Στην τελική ευθεία βρίσκεται το νέο εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, σύμφωνα με τον Κώστα Γαβρόγλου.
Όπως εξήγησε ο υπουργός Παιδείας, το νέο εξεταστικό σύστημα θα παρουσιαστεί μέχρι τα τέλη του μήνα και θα εφαρμοστεί από τη σχολική χρονιά 2019-2020.
Παράλληλα, επανέλαβε ότι βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει το νέο σύστημα εισαγωγής, θα είναι η αναβάθμιση του λυκείου και ανέφερε ότι ήδη από φέτος θα υπάρξει ελάφρυνση στον «εξεταστικό φόρτο» των μαθητών της Α’ και Β’ λυκείου για τις προαγωγικές εξετάσεις, ώστε «να είναι πιο ουσιαστικές». Επιπλέον, ανέφερε ότι ουσιαστικά οι εγκύκλιες σπουδές θα ολοκληρώνονται στη Β’ Λυκείου και η Γ’ Λυκείου θα έχει λίγα μαθήματα με πολλές ώρες διδασκαλίας και θα είναι προσανατολισμένη προς την ειδικότητα που θέλει κάθε μαθητής.
Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε ακόμη στη νέα εικόνα που θα έχει ο εκπαιδευτικός χάρτης από το 2019-20, αφού εκτός από το νέο λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, θα «κάνουν πρεμιέρα» και τα νέα πανεπιστήμια, όπως θα διαμορφωθούν μέσα από τις συνέργειες με τα ΤΕΙ.
Τέλος, με αφορμή τη συνεδρίαση της κοινής επιτροπής Κράτους-Εκκλησίας την περασμένη Πέμπτη, ανέφερε ότι τον ερχόμενο Μάρτιο θα υπάρξουν τα πρώτα στοιχεία της καταγραφής της εκκλησιαστικής περιουσίας, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχει θεσμοθετηθεί το νέο καθεστώς της εκπαίδευσης των κληρικών. «Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ως προς την ποιότητα αυτής της εκπαίδευσης», ανέφερε, προσθέτοντας ότι και η Εκκλησία συμφωνεί ότι θα πρέπει να υπάρξει αναβάθμιση των ιερατικών σπουδών.
Αναλυτικά, η συνέντευξη του Κ. Γαβρόγλου στην Αθηνά Καστρινάκη για το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Να ξεκινήσουμε με την κοινή επιτροπή Πολιτείας-Εκκλησίας. Βγήκαν κάποια συμπεράσματα ως προς την εκκλησιαστική περιουσία και έναν νέο θεσμό, για όσους θέλουν να ακολουθήσουν την ιερατική κατεύθυνση.
Το σημαντικό είναι ότι προχωρεί με πολύ καλούς ρυθμούς η καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας. Είναι ένα πράγμα το οποίο είχαμε συμφωνήσει πριν εννέα μήνες -σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για την παροχή της τεχνικής βοήθειας- και σε πρώτη φάση προχωράμε στην καταγραφή της περιουσίας 21 μητροπόλεων. Ζήτησε και η Εκκλησία της Κρήτης να είναι στο πρόγραμμα και το δεχθήκαμε με χαρά. Η λογική είναι να ολοκληρωθεί όσο γίνεται πιο γρήγορα η διαδικασία καταγραφής, και μετά θα δούμε τα προβλήματα που θα προκύψουν. Υπάρχουν αμφισβητούμενες ιδιοκτησίες, προτάσεις για κοινή αξιοποίηση, θα τα δούμε όταν έρθει η ώρα.
Τα πρώτα αποτελέσματα της καταγραφής πότε τα περιμένουμε;
Κατά τον Μάρτιο-Απρίλιο.
