Λύκεια - self tests

Πρώτα είχαμε τους αρνητές της μάσκας, γονείς που πετούσαν φυλλάδια ακόμα και την ημέρα του αγιασμού και ζητούσαν «να μπορούν τα παιδιά τους να αναπνέουν ελεύθερα». Είδαμε φαινόμενα,  παιδιά να μένουν στο σπίτι γιατί οι γονείς τους αρνούνταν να τα στείλουν σχολείο.

Τώρα, στην Κρήτη αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας, συναντάμε γονείς που ουσιαστικά δηλώνουν αρνητές των self test και βάζουν στο στόχαστρο τους διευθυντές των σχολείων και τους διευθυντές εκπαίδευσης. Ωστόσο, οι τελευταίοι έχουν δεμένα τα χέρια τους, αφού καλούνται να ακολουθήσουν τις συγκεκριμένες οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας και να βάλουν απουσία σε όσους μαθητές δεν προσκομίσουν βεβαίωση ότι το τεστ τους βγήκε αρνητικό.

Τα πρώτα λουκέτα

Ελάχιστα 24ωρα μετά από την επανέναρξη των Λυκείων, είχαμε το πρώτο λουκέτο στην Κρήτη. Επειδή μία καθηγήτρια βρέθηκε θετική στον κοροναϊο, κλείνει το τμήμα Γ3 στο Γενικό Λύκειο Μοιρών ως τις 27 Απριλίου. Ακόμα, κλειστά παραμένουν τα Ειδικό Γυμνάσιο Ηρακλείου, Ειδικό Νηπιαγωγείο και Ειδικό Δημοτικό Αγίου Νικολάου, καθώς και το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Λύκειο Χανίων.

Μήνυση κατά διευθυντών εκπαίδευσης και Υπουργείου Παιδείας

Γονείς στο Ρέθυμνο κατέθεσαν μήνυση στον εισαγγελέα Ρεθύμνου κατά διευθυντή λυκείου, του διευθυντή Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ρεθύμνου, του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης Κρήτης και της υπουργού Παιδείας, για το γεγονός ότι δεν επιτρέπεται σε μαθητές που δεν υποβάλλονται σε self test να παρακολουθήσουν τα μαθήματα.

Πρόκειται για έξι γονείς οι οποίοι, σύμφωνα με τον προϊστάμενο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Γιάννη Γαζανό, διαμαρτύρονται για την απαγόρευση εισόδου των παιδιών στο σχολείο. «Οι συγκεκριμένοι έξι γονείς προσέφυγαν στον εισαγγελέα, δεν ξέρω από πού μπορεί να υποκινούνται. Το ζητούμενο από πλευράς τους δεν στηρίζεται στις εγκυκλίους που έχουν εκδοθεί, ούτε στις εντολές των επιστημόνων μας για την ασφάλεια μας από τον κοροναϊό.

Μας έστειλαν και εξώδικο, επικαλούνται ότι είναι αντισυνταγματικό να μην επιτρέπεται η είσοδος τους στο σχολείο, ότι η πρόσβαση στο σχολείο είναι ελεύθερη, ότι πρόκειται για ιατρική πράξη το self test που δεν μπορεί να γίνει ούτε στο σπίτι ούτε από ένα ανήλικο παιδί και κάποιος μάλιστα από τους γονείς επικαλείται ότι δεν υπάρχει αποτεφρωτήριο για να πηγαίνουν τα υλικά του τεστ τα οποία μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα».

Η διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συστήνει στους γονείς να διαβάσουν την ΚΥΑ, όλες τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας και όπως αναφέρει ο κ. Γαζανός, «προσπαθούμε με συζήτηση να τους δώσουμε να καταλάβουν ότι πρόκειται για την ασφάλεια της σχολικής κοινότητας. Όμως, οι γονείς μου ζητάνε έγγραφη βεβαίωση για το λόγο που οι διευθυντές δεν αφήνουν τα παιδιά να μπουν μέσα στις σχολικές αίθουσες.

Εμείς ως Δευτεροβάθμια, επικαλούμαστε την ΚΥΑ, ενώ παράλληλα έχουμε επικοινωνία με τη νομική υπηρεσία για να μας καθοδηγήσει το πώς να διαχειριστούμε τα αιτήματα των συγκεκριμένων γονιών. Έχουμε επικοινωνήσει και με την Περιφερειακή Διεύθυνση Κρήτης ώστε να μας κατευθύνει αρμοδίως για το τι πρέπει να πράξουμε».

Η υπεύθυνη δήλωση που υπογράφουν πολλοί γονείς αρνητές του self test
Η υπεύθυνη δήλωση που υπογράφουν πολλοί γονείς

Εντωμεταξύ εντύπωση προκαλεί η ανεπίσημη υπεύθυνη δήλωση γονέων αρνητών του self test στην οποία αναγράφεται «ΕΓΓΡΑΦΗ ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΑΣΠΙΣΗΣ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ & ΑΡΝΗΣΗΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ–ΤΗ ΣΕ ΤΕΣΤ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ SARS–CoV-2 Ή ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΗ ΙΑΤΡΙΚΗ ΠΡΑΞΗ», με την οποία εξηγούν τους λόγους για τους οποίους δεν δέχονται να υποβληθούν τα παιδιά τους σε τεστ αυτοδιάγνωσης.

