Αφιερωμένη στη μνήμη του ποιητή, Ντίνου Χριστιανόπουλου (20 Μαρτίου 1931-11 Αυγούστου 2020), ήταν η 2η Σκυταλοδρομία ποίησης (Οκτώβριος 2020-Μάρτιος 2021) που οργάνωσε στα σχολεία του Ηρακλείου το Εργαστήρι Δημιουργικής Σκέψης-Ελεύθερης Έκφρασης.
Aφετηρία της σκυταλοδρομίας ήταν το παρακάτω ποίημά του:
Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας (για τα δημοτικά σχολεία)
Τί νὰ τὰ κάνω τὰ τραγούδια σας
ποτὲ δὲ λένε τὴν ἀλήθεια
ὁ κόσμος ὑποφέρει καὶ πονᾷ
κι ἐσεῖς τὰ ἴδια παραμύθια
Τί νὰ τὰ κάνω τὰ τραγούδια σας
εἶναι πολὺ ζαχαρωμένα
ταιριάζουν σὲ σοκολατόπαιδα
μὰ δὲ ταιριάζουνε γιὰ μένα
(Πεζά ποιήματα, Ιανός, Θεσσαλονίκη, 2004, σελ. 365)
Σκυτάλη είναι η τονισμένη λέξη «αλήθεια».
Όταν σε περιμένω (για τα γυμνάσια και τα λύκεια)
Ὅταν σὲ περιμένω καὶ δὲν ἔρχεσαι,
ὁ νοῦς μου πάει στοὺς τσαλακωμένους,
σ᾿ αὐτοὺς ποὺ ὧρες στέκονται σὲ μία οὐρά,
ἔξω ἀπὸ μία πόρτα ἢ μπροστὰ σ᾿ ἕναν ὑπάλληλο,
κι ἐκλιπαροῦν μὲ μία αἴτηση στὸ χέρι
γιὰ μία ὑπογραφή, γιὰ μία ψευτοσύνταξη.
Ὅταν σὲ περιμένω καὶ δὲν ἔρχεσαι,
γίνομαι ἕνα με τοὺς τσαλακωμένους.
Σκυτάλη είναι η τονισμένη λέξη «νους».
Την κριτική επιτροπή αποτέλεσαν οι Γιγουρτάκης Νίκος (Αρχαιολόγος, Φιλόλογος Διευθυντής επί τιμή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Π.Ε. Ηρακλείου), Γρόσδος Σταύρος (Διδάκτορας Οπτικοακουστικού Γραμματισμού και Δημιουργικής Γραφής στην Εκπαίδευση, Συγγραφέας) και Ταμιωλάκης Μάνος (Κοινωνιολόγος, Υπεύθυνος τμήματος εκπαίδευσης ΚΕΘΕΑ Αριάδνη, Ποιητής).
Η συγγραφέας (Εργαστήρι Δημιουργικής Σκέψης-Ελεύθερης Έκφρασης), συντονίστρια της 2ης Σκυταλοδρομίας Ποίησης, κ. Μαρία Δασκαλάκη, αναφέρει στην «Π» πως «παρά τις αντίξοες συνθήκες, οι εκπαιδευτικοί και οι μικροί ποιητές ξεπέρασαν τις δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στην πορεία και παρέα με την Ποίηση κατάφεραν να τερματίσουν. Γι’ αυτό, τους αξίζουν συγχαρητήρια. Φέτος, λάβαμε μόνο 73 ποιήματα -ατομικά και ομαδικά- από τις 320 συμμετοχές που είχαν αρχικά δηλωθεί. Αξίζει, ένα μεγάλο “ΜΠΡΑΒΟ” σε αυτούς που -σε πείσμα των καιρών- κατάφεραν να ολοκληρώσουν.
Στόχος ήταν να χαρούν τα παιδιά και οι έφηβοι το ταξίδι από ποίημα σε ποίημα κι από λέξη σε λέξη. Να το απολαύσουν. Να το δουν σαν παιχνίδι. Να αγαπήσουν την Ποίηση. Γιατί τα παιδιά την ποίηση την έχουν μέσα τους. Μπορεί να υστερούν σε τεχνική, αλλά νιώθουν, θυμούνται, αποτυπώνουν.
Αυτά τα πολύτιμα -συναισθήματα και σκέψεις- έβαλαν στο χαρτί τους και τα μοιράστηκαν μαζί μας. Τα ευχαριστούμε για αυτό. Όλα τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν. Όλα τα παιδιά κρύβουν μέσα τους την Ποίηση. Αρκεί να τους δοθεί ένα ερέθισμα που θα τα παρακινήσει, θα τους γεννήσει ιδέες, θα κάνει τη φαντασία τους να καλπάσει, θα τα αφήσει να εκφραστούν και θα τα κάνει στο τέλος να νιώσουν χαρά. Γιατί στους κόσμους που πλάθουν τα παιδιά, όλα μπορούν να συμβούν…
Έτσι, όπως και πέρυσι, δεν υπάρχει κατάταξη ούτε ανακοινώνονται οι βαθμολογίες. Η ανακοίνωση των ποιημάτων που ξεχώρισαν οι τρεις εξαίρετοι κριτές γίνεται με αλφαβητική σειρά. Αναμνηστικό συμμετοχής, όμως, θα πάρουν όλα τα παιδιά γιατί έτρεξαν, αντάλλαξαν σκυτάλες και τερμάτισαν. Όσο για τους ποιητές που ξεχώρισαν, θα λάβουν βιβλία, ευγενική χορηγία από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ που για 2η χρονιά στηρίζουν τη Σκυταλοδρομία Ποίησης και τις ευχαριστώ από καρδιάς για αυτό.
Ευχαριστώ πολύ επίσης τους κκ Νίκο Γιγουρτάκη, Σταύρο Γρόσδο και Μάνο Ταμιωλάκη που και φέτος εκτέλεσαν χρέη κριτικής επιτροπής κι αφιέρωσαν χρόνο και συναίσθημα στο να αφουγκραστούν τις δημιουργίες των παιδιών.
Εύχομαι του χρόνου να είμαστε όλοι υγιείς και παιδιά κι εκπαιδευτικοί να μπουν πάλι στο στίβο, να διαβάσουν ποίηση, να ανταλλάξουν λέξεις-σκυτάλες και στο τέλος να δημιουργήσουν μικρά -ή μεγάλα- αριστουργήματα».
Ο κ. Γιγουρτάκης αναφέρει πως «μέσα σε τέτοια περίεργη -και συνάμα απρόσμενα δύσκολη- συγκυρία τους τελευταίους δώδεκα μήνες, μαθητές και μαθήτριες στα σχολεία μας ακολούθησαν μια μαγευτική περιπέτεια, το ταξίδι των λέξεων που οδηγεί στην Ποίηση. Κι αίφνης: συναισθήματα, μυστικά, επιθυμίες κι όνειρα βρήκαν τον δρόμο τους στο χαρτί και κατέληξαν εδώ στον στίβο της Σκυταλοδρομίας Ποίησης.
Αξίζουν σε όλες και όλους συγχαρητήρια όχι μόνο γιατί βρήκαν τη δύναμη να συμμετέχουν μα και γιατί βρήκαν το κουράγιο να ονειρευτούν…».
Ο κ. Γρόσδος τονίζει πως «ποιο είναι το “καλό” και ποιο το λιγότερο “καλό” ποίημα; Ανώφελη η προσπάθεια να δοθεί απάντηση, ανάμεσα στις πολλές απαντήσεις που υπάρχουν. Δύσκολη και η επιλογή, κάποια ποιήματα να ξεχωρίσεις και κάποια να αφήσεις πίσω σου. Κι ακόμα πιο δύσκολη η επιλογή όταν πρόκειται για ποιητικές φράσεις τις οποίες γράφουν παιδιά.
Πώς να επιλέξεις, όταν τα γραπτά των παιδιών πλημμυρίζουν συναισθήματα; Ομοιοκατάληκτα ή σε ελεύθερο στίχο, ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία, τη φαντασία, τα παιχνιδίσματα των λέξεων, την εκδήλωση των εμπειριών και των βιωμάτων τους, τους συμβολισμούς, τη μεταφορικότητα του λόγου τους. Δύσκολα μπορείς να επιλέξεις κάποια, χωρίς να νιώσεις ότι αδικείς κάποια άλλα. Όλα τα ποιήματα άξιζαν μια πρωτιά».
Ο κ. Ταμιωλάκης τονίζει πως «μέσα στις λέξεις, στα αισιόδοξα συναισθήματα, στις εικόνες των ποιημάτων που διάβασα, αυτό που αισθάνθηκα ότι αντάλλασσαν οι μαθητές δεν ήταν άλλο από την ελπίδα. Μέσα σε τούτη τη δύσκολη συγκυρία που διανύουμε, η αξία αυτής της ελπιδοφόρας σκυτάλης γίνεται ακόμα μεγαλύτερη. Αξίζουν συγχαρητήρια λοιπόν στη Μαρία Δασκαλάκη για την πρωτοβουλία, όπως και σε όλους τους μαθητές, δασκάλους και καθηγητές που συμμετείχαν σ’ αυτήν τη σκυταλοδρομία».
