Ώρα μηδέν για τη σχολική στέγη στο Ηράκλειο, καθώς μετρά αντίστροφα ο χρόνος για την κάλυψη των οξύτατων αναγκών που υπάρχουν, με δεδομένο το γεγονός ότι με προοπτική τριετίας η προσχολική αγωγή των παιδιών θα αποτελεί αναπόσπαστη ευθύνη της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό είναι κρίσιμο ζητούμενο στο μεσοδιάστημα που ακολουθεί να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν, σε ό,τι αφορά στις δομές προσχολικής αγωγής οι οποίες θα πρέπει να μπουν άμεσα σε τροχιά υλοποίησης. Το κρίσιμο αυτό θέμα τέθηκε στο επίκεντρο της σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στην πολεοδομία του Δήμου Ηρακλείου, με τη συμμετοχή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη διάρκεια της οποίας έγινε μια χαρτογράφηση των αναγκών που υπάρχουν σε ό,τι αφορά στη σχολική στέγη, και παράλληλα τέθηκαν οι προτεραιότητες για τις περιοχές στις οποίες θα κατασκευαστούν οι επόμενες σχολικές δομές, καθώς υπάρχει ωριμότητα σε επίπεδο σχεδίου πόλης.
Στη σύσκεψη που έγινε υπό την προεδρία της αντιδημάρχου Πολεοδομίας Στέλλας Αρχοντάκη – Καλογεράκη και του προϊσταμένου της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Δημήτρη Αποστολάκη, συμφωνήθηκε το πλάνο των επόμενων βημάτων που θα πρέπει να γίνουν ώστε να διαμορφωθεί ένα μάστερ πλαν σε ό,τι αφορά στη διαχείριση των θεμάτων της σχολικής στέγης.
Που θα κατασκευαστούν τα νέα σχολεία, νηπιαγωγεία και παιδικοί σταθμοί
Η αντιπαραβολή των στοιχείων που προκύπτουν από τις ανάγκες της σχολικής στέγης όπως αυτές καταγράφονται από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και η πολεοδομική ωριμότητα που υπάρχει σε ό,τι αφορά στην απελευθέρωση εκτάσεων με σκοπό να κατασκευαστούν νέες σχολικές δομές σχηματίζουν τον οδικό χάρτη, στον οποίο περιγράφονται τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να ακολουθηθούν μέσα στην επόμενη τριετία.
Ειδικότερα στο σχεδιασμό της πολεοδομίας είναι να αποδεσμευτούν σημαντικά ακίνητα με σκοπό να λύσει τα οξύτατα προβλήματα της σχολικής στέγης, που αποτελεί υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα της εκπαιδευτικής κοινότητας. Πρόκειται για εκτάσεις του σχεδίου πόλης που είτε έχουν απαλλοτριωθεί είτε υπολείπεται μικρό μέρος τους για να ολοκληρωθεί η απαλλοτρίωση τους, και μπορούν άμεσα να διατεθούν για τις ανάγκες σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδευτικής κοινότητας.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη αποδεσμευτεί ένα μεγάλο ακίνητο στην οδό Φιλικής εταιρείας στην ευρύτερη περιοχή της Χρυσοπηγής και του Πόρου, έκτασης 780 τμ. με σκοπό να κατασκευαστεί ένα νηπιαγωγείο. Αντίστοιχα σε προτεραιότητα μπαίνει η απελευθέρωση ενός μεγάλου ακινήτου 5.300τμ στην οδό Χριστομιχάλη Ξυλούρη, το οποίο είναι πλήρως απαλλοτριωμένο και σύμφωνα με το σχέδιο πόλης προβλέπεται η κατασκευή Δημοτικού Σχολείου Νηπιαγωγείου και Βρεφονηπιακού Σταθμού.
Όπως εξηγεί η κ. Αρχοντάκη πρόκειται για ένα σημαντικό ακίνητο το οποίο η σημερινή δημοτική αρχή κατάφερε να απελευθερώσει. Επίσης σύμφωνα με την ίδια πλήρως απελευθερωμένο είναι ένα σημαντικό ακίνητο στην οδό Θεοδοσίου Ματθαιάκη. Η έκτασή του είναι 1.200 τ.μ. έχει πλήρως αποζημιωθεί και το σχέδιο πόλης προβλέπει τη δημιουργία βρεφονηπιακού σταθμού.