Και ως προς τον νέο θεσμό… Είναι κάτι που συζητάμε εδώ και καιρό, η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των κληρικών. Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα ως προς την ποιότητα αυτής της εκπαίδευσης. Χαιρόμαστε ιδιαιτέρως διότι και η Εκκλησία θεωρεί ότι πρέπει να αναβαθμιστεί η ποιότητα και θεωρεί ότι υπάρχουν θεσμοί οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται τόσο καλά όσο πρέπει. Άρα, θα πάμε σε μία πλήρη αναδιοργάνωση των θεσμών της μόρφωσης των κληρικών, προφανώς συναινετικά. Θα επικεντρωθούμε γύρω από τα κέντρα ιερατικής μαθητείας. Το φθινόπωρο, μόλις γυρίσουμε από τις διακοπές, θα προσχωρήσουμε στη δημόσια διαβούλευση αυτών των προτάσεων για να νομοθετηθεί άμεσα, μέχρι το τέλος του χρόνου.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένα μικρό βήμα στο διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας, ως προς το τι σημαίνει για καθένα από τα μέρη «κληρικός» και ποιες είναι οι διαβαθμίσεις;
Όλα αυτά τα βήματα, τα οποία, επαναλαμβάνω, γίνονται σε συζήτηση, συνεννόηση και συναίνεση με την Εκκλησία, ενισχύουν τους διακριτούς ρόλους. Ένα άλλο πράγμα που συζητήσαμε είναι ο εκσυγχρονισμός διαφόρων νομοθετημάτων γύρω από την Εκκλησία. Διότι ακόμα έχουν μεταρρυθμίσεις του 1930, νωρίτερα, λίγο αργότερα… Άρα είμαστε σε συνεχή διαδικασία για να κατοχυρωθούν και να εξασφαλιστούν οι διακριτοί ρόλοι.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία;
Μέχρι τέλος της χρονιάς θα έχουμε ψηφίσει το νέο καθεστώς εκπαίδευσης των κληρικών.
Και η εφαρμογή;
Από τον Σεπτέμβριο του 2019 προφανώς θα σημαίνει αναδιάρθρωση της υπάρχουσας κατάστασης, όπως το κάνουμε και σε όλα τα μέρη. Η δική μας πολιτική, για να συμπληρώσω αυτό που έλεγα πριν, μπορεί να συνοψιστεί στο «ριζοσπαστικές λύσεις, προσεκτικά βήματα». Δηλαδή, η αναδιάρθρωση, η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των κληρικών αποτελεί μία ριζοσπαστική λύση και πρέπει να γίνει με προσεκτικά βήματα.
Αυτό είναι ένα «σύνθημα» που αφορά και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια, που περιμένουμε να δούμε;
Έχει να κάνει με το σύνολο της πολιτικής μας. Κλασικό παράδειγμα είναι αυτό που κάναμε στα νηπιαγωγεία. Είπαμε ότι θα ολοκληρώσουμε σε 3 χρόνια την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση και ο τρόπος που θα το κάνουμε είναι ότι υπάρχει μία επιτροπή σε κάθε δήμο που είναι ο διευθυντής εκπαίδευσης, ο εκπρόσωπος των διδασκόντων και ο δήμαρχος. Είχαμε 187 δήμους όπου και οι τρεις υπέγραψαν ότι είναι ώριμο στο δήμο να γίνει αυτό. Υπήρξαν όπως και περιπτώσει όπου οι δύο υπέγραψαν, αλλά μειοψήφησε ο δήμαρχος. Τυπικά, θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε και σε αυτές τις περιπτώσεις, αλλά δεν το κάναμε, γιατί θεωρήσαμε ότι όσο πιο συναινετικά τόσο πιο πετυχημένο.
Και στο θέμα του νέου συστήματος εισαγωγής;
Και σε αυτό είναι μία ριζοσπαστική λύση, την οποία έχουμε περίπου συζητήσει τόσο καιρό. Είναι μία λύση που προϋποθέτει και κάποια αλλαγή νοοτροπίας στην κοινωνία γενικότερα, αλλά για εμάς το βασικό είναι όχι η εισαγωγή, αλλά το να επανέλθει η Γ’ λυκείου.
