Αναμενόμενα και χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες ήταν χθες τα θέματα για τους υποψηφίους και στα τρία μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων, τα Λατινικά, τη Χημεία και τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
Για τα Επαγγελματικά Λύκεια οι εξετάσεις συνεχίζονται αύριο, Σάββατο, με μαθήματα ειδικότητας και θα ολοκληρωθούν στις 21 Ιουνίου.
Την ερχόμενη Τρίτη ολοκληρώνονται οι εξετάσεις των Γενικών Λυκείων με τα μαθήματα της Βιολογίας, προσανατολισμού και γενικής παιδείας.
Βατά τα Λατινικά
Η κ. Χριστίνα Παπαματθαιάκη, από το φροντιστήριο Δομή, αναφέρει πως τα θέματα των Λατινικών σε γενικές γραμμές κρίνονται βατά και διατυπωμένα με σαφήνεια. Οι εξεταζόμενοι κλήθηκαν να μεταφράσουν τρία αποσπάσματα διδαγμένων κειμένων και στη συνέχεια να απαντήσουν σε ερωτήσεις γραμματικής και συντακτικού.
Συγκεκριμένα οι γραμματικές ασκήσεις- τέσσερις στο σύνολο- δεν παρουσίαζαν κάποια δυσκολία, αλλά κάλυπταν μεγάλο μέρος της θεωρίας και γι’ αυτό απευθύνονταν σε επαρκώς προετοιμασμένους μαθητές. Στο σκέλος του συντακτικού οι ασκήσεις- επτά στο σύνολο- ήταν απόλυτα κατανοητές, χωρίς καμία παγίδα ή ασάφεια στη διατύπωση. Συνοψίζοντας, η βαθμολόγηση για τους διαβασμένους και προσεκτικούς υποψηφίους αναμένεται υψηλή.
Ο κ. Θωμάς Μερλέμης, φιλόλογος φροντιστηρίου Καινοτόμος Μάθηση, σχολιάζει πως τα θέματα των Λατινικών κινούνται στο γενικό πλαίσιο εξέτασης του μαθήματος τα τελευταία χρόνια.
Είναι βατά, κλιμακούμενης δυσκολίας για καλά προετοιμασμένους στις λεπτομέρειες μαθητές. Αρχικά μια διαφοροποίηση φέτος ήταν ότι ο μαθητής έπρεπε να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στη μετάφραση, αφού στο 1ο κείμενο απουσίαζαν κάποιες περίοδοι.
Τα πτωτικά προέρχονταν από την ύλη που εξετάζονται συνήθως οι μαθητές, ενώ ζητούνταν και γνώσεις αναμενόμενες από τα επίθετα και τα επιρρήματα..
Οι ρηματικοί τύποι κινήθηκαν στα συνήθη πλαίσια και ο μαθητής έπρεπε να προσέξει κάποιες λεπτομέρειες στα πρόσωπα και στη συζυγία.
Οι λέξεις συντακτικού ήταν μόλις τρεις για πρώτη φορά, όμως πήραν διπλάσια από τη συνήθη βαθμολόγηση, αφού δινόταν βαθμός και για τη λέξη που ήταν συνημμένος ο συντακτικός όρος που ζητούνταν.
Επίσης σε λογικά πλαίσια κινήθηκαν και οι υπόλοιπες ασκήσεις αλλαγής φωνής,προσδιορισμού τόπου, υποκειμένου απαρεμφάτου (λατινισμός), αναγνώρισης δευτερεύουσας πρότασης και ανάλυσης αιτιολογικής μετοχής.
Ως γενικό σχόλιο επομένως το διαγώνισμα ευνόησε τους μαθητές που είχαν προετοιμάσει πλήρως την ύλη και μπορούσαν να την εφαρμόσουν πρακτικά στις ασκήσεις τους, ώστε να αριστεύσουν.
Ενστάσεις στη Χημεία
Τρεις πολύ σημαντικές ενστάσεις στο μάθημα της Χημείας θέτει η Ενωση Ελλήνων Χημικών.
«Στο Γ1α η αντίδραση του Α με την περίσσεια NaOH σε αλκοολικό διάλυμα μπορεί να θεωρηθεί παγίδα και να προβληματίσει τους μαθητές/μαθήτριες.
Στο Γ1γ θα έπρεπε, παρότι είναι η συνήθης πρακτική, να αναφέρεται με σαφήνεια ότι η οξείδωση γίνεται παρουσία H2SO4, δεδομένου ότι οι μαθητές δεν γνωρίζουν τη γραφή ιοντικών αντιδράσεων στην οξειδοαναγωγή.
