πανελλαδικές

Επίσημα τέλος στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα επιχειρεί να βάλει το Υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση του Λυκείου που θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το Υπουργείο και όσα παρουσίασε το πρωί στο υπουργικό συμβούλιο ο κ. Κώστας Γαβρόγλου, το νομοσχέδιο, ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις προβλέπει ότι κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες πραγματοποιούνται δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο. Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνο αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, αλλιώς δεν θα μετράνε. Αυτή η ευκαιρία για βελτίωση είναι ένα πολύ σημαντικό «μπόνους» για τους μαθητές και ταυτόχρονα «αποδραματοποιεί» τις τελικές εξετάσεις, σύμφωνα πάντα με το Υπουργείο.

Ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται, καθώς θα εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη στην ενδοσχολική αξιολόγηση. Με το νέο σύστημα, που δεν περιορίζεται στην επίδοση σε τρίωρες πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά συμπεριλαμβάνει και την αξιολόγηση της επίδοσης των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ΄ τάξη, η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προσδένεται ισχυρότερα στην εντός του σχολείου εκπαιδευτική πράξη.

Οι εξετάσεις του Ιουνίου αφορούν τρία μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα δυο είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής/τρια.
Εφόσον επιδιώκει την εισαγωγή του/της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγει ζεύγος μαθημάτων που δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.

Για την πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο, ή σε περισσότερα τμήματα απαιτείται και ένα 3ο μάθημα εμβάθυνσης, το οποίο:

– είτε επιλέγει μάθημα που συνδυάζεται με κάποιο μάθημα του αρχικού ζεύγους δημιουργώντας νέο ζεύγος, που δίνει πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο,

– είτε επιλέγει μάθημα που προαπαιτείται για συγκεκριμένα τμήματα (σε συνδυασμό με το ζεύγος που επέλεξε), δηλ. σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική,

– είτε απλώς επιλέγει ένα μάθημα που τον ενδιαφέρει.

Ο βαθμός του απολυτηρίου προκύπτει σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των δύο τετραμήνων (οι οποίοι με τη σειρά τους διαμορφώνονται από τη συνολική συμμετοχή στην τάξη, το διαγώνισμα του 1ου τετραμήνου και μια εκτενή εργασία), και σε έναν βαθμό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων. Κατά τα λοιπά, η υποχρεωτική εκπαίδευση επεκτείνεται από το 15ο έτος στο 18ο έτος για τη γενιά που ξεκινά το σχολικό έτος 2017-8 την Α΄ Λυκείου. Η Α΄ τάξη του Λυκείου αποτελεί συνέχεια του γυμνασίου, δηλαδή σχεδόν όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτικά για όλους. Η Β΄ τάξη χαρακτηρίζεται ως μεταβατική (προβλέπονται περισσότερα μαθήματα επιλογής), ενώ στην Γ’ Τάξη που είναι προπαρασκευαστική είτε για τα ΑΕΙ είτε για την επαγγελματική ζωή μετά το λύκειο, δίνεται έμφαση στα ενδιαφέροντα των μαθητριών και μαθητών, που διαμορφώνουν το προσωπικό τους ωρολόγιο πρόγραμμα, με λίγες διδακτικές ώρες αφιερωμένες στα κοινά για όλους μαθήματα.

Παράλληλα επιδιώκεται αύξηση των ωρών ανά μάθημα και μείωση των μαθημάτων. Στη Β΄ ΓΕΛ τα περισσότερα μαθήματα θα είναι 4/ωρα και στη Γ΄ ΓΕΛ είναι 6/ωρα.

Στο Υπουργικό Συμβούλιο

Με κύριο θέμα το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας συνεδρίασε το Υπουργικό Συμβούλιο, υπό τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα.
Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, παρουσίασε το πλαίσιο συζήτησης για τις αλλαγές στο λύκειο, που εντάσσονται στο μεταρρυθμιστικό πλάνο της κυβέρνησης για το «νέο σχολείο».

Ειδικά για το λύκειο, η πρόταση περιλαμβάνει την επέκταση, κατά δύο έτη, της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, καθώς συμπεριλαμβάνονται η α’ και β’ λυκείου, με περαιτέρω επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και στην γ’ λυκείου, σε βάθος διετίας.
Στόχος είναι έως το 2020 η υποχρεωτική εκπαίδευση, μαζί με την προσχολική, να είναι 14ετής.

Εξάλλου, τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου απασχόλησαν και οι πυρκαγιές που έχουν εκδηλωθεί ανά την επικράτεια.
Με αιχμή τις δράσεις πρόληψης, αποφασίστηκε η λήψη άμεσων μέτρων για την οριοθέτηση και την προστασία των δασικών εκτάσεων που επλήγησαν σε ολόκληρη τη χώρα, η κήρυξή τους ως αναδασωτέες, με πρόληψη για οποιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής χρήσης.

Επίσης, αποφασίστηκε η ταχεία υλοποίηση των αναγκαίων αντιπλημμυρικών και αντιδιαβρωτικών έργων, καθώς και η φυσική ή τεχνητή αναδάσωση των εκτάσεων αυτών.