Γι’ αυτό έχετε θέσει και το θέμα της ανοιχτής πρόσβασης στις περισσότερες σχολές…
Ακριβώς. Άρα, αν το αίτημα αυτό είναι ριζοσπαστικό, εκεί θα πρέπει να το κάνουμε με προσεκτικά βήματα και για να το κατοχυρώσουμε σιγά-σιγά, να μην φοβηθεί ο κόσμος και να πειστεί η κοινωνία. Αυτή είναι η διαλεκτική ανάμεσα σε αυτό που λέμε ότι είναι ο τελικός στόχος και το πώς το υλοποιούμε.
Άρα, πότε θα το δούμε αναλυτικά το σχέδιο;
Στο τέλος του μήνα. Πρέπει να δούμε τις λεπτομέρειες με τους συνεργάτες μας αυτές τις μέρες πρώτα.
Οπότε τέλη Σεπτέμβρη να περιμένουμε να έχει νομοθετηθεί;
Ναι. Έτσι κι αλλιώς αφορά το 2019-20, δεν αφορά τη χρονιά που έρχεται.
Δηλαδή αφορά τα παιδιά που θα μπουν στη Β’ λυκείου φέτος
Δεν θα υπάρχει κάποια αλλαγή στη Β’ λυκείου, μόνο ένα μάθημα, το «Πολίτης και Κοινωνία», οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιεστούμε. Απλώς να ξέρει ο κόσμος το πλαίσιο με το οποίο θα κινηθούμε το 2019 και μετά.
Το μάθημα αυτό θα αφορά στους θεσμούς του κράτους, της δημοκρατίας;
Ναι, θα υπάρξει και επιμόρφωση των καθηγητών και για τα άλλα μαθήματα και θα πάμε σε μία Γ’ λυκείου με λίγα μαθήματα, πολλές ώρες, προσανατολισμένη προς την ειδικότητα που θέλει να κάνει κανείς, όπως είναι σε όλα τα μέρη του κόσμου. Στη Β’ λυκείου δηλαδή ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές.
Με εξετάσεις όπως τις ξέρουμε σήμερα;
Κοιτάξτε. Ήδη μειώσαμε τον αριθμό των εξεταζόμενων μαθημάτων στη Γ’ λυκείου για το απολυτήριο, για να είναι πιο ουσιαστικές. Το ίδιο θα προχωρήσουμε άμεσα να κάνουμε και για την Α’ και τη Β’ λυκείου.
Μιλώντας για τον νομοθετικό προγραμματισμό του Υπουργείου, περιμένουμε τώρα και τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων ανάμεσα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ για τις συνέργειες και τον νέο τύπο πανεπιστημίων που θα έχουμε πλέον.
Έχουμε ολοκληρώσει τις συζητήσεις στο Ιόνιο και στα Γιάννενα. Έχει μια σημασία αυτό. Στα Γιάννενα είχε πάρει απόφαση η σύγκλητος με 13 σημεία-αντιρρήσεις μαζί με προτάσεις για το νομοσχέδιο. Όταν πήγα πάνω συμφωνήσαμε σε όλα. Επί 6 μήνες συζητάμε μέχρι τελευταίας στιγμής, υπάρχουν και από τη μεριά μας καμιά φορά αβλεψίες ή να αλλάξουμε γνώμη για κάποια ζητήματα.
Έχει δημοσιοποιηθεί το σχέδιο για τη Στερεά Ελλάδα, όπου είναι πολύ πιο σύνθετα τα θέματα, γιατί περιλαμβάνεται πρόταση του Πανεπιστημίου Αθηνών για την Εύβοια, προτάσεις του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνων και η νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ότι η συντριπτική πλειοψηφία των τμημάτων και των ακαδημαϊκών συμφωνεί με το εγχείρημα. Προφανώς με παρατηρήσεις.
