Να αυξηθεί η ύλη για το έργο του Νίκου Καζαντζάκη στα αναλυτικά προγράμματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ζητούν με ψηφισμά τους προς τους αρμόδιους φορείς οι σύνεδροι που συμμετείχαν στη διεθνή διοργανωση για τη «Θέση του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση, στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό».
Το συνέδριο, που πραγματοποιηθηκε με επιτυχία, έδειξε τις πολλαπλές δυνατότητες, που παρέχει για πολλές και διαφορετικές προσεγγίσεις και αξιοποίηση του έργου του Καζαντζάκη, τώρα που οι αγκυλώσεις του παρελθόντος τείνουν να εκλείψουν.
Το συνέδριο διοργανώθηκε για τα 60 χρόνια από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη, με πρωτοβουλία της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη, (Δ.Ε.Φ.Ν.Κ.), σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Ηρακλείου, το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, τις Εκδόσεις Καζαντζάκη, το «Εργαστήριο για τη μελέτη της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης.
Επίσης αποφασίστηκε να επανεκδοθεί σε ηλεκτρονική μορφή το βιβλίο:
Νίκος Καζαντζάκης 1883-1957, Ανθολόγιο, έκδοση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου, σε συνεργασία με την ΕΦΝΗ, Ηράκλειο 2009, και να σταλεί στα σχολεία ως εργαλείο για γνωριμία με το έργο του συγγραφέα.
Επίσης αποφασίστηκε να εκδοθούν τα πρακτικά του συνεδρίου σε e-book
Όσον αφορά το εξωτερικό αποφασίστηκε να προωθηθεί η δημιουργία τμημάτων διδασκαλίας Νεοελληνικής Γλώσσας και Σπουδών, στηριζόμενα στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη( π.χ. Γερμανία).
Επίσης να δημιουργηθεί αρχείο και να καταγραφούν και να δημοσιοποιηθούν οι δράσεις που γίνονται, με πρωτοβουλία των συντονιστών εκπαίδευσης στις ανατολικές χώρες και τα σχέδια εργασίας ως διδακτικά εργαλεία και για το μέλλον.
Στρογγυλή τράπεζα
Στη στρογγυλή τράπεζα που έκλεισε το συνέδριο συμμετείχαν 4 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και 2 συντονιστές εκπαίδευσης, Βερολίνου και ανατολικών χωρών, οι οποίοι συζήτησαν το θέμα και κατέληξαν σε διαπιστώσεις, συμπεράσματα και προτάσεις, που υιοθέτησαν οι σύνεδροι στην καταληκτήρια συνεδρία που ακολούθησε.
Από τις επιμέρους διαπιστώσεις εξήχθησαν τα εξής γενικά συμπεράσματα:
-Πέτυχε το συνέδριο, γιατί επιτεύχθηκαν οι σκοποί και οι στόχοι του:
-Αποδείχθηκε η παιδαγωγική αξία του έργου του Νίκου Καζαντζάκη αλλά και η επικαιρότητα και διαχρονικότητά του.
-Αποτυπώθηκε η θέση του στην εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες.
-Δεν υιοθετήθηκε η άποψη της ακαταλληλότητας του έργου του για παιδιά. Αντιθέτως αποδείχτηκε ότι προσλαμβάνεται και από νήπια.
-Έγινε κοινώς αποδεκτή η ανάγκη συστηματικότερης μελέτης του έργου του συγγραφέα, όχι μόνο ως προς τις ιδέες του αλλά και ως προς την τεχνική του, και νηφαλιότερης προσέγγισης και δικαιότερης κριτικής από την επίσημη φιλολογία με σύγχρονη μεθοδολογία, για να γίνει ορθότερη αποτίμηση του έργου του.
Ειδικότερα:
– Ο μεγάλος αριθμός εισηγητών απέδειξε το μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο του Νίκου Καζαντζάκη
-Το έργο του Νίκου Καζαντζάκη δεν έχει θέση ανάλογη με την αξία του στην εκπαίδευση.
-Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες ανακοινώσεις συνέβαλαν στην προσπάθεια προσέγγισης, κατανόησης του έργου του και απόδειξαν τη δυνατότητα πρόσληψής του.
– Τέθηκαν καινούργια ζητήματα για περαιτέρω μελέτη και έρευνα πολλών πλευρών ανεξερεύνητων του έργου του.
– Κατεγράφη η σχέση του Νίκου Καζαντζάκη με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, με τους μαθητές και φοιτητές.
– Το συνέδριο έφερε στην επικαιρότητα το έργο του, αφού έδωσε βήμα σε νέους μελετητές κι εκπαιδευτικούς να συζητήσουν τα προβλήματα, που θέτει.
– Βγήκε κερδισμένος ο συγγραφέας, γιατί αυτή η συνομιλία μπορεί να ανοίξει καινούργιους δρόμους κατανόησης και νέες οπτικές θεώρησης του έργου του, στοιχείο απαραίτητο για την επιβίωση ενός πνευματικού δημιουργήματος.