Αντί για την Καλντέρα, δένει στην Κρήτη το πρώτο κρουαζιερόπλοιο

Το πρώτο «πλήγμα» έστω και μικρού μεγέθους στον τουρισμό της Σαντορίνης που εξακολουθεί να ταλαιπωρείται από την σεισμική δραστηριότητα έρχεται από την κρουαζιέρα.

Το πρώτο κρουαζιερόπλοιο, το «VIKING STAR», που επρόκειτο να «ανοίξει» φέτος τη σεζόν σε έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς του πλανήτη, αλλάζει ρότα και αντί για την Καλντέρα θα προσεγγίσει στις 10 Φεβρουαρίου τα Χανιά.

Σημειώνεται ότι για τον Φεβρουάριο σύμφωνα με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας είναι προγραμματισμένες μόλις δύο κρουαζιέρες, από το ίδιο πλοίο, στις 10 Φεβρουαρίου και στις 15/02/2025. Οι επόμενες κρουαζιέρες αναμένονται από τις 11 Μαρτίου πάλι με το «VIKING STAR») ενώ συνολικά τον Μάρτιο αναμένονται δέκα κρουαζιερόπλοια.

Τα λιμάνια

Ωστόσο όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά αυτό που θα κληθούν να διαχειριστούν εταιρείες και το λιμενικό ταμείο είναι το που θα προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια εφόσον ισχύσουν και αργότερα τα μέτρα προστασίας από κατολισθήσεις που ανακοινώθηκαν χθες και προβλέπουν μεταξύ άλλων το κλείσιμο των λιμανιών Αμμουδίου, Αρμένης, Κόρφου και Παλαιού Λιμένα Φηρών. Προκειμένου λοιπόν να επανέλθει η κρουαζιέρα χρειάζεται να ληφθούν και μέτρα διαχείρισης των κρουαζιερόπλοιων για την πρόσβαση των επισκεπτών στο νησί. Ως ένα βαθμό το πρόβλημα αυτό μπορεί να αντιμετωπισθεί εφόσον το λιμάνι του Αθηνιού παραμένει ανοικτό.

Το στοίχημα του Πάσχα

Σε κάθε περίπτωση αυτό που φαίνεται να απασχολεί ένα «στοίχημα» για την τουριστική βιομηχανία, εφόσον βέβαια αποφευχθούν τα χειρότερα όσον αφορά τη σεισμική δραστηριότητα, είναι αν η αγορά θα ανοίξει το Πάσχα για το οποίο φέτος υπήρχαν μεγάλες προσδοκίες καθώς συμπίπτει για Καθολικούς και Ορθοδόξους. Αν συνεχισθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα οι σεισμικές δονήσεις τότε υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να χαθεί το Πάσχα για το νησί.

Επίσης η εξέλιξη της σεισμικής ακολουθίας θα δείξει εάν υπάρχει κάποια ελπίδα για «διάσωση» του εσωτερικού τουρισμού, κύρια, την περίοδο της Αποκριάς και του τριημέρου Καθαράς Δευτέρας και της αργίας της 25ης Μαρτίου.

Όμως αυτό που παρηγορεί τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό είναι, όπως σημειώνεται, ότι οι δημοφιλείς προορισμοί ανακάμπτουν γρήγορά μετά την ομαλοποίηση της όποιας άσχημης κατάστασης. Αυτό έδειξε η εμπειρία του κορονοϊού διεθνώς αλλά και η περίπτωση της Ρόδου μετά τις μεγάλες φωτιές.

Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις από τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες κρουαζιέρας ή άλλους εμπλεκόμενους για ακυρώσεις, αν και βέβαια οι εξελίξεις θα κρίνουν την εξέλιξη της σεζόν.