Τα αποτελέσματα έχουν ως εξής:
ΔΗΜΟΤΙΚΟ
1) Ατομικές συμμετοχές:
-”Η φωνή”-Αγγελάκη Μιλένα, Β’ τάξη,
Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, 14ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-”Ο χορός στο φεγγάρι”-Αγγουριδάκης Νικόλας, Γ’ τάξη,
Εκπ. Μαρία Ντρουμπογιάννη, 50ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-”Ο χειμώνας”-Ανυφαντάκη Κατερίνα, Β’ τάξη,
Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, 14ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-”Η δίψα της Ευρώπης”, Βασιλάκη Μελίνα, Β’ τάξη
Εκπ. Μαρία Ντρουμπογιάννη, 50ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-(Χωρίς τίτλο), Γρηγοράκης Μιχάλης, Β’ τάξη
Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, 14ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-”Η Ελλάδα”-Ελπίδα Γρηγορίου, Στ’ τάξη,
Εκπ. Στυλιανή Δραμπάζη, Δ.Σ. Γουρνών
-”Ο χειμώνας και η βροχή”-Νικολέτα Ζερβουδάκη, Β’ τάξη,
Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, 14ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-”Οι εποχές”-Βαγγέλης Κουβίδης, Β’ τάξη,
Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, 14ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-Συναισθήματα-Οδυσσέας Μαρκόπουλος, Γ’ τάξη,
Εκπ. Μαρία Ντρουμπογιάννη, 50ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-(Χωρίς τίτλο), Ειρηάννα Προβιδάκη,
Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, Β’ τάξη, 14ο Δ.Σ. Ηρακλείου
-(Χωρίς τίτλο)-Γεωργία Ρογκάκου, Στ τάξη,
Εκπ. Στυλιανή Δραμπάζη, Δ.Σ. Γουρνών
-”Ο χειμώνας”-Ιωάννα Σφακιανάκη, Β’ τάξη,
Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, 14ο Δ.Σ. Ηρακλείου
2) Ομαδικές συμμετοχές (ανά τάξη κι όχι με βαθμολογικά κριτήρια):
-”Ζωή σαν παραμύθι”-Α+Β τάξεις,
Εκπ. Ελένη Χαιρέτη και Χαρίκλεια Μανασσάκη, 1ο Δ.Σ. Ηρακλείου (Ανωγειανό)
-”Μητρική συμβουλή”, Δ’ τάξη,
Εκπ. Μαρία Παπαδάκη, 1ο Δ.Σ. Ηρακλείου (Ανωγειανό)
-”Τα φτερά της ποίησης”, Δ1 τμήμα,
Εκπ. Μαρία Παπαδομανωλάκη, Δ.Σ. Γουρνών
-”Οι ώρες περνούν”-Δ2 τμήμα,
Εκπ. Πηγή Σεμιτεκόλου, Δ.Σ. Γουρνών
-(Χωρίς τίτλο), Καραστογιάννης Φώτης και Γρηγορίου Λευτέρης, Στ’ τάξη
Εκπ. Στυλιανή Δραμπάζη, Δ.Σ. Γουρνών
ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ
-Γιανναδάκη Ειρήνη-Μαρία -”Σε μια κόκκινη οδό”, Β’ τάξη,
11ο γυμνάσιο, Εκπ. Χρυσή Χουρσάν
-Κουβίδη Ευαγελία – “Η Ερώτηση”, Β’ τάξη,
11ο γυμνάσιο, Εκπ. Χρυσή Χουρσάν
-Μακρή Ευαγγελία – “Αγωνία” – Γ’ τάξη,
Όμιλος Δημιουργικής Γραφής Προτύπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη
-Μποτσάκη Μαρινέλλα- “Κόμπος το μυαλό”, Β’ τάξη,
Όμιλος Δημιουργικής Γραφής Προτύπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη
-Μπριλάκη Ροδάνθη – “Παρθενώνας ζωής”, Α’ τάξη,
Όμιλος Δημιουργικής Γραφής Προτύπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη
-Πολυχρονάκη Αικατερίνη- “Όνειρα εκπληρωμένα μόνο στη φαντασία”, Α’ τάξη,
5ο Γ.Ε.Λ., Εκπ. Ισμήνη Στεφανάκη
-Ρηγάκη Καλλιόπη – “Απόδραση”, Α’ τάξη,
Όμιλος Δημιουργικής Γραφής Προτύπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη
-Σαατσάκη Γεωργία-“Τρένο στο τέλος”, Α’ τάξη,
5ο Γ.Ε.Λ. Εκπ. Ισμήνη Στεφανάκη
-Σινάνη Μαριλένα-“Ιστορία”, Α’ τάξη,
5ο Γ.Ε.Λ., Εκπ. Ισμήνη Στεφανάκη
-Τσιάμη Φωτεινή Φεγγαροτρόπιο Α’ τάξη, 5ο Γ.Ε.Λ. Εκπ. Ισμήνη Στεφανάκη
-Φαλιακάκης Χαράλαμπος-“Τα όμορφα της νύχτας άστρα”, Β’ τάξη,
Όμιλος Δημιουργικής Γραφής Προτύπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, Εκπ. Μαρία ΦΙολιτάκη
-Φραγκιαδάκη Χριστίνα-Παναγιώτα-“Τρικυμία”, Γ’ τάξη,
11ο γυμνάσιο, Εκπ. Χρυσή Χουρσάν