Επιστήμονες… από κούνια έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μαθήτριες σχολείων της Κρήτης που συμμετέχουν σε πρόγραμμα για τη ρομποτική στα Δημοτικά. Το γραφείο ευρωπαϊκών προγραμμάτων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη με την παρουσίαση του προγράμματος “CODESKILLS4ROBOTICS – Promoting Coding & STEM Skills through Robotics: Supporting Primary Schools to Develop Inclusive Digital Strategies for All”. Με αυτή την αφορμή οργανώθηκε ενημερωτική συνάντηση για το έργο καθώς ανάμεσα στις προτεραιότητΈς του, είναι και η ενθάρρυνση των κοριτσιών στην ενασχόληση με τη ρομποτική και τον προγραμματισμό.
Το έργο ανήκει στην κατηγορία Erasmus+ KA201 για την προώθηση της καινοτομίας, υλοποιείται με τη συμμετοχή της ΠΔΕ Κρήτης, του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, του Emphasys Center από την Κύπρο και δυο ακόμα φορέων από τη Σουηδία και το Βέλγιο. Συντονιστικός Φορέας είναι το Ίδρυμα Ερευνών Δημόκριτος. Το έργο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο 2018 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Μάρτιο. Σκοπός του έργου είναι η σχεδίαση και η υλοποίηση ενός καινοτόμου προγράμματος εκπαίδευσης με στόχο την εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής και των απαραίτητων εννοιών προγραμματισμού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα του παραπάνω έργου αναμένεται να ενισχύσουν την ικανότητα των μαθητών στην ανάπτυξη αναλυτικής και αλγοριθμικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων, καλλιεργώντας παράλληλα δεξιότητες όπως η εφευρετικότητα και η συνεργασία.
Μεταξύ άλλων, προβλέπει την υποστήριξη σχολείων για να σχεδιάσουν τα δικά τους DIGITALSKILLS @ SCHOOL και να αναπτύξουν ένα Σχέδιο Δράσης για την εφαρμογή του προγράμματος CODESKILLS4ROBOTICS. Αξιοποίηση του διαθέσιμου εξωσχολικού χρόνου με εποικοδομητικό τρόπο για τη δημιουργία Ομίλων CODESKILLS4ROBOTICS σε σχολεία / εκπαιδευτικά ιδρύματα για μαθητές που θέλουν οικειοθελώς να μάθουν πώς να κωδικοποιούν.
Απονομή Open Badges ως μέθοδο επικύρωσης των δεξιοτήτων και ικανοτήτων κωδικοποίησης που αποκτώνται τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές. Η άμεση ομάδα στόχου είναι παιδιά δημοτικού σχολείου ηλικίας 9 ως 12 ετών με έμφαση κορίτσια και παιδιά με λιγότερες ευκαιρίες. Η έμμεση ομάδα-στόχος είναι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων των οποίων τα προφίλ θα αναβαθμιστούν και θα ενισχυθούν μέσω του προγράμματος επαγγελματικής ανάπτυξης αποκτώντας βασικές δεξιότητες ρομποτικής και κωδικοποίησης.
Την τρέχουσα περίοδο υλοποιείται η πιλοτική εφαρμογή του έργου σε πέντε Δημοτικά Σχολεία της Κρήτης με συμμετοχή μεικτών ομάδων κοριτσιών & αγοριών Ε’ και ΣΤ’ τάξης. Πρόκειται για τα σχολεία Νέας Ανατολής Ιεράπετρας, Πλακιά Ρεθύμνου, Ταυρωνίτη Χανίων και 19ο και 12ο ΔΣ Ηρακλείου. Εκπαιδευτικοί και μαθητές δήλωσαν ενθουσιασμένοι από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, το περιεχόμενο και τη δομή του εκπαιδευτικού υλικού και τις δυνατότητες αξιοποίησης που προσφέρει.
Το έργο θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο με πενθήμερη επιμορφωτική δράση για μαθητές κι εκπαιδευτικούς και ημερίδα παρουσίασης των τελικών αποτελεσμάτων.
Ο συντονιστής του προγράμματος από το Δημόκριτο, κ. Γιάννης Παπαγερασίμου, αναφέρει πως η ολοκλήρωση του προγράμματος θα είναι μόνο το πρώτο βήμα, όλες οι πλατφόρμες που δημιουργούνται είναι ανοιχτές στην εκπαιδευτική κοινότητα και αξιοποιήσιμες από όλους. Η υπεύθυνη ευρωπαϊκών προγραμμάτων της ΠΔΕ Κρήτης, κ. Αρετή Βουράκη, αναφέρει πως στα σχολεία που συμμετέχουν έχει δοθεί ένα kit με εργαλεία και τα παιδιά καλούνται να δημιουργήσουν κατασκευές ενώ συνδυάζουν και άλλες γνώσεις. Για παράδειγμα, μέσα από το μύθο του Τάλω, δημιουργούν ένα αντίστοιχο ρομπότ και μαθαίνουν την ιστορία του.
Η εμπειρία έχει δείξει πως τα κορίτσια ενδιαφέρονται για τη ρομποτική, στη συνέχεια, όμως, αν θα προχωρήσουν στην καριέρα τους εξαρτάται και από άλλους παράγοντες, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός.