Μία συνολική χαρτογράφηση του σχολικού και ακαδημαϊκού τοπίου έκανε το πρωί της Παρασκευής 1 Νοεμβρίου, ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης. Αναφέρθηκε λεπτομερώς στην Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, η οποία πρόκειται να ιδρυθεί ενσωματώνοντας υφιστάμενες δραματικές σχολές, όπως του Εθνικού Θεάτρου και Ωδείων.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε, επίσης, στη διεθνοποίηση των δημόσιων ελληνικών πανεπιστημίων και προανήγγειλε την έναρξη κοινών αγγλόφωνων μεταπτυχιακών προγραμμάτων με κορυφαία ξένα πανεπιστήμια. Επιπλέον, αναμένεται η ίδρυση μη κρατικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας. Για τη διαγραφή των αιώνιων φοιτητών, ο ίδιος τόνισε ότι θα προχωρήσει κανονικά από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος. Αναφέρθηκε ακόμη στο μεγάλου οικονομικού βεληνεκούς πρόγραμμα ανέγερσης φοιτητικών εστιών, ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο έχει δρομολογηθεί και θα διπλασιάσει τις υφιστάμενες κλίνες.
Σε ό,τι αφορά τα σχολεία, ο υπουργός μίλησε για το υπό συζήτηση πλαίσιο, που θα τεθεί στον τρόπο διεξαγωγής των σχολικών εκδρομών. Για το φαινόμενο της ρητορικής μίσους και κάθε περιστατικού βίας στα σχολεία, ο κ.Πιερρακάκης υπογράμμισε ότι δεν θα γίνουν καθόλου ανεκτά από την παρούσα κυβέρνηση. Απέναντι στο μέτρο της απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία, είπε πως τυγχάνει ευρύτατης αποδοχής από τη συντριπτική πλειοψηφία γονέων και εκπαιδευτικών. Τέλος, ο υπουργός έκανε μνεία στο πρόγραμμα αναβάθμισης των σχολικών συγκροτημάτων «Μαριέττα Γιαννάκου» το οποίο περιλαμβάνει ενίσχυση 250 εκατομμύρια, παράλληλα με τη στήριξη των δήμων.
Σχετικά με τις σχολικές εκδρομές
«Πάμε να βάλουμε ένα πλαίσιο εκεί που δεν υπάρχει», ήταν το πρώτο που είπε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, το πρωί της Παρασκευής 1 Νοεμβρίου, σχετικά με το τί θα ισχύσει στις σχολικές εκδρομές, οι οποίες αποτελούν στην ουσία προέκταση της σχολικής δραστηριότητας, επισημαίνοντας παράλληλα ότι πρόκειται για ένα αίτημα των ίδιων των εκπαιδευτικών ενώ το νέο πλαίσιο «πρέπει να δώσει εργαλεία στους εκπαιδευτικούς».
«Το λογικό είναι να ισχύει για τις εκδρομές ό,τι ισχύει και για τη σχολική μονάδα», τοποθετήθηκε ο ίδιος σχετικά με το κατά πόσο οι υπότροποι σε περιστατικά εκφοβισμού στο σχολείο θα στερούνται του δικαιώματος συμμετοχής στις εκδρομές. Σε κάθε περίπτωση, «συζητάμε, δεν έχει αποφασιστεί κάτι ακόμη».
Σχετικά με την αντιμετώπιση ρητορικής μίσους, βίας και εκφοβισμού στα σχολεία
Με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό καθηγητή, ο οποίος διένειμε στους μαθητές του φυλλάδια ρητορικής μίσους και παραπέμφθηκε άμεσα στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, ο υπουργός είπε: «Έχουμε συγκεκριμένες θεσμικές διαδικασίες, οι οποίες καταλήγουν από τα πειθαρχικά συμβούλια σε συγκεκριμένες αποφάσεις για συγκεκριμένες πράξεις. Θέλω να πω ότι, η ρητορική μίσους δεν θα γίνει καθόλου ανεκτή από εμάς». Όπως μάλιστα δήλωσε χαρακτηριστικά, «οι ακραίες φωνές και οι ακραίες συμπεριφορές δεν έχουν θέση στο σχολείο».
Σχετικά με την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών
Πρόκειται να ιδρυθεί ως πανεπιστημιακή σχολή, εξήγησε ο κ.Πιερρακάκης. «Είναι ένα νομοσχέδιο, που συνδιαμορφώνουμε με το υπουργείο Πολιτισμού και το υπουργείο Εσωτερικών», συνέχισε αναφερόμενος στην αδικία του να θεωρούνται οι καλλιτέχνες απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «ενώ έχουν τελειώσει σχολές οι οποίες είναι εξαιρετικά απαιτητικές». Σε ό,τι αφορά το μοντέλο που θα ακολουθηθεί για την ίδρυση της νέας πανεπιστημιακής σχολής, θα είναι εκείνο της Καλών Τεχνών:
«Παίρνουμε υφιστάμενες σχολές, όπως του Εθνικού Θεάτρου, όπως το Ωδείο στη Θεσσαλονίκη, αθροίζουμε 5 σχολές και τις ανωτατοποιούμε με διορισμούς νέων μελών ΔΕΠ, Καθηγητών. Πέρα απ’αυτό, πρέπει να κατατάξουμε τις υφιστάμενες δραματικές σχολές. Αυτές έρχονται στο υπουργείο Παιδείας από το υπουργείο Πολιτισμού. Όπως και τα Ωδεία», δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο εκτενής διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους – των άλλων κομμάτων συμπεριλαμβανομένων – ενώ θα ακολουθήσει δημόσια διαβούλευση.
«Είναι ένα νομοσχέδιο που ενώνει. Συμφωνούμε ότι είναι ένα πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί. Ερχόμαστε να λύσουμε μία σειρά από ζητήματα, να δημιουργήσουμε ακαδημαϊκό διάδρομο για τις δραματικές σχολές γιατί μετά μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε ένα ΑΕΙ – πολλοί καλλιτέχνες το ζητούν. Θα μιλήσουμε όμως και μαζί τους για να δούμε και τί άλλο μπορούμε να προσθέσουμε και τί μπορούμε να διορθώσουμε ενδεχομένως», κατέληξε.
Σχετικά με τη διαγραφή αιώνιων φοιτητών
Ως ένα πρόβλημα λυμένο σε άλλες χώρες, που ήρθε η ώρα να λυθεί και στη χώρα μας, προσεγγίζει το θέμα της διαγραφής των αιωνίων φοιτητών, ο υπουργός Παιδείας. Απάντησε δε σε όσους αντιδρούν, ως εξής: «Καταρχάς, υπάρχει επιβάρυνση διοικητική (για τα πανεπιστήμια). Δεύτερον, ο νόμος είναι πληρέστατος.
Προβλέπει εξαιρέσεις για θέματα υγείας, εξαιρέσεις για όσους εργάζονται – μπορείς έως και να διπλασιάσεις τις σπουδές σου σε χρόνο. Είναι ένα πλήρες πλαίσιο, το οποίο πρέπει να εφαρμοστεί για να μπορέσουμε κιόλας να δώσουμε το σωστό σήμα. Η εικόνα που αποτυπώνεται για τα δημόσια πανεπιστήμια ως προς το ποσοστό εκείνων που αποφοιτούν, δεν τιμά τα πανεπιστήμια».
Όσο για το νόμο, ο οποίος ισχύει ήδη εδώ και δύο χρόνια, ο κ.Πιερρακάκης σημείωσε ότι «θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται χωρίς πολλή συζήτηση».
Σχετικά με τα κινητά στα σχολεία
Παραπέμποντας σε ένα δημοσίευμα αυστριακής εφημερίδας, σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα έδειξε το δρόμο στο θέμα των κινητών στα σχολεία, ξεκίνησε ο κ.Πιερρακάκης να μιλά για το φλέγον αυτό ζήτημα. Δεν έκρυψε την ικανοποίησή του σε σχέση με την αποδοχή του μέτρου από την ελληνική κοινωνία, η οποία αποτυπώνεται σε ποσοστό 86% σε πρόσφατη δημοσκόπηση. «Υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, το οποίο τηρείται. Είναι σημαντικό ότι το έχουν αγκαλιάσει οι δάσκαλοι και οι καθηγητές. Πάει πολύ καλά το μέτρο για τα κινητά στα σχολεία. Ποινές υπάρχουν αλλά αυτό είναι το εργαλείο. Το σημαντικό είναι ο θεσμός. Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι το κινητό σε πολύ μικρή ηλικία και στη σχολική αίθουσα κάνει πάρα πολύ κακό. Κι ακριβώς γι’αυτό το λόγο πήραμε αυτή την απόφαση. Δεν έχει κατασταλτικό χαρακτήρα», είπε.
