. Τα κείμενά του είναι κατανοητά αλλά χρήζουν συνδυασμού».
Από την πλευρά της η φιλόλογος Γεωργία Βουβάκη από το Φροντιστήριο «Ξύστρα» υποστηρίζει:
«Τα σημερινά θέματα της Ιστορίας χαρακτηρίζονται από σαφήνεια και ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας. Εξέταζαν μεγάλο μέρος της ύλης, ενώ ο χρόνος ήταν επαρκής για ολοκληρωμένη και ουσιαστική επεξεργασία από τους μαθητές. Οι ερωτήσεις εξέταζαν την οικονομική ιστορία (17 από τα 100 μόρια του διαγωνίσματος), ενώ δόθηκε έμφαση στο προσφυγικό (20 μόρια) και στο Ποντιακό (25 μόρια). Από τα Κόμματα (23 μόρια) και την ιστορία της Κρητικής Πολιτείας (15 μόρια) τα θέματα έχουν ζητηθεί και στο παρελθόν και δεν άφηναν περιθώρια για παρερμηνείες.
Πιο συγκεκριμένα:
Αναφορικά με την πρώτη ομάδα, το θέμα Α1 που ζητούσε το περιεχόμενο 3 ιστορικών όρων, ήταν αντλημένο από τα τρία πρώτα κεφάλαια με θέματα που έχουν εξεταστεί κατ’επανάληψη.
Θέμα Α2: Οι ερωτήσεις Σωστού-Λάθους καλύπτουν όλη την ύλη, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.
Τα Θέματα Β1-Β2 δεν παρουσιάζουν δυσκολία. Σαφείς και χωρίς υποερωτήματα ερωτήσεις, έχουν την απάντησή τους σε συγκεκριμένες παραγράφους του σχολικού βιβλίου.
Το θέμα Γ1, με δύο υποερωτήματα είναι συνθετικό που απαιτεί γνώσεις από δύο διαφορετικά κεφάλαια του βιβλίου, και με το ένα από τα δύο κείμενα σε καθαρεύουσα, χωρίς όμως να είναι απαιτητικό. Το μέρος που αφορά στο προσφυγικό ζήτημα κατά τον 19ο αιώνα εξετάζεται για πρώτη φορά.
Το θέμα Δ1 περιλαμβάνει τρία κείμενα πηγών και δύο υποερωτήματα. Αναφέρεται στη διπλωματική ιστορία του ποντιακού ελληνισμού στην πιο κρίσιμη καμπή της ιστορίας του. Η περιορισμένη εξέταση του κεφαλαίου την περασμένη χρονιά και η πρόσφατη επαναφορά του στην εξεταζόμενη ύλη ίσως το καθιστούσαν και σχετικά αναμενόμενο».