ΟΑΚ
Της Λίλιαν Δαφερμάκη

Μια συντονισμένη προσπάθεια για την προώθηση μιας νέας γενιάς έργων που θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του νέου Ταμείου Ανάκαμψης βρίσκεται σε εξέλιξη στη διεύθυνση συγκοινωνιακών έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Το γεγονός ότι υπάρχει ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο το οποίο δύναται να καλύψει το οικονομικό υπόβαθρο έργων, έχει ενεργοποιήσει τα διοικητικά στελέχη του Οργανισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, έχουν αρχίσει να επεξεργάζονται τις ρεαλιστικές προτάσεις που μπορούν να κατατεθούν για να υπάρξει άμεση απορρόφηση κονδυλίων με σκοπό την υλοποίηση έργων για την ενίσχυση της ανάπτυξης, τα οποία έχει ανάγκη ο τόπος για να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά το σοβαρό́ έλλειμμα υποδομών σε συγκοινωνιακές παρεμβάσεις. Στη λίστα που έχει αρχίσει ήδη να διαμορφώνεται κορυφαία θέση έχει η ολοκλήρωση των συνοδών έργων της Μεσαράς που αφορούν σε ένα «πακέτο» έργων, το κόστος των οποίων ανέρχεται στο ποσό των 20 εκατ. ευρώ.

Τα συνοδά αυτά έργα, δεν αφορούν την εργολαβία «σκούπα» που βρίσκεται σε αυτή τη φάση σε εξέλιξη, προκειμένου να αντιμετωπισθούν μελετητικές εκκρεμότητες και εργασίες στερέωσης σε εξέλιξη μετά από τις κατολισθήσεις που σημειώθηκαν. Στο «πακέτο» αυτό περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση των έργων στην αρχή του εθνικού δρόμου, η αποκατάσταση της σήραγγας Απομαρμά ο κόμβος του Πανασού, το παράπλευρο δίκτυο, η ολοκλήρωση του κόμβου στο Καστέλλι.

Στη λίστα της χρηματοδότησης, σύμφωνα με πληροφορίες της «Π»  μπορούν να εναχθούν έργα της ανατολικής Κρήτης τα οποία έχουν μια δυναμική, καθώς διαθέτουν υψηλό βαθμό ωριμότητας σε μελετητικό επίπεδο, και διασφαλισμένους περιβαλλοντικούς όρους. Για παράδειγμα ένα σημαντικό και μεγάλο έργο είναι Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος το κόστος του οποίου εκτιμάται στα 140 εκατ. ευρώ.

Επίσης σημαντικό έργο είναι το οδικό δίκτυο από Καλό Χωριό- Γέφυρα Φρουζί, μέχρι την παράκαμψη της Παχιάς Άμμου (συμπεριλαμβανομένης και της παράκαμψης) που αποτιμάται στα 100 εκ ευρώ. Με την ίδια λογική μπορεί άριστα να ενταχθεί στο συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το έργο Γεροπόταμος- Πάνορμο Εξάντης, όπου το κόστος υλοποίησης αποτιμάται στο ποσό των 75 εκατ. ευρώ και αφορά σε διαμόρφωση 10 χιλιομέτρων εθνικής οδοποιίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο έργο το δικαστήριο για της απαλλοτριώσεις έχει οριστεί για τις 6 Οκτωβρίου, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να «τρέξουν» τάχιστα οι εργασίες για την υλοποίηση του. Τα έργα αυτά έχουν τη δυνατότητα τέλος του 2021 ή το αργότερο αρχές του 2022 να δημοπρατηθούν και να υλοποιούνται.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για τα έργα αυτά έχει καταθέσει συγκροτημένη πρόταση και το ΤΕΕ ΤΑΚ στην αρχής της χρονιάς, τεκμηριώνοντας μια σχετική εισήγηση που πρότεινε την αξιοποίηση ενός άλλου χρηματοδοτικού εργαλείου που αφορούσε τα ομόλογα του ελληνικού́ δημοσίου.

Τα έργα αυτά δεν περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα παραχώρησης του ΒΟΑΚ που κινείται στον άξονα Κίσαμος- Χανιά -Ηράκλειο- Χερσόνησος -Νεάπολη, και άρα μπορούν να ενταχθούν σε ένα διαφορετικό χρηματοδοτικό πλαίσιο που έρχεται να «κουμπώσει» την ανάγκη επέκταση της ενίσχυσης των συγκοινωνιακών δομών του τόπου μας.  Το όλο θέμα αναμένεται να συζητηθεί το επόμενο διάστημα στη διοίκηση του ΟΑΚ όπου αναμένεται να σχηματοποιηθεί στην οριστική της μορφή και κοστολογημένα η πρόταση που θα διαμορφωθεί και θα προωθηθεί στο αρμόδιο υπουργείο.