Σχετικά με το πρόγραμμα ΣΔΙΤ για τις φοιτητικές εστίες
«Από την πρώτη τετραετία διακυβέρνησης Μητσοτάκη, έχει δρομολογηθεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα ανέγερσης νέων φοιτητικών εστιών. Είναι 700 εκατομμύρια ευρώ ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) με μία σειρά από εστίες, οι οποίες μέχρι το 2027, 2028 θα είναι έτοιμες. Αυτό, θα διπλασιάσει τις κλίνες – αυτή τη στιγμή, έχουμε 10.000 κλίνες. Θα πάμε στις 20.000 κλίνες με σύγχρονους όρους λειτουργίας», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας για να προσθέσει ότι η εικόνα βελτιώνεται καθημερινά.
Σχετικά με τις συμπράξεις ΑΕΙ με ξένα πανεπιστήμια και μη κρατικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων
Για την ανακοίνωση από πλευράς ελληνικών ΑΕΙ συμπράξεων με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού επάνω σε πολυάριθμα κοινά μεταπτυχιακά, στο εγγύς μέλλον, μίλησε ο κ.Πιερρακάκης στη συνέχεια. Ειδικότερα, είπε: «Τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, με τη στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης, θα είναι σε θέση σε πολύ λίγους μήνες, σε εβδομάδες στην ουσία, να ανακοινώσουν συμπράξεις με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού για κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα. Θα είναι δεκάδες.
Κατά βάση, αγγλόφωνα, τα οποία θα υλοποιούνται εδώ και θα έχεις ένα μεταπτυχιακό κοινό από ένα κορυφαίο αγγλόφωνο πανεπιστήμιο του εξωτερικού με ένα κορυφαίο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Κι αυτό θα γίνει και με στήριξη δική μας, και με στήριξη των ευρωπαϊκών θεσμών, και με στήριξη των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων».
Το συγκεκριμένο σχήμα των κοινών μεταπτυχιακών θα αποτελέσει τη βάση της διεθνοποίησης, σύμφωνα με τον ίδιο, επειδή, όπως διευκρίνισε, «η στρατηγική δεν είναι τα μη κρατικά πανεπιστήμια». Με βασικό προσανατολισμό τη διεθνοποίηση, η Ελλάδα πρέπει «να γίνει περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Η Κύπρος το έχει κάνει σε μικρή κλίμακα. Η Φλωρεντία – όχι όλη η Ιταλία – έχει 41 παραρτήματα αμερικανικών και άλλων πανεπιστημίων…
Όλα αυτά πρέπει να τα κάνουμε εμείς, κυρίως από τα δημόσια πανεπιστήμια. Τα κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού θα έρθουν μέσα από τα δημόσια πανεπιστήμια. Αλλά θα λύσουμε και την άλλη εκκρεμότητα, τα μη κρατικά. Από την πρώτη χρονιά θα δούμε να γίνεται μία πολύ σημαντική κίνηση. Κι είναι ένα μεγάλο βήμα. Οι οικογένειες θα έχουν επιλογή».
Σχετικά με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»
Το πρόγραμμα ‘Μαριέττα Γιαννάκου’, το οποίο αφορά στην αναβάθμιση των σχολικών συγκροτημάτων, αντιστοιχεί σε 250 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον της στήριξης που παρέχει ήδη το κράτος στους δήμους. Και επιπλέον, των χρημάτων, που δίνουν για τα σχολεία οι ίδιοι οι δήμοι. Ο κ.Πιερρακάκης, θέλησε μάλιστα να τονίσει την υποδειγματική δουλειά που κάνουν δήμοι, όπως εκείνος της Γλυφάδας με δήμαρχο τον κ.Παπανικολάου για τα σχολεία:
«Πήγαμε με τον πρωθυπουργό στη Γλυφάδα, στον κ.Παπανικολάου, ακριβώς επειδή θέλαμε να υπογραμμίσουμε τη δουλειά, που κάνει με τα σχολεία. Συνολικά, είναι δουλειά των δήμων αλλά κι εμείς θα κάνουμε το κομμάτι, που μας αναλογεί στηρίζοντας οικονομικά. Έχουμε βρει και δωρητές και ο πρώτος δωρητής θα είναι στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας. Εκτός της κρατικής χρηματοδότησης, στη Γκράβα θα έχουμε μία πάρα πολύ σημαντική ιδιωτική δωρεά, που θα την ανακοινώσουμε πολύ σύντομα. Και νομίζω ότι έχει πολύ μεγάλη συμβολική αξία να ξεκινήσει κανείς από τη Γκράβα».
Πηγή: protothema.gr