Διαψεύδει κατηγορηματικά η Αθήνα τον ισχυρισμό πως τα τουρκικά αεροσκάφη, τα οποία «εκτελούσαν αποστολές στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο», εγκλωβίστηκαν στα ραντάρ από το ελληνικό σύστημα αεράμυνας S-300, το οποίο διατυπώνει η Άγκυρα, μέσω διαρροών από το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας που εκφράζονται στον φιλοκυβερνητικό Τύπο.
Όπως μετέδωσε το OPEN, στρατιωτικές πηγές διαψεύδουν τις τουρκικές πληροφορίες περί «κλειδώματος» των μαχητικών στα ραντάρ ελληνικών S-300 που βρίσκονται στην Κρήτη. Όπως τονίζουν, πρόκειται για ακόμα μία προσπάθεια των Τούρκων να κατηγορήσουν την ελληνική πλευρά στους Αμερικανούς και γενικότερα στο NATO υποστηρίζοντας πως η χώρα μας είναι αυτή που επιτίθεται στο Αιγαίο και αψηφά τους κανόνες της συμμαχίας.
Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν παράλληλα ότι τα τουρκικά μαχητικά που παραβίασαν στις 23 Αυγούστου τον ελληνικό εναέριο χώρο στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο, αναχαιτίστηκαν από ελληνικά F-16, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες.
Η Αθήνα τονίζει ότι οι S-300 δεν εξέπεμψαν και ούτε πρόκειται να εκπέμψουν για τέτοιου είδους αποστολές, όχι μόνο διότι οι Έλληνες πιλότοι των μαχητικών αεροσκαφών εκτελούν αποτελεσματικά τις αναχαιτίσεις, αλλά και επειδή η Ελλάδα είναι χώρα που έχει αποδείξει πως επιθυμεί την ειρήνη, την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή. Άλλωστε και ο γραμματέας του ΝΑΤΟ, Γενς Στόλτενμπεργκ, έχει υπογραμμίσει στο παρελθόν πως η Ελλάδα είναι ένας αξιόπιστος σύμμαχος στο μπλοκ, ενώ ο Αμερικανός Γερουσιαστής, Ρόμπερτ Μενέντεζ, πριν από λίγες ώρες ευρισκόμενος στην Αθήνα χαρακτήρισε την Τουρκία ως την «μεγαλύτερη απειλή στην Ανατολική Μεσόγειο».
Από τις ελληνικές Αρχές υπογραμμίζεται επίσης το γεγονός πως στις 23 Αυγούστου δεν υπήρξε καμία άσκηση του ΝΑΤΟ, ούτε στο Αιγαίου, ούτε στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, όπως ισχυρίζονται οι Τούρκοι.
Πηγές από το ελληνικό Υπουργείο Άμυνας εκτιμούν πως οι Τούρκοι δείχνουν με τις διαρροές τους στα μέσα ενημέρωσης τον εκνευρισμό τους και φαντάζονται παρενοχλήσεις των μαχητικών τους από το σύστημα S-300, καθώς τουρκική αντιπροσωπεία βρίσκεται στις ΗΠΑ για το ζήτημα των F-16. Έτσι η Άγκυρα επιχειρεί να δημιουργήσει λάθος εντυπώσεις με «φθηνή προπαγάνδα».
Τι ισχυρίστηκαν οι Τούρκοι
Σύμφωνα με τα τουρκικά δημοσιεύματα που βασίζονται σε διαρροές του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας, τουρκικά αεροσκάφη, που εκτελούσαν αποστολές στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο «κλειδώθηκαν» από το ελληνικό σύστημα αεράμυνας S-300, τονίζουν μάλιστα ότι «οι ενέργειες αυτές περιγράφονται ως “εχθρικές ενέργειες” στους κανόνες εμπλοκής του ΝΑΤΟ. Το περιστατικό αποκάλυψε επίσης ότι η Ελλάδα χρησιμοποιεί ενεργά τις εν λόγω συστοιχίες».
Τα δημοσιεύματα κάνουν λόγο για «ένα σημαντικό περιστατικό ασυμβίβαστο με το πνεύμα της συμμαχίας έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια των πτήσεων αποστολής των F-16 της Διοίκησης Αεροπορίας στον διεθνή εναέριο χώρο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο στις 23 Αυγούστου».
Σύμφωνα με την Άγκυρα, τα τουρκικά αεροσκάφη που βρίσκονταν σε υπηρεσία παρενοχλήθηκαν από το ρωσικής κατασκευής αεράμυνας S-300 που βρίσκεται εγκατεστημένο στο νησί της Κρήτης. Πιο συγκεκριμένα ισχυρίζονται ότι το ραντάρ εντοπισμού στόχων και καθοδήγησης πυραύλων του συστήματος S-300 εγκλώβισε με έναν πύραυλο επιφανείας-αέρος στο F-16, το οποίο βρισκόταν σε αναγνωριστική αποστολή στα 10 χιλιάδες πόδια δυτικά της νήσου Ρόδου.
«Το περιστατικό το οποίο έλαβε χώρα, ενώ η παρενόχληση συνεχίστηκε για λίγο, αποκάλυψε επίσης ότι η Ελλάδα χρησιμοποιεί ενεργά τις εν λόγω συστοιχίες. Παρά την εχθρική αυτή ενέργεια, τα αεροσκάφη ολοκλήρωσαν τις προγραμματισμένες αποστολές τους και επέστρεψαν στις βάσεις τους με ασφάλεια», αναφέρει τουρκικό δημοσίευμα.
Το χρονικό
Υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη 23 Αυγούστου δύο ζεύγη τουρκικών F-16 εισήλθαν στο FIR Αθηνών, χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσης και παραβίασαν τον εθνικό εναέριο χώρο. Το πρώτο ζεύγος τουρκικών F-16 πραγματοποίησε υπερπτήση στις 10:57 πάνω από τη νήσο Διβούνια -βορειοδυτικά της Κάσου- στα 27.000 πόδια, ενώ, στις 11:00 δεύτερο ζεύγος τουρκικών αεροσκαφών F-16 πραγματοποίησε υπερπτήση πάνω από τη νήσο Καμηλονήσι -που βρίσκεται επίσης βορειοδυτικά της Κάσου- στα 27.000 πόδια.
Αυξημένες οι παραβιάσεις σε σχέση με πέρσι
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα οι Τούρκοι έχουν κάνει 5.491 παραβιάσεις, ενώ ολόκληρο το 2021 είχαν καταγράφει 2.744 παραβιάσεις.
«Το ρεκόρ παραβιάσεων συνεχίζεται και υποθέτω θα συνεχιστεί και το πρόβλημα είναι αν θα υπάρξει και κάποιο ατύχημα, γιατί συνήθως έτσι ξεκινάει κάποιο τεράστιο πρόβλημα και αυτοί δεν σταματάνε» ανέφερε ο καθηγητής στο Μέριλαντ, Θεόδωρος Καρυώτης, στο OPEN.