Παγκόσμιος προορισμός

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Σαντορίνη είναι ένα παγκόσμιος προορισμός. Είναι ενδεικτικό ότι με ένα μόνιμο πληθυσμό 15 – 20.000 κατοίκων υποδέχθηκε το 2023 υποδέχθηκε 3,4 εκατ. τουρίστες (αεροπορικές αφίξεις, ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα) ενώ το 2024 η διεθνής αεροπορική επιβατική κίνηση στο νησί(αφίξεις/αναχωρήσεις) έφτασε τους 1.543.796 επιβάτες (αύξηση 1,8% σε σύγκριση με το 2023) και η συνολική αεροπορική επιβατική κίνηση έφτασε τους 2.877.122 επιβάτες (+3,7%). Μάλιστα, παρά τις αρχικές εκτιμήσεις και το 2024 η Σαντορίνη έκλεισε με θετικό πρόσημο όσον αφορά τις διεθνείς και εσωτερικές αεροπορικές αφίξεις, αφήνοντας σε αρνητικό έδαφος την άλλη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού την Μύκονο.

Πάντως, η σεισμική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης απασχολεί και το Υπουργείο Τουρισμού., Σε πρόσφατη σύσκεψη υπό την Υπουργό Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη, ο καθηγητής Σεισμολογίας Δρ. Κώστας Παπαζάχος ενημέρωσε για τις τελευταίες εξελίξεις καθώς και την πορεία του φαινομένου αξιολογώντας όλα τα διαθέσιμα δεδομένα. Από την πρώτη στιγμή όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού είναι σε ετοιμότητα, παρακολουθουν τις εξελίξεις, και είναι σε άμεση συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές και τους επιστημονικούς φορείς.

Οι πύλες διαφυγής

Οι σεισμικές δονήσεις επανάφεραν στην επιφάνεια και το έλλειμμα υποδομών στο νησί, με πρώτης προτεραιότητας ζήτημα ένεκα των συνθηκών, την δημιουργία «πυλών διαφυγής». Ήδη, το Λιμενικό Ταμείο έχει ολοκληρώσει τα τεύχη δημοπράτησης για το έργο «Θαλάσσια Πύλη Διαφυγής στο Αλιευτικό Καταφύγιο Βλυχάδας Νήσου Θήρας» προϋπολογισμού 3 εκατ.

Τέτοια έργα θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν ότι σε περίπτωση προβλήματος στο λιμάνι του Αθηνιού, θα είναι εφικτή η θαλάσσια διασύνδεση και η τροφοδοσία του νησιού σε έκτακτες καταστάσεις. Οι δύο πύλες, μία στη Βλυχάδα και μία ακόμα στη θέση Κολούμπο βρίσκονταν στο στάδιο των μελετών το 2013 επί δημαρχίας Νίκου Ζώρζου. Η διαδικασία είχε προχωρήσει αρκετά όμως το 2019 η νέα στη συνέχεια δημοτική αρχή αποφάσισε ότι δεν χρειαζόταν κάποια παρέμβαση, αφού θα γινόταν νέο λιμάνι. Τελικά με την επανεκλογή του νυν δημάρχου το σχέδιο μπήκε πάλι σε εφαρμογή από το Δημοτικό Λιμενικό ταμείο

Παράλληλα το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας προχωρεί στο σχεδιασμό για την δημιουργία νέου λιμανιού στον Μονόλιθο.

Υπενθυμίζεται ότι σήμα εκκίνησης για την κατασκευή του νέου λιμανιού στη Σαντορίνη δίνει η τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή και περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών». Με το άρθρο 2 του σχεδίου νόμου που φέρει τον τίτλο «Κατασκευή νέου λιμένα Θήρας Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 5 π.δ. 82/2023» προστίθεται στο ΠΔ παράγραφο που αναφέρεται στο νέο λιμάνι Θήρας που προβλέπει ότι «οι μελέτες που απαιτούνται για την κατασκευή του νέου λιμένα στη Νήσο Θήρα, καθώς και οι αναγκαίες μελέτες των συνοδών έργων στη στεριά και στην ακτογραμμή, ολοκληρώνονται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που αναλαμβάνουν και τη δημοπράτηση και την κατασκευή των σχετικών έργων».

Πηγή: ot.gr