ΑΝΟΙΞΕ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΟΛΛΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΤΟ ΚΑΜΠΑΝΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΟ ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΛΑΣΙΘΙΟΥ Στα βουνά της Κρήτης φοιτητές απ’ όλη την Ευρώπη

Το πρώτο Πανεπιστημιακό Ιδρυμα στην Κρήτη, το Καμπάνειο Ιδρυμα στο Οροπέδιο Λασιθίου, λειτούργησε ξανά, ως εκπαιδευτικός χώρος μαθημάτων και φιλοξενίας,  για πρώτη φορά μετά από πολλες δεκαετίες, στο πλαίσιο των επιταγών του Μεγάλου Κρητικού Ευεργέτη της Παιδείας της Ελλάδας και αρχηγού της Μεγάλης Κρητικής επανάστασης του 1866-69 Αντωνίου Φ. Παπαδάκη.

Ένα 10ήμερο πρόγραμμα Εrasmus, φοίτησης, σεμιναρίων, πληροφόρησης αλλά και δράσης, με νέους από όλη την Ευρώπη αλλά, και νέους από την περιοχή, ήταν η πρώτη διοργάνωση και αφορουσε   την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της Δίκτης, τους κινδύνους που το απειλούν αλλά και τις προκλήσεις για το μέλλον, με κοινό στόχο τη δημιουργία ενός προστατευόμενου τόπου στα ορεινά της Κρήτης που θα διατηρεί τον παραδοσιακό χαρακτήρα και παράλληλα μπορεί να καθιερωθεί ως πρότυπο ορεινής και ολιστικής ανθρώπινης ανάπτυξης με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον.

Το Καμπάνειο Ίδρυμα στο Οροπέδιο Λασιθίου διαθέτει αίθουσες διδασκαλίας, γραφείων, τεχνικών εργαστηρίων, σχολείο, παιδική χαρά, υπαίθριο θέατρο, χώρους φιλοξενίας και κοιτώνες ακριβώς κάτω από το σπήλαιο γέννησης του Δία στο Ψυχρό Λασιθίου καθιστώντας το ένα μικρό κολλέγιο στα ορεινά της Κρήτης στη σκιά της Δίκτης.

Η φιλοξενία και η διδασκαλία 34 φοιτητών από όλη την Ευρώπη έγινε φέτος τον Σεπτέμβριο στο πλαίσιο πανεπιστημιακού προγράμματος Εrasmus αναφορικά με το μοναδικό φυσικό περιβάλλον και τα δάση του Οροπεδίου Λασιθίου, με Πρωτοβουλία της Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος, του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου, σε συνεργασία με φορείς από την Αθήνα όπως το ΚΕΑΝ (Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων) αλλά και Πανεπιστημίων του εξωτερικού.

Οι φοιτητές με τη βοήθεια του Ορειβατικού Συλλόγου Λασιθίου (ΕΟΣ Λασιθίου), ξεναγήθηκαν στα δάση βελανιδιάς της περιοχής (Ιερό δέντρο του Δία), επισκέφτηκαν μινωικούς αρχαιολογικούς χώρους όπως στην Πλάτη, στο Δικταίον Άντρον, το Κρόνειο και στο Καρφί, και ανέβηκαν μέσα από οροπέδιο του Λιμνάκαρου, ως την κορυφή της Δίκτης.

Επίσης δήλωσαν εντυπωσιασμένοι από τους ανεμόμυλους και το Λαογραφικό Μουσείο Αγίου Γεωργίου, που διασώζει και περιγράφει μία μοναδική παγκόσμια πολιτιστική παράδοση και κληρονομιά της οποίας στόχος (τόσο του Καμπανείου Ιδρύματος όσο και του Δήμου Οροπεδίου) είναι να γίνει η πρώτη περιοχή της Κρήτης – ως προστατευόμενη περιοχή ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους – της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνεσκο.

Ο υπεύθυνος του έργου, γενικός γραμματέας του Καμπανείου Ιδρύματος και του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου, Δημήτρης Μαν. Πλευράκης δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Υπάρχει και άλλος δρόμος ήπιας, πολλαπλά ανταποδοτικής και ανθρώπινης ανάπτυξης για τα ορεινά. Ο τουρισμός, η καθημερινή επαφή με τους κατοίκους, η γευσιγνωσία, η παιδεία,  η προστασία του περιβάλλοντος και του δάσους, η συμμετοχή σε αγροτικές εργασίες μαζί με τους ντόπιους, οι χαρούμενες φωνές των φοιτητών, οι εμπειρίες που αποκόμισαν, η υπόσχεσή τους ότι στις χώρες τους θα γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές της Κρήτης και της περιοχής, αλλά η διαδραση για τη νεολαία του τόπου που παρακολούθησε τις δράσεις και που σύντομα προγραμματίζεται να συμμετέχει σε αντίστοιχα προγράμματα στο εξωτερικό, είναι το ζητούμενο για τα Ορεινα της Κρήτης και αποτελεί την προσφορά του Καμπανείου Ιδρύματος, του ΚΕΑΝ, των Πανεπιστημίων αλλά και του Δήμου Οροπεδίου, στην περιοχή που σχεδιαζεται να ενισχυθεί και να συνεχιστεί και στο μελλον».

“Το μικρό Πολυτεχνείο”

Το Καμπάνειο Ιδρυμα (το μικρό Πολυτεχνείο όπως το αποκαλούν οι ντόπιοι) αποτέλεσε την πρώτη προσπάθεια για ανώτατου επιπέδου πανεπιστημιακή παιδεία στην κατεχόμενη κατά το 19ο αιώνα τουρκοκρατούμενη Κρήτη.

Λόγω της απαγορευτικής για τους Ελληνες κατάστασης της οθωμανικής κατοχής οι Κρητικοί ευεργέτες αποφάσισαν το πρώτο πανεπιστημιακού επιπέδου κτήριο να λειτουργήσει στην ασφάλεια του φυσικου κάστρου των βουνών του Λασιθίου, ώστε να μπορούσε να εξυπηρετηθεί ο διττός σκοπός τόσο της ανώτερης παιδείας όσο και της εκμάθησης νέων τεχνών. Σπουδές που θά υποβοηθούσαν την Επανάσταση και την απελευθέρωση της Κρήτης, από νέους που θα είχαν τα απαραίτητα πνευματικά εφόδια για να συνεισφέρουν τόσο στην ανάπτυξη του νησιού αλλά και στον απελευθερωτικό αγώνα με μαθήματα και δρασεις πολυτεχνικού τύπου.