Με κομμένη την ανάσα παρακολουθούν οι καταναλωτές το απίστευτο ράλι στις τιμές των υγρών καυσίμων. Μετά από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία κι ενώ οι τιμές βρίσκονταν ήδη στα ύψη, άρχισε μια διαρκής κούρσα δεκαήμερων αυξήσεων, που ανέβαζε τις τιμές από 5 έως και 10 λεπτά την ημέρα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, οι τιμές των υγρών καυσίμων να ξεπεράσουν τα 2 ευρώ ανά λίτρο και οι καταναλωτές να μειώσουν δραματικά τις μετακινήσεις τους.
Παρά το γεγονός όμως ότι την τελευταία εβδομάδα οι παγκόσμιες τιμές πετρελαίου μειώνονται καθημερινά, οι μειώσεις δεν έχουν περάσει ακόμα στους καταναλωτές, ενώ την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση επιμένει στο αφήγημα της αισχροκέρδειας κι αρκείται σε ένα αμφιβόλου αποτελεσματικότητας «πλαφόν» αφού σε καμία περίπτωση δεν δέχεται να μειώσει Ειδικό Φόρο ή ΦΠΑ.
Οι ευθύνες ωστόσο της κυβέρνησης είναι τεράστιες, ενώ και οι παρεμβάσεις που οφείλει να κάνει άμεσες, αν δεν θέλει να βυθιστεί σε έναν κύκλο αμφισβήτησης περί των αγαθών προθέσεων της. Στην όλη ακραία κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, οι πρατηριούχοι ρίχνουν τις ευθύνες των αυξήσεων κατά κανόνα σε διυλιστήρια και κυβέρνηση, ενώ δηλώνουν πως την τελευταία εβδομάδα τουλάχιστον, οι πραγματικές μειώσεις που έχουν φθάσει σε αυτούς στην χονδρική, δεν ξεπερνούν τα 3 έως 5 λεπτά ανά λίτρο καυσίμου.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου μάλιστα, το τελευταίο διάστημα πριν από την επιβολή πλαφόν είχαν σχεδόν μηδενίσει τα κέρδη τους σε μια προσπάθεια να ανταπεξέλθουν στις αυξήσεις. Η απόφαση της κυβέρνησης ωστόσο να δουλέψουν με πλαφόν, που καθορίζεται από τα περιθώρια κέρδους του Σεπτεμβρίου 2021, έδωσε σε πολλά πρατήρια τη δυνατότητα να αυξήσουν τα κέρδη που είχαν μειώσει και κατά συνέπεια, να λειτουργούν με ακριβότερες τιμές.
Από την άλλη πλευρά, η διαχρονική στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας να αρνείται τις μειώσεις, είτε σε ειδικούς φόρους είτε σε ΦΠΑ στα καύσιμα, έχει δημιουργήσει ένα άτυπο πεδίο αντιπαράθεσης, όπου οι πρατηριούχοι εξαντλούν κάθε περιθώριο νομιμότητας.
Όπως δηλώνουν χαρακτηριστικά, όλα τα τιμολόγιά τους περνιούνται στην πλατφόρμα “My data” και η κυβέρνηση μπορεί να τους ελέγξει καθημερινά. Αφού η κυβέρνηση δεν επιδιώκει να μειώσει τους φόρους αφενός κι αφετέρου δεν επιβάλλει πρόστιμα ή τα επιβάλλει πλημμελώς, ενώ θεωρεί πως υπάρχει αισχροκέρδια, εικάζεται πως όλο αυτό το παιχνίδι ανόδου των τιμών, δεν σχετίζεται με τους πρατηριούχους, αλλά υλοποιείται με πολλαπλές σκοπιμότητες προς όφελος συγκεκριμένων ομάδων και εις βάρος των καταναλωτών.
Για το θέμα πήρε θέση και ο Σύνδεσμος Πωλητών Πετρελαιοειδών Ηρακλείου, ο οποίος και χαρακτηρίζει την κατάσταση «χαοτική», αφού όπως τονίζει «η επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των καυσίμων έως 30 Ιουνίου 2022 έχει δημιουργήσει σημαντικές ανισότητες και αποκλίσεις στις τιμές καυσίμων λιανικής, καθώς λόγω των καθημερινών άνευ προηγουμένου υψηλών ανατιμήσεων στα καύσιμα, διαφοροποιείται η τιμή πώλησης ανά πρατήριο ανάλογα με την ημερομηνία εφοδιασμού του κάθε πρατηρίου».
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «το φαινόμενο αυτό εντείνεται κατά τη σύγκριση με τις τιμές καυσίμων στην περιφέρεια, όπου το ύψος των καταναλώσεων είναι συγκριτικά σαφώς περιορισμένο σε απομακρυσμένες περιοχές με ελάχιστους κατοίκους. Γεγονός το οποίο προκαλεί σύγχυση και εκνευρισμό στον καταναλωτή όταν αντικρίζει χάσμα ή απότομη εντυπωσιακή αύξηση τιμών».
Οι πρατηριούχοι αναφέρουν πως ήδη για το θέμα έχουν πραγματοποιήσει συνάντηση με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου κ. Συριγωνάκη, ο οποίος και κατανόησε το μέγεθος του προβλήματος.