Σήμερα τα παιδιά εκτίθενται σε οθόνες κινητών και τάμπλετ από πολύ μικρή ηλικία και εθίζονται στο διαρκές και έντονο ερέθισμα που δίνουν οι συσκευές. Γι’ αυτό είναι πια πολύ πιο δύσκολο να συγκεντρωθούν σε κάτι άλλο. Ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνουν έχει αλλάξει, χάνουν το ενδιαφέρον τους για τα βιβλία, και όταν δεν είναι «συνδεδεμένα» παραπονιούνται πως βαριούνται.
Θα μπορούσαν άραγε παραδοσιακές γλωσσικές δεξιότητες, όπως η γνώση της σωστής ορθογραφίας των λέξεων, να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων; Η απάντηση είναι κατηγορηματικά ναι, σύμφωνα με τους φιλόλογους καθηγητές που διοργανώνουν για 18η συνεχή χρονιά στο Ηράκλειο τον καθιερωμένο πλέον Διαγωνισμό Ορθογραφίας.
Ένα διαγωνισμό που ελέγχει τη μνήμη, την παρατηρητικότητα, τις γνώσεις και τη γλωσσική παιδεία των μαθητών. Έναν διαγωνισμό που παρακινεί τους μαθητές να θυμηθούν, να εμπεδώσουν ορθογραφικούς κανόνες διασκεδάζοντας, να βελτιωθούν, ακόμα και να διακριθούν στο απαιτητικό αντικείμενο της Ορθογραφίας.
Ακούμε συχνά ότι η ελληνική γλώσσα είναι ίσως η σημαντικότερη γλώσσα του κόσμου μέσα από τις λέξεις και τις εκφράσεις που έχει κληροδοτήσει στις άλλες γλώσσες του κόσμου. Αυτονόητη υποχρέωσή μας είναι λοιπόν να τη μιλάμε και κυρίως να τη γράφουμε σωστά.
Περίπου 200 μαθητές συνολικά τόσο από το Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου όσο και από το 10ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου συμμετείχαν στο φετινό Διαγωνισμό, χωρίς φόβο αλλά με πάθος … Οι επιδόσεις τους ήταν κατά μέσο όρο πολύ καλές. Ο στόχος ήταν να φρεσκάρουν τις ορθογραφικές τους γνώσεις και να περιορίσουν τυχόν λάθη.
Οι 10 πρώτοι στις ορθογραφικές επιδόσεις σε κάθε σχολείο βραβεύτηκαν με έπαινο, ενώ στους νικητές του διαγωνισμού δόθηκε το Λεξικό του Ιδρύματος Τριανταφυλλίδη, ευγενική χορηγία του εν λόγω Ιδρύματος που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο.
Ο λόγος στα παιδιά. Ξεκινάμε από το Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου.
Ο Γιώργος Παπαδάκης (με μόλις 7 λάθη στα 200 ερωτήματα του Ορθογραφικού Διαγωνισμού!) δήλωσε : «Θεωρώ ότι η ορθογραφία και η σε βάθος γνώση της γλώσσας είναι ιδιαίτερα σημαντική, ειδικά όσον αφορά τα ελληνικά. Αρκετές φορές υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις στη σημασία των λέξεων με την αλλαγή ενός μόνο γράμματος. Πολύ συχνά ο τρόπος με τον οποίο γράφονται οι λέξεις είναι στενά συνδεδεμένος με την προέλευση τους, άρα την ιστορία της γλώσσας μας και την παράδοσή μας. Σίγουρα πιστεύω ότι για την ορθογραφία βοηθά πολύ η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων από μικρή ηλικία».
Η έτερη νικήτρια του σχολείου, η Ειρήνη Σκανδαλάκη, δήλωσε : «Ο διαγωνισμός αυτός μου έδωσε την ευκαιρία να δοκιμάσω τις ικανότητες μου στον τομέα της ορθογραφίας και να βελτιωθώ χάρη στα λάθη που έκανα. Πιστεύω ότι η γνώση σωστής ορθογραφίας αποτελεί ένα σημαντικό εφόδιο για κάθε χρήστη της ελληνικής γλώσσας, βοηθώντας στην καλύτερη κατανόησή της, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στην καταπολέμηση του εκφυλισμού της».
Συνεχίζουμε με τις δηλώσεις των νικητών από το 10ο ΓΕΛ Ηρακλείου.
«Ήταν η πρώτη φορά που έλαβα μέρος σε κάποιο Διαγωνισμό Ορθογραφίας», δήλωσε ο Γιάννης Καλαθάκης, Α1, 10ο ΓΕΛ, 1ος στο Διαγωνισμό Ορθογραφίας. «Είχε ποικιλία από λεξιλόγιο κάθε επιπέδου δυσκολίας. Έτσι ο καθένας μπορούσε να προσπαθήσει. Θα ήταν ωραίο να συνεχιστεί και σε επόμενα χρόνια. Μπορεί να λειτουργήσει ως αφορμή για την καλλιέργεια της γλώσσας των μαθητών σε μια εποχή όπου επικρατεί το Διαδίκτυο και η εικόνα και τα παιδιά απομακρύνονται από το βιβλίο και την πνευματικότητα».
«Πάντα μου άρεσε η σωστή γραφή των λέξεων και φέτος ήταν μια ευκαιρία να εκμεταλλευτώ τις γνώσεις μου και να αποκομίσω καινούργιες σ΄ αυτόν τον τομέα. Ήταν μια πρωτόγνωρη και ενδιαφέρουσα δοκιμασία που σίγουρα θα μας ωφελήσει στο μέλλον» δήλωσε η Όλγα Τσαγκαράκη, Α3,10ο ΓΕΛ, 2η στο Διαγωνισμό Ορθογραφίας.
Θα έρθει μια εποχή, είχε πει ο Τζορτζ Όργουελ, που το να γράφει κανείς την αλήθεια θα είναι επαναστατική πράξη. Ας ελπίσουμε πως δε θα χρειαστεί να πούμε το ίδιο για όσους στο μέλλον των ψηφιακών ευκολιών θα μπορούν να γράφουν ορθά τις λέξεις.
*Κείμενο του Χατζάκη Νεκτάριου, (φιλόλογος – εκπαιδευτικός στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου)