Την ώρα που το Υπουργείο Παιδείας βάζει στο στόχαστρό του εταιρείες που υλοποιούν φοιτητικές εργασίες με αμοιβή, οι πανεπιστημιακοί αισθάνονται να απειλούνται από το ChatGPT!
Μέχρι χθες είχαμε φαινόμενα, οι φοιτητές, κυρίως όσοι θέλουν να παραδώσουν την πτυχιακή τους εργασία, να απευθύνονται σε επαγγελματίες του κλάδου και οι ίδιοι να μην έχουν γράψει ούτε μία πρόταση από το κείμενο που καταθέτουν στον επιβλέποντα καθηγητή.
Προκειμένου να βάλει τέλος σε αυτή τη μάστιγα, που εδώ και χρόνια παρατηρείται στα ΑΕΙ, ο υφυπουργός Παιδείας, κ. Άγγελος Συρίγος, με νέο έγγραφο προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών ζητά να διερευνηθεί αν συντρέχει η περίπτωση τέλεσης οποιονδήποτε ποινικών αδικημάτων, καθώς επίσης και πρόσωπα, τα οποία τα τέλεσαν και να πράξει τα δέοντα, αποκαθιστώντας τη νομιμότητα.
Σύμφωνα με τον κ. Συρίγο, το Υπουργείο Παιδείας κατέθεσε μηνυτήριες αναφορές και ενημερώθηκαν οι αρμόδιες υπηρεσίες. Το ίδιο ισχύει και για αρκετά Πανεπιστήμια, τα οποία όταν εντοπίζουν τέτοιες διαφημίσεις τις στέλνουν επίσης στον εισαγγελέα. Όπως σημειώνει ο υφυπουργός, για τα θέματα αυτά προβλέφθηκε αυστηρή αντιμετώπιση, μέσα από τις προσφάτως ψηφισθείσες διατάξεις για πειθαρχικές ποινές σε φοιτητές.
Γ. Κοντάκης: «Είμαστε αυστηροί με τη λογοκλοπή»
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθηγητής Γιώργος Κοντάκης αναφέρει πως το συγκεκριμένο φαινόμενο δεν παρατηρείται στο Ίδρυμα. Αν υπήρχαν, όπως λέει, τέτοια περιστατικά θα έπρεπε να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
Η λογοκλοπή είναι κάτι πολύ σοβαρό που το Πανεπιστήμιο Κρήτης δε συγχωρεί.
Εκείνο που έχει παρατηρηθεί, κυρίως στα Τμήματα του Ρεθύμνου, που είναι θεωρητικά, είναι φοιτητές να κλέβουν εργασίες από το διαδίκτυο. Όταν αυτό γίνεται αντιληπτό, τότε αντιμετωπίζεται από τα Τμήματα.
Μ. Παυλίδης: Η αντιγραφή γίνεται μέσω της τεχνητής νοημοσύνης
Ο αντιπρύτανης του Ιδρύματος, καθηγητής Μιχάλης Παυλίδης, αναφέρει πως πλέον η αντιγραφή γίνεται μέσω της εφαρμογής τεχνητής νοημοσύνης ChatGPT. Σημειώνεται πως ήδη σε ευρωπαϊκά και αμερικανικά πανεπιστήμια έχουν εντοπιστεί τα πρώτα κρούσματα συγγραφής φοιτητικών εργασιών με τη χρήση του λογισμικού.
Ο κ. Παυλίδης αναφέρει πως η συζήτηση αφορά κυρίως το αγγλοσαξωνικό μοντέλο που βασίζεται περισσότερο στις εργασίες γνώμης και όχι τόσο τις εξετάσεις. Κάποιοι θεωρούν πως η λύση μπορεί να γίνει μέσω της τεχνολογίας και την ανάπτυξη ψηφιακών συστημάτων που θα αναγνωρίζουν αν το κείμενο έχει γραφτεί με ψηφιακό τρόπο ή όχι. Οι καθηγητές αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους αξιολόγησης των φοιτητών.
Σημειώνει πως δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε την πλατφόρμα που μπορεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο για όλους. Στην ουσία, αντικαθιστά το απλό ψάξιμο με τις σημερινές μηχανές αναζήτησης. Γίνεται πιο σύγχρονο και πλήρες.Πάντως, προς το παρόν το Πανεπιστήμιο Κρήτης δεν έχει αντιμετωπίσει τέτοιο πρόβλημα, αλλά ο κ. Παυλίδης θεωρεί πως είναι θέμα χρόνου να γίνει.
Παγκόσμια και ελληνική ανησυχία
Στη Γερμανία το ιστορικό Πανεπιστήμιο του Τίμπιγκεν αποφάσισε να περιορίσει τη χρήση του εν λόγω λογισμικού για φοιτητές και ερευνητές.
Στις ΗΠΑ καθηγητές εξετάζουν προφορικά τους φοιτητές στο περιεχόμενο των εργασιών που τους έχουν παραδώσει για να διαπιστώσουν εάν ξέρουν λεπτομέρειες και δεν τις έχει συντάξει το ChatGPT. Στα δημόσια σχολεία της Νέας Υόρκης απαγορεύθηκε εντελώς η χρήση του.
Η ταχύτητα εξάπλωσης και υιοθέτησης του chat bot ξαφνιάζει τους πανεπιστημιακούς και στη χώρα μας.
«Η λογική της καθολικής απαγόρευσης σε αυτή τη νέα πραγματικότητα μπορεί να λύσει το πρόβλημα; Μπορούμε να μιλάμε για απαγόρευση τέτοιων εφαρμογών μέσα σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον, το οποίο εκπονεί έρευνα που εξελίσσει αυτές τις εφαρμογές περαιτέρω; Δεν το πιστεύω. Η τροποποίηση των κανόνων ηθικής και δεοντολογίας είναι αρκετή;
Οι πτυχές του θέματος είναι πολλές και οι απαντήσεις καθόλου προφανείς», δήλωσε στην «Καθημερινή» ο Ανδρέας Φλώρος, καθηγητής Πληροφορικής, πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου και προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων, η οποία στην επόμενη συνεδρίαση, τον Μάρτιο, θα ασχοληθεί για πρώτη φορά με τις προκλήσεις του ChatGPT.