Για το ερώτημα Δ3γ: παρότι δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, θα έπρεπε να αναφέρεται σε ποιο δοχείο αναφέρεται η ερώτηση, καθότι καμία αναφορά σε δοχείο δεν έχει γίνει», αναφέρει.
Η κ. Φωτεινή Βασιλάκη, από το φροντιστήριο Λογάριθμος, σχολιάζει πως “τα θέματα κρίνονται αναμενόμενα και μέτριας δυσκολίας. Τα θέματα κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της διδακτέας ύλης.
Τα θέματα Α και Β ήταν βατά στα οποία εξετάζονταν θεμελιώδεις γνώσεις με ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα Β στα κεφάλαια της χημικής ισορροπίας και της χημικής κινητικής.
Τα θέματα Γ και Δ απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους μαθητές, με το θέμα Γ να απαιτεί κυρίως τη συγκέντρωση και την ψυχραιμία των μαθητών.
Στο θέμα Δ τα ερωτήματα ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας, με το Δ2 και το Δ3 γ να θέλουν ιδιαίτερη προσοχή.
Ευχόμαστε καλά αποτελέσματα στους μαθητές”.
Ο κ. Νεκτάριος Βαρδάκης, υπεύθυνος σπουδών ΠΕΔΙΟ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ, αναφέρει πως τα θέματα παρουσίαζαν μια σχετική πρωτοτυπία από αυτά των προηγούμενων ετών. Κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης, ήταν χρονοβόρα και απαιτούσαν για την επίλυσή τους καλή γνώση της ύλης και ταχύτητα επεξεργασίας. Οι πολύ καλά προετοιμασμένοι μπορούσαν να τα αντιμετωπίσουν. Πιο αναλυτικά:
Θέμα Α: εύκολο και αναμενόμενο.
Θέμα Β: Β1, Β3 απλά ερωτήματα ενώ το Β2, έχρηζε προσοχής.
Θέμα Γ: Γ1 κάπως πρωτότυπο (ως προς το αρχικό δεδομένο), με μια μικρή διάθεση παγίδευσης του εξεταζόμενου. Γ2, χωρίς δυσκολίες.
Θέμα Δ: απαιτητικό και χρειαζόταν αρκετό χρόνο για τη λύση του.
Διαβαθμισμένης δυσκολίας στην Οικονομία
Η κ. Αθηνά Μακρυδάκη, από τα φροντιστήρια Θεωρία και Πράξη, σχολιάζει ότι τα θέματα των φετινών εξετάσεων στο μάθημα της Οικονομίας θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν σχετικά εύκολα, με μερικά λεπτά σημεία που απαιτούσαν ιδιαίτερη προσοχή, ενώ εξέταζαν σε μεγάλο βαθμό διαγράμματα και σχέσεις καμπυλών. Όσον αφορά το κομμάτι των ασκήσεων, εξετάστηκε μικρό μέρος της εξεταζόμενης ύλης σε σχέση με παλαιότερα έτη.
Ο κ. Νίκος Μαρινάκης, από το φροντιστήριο Ορόσημο, σχολιάζει πως τα φετινά θέματα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας άλλα κρίνονται ευκολότερα από τα περσινά. Απαιτούσαν προσεκτική ανάγνωση των δεδομένων των ερωτημάτων και ικανότητες διαγραμματικής απεικόνισης.
Οι ερωτήσεις ήταν σωστά διατυπωμένες και δεν περιείχαν ασάφειες. Ακολουθήθηκε και φέτος η γνωστή δομή των θεμάτων χωρίς κάποια έκπληξη. Πιο συγκεκριμένα:
Η ομάδα Α περιείχε ερωτήσεις σωστού-λάθους και πολλαπλής επιλογής από όλα τα κεφάλαια χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.
Η ομάδα Β, που συνήθως αποτελείται από θέμα ανάπτυξης, ζητούσε την αποτύπωση συγκεκριμένου μέρους του βιβλίου μεγάλης έκτασης και κατασκευή διαγραμμάτων, θέμα που κρίνουμε αναμενόμενο.
Η ομάδα Γ ήταν άσκηση από το πρώτο κεφάλαιο, απαιτούσε προσεκτική ανάγνωση των ερωτήσεων, προσοχή στις αριθμητικές πράξεις αλλά κρίνεται εύκολη.
Η ομάδα Δ ήταν άσκηση με εύκολους υπολογισμούς αλλά απαιτούσε μεγάλη προσοχή στην κατασκευή του διαγράμματος.