Σύμφωνα με το ΦΕΚ, οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να μην δέχονται στις σχολικές αίθουσες τους μαθητές που δεν φέρουν μαζί τους  υπεύθυνη δήλωση με το αρνητικό αποτέλεσμα του self test, παίρνουν απουσίες και δεν  έχουν το δικαίωμα να παρακολουθήσουν τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης.

Σήμερα το δεύτερο τεστ

Το Υπουργείο Παιδείας κάλεσε χθες τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας να παραλάβουν το δεύτερο δωρεάν αυτοδιαγνωστικό τεστ που οφείλουν από τα φαρμακεία. Σήμερα πρέπει να έχουν μαζί τους βεβαίωση αρνητικού τεστ, προκειμένου να προσέλθουν στα Λύκεια.

Υπενθυμίζεται ότι τo self-test είναι υποχρεωτικό στα ημερήσια και εσπερινά Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.), στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και τις Λυκειακές Τάξεις των Γυμνασίων με Λυκειακές Τάξεις για:

-τους μαθητές/-τριες

– τους εκπαιδευτικούς, τα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ)

– τα μέλη του διοικητικού και του λοιπού προσωπικού.

Στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων που είναι επίσης ανοιχτές, το self-test είναι υποχρεωτικό για τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη ΕΕΠ – ΕΒΠ, το διοικητικό και λοιπό προσωπικό. Για τους μαθητές/-τριες με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το self-test συνιστάται να διενεργείται εφόσον είναι συμβατό με το βαθμό και το είδος της αναπηρίας ή και της ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης του/της μαθητή/-τριας.

Τα φαρμακεία διαθέτουν δύο δωρεάν τεστ σε κάθε δικαιούχο: ένα για σήμερα και ένα για τη Δευτέρα 19 Απριλίου. Την επόμενη εβδομάδα, μαθητές, εκπαιδευτικοί και προσωπικό των Λυκείων θα παραλάβουν και το τέταρτο τεστ για την Πέμπτη, 22 Απριλίου. Τα αυτοδιαγνωστικά τεστ μπορούν να προμηθεύονται δωρεάν από τα φαρμακεία όλοι οι μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό και λοιπό προσωπικό με τον ΑΜΚΑ τους και μέσο ταυτοπροσωπίας (ταυτότητα, διαβατήριο κτλ).

Σε περίπτωση που κάποιος δεν έχει ή συναντά δυσκολία με τον ΑΜΚΑ, παρέχεται η δυνατότητα επίσκεψης σε δομή που εμφανίζεται στη λίστα: https://self-testing.gov.gr/eody-stathera-simeia.pdf.

Εξαδάκτυλος: Μεγαλύτερες πιθανότητες λάθους στα self test σε σχέση με τα rapid και τα μοριακά

Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου και μέλος της επιτροπής λοιμωξιολόγων Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, σημείωσε σχετικά με την χρησιμότητα των τεστ αυτοδιάγνωσης: «Τα self test όταν βγαίνουν θετικά βοηθούν πάρα πολύ. Διότι παραδείγματος χάριν τη Δευτέρα 600 μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν βρέθηκαν στις αίθουσες που σε άλλη περίπτωση θα βρισκόντουσαν ως ασυμπτωματικοί.

Εφόσον αυτοί οι άνθρωποι επιβεβαιωθούν ως θετικοί από μια μοριακή διάγνωση μπαίνουν σε καραντίνα και οι ίδιοι και οι γονείς τους. Το αρνητικό αποτέλεσμα όμως δεν θα πρέπει να μας κάνει να συμπεριφερόμαστε διαφορετικά».

Ο κ. Εξαδάκτυλος συμβούλευσε σχετικά με τη διαχείριση των αποτελεσμάτων των τεστ «Αν η λήψη δεν είναι σωστή τότε αυτός που κάνει το τεστ μπορεί να έχει ένα ψευδώς θετικό αποτέλεσμα. Αν αυτό επιδράσει στην συμπεριφορά του και τον κάνει ανεύθυνο αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα.

Επίσης, όλοι θα πρέπει να κάνουν ειλικρινή χρήση του αποτελέσματος. Αυτοί που θα βρεθούν θετικοί δεν θα πρέπει να αποκρύψουν το αποτέλεσμα τους. Όσοι λοιπόν, είναι αρνητικοί δεν θα πρέπει να μεταβάλλουν την συμπεριφορά τους γιατί θα γίνουν επικίνδυνοι και για τους άλλους και για τον εαυτό τους».

Σημείωσε ακόμη, για την αποτελεσματικότητα των τεστ τα εξής: «Οι πιθανότητες να κάνω σωστά το τεστ αλλά να έχει ένα λάθος αποτέλεσμα είναι λίγο μεγαλύτερες από τα rapid test και στατιστικά αρκετά μεγαλύτερες από το μοριακό τεστ. Επειδή λοιπόν, μιλάμε για μια πάθηση που κάποιος μπορεί να είναι αρνητικός το πρωί και θετικός το απόγευμα θα πρέπει να θυμόμαστε πάντοτε ότι τα self test εφόσον είναι θετικά θα πρέπει να επιβεβαιώνονται με άλλες μεθόδους όπως τα rapid test ή τα μοριακά».