εξετάσεις πανελλήνιες

Με μια πρώτη ματιά, οι αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ προσφέρει επιπλέον ευκαιρίες στους υποψηφίους για να καταφέρουν να εισαχθούν σε τμήμα της επιλογής τους. Όμως, καμία δέσμευση ή… όνειρο δεν μπορεί να γίνει πράξη, αν δε στηριχθεί στη βάση του το δημόσιο σχολείο, λένε στην «Π» εκπαιδευτικοί του Ηρακλείου.Οι αντιδράσεις για τις αλλαγές που ανακοίνωσε την Δευτέρα ο υπουργός, κ. Κώστας Γαβρόγλου, συνεχίζονται και επικεντρώνονται στις διπλές εξετάσεις, κάτι που το ίδιο το υπουργείο απορρίπτει, και στη μείωση των ωρών διδασκαλίας κάποιων μαθημάτων.

Ο κ. Γαβρόγλου επικοινώνησε με τους αρχηγούς όλων των κομμάτων και ζήτησε να τους ενημερώσει για τις λεπτομέρειες του σχεδίου για τη μεταρρύθμιση και αναβάθμιση του Λυκείου.

Η πρώτη συνάντηση θα γίνει σήμερα στις 9:30 το πρωί στο Υπουργείο, με την τομεάρχη Παιδείας της Νέας Δημοκρατίας κ. Νίκη Κεραμέως, εκ μέρους του προέδρου της Ν.Δ., προκειμένου ο κ. Γαβρόγλου να την ενημερώσει αναλυτικά για το νέο σχέδιο.

Λίζα Σκλάβου: “Ανακύκλωση της αμηχανίας”
«Άλλαξε ο Μανωλιός και έβαλε τα ρούχα του αλλιώς», αναφέρει χαρακτηριστικά η πρόεδρος της ένωσης Φιλολόγων Ηρακλείου, κ. Λίζα Σκλάβου, η οποία, σχολιάζοντας τη στάση που τηρεί ο κ. Γαβρόγλου, κάνει λόγο για μία ανακύκλωση της αμηχανίας. «Οι αλλαγές ταράζουν τον αφρό της θάλασσας, ενώ η ουσία βρίσκεται από κάτω», σχολιάζει.

Η κ. Σκλάβου αναφέρει πως είναι δεδομένο ότι το παρόν σύστημα χρειάζεται αλλαγές, όμως, οι αλλαγές που προωθούνται δεν απελευθερώνουν, τελικά, τη γνώση και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια για τους νέους, αντιθέτως συνιστούν ένα πιο αυστηρό πλαίσιο. Η κ. Σκλάβου υποστηρίζει πως χρειάζεται αναδιάρθρωση της διδακτέας ύλης, των ωρών διδασκαλίας, να στραφεί η προσοχή στη στελέχωση των σχολείων, στα τμήματα ένταξης. Πρέπει κανείς να ασχοληθεί από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και όχι να επικεντρώνεται στις εισαγωγικές εξετάσεις.

Γιάννης Σταμέλος: “Στη σωστή κατεύθυνση”
«Οι αλλαγές πιστεύω ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση, όμως χωρίς την κατάλληλη χρηματοδότηση δεν μπορεί να περπατήσει το νέο σύστημα», αναφέρει ο μαθηματικός, αναπληρωτής διευθυντή στο Λύκειο Αγίας Βαρβάρας, κ. Γιάννης Σταμέλος. Τονίζει πως θα πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις στα σχολεία για να λειτουργήσουν όλα ομαλά, να υπάρχει η απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή, όλες οι ειδικότητες των καθηγητών να είναι στις θέσεις τους. Πιστεύει, πάντως, ότι το νέο σύστημα έχει το σχολείο στο επίκεντρο και πλέον η επιτυχία του μαθητή δεν στηρίζεται μονάχα σε μία τρίωρη εξέταση σε ένα μάθημα, αλλά αξιολογείται μία συνολικότερη προσπάθειά του.

Μ. Καζαντζάκης: “Ποιος θα διορθώνει τα γραπτά;”
Ο πρόεδρος των Φροντιστηριούχων Ηρακλείου, κ. Μανώλης Καζαντζάκης, αναφέρει πως, εν μέρει, διορθώνεται το λάθος με τα μόνο τέσσερα μαθήματα στις πανελλαδικές, αφού με την εξεταστική του Ιανουαρίου οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να εισπράξουν επιπλέον μόρια από μία άλλη εξεταστική διαδικασία, «γιατί τα τέσσερα μαθήματα δημιουργούσαν το γνωστό πρόβλημα ότι μία μικρή ατυχία σε ένα μάθημα μπορούσε να θέσει τα παιδιά εκτός στόχων», σχολιάζει.