Δυστυχώς, όμως, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει εμπλακεί με πολύ λάθος τρόπο, κατά τη γνώμη μας. Θεωρώ ότι ο καθένας πρέπει να αναζητήσει τον ρόλο του. Άλλος ο ρόλος της Πολιτείας για τη χάραξη μιας στρατηγικής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και άλλος της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Δεν συνιστά ακαδημαϊκό επιχείρημα το να κάνουμε πανεπιστήμιο στην Περιφέρεια Στερεάς, επειδή είναι η μόνη που δεν έχει. Αντιθέτως, η Στερεά αποκτά τρία πανεπιστήμια, που θα δραστηριοποιούνται εκεί. Αυτό είναι 10 φορές καλύτερο κατά τη γνώμη μας.
Άρα, περιμένουμε για το 2019-20 να έχουμε μία εντελώς διαφορετική πραγματικότητα στην ανώτατη εκπαίδευση, εφόσον θα έχουν προχωρήσει και οι συνέργειες;
Ακριβώς. Θα είναι μια πραγματικότητα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τα οποία θα έχουν πολλά διετή προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Θα έχουν πανεπιστημιακά ερευνητικά ιδρύματα, ινστιτούτα, νέα γνωστικά πεδία. Και για αυτό το λόγο, λέμε ότι είναι λάθος να επικεντρώνεται η συζήτηση σε ζητήματα μόνο συνεργειών. Είναι συζήτηση για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης.
Αλλάζουν όλα στην εκπαίδευση από τη νέα περίοδο
Αλλάζουν πολλά στην εκπαίδευση από τη νέα περίοδο! Οι μαθητές που θα καθίσουν στα θρανία για τη Γ’ Λυκείου τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα πάρουν στα χέρια τους ένα νέο μηχανογραφικό. Τουλάχιστον 8 ΤΕΙ θα δεχθούν φέτος τους τελευταίους εισακτέους και από την επόμενη χρονιά θα οδεύσουν προς «πανεπιστημιοποίηση», με συνεργασίες με πανεπιστήμια.
Οι αλλαγές στο μηχανογραφικό, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018, αναμένονται πολλές.
Σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας τα ΤΕΙ βαίνουν προς κατάργηση, με μοναδική εξαίρεση ίσως εκείνα στην Κρήτη, ενώ επόμενος σταθμός στην πολιτική του Υπουργείου Παιδείας είναι οι συνέργειες ακόμη και μεταξύ πανεπιστημίων.
Οι σχετικές ζυμώσεις είναι σε εξέλιξη και σε όλες τις περιφέρειες υπάρχει κινητικότητα, αν και οι πιο εφικτές για υλοποίηση από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά αφορούν- με τα μέχρι τώρα δεδομένα- οχτώ ΤΕΙ, έξι πανεπιστήμια και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο».
Το Υπουργείο Παιδείας έχει στρέψει το ενδιαφέρον προς την Κρήτη, όπου το Πανεπιστήμιο έχει δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρεται για τέτοια σύμπραξη, ενώ παράλληλα γίνονται συζητήσεις στο Πανεπιστήμιο Πατρών με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Ομως, αυτό το πρότζεκτ δύσκολα θα ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη χρονιά, σύμφωνα με πηγές από το Υπουργείο, που επικαλείται η εφημερίδα.
Ο νέος χάρτης
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων- ΤΕΙ Ηπείρου: Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες, Γεωπονία και Κοινωνικές Επιστήμες θα είναι οι νέες προσθήκες σε σχολές στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το οποίο απορροφά το ΤΕΙ Ηπείρου. Πρόκειται για το πρώτο ίδρυμα που μπήκε στη διαδικασία των διαβουλεύσεων και ολοκλήρωσης των πορισμάτων εν μέσω αντιθέσεων και διαμαρτυριών.
