Υπεύθυνη για τη