Ακόμα σε προτεραιότητα τίθεται η δημιουργία νηπιαγωγείου στην οδό Μιχ. Ψελλού στην Αγία Αικατερίνη όπου έχει απελευθερωθεί ένα σημαντικό ακίνητο 560 τ.μ. Στην ομάδα των «καθαρών» οικοπέδων είναι και αυτό που βρίσκεται στη Λουδοβίκου Παστέρ, το οποίο έχει έκταση 900 τ.μ. Πρόκειται για ένα επίσης σημαντικό ακίνητο το οποίο έχει καταγραφεί ως κατάλληλο για τις ανάγκες της σχολικής στέγης αλλά λόγω της έντονης κλίσης του εδάφους δεν προκρίνεται η άμεση αξιοποίησή του.
Την ίδια στιγμή στο μικροσκόπιο της υπηρεσίας της πολεοδομίας έχουν μπει και οι ανάγκες της σχολικής κοινότητας της Νέας Αλικαρνασσού που επίσης εμφανίζει σοβαρά προβλήματα. Σύμφωνα με την αντιδήμαρχο πολεοδομίας, όλα τα ακίνητα τα οποία έχουν απελευθερωθεί με την έννοια ότι έχουν αποζημιωθεί και δεν έχουν πολεοδομικές εκκρεμότητες, θα προωθηθούν στην τεχνική υπηρεσία, προκειμένου να προχωρήσει στην ανάθεση των μελετών, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την κατασκευή των νέων σχολικών μονάδων.
Ορίζοντας τετραετίας
Ωστόσο το κρίσιμο ζητούμενο είναι το πότε θα κατασκευαστούν οι νέες σχολικές μονάδες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Δ.Θεοτοκόπουλος Γ.Μαρκάκη, για τη μελέτη και την κατασκευή τεσσάρων νέων κτιρίων-νηπιαγωγείων, που μπορούν να δρομολογηθούν «άμεσα», απαιτούνται περίπου 4 χρόνια.
Μία διαφορετική λύση θα ήταν η πρόσκαιρη χρήση λυόμενων αιθουσών, η οποία έχει όμως και αυτή σημαντικά προβλήματα όπως εύρεσης χώρου, λειτουργικότητας, ασφάλειας κ.ά.
Στο πλαίσιο της σύσκεψης ανακοινώθηκε η άμεση μεταφορά σε νέο κτίριο του νηπιαγωγείου Βασιλειών με το νέο σχολικό έτος, όπως και η χρήση των νέων αιθουσών για το 35ο Δημοτικό Σχολείο. Ακόμα τονίσθηκε ότι η παραχώρηση του οικοπέδου για την ανέγερση του Δημοτικού Σχολείου Καρτερού εκτιμάται από τον Αύγουστο μέχρι τον Οκτώβριο.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στον αστικό ιστό του δήμου Ηρακλείου (Ηράκλειο-Ν. Αλικαρνασσός) λειτουργούν 82 νηπιαγωγεία, όπου ο αριθμός δεν αντιστοιχεί και σε κτίρια καθώς ορισμένα συστεγάζονται. Απ’ αυτά 34 είναι δημόσια κτίρια, 36 είναι μισθωμένα και 8 λειτουργούν με λυόμενες αίθουσες.
Σ. Αρχοντάκη: «Χαρτογραφούμε τις ανάγκες»
Όπως τονίζει η κ. Αρχοντάκη ουσιαστικά εξαντλούμε τις δυνατότητες που υπάρχουν μέσα από το πολεοδομικό σχέδιο προκειμένου να δώσουμε διέξοδο στις ανάγκες της σχολικής στέγης. Υπάρχει η χαρτογράφηση των αναγκών και σε σχέση με τα υφιστάμενα σχολικά συγκροτήματα, αλλά και σε νέα που θα πρέπει να ανεγερθούν και προσπαθούμε να δούμε τι προοπτικές δίνει το υφιστάμενο σχέδιο το οποίο όπως έχει αποδειχτεί σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να δώσει διέξοδο στο οξύ αυτό πρόβλημα.
Όπως σημειώνει η κ. Αρχοντάκη η όλη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη, προχωρά συνδυαστικά και με τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου που είναι σοβαρή παράμετρος στην εξέλιξη της υπόθεσης.
Η ίδια σημειώνει ότι η υπόθεση της σχολικής στέγης απαιτεί μια συγκροτημένη και ουσιαστική προσέγγιση, καθώς υπάρχουν περιοχές όπως ο Μασταμπάς όπου το σχέδιο πόλης του ΄58 δεν προβλέπει τη δημιουργία νηπιαγωγείων με αποτέλεσμα όλη η γεωγραφική αυτή έκταση κυριολεκτικά να ασφυκτιά.
Σε κάθε περίπτωση όπως τονίζει η αντιδήμαρχος, γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια για να δρομολογηθούν ευέλικτες λύσεις οι οποίες θα μπορέσουν να δώσουν διέξοδο στο οξύ πρόβλημα της σχολικής στέγης.