Σε εξέλιξη βρίσκονται έλεγχοι της ΑΑΔΕ σε 20 γνωστούς influencers.
Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Όμηρος Τσάπαλος μίλησε σήμερα (12.2.2025) στο Action24, σχετικά με το θέμα που προέκυψε με τους ελέγχους της ΑΑΔΕ σε όσους δηλώνουν κάτω από 10.000 ευρώ εισόδημα αλλά και τους ελέγχους σε 20 influencers.
«Πριν από έναν χρόνο είχε ξεκινήσει μια τεράστια διασταύρωση στοιχείων από την ΑΑΔΕ. Ελέγχθηκαν 3,8 εκατ. ΑΦΜ, φυσικά και νομικά πρόσωπα. Αυτοί οι μαζικοί έλεγχοι κατέληξαν σε περίπου 800 άτομα, τα οποία, ενώ δηλώνουν πολύ χαμηλά ποσά ως εισοδήματα, 10.000, 20.000, 30.000 ευρώ το χρόνο, παρουσιάστηκαν, σύμφωνα με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές που έχουν κάνει και τις αγορές, να έχουν εισοδήματα πολλαπλάσια, εκατονταπλάσια, κάποιοι από αυτούς», είπε αρχικά ο Όμηρος Τσάπαλος.
«Δηλαδή να έχει κάποιος 10.000 ευρώ εισόδημα και να σπαταλάει 300.000 – 400.000 ευρώ το χρόνο. Είναι 800 άτομα σ ένα σύνολο του πλήθους που ανέφερα», εξήγησε ο κ. Τσάπαλος.
«Ο καθένας από αυτούς θα κληθεί να δώσει εξηγήσεις, η ΑΑΔΕ βρίσκεται σε διαδικασία επικοινωνία με αυτούς τους ανθρώπους. Μπορεί οι εξηγήσεις που θα δώσουν να είναι πειστικές, περιμένουμε να δούμε. Αυτά αφορούν το 2023, θα ξεκινήσει η ίδια διαδικασία και για το 2024 με τη χρήση πιο εξελιγμένων ψηφιακών μεθόδων», ανέφερε ο εκπρόσωπος ΥΠΟΙΚ.
«Οι έλεγχοι θα γίνονται ψηφιακά με τη χρήση αλγορίθμων. Θα τσεκάρουμε τις δαπάνες, τα δηλωθέντα, τις κινήσεις λογαριασμών, όπου επιτρέπεται και δεν χρειάζεται άρση τραπεζικού απορρήτου, προκειμένου όλα αυτά να μπουν σε μια ενιαία πλατφόρμα, να αξιολογηθούν και να βγει ένα πλήθος υποψήφιων προς έλεγχο», πρόσθεσε ο κ. Τσάπαλος, αναφερόμενος στον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι έλεγχοι από εδώ και στο εξής.
«Έχει συσταθεί μια task force, μια ομάδα κρούσης μέσα στην ΑΑΔΕ που κάνει μόνο αυτό. Σκανάρει ουσιαστικά την δραστηριότητα influencers στο διαδίκτυο. Προσοχή δεν σκανάρουμε απλών προσώπων. Δεν γινόμαστε ”Μεγάλοι Αδελφοί”, για να δούμε αν κάνει μπάνιο σε πισίνα ή σε θάλασσα, αν έχει ακριβό αυτοκίνητο», τόνισε ο κ. Τσάπαλος.
Μιλώντας επίσης για τις αναρτήσεις διαφήμισης που κάνουν οι influencers, είπε: «Όταν υπάρχουν όμως άνθρωποι που έχουν εμπορική δραστηριότητα στο διαδίκτυο, διαφημίζουν προϊόντα εξόφθαλμα και κάνουν μια συναλλαγή με μια επιχείρηση που τους δίνει ένα προϊόν και τους λέει ”προωθήστε το” εκεί μιλάμε για μια άλλη περίπτωση έρευνας, εκεί μιλάμε για εμπορική δραστηριότητα που χρήζει ελέγχου». «Μάλιστα, όλες οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης επιβάλουν το εξής: αν εγώ πάω και διαφημίσω ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, οφείλω να το πω ότι είναι τοποθέτηση προϊόντος, μια εμπορική συναλλαγή με έναν προμηθευτή, μια εταιρεία. Αν δεν το κάνω, μπαίνω στο στόχαστρο και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα».
Και καταλήγει λέγοντας πως «Η Κομισιόν ξεκίνησε μεγάλη έρευνα σε όλη την Ευρώπη για influencers που δεν δηλώνουν αυτά που βγάζουν. Μιλάμε για μεγάλες περιπτώσεις, ανθρώπους της showbiz, με εκατομμύρια followers. Ταρίφα δεν υπάρχει γιατί μιλάμε για μαύρα χρήματα. Κινούνται διάφορα ποσά και κοστολόγια. Μπορεί και μια ανάρτηση να χρειαστεί να δώσει 5.000 – 10.000 ευρώ για να γίνει από έναν μεγάλο influencer. Μιλάμε για πάρα πολλά χρήματα, αυτές οι περιπτώσεις ελέγχονται. Υπάρχουν και σοβαροί influencers που κάνουν κανονικά τη δουλειά τους».