Από τον Σεπτέμβριο του 2019 θα λειτουργήσει με οκτώ νέα τμήματα, ενώ άλλα τέσσερα θα ενταχθούν από τον Σεπτέμβριο του 2020, ανάμεσά τους ένα πολυτεχνικό τμήμα, των Μηχανολόγων Μηχανικών. Οι σπουδές στη Γεωπονία και το τμήμα Μηχανολόγων θα είναι πενταετείς, με τη δυνατότητα μάστερ.
Πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων- ΤΕΙ Ιονίων Νήσων: Ενα νέο τμήμα με πεδίο σπουδών τον Τουρισμό, ένα τμήμα Περιφερειακής Ανάπτυξης και ένα με σπουδές Εθνομουσικολογίας θα είναι οι καινούριες προσθήκες. Το Πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων διπλασιάζεται μετά τη συγχώνευση με το ΤΕΙ, αποκτώντας 12 τμήματα, έναντι 6 που είχε μέχρι σήμερα, ενώ το ΤΕΙ «σβήνεται» από τον χάρτη, διατηρώντας 3 τμήματα που θα επανιδρυθούν ως πανεπιστημιακά.
Και τα 12 τμήματα θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν θα δεχθούν τους πρώτους εισακτέους. Το πόρισμα έχει ήδη διαμορφωθεί σε νομοσχέδιο και έχει κατατεθεί στη Βουλή, όπου αναμένεται η ψήφισή του.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας- ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, ΤΕΙ Θεσσαλίας- ΕΚΠΑ, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο: Ισως η πιο φιλόδοξη από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί αφορά την τύχη των ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας. Το πρώτο σπάει σε τρία κομμάτια, τα οποία μοιράζονται σε τρία πανεπιστήμια: Αθήνας, Θεσσαλίας και Γεωπονικό. Το ΤΕΙ Θεσσαλίας απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και οι έδρες των τμημάτων ξαναμοιράζονται στην περιοχή.
Οι συγχωνεύσεις που συζητούνται
Πέρα από τις παραπάνω προτάσεις, που έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί, γίνονται συζητήσεις για τέσσερις ακόμη συγχωνεύσεις, με στόχο να προχωρήσουν γρήγορα και να προλάβουν το μηχανογραφικό του 2019.
Συγκεκριμένα:
ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Διεθνές Πανεπιστήμιο: Η εν λόγω σύμπραξη συγκεντρώνει σχεδόν το σύνολο των Τεχνολογικών ιδρυμάτων του βορρά, με σκοπό τη δημιουργία ενός πανεπιστημίου με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Τα ΤΕΙ προωθούν αυτή τη συνεργασία, αλλά υπάρχουν κάποιοι που εκφράζουν επιφυλάξεις στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Πηγές από το Υπουργείο, που επικαλείται ο «Ελεύθερος Τύπος», θεωρούν ότι το πόρισμα βρίσκεται σε τελικό στάδιο και σύντομα θα λάβει τη μορφή νομοσχεδίου.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας: Γίνεται συζήτηση για σχέδιο για περίπου 25 τμήματα τον επόμενο χρόνο και άλλα 5 το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021. Το ΤΕΙ θα απορροφηθεί από το Πανεπιστήμιο και πολλά τμήματα του πρώτου θα επανιδρυθούν ως πανεπιστημιακά.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας: Πηγές του Υπουργείου αναφέρουν ότι αυτή η σύμπραξη θα προλάβει να μπει στις μεγάλες αλλαγές του μηχανογραφικού για τη χρονιά που έρχεται.
ΑΣΠΑΙΤΕ: Πρόκειται για σχολή που διεκδίκησαν αρκετά ιδρύματα, από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ως το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Φαίνεται πως πηγαίνει προς το Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης είναι πενταετούς φοίτησης. Το πτυχίο των Τεχνολογικών Τμημάτων της ΑΣΠΑΙΤΕ παρέχει δικαίωμα διδασκαλίας στην ειδικότητα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ αποτελεί και πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας, ισότιμο με αυτό των ΤΕΙ ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα.