προσφυγοπουλα σχολειο

Ξεριζώνονται από τον τόπο τους και αναζητούν αγωνιωδώς ένα σημείο, όπου θα μπορέσουν να στήσουν το σπίτι τους. Αυτό που επιθυμούν διακαώς είναι να καταφέρουν να γίνουν και πάλι μέλη μίας ομάδας, να αισθανθούν ότι κάπου ανήκουν.

Αυτό ακριβώς το συναίσθημα προσπαθεί να καλλιεργήσει στους μαθητές, παιδιά μεταναστών, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης που συμμετέχει ως εταίρος στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Keep-on που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS +KA201.

Η εταιρική σύμπραξη αποτελείται από εκπαιδευτικούς οργανισμούς της Ισπανίας, της Αυστρίας, της Τουρκίας και της Ελλάδας. Κύριος σκοπός της διακρατικής συνεργασίας είναι η παραγωγή καινοτόμων εκπαιδευτικών εργαλείων και προϊόντων που θα υποστηρίξουν το έργο των εκπαιδευτικών για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής μεταναστών μαθητών.

Το πρόγραμμα βρίσκεται ήδη στην τελική φάση υλοποίησής του καθώς ολοκληρώνεται τον ερχόμενο Οκτώβριο  και έχει έτοιμα προς χρήση τρία σημαντικά εκπαιδευτικά εργαλεία για τη διαχείριση της πολιτισμικής διαφορετικότητας στη σχολική τάξη.

«Στόχος μας είναι να υπάρχει ένα σχολείο για όλους», αναφέρει στην «Π» η σχολική σύμβουλος αγγλικών , κ. Ελένη Πουλλά. Όπως λέει, υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον από εκπαιδευτικούς για να επιμορφωθούν στο πρόγραμμα.

Από τους 50 που υπέβαλαν αιτήσεις, μέχρι σήμερα οι 17 μοιράστηκαν τα εργαλεία για να τα εφαρμόσουν στο σχολείο τους και να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα  μέσα από ερωτηματολόγια τα οποία αυτή τη στιγμή συγκεντρώνονται και αποκωδικοποιούνται από τους υπεύθυνους του προγράμματος προκειμένου να γίνουν βελτιώσεις στα εργαλεία, αν χρειάζονται. Το ίδιο κάνουν και οι άλλοι εταίροι στις χώρες τους. Τον Οκτώβριο με την ολοκλήρωση του έργου θα γίνουν επιμορφώσεις σε όλες τις περιφερειακές ενότητες της Κρήτης και ενδεχομένως στην υπόλοιπη Ελλάδα.

 

Εργαλεία – εμπόδια στη διαρροή

Τα εργαλεία που αναπτύσσονται στο πρόγραμμα είναι για μια Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων, ένα Παιδαγωγικό Εγχειρίδιο και μια Εργαλειοθήκη για Εκπαιδευτικούς τα οποία είναι διαθέσιμα για κάθε ενδιαφερόμενο στο διαδικτυακό τόπο του προγράμματος : http://keepon-project.eu/ . Αναλυτικότερα, η Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων παρέχει μια εξαντλητική καταγραφή καλών πρακτικών, προγραμμάτων, μεθοδολογιών, παιδαγωγικών προσεγγίσεων, πηγών και εργαλείων για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Το Παιδαγωγικό Εγχειρίδιο είναι ένας πολύτιμος οδηγός για τους εκπαιδευτές γιατί τους δίνει μια γενική εικόνα των προσεγγίσεων και των μεθοδολογιών που χρησιμοποιούνται στην αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής.

Η Εργαλειοθήκη για Εκπαιδευτικούς συγκεντρώνει 20 εργαλεία που έχουν στόχο να καθοδηγήσουν όσο το δυνατόν καλύτερα τους επαγγελματίες της εκπαίδευσης να διαχειριστούν θέματα όπως η εκπαιδευτική συμβουλευτική και υποστήριξη, η αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής και η πολυπολιτισμικότητα στην εκπαίδευση.

Η παρουσίαση, ο τρόπος χρήσης και οι προοπτικές από την εφαρμογή των παραπάνω εργαλείων και προϊόντων, αποτελούν αντικείμενο πιλοτικών σεμιναρίων που ξεκίνησαν στο Ηράκλειο τον Φεβρουάριο κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Ανάπτυξης Δεξιοτήτων του προγράμματος και θα υλοποιηθούν σταδιακά και στις υπόλοιπες χώρες.

Το πρόγραμμα ενσωματώνει στην εκπαιδευτική διαδικασία διδακτικές προσεγγίσεις και μεθοδολογίες που στοχεύουν στην ενδυνάμωση των νεαρών μεταναστών και των παιδιών των εθνικών μειονοτήτων για να κατανοούν έννοιες που έχουν σχέση με τον ‘εαυτό’, όπως είναι ο έλεγχος, ο αυτοέλεγχος, η αυτοπεποίθηση και η κοινωνική ταυτότητα.

Στοχεύει επίσης να καλλιεργήσει στρατηγικές που θα  βοηθήσουν αυτά τα παιδιά να διαχειριστούν, όταν αξιολογούν τον εαυτό τους, την ‘αρνητική’ κοινωνική ταυτότητα που τυχόν τους προσδίνεται ως μέλη μιας μειονοτικής ομάδας.

Το πρόγραμμα εφαρμόζει καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους, όπως είναι η Διαλεκτική Μάθηση ( μάθηση μέσω διαλόγου) και η Αλληλοδιδασκαλία για να βοηθήσει τους μαθητές να έχουν ενεργό ρόλο στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία και να δημιουργηθούν διαπολιτισμικά περιβάλλοντα στις σχολικές τάξεις.

Το “φωτεινό” παράδειγμα

Οι εταίροι του προγράμματος επισκέφτηκαν στο Ηράκλειο δύο σχολεία, το 16ο Δημοτικό Σχολείο, το οποίο φιλοξενεί πρόσφυγες, και το  Εσπερινό Γυμνάσιο Ηρακλείου, στο οποίο φοιτούν αρκετοί μετανάστες και στο οποίο υλοποιείται  από το 2014 ένα ‘παραπρόγραμμα’ το οποίο έχει δώσει πολλά κίνητρα στους μαθητές να παραμείνουν στο σχολείο και να συνεχίσουν στο Λύκειο. Το παραπρόγραμμα εντυπωσίασε πολύ τους εταίρους οι οποίοι συνεχάρησαν εκπαιδευτικούς και μαθητές γι’αυτό.

Η κ. Πουλλά εξηγεί πως στο σχολείο έχουν δημιουργηθεί μαθητικές ομάδες ενδιαφερόντων, όπως περιβαλλοντική, συγγραφική, θεατρική, επιχειρηματικότητας και αφήγησης λαϊκών παραμυθιών. «Μέσα από αυτές τις ομάδες έχουν περιοριστεί πάρα πολύ οι διαρροές», τονίζει.