Θεωρεί ότι από τη μείωση των ωρών ανά μάθημα μπορεί να προκύψει πρόβλημα στους εκπαιδευτικούς του δημοσίου.
Τέλος, θέτει το ερώτημα πώς και από ποιον θα διορθώνονται τα γραπτά, δεδομένης, σύμφωνα με τον ίδιο, της διαπλοκής με κάποιους καθηγητές του Δημοσίου που κάνουν ιδιαίτερα.
Ο κ. Καζαντζάκης θεωρεί πως αν τα γραπτά διορθώνονται από καθηγητές όμορων Λυκείων, τότε υπάρχει θέμα διαβλητότητας της όλης διαδικασίας.

Αντιδρούν τα κόμματα
«Από την κατάργηση στον “διπλασιασμό” των Πανελλαδικών», τιτλοφορείται η ανακοίνωση της ΝΟΔΕ Ηρακλείου που αναφέρει πως «οι διπλές Πανελλαδικές είναι ένα σχέδιο που αυξάνει αντί να μειώνει τόσο την κούραση και την αγωνία των παιδιών, όσο και την οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών.

Η κυβέρνηση θα πρέπει να αντιμετωπίσει με υπευθυνότητα το ζήτημα των πανελλαδικών και το ζήτημα της παιδείας, εν γένει, και όχι με όρους καιροσκοπισμού και “ψαρέματος” ψήφων από 17χρονα παιδιά».

Οι περιγραφές του υπουργού Παιδείας για το Λύκειο «απέχουν έτη φωτός από όσα χρειάζεται η νέα γενιά της πατρίδας μας, από όσα ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κατά καιρούς υποσχεθεί, από όσα ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει» σχολιάζει το ΠΑΣΟΚ, συμπληρώνοντας ότι ο αρμόδιος υπουργός τον έχει αναιρέσει και συνεχίζει να τον αναιρεί.

Υπουργείο: “Δεν διπλασιάζονται οι εξετάσεις”

Απάντηση σε δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι «διπλασιάζονται οι εξετάσεις» δίνει το Υπουργείο Παιδείας.
Υποστηρίζει πως «η θέσπιση του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος), που είναι κοινό για όλους τους υποψήφιους, έχει ως βασικό στόχο να αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου, να μειώσει το άγχος που προκαλεί η ιδέα ότι τα πάντα κρίνονται σε μια τρίωρη εξέταση.

Η απόδοση του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό μόνον αν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου, άρα είναι μία εξέταση που θα λειτουργεί ευνοϊκά για τους μαθητές. Δίνει, δηλαδή, μια ευκαιρία για τη βελτίωση του βαθμού του Ιουνίου, δίνει ένα «μπόνους» που επιτρέπει στους υποψήφιους να μην αντιμετωπίζουν με το σημερινό δέος τη δοκιμασία των τελικών εξετάσεων.

Τα πλεονεκτήματα, όμως, του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος) δεν περιορίζονται στην «ελάφρυνση» της αγωνίας των υποψηφίων και την ψυχολογική βοήθεια που αυτή συνεπάγεται. Λειτουργεί, ταυτόχρονα, και ως ένας «αντικειμενικός» δείκτης για την αξιολόγηση του υποψηφίου από τον εκπαιδευτικό, συμβάλλει συνεπώς στην εγκυρότητα της βαθμολογίας του τετραμήνου (όπως και η εκτενής εργασία που θα παραπέμπεται σε εξωτερικό αξιολογητή) και εν τέλει στο κύρος και στην αξιοπιστία του απολυτηρίου.

Τέλος, το διαγώνισμα του Ιανουαρίου (για το οποίο επαναλαμβάνουμε η απόδοσή του δεν θα μετρά αν δεν βελτιώνει το βαθμό του Ιουνίου) βοηθά τους μαθητές/τριες να αντιληφθούν κατά πόσο η προετοιμασία τους βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση, ενώ παράλληλα μειώνει τις πιέσεις των γονιών προς τους/τις εκπαιδευτικούς για υψηλούς βαθμούς που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις των παιδιών τους.»

Τέλος, το υπουργείο αναφέρει πως «δεν χρειάζεται, λοιπόν, να περάσει κανείς στα… ΑΕΙ για να αντιληφθεί ότι δεν υπάρχουν «εις διπλούν εξετάσεις», ούτε ότι «οι πανελλαδικές πολλαπλασιάζονται». Αν πολλαπλασιάζεται κάτι είναι η προστασία των μαθητών και των γονιών από τα συστήματα παραπαιδείας. Αλλά γι’ αυτά κουβέντα…»