Πρωτοποριακό πρόγραμμα που θα εντοπίζει τους μαθητές που αντιμετωπίζουν πρόβλημα δυσλεξίας θα εφαρμοστεί στην Κρήτη. σΤην υλοποίησή του συζήτησαν ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και ο καθηγητής Νευρολογίας του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Στέλιος Σμυρνάκης.
Ο κ. Σμυρνάκης τον ενημέρωσε για την υλοποίηση του προγράμματος R.A.D.A.R. στο οποίο ο ίδιος συμμετέχει και το οποίο εντοπίζει μετά από μια δεκάλεπτη αναγνωστική εξέταση τα παιδιά με μαθησιακές-αναγνωστικές δυσκολίες. Το πρόγραμμα, όπως ανέφερε ο Κρητικός καθηγητής του Χάρβαρντ, είναι πρωτοποριακό και αναμένεται να υλοποιηθεί για πρώτη φορά στη χώρα μας, ενώ έχει δημιουργηθεί από τον επίσης Κρητικό επιστήμονα Γιάννη Ασλανίδη.
Ο περιφερειάρχης τόνισε ότι η Περιφέρεια Κρήτης είναι πρόθυμη να συνεργαστεί με τα εμπλεκόμενα υπουργεία και φορείς για να υλοποιηθεί το καινοτόμο πρόγραμμα.
Ο Στέλιος Σμυρνάκης σημείωσε:
“Είναι πρώτη φορά στον κόσμο που γίνεται κάτι τέτοιο. Σχεδιάζουμε μια κινητή ομάδα να πηγαίνει από σχολείο σε σχολείο στην Κρήτη και να κάνει έλεγχο στους μαθητές από τρίτη δημοτικού και μετά. Η μέθοδος συνίσταται στο να καθίσει το παιδί μπροστά από μία οθόνη κομπιούτερ και να διαβάσει δυο κείμενα για περίπου 10 λεπτά. Αυτό είναι όλο. Κατά τη διάρκεια του διαβάσματος καταγράφονται οι κινήσεις των οφθαλμών όπως διαβάζει το κείμενο και από κει μετά γίνεται η διάγνωση αν υπάρχει αναγνωστικό πρόβλημα».
Μάλιστα η μέθοδος R.A.D.A.R. παρουσιάστηκε με την αιγίδα της Περιφέρειας Κρήτης και του Ιατρικού Συλλόγου σε εσπερίδα στο Επιμελητήριο Ηρακλείου με τη συμμετοχή επιστημόνων, του περιφερειάρχη Στ. Αρναουτάκης, του προέδρου του Ιατρικού Συλλόγου Χάρη Βαβουρανάκη που απηύθυναν χαιρετισμό κ.ά. Ομιλητές στην ημερίδα ήταν οι επιστήμονες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα R.A.D.A.R. : Γιάννης Ασλανίδης, Στέλιος Σμυρνάκης, Δώρα Μπαχούρου, Γιάννης Σμυρνάκης, Μ. Ρουσοχατζάκη και ακολούθησε συζήτηση.
Όπως ανέφερε ο Γιάννης Ασλανίδης, «στην ημερίδα παρουσιάστηκε η μέθοδος R.A.D.A.R., η οποία αξιολογεί εύκολα και γρήγορα την ανα-γνωστική ευχέρεια ενός παιδιού. Είναι η πρώτη φορά που έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε συγκεκριμένες ποσοτικές μετρήσεις σχετικά με ένα πλήθος παραμέτρων που επηρεάζουν την αναγνωστική ικανότητα ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, μέσω ειδικά κατασκευασμένου λογισμικού, από αμιγώς Κρητικούς επιστήμονες, καταγράφεται επακριβώς το «αναγνωστικό μονοπάτι», δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο διαβάζει ένα κείμενο το κάθε παιδί. Είναι μία εξέταση εύκολη και γρήγορη, φιλική προς τον αναγνώστη, είτε αυτός είναι παιδί είτε ενήλικας, και φυσικά καθόλου παρεμβατική, μιας και το μόνο που πρέπει να κάνει ο αναγνώστης είναι να διαβάσει ένα κείμενο μπροστά από μια οθόνη υπολογιστή. Η μέθοδος αυτή αποτελεί ένα επιπλέον εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει αρκετά τους ειδικούς του χώρου, προσφέροντας πληροφορίες που μπορούν να είναι κρίσιμες και για την όποια διάγνωση αλλά και για τη σχεδίαση της όποιας πιθανής θεραπευτικής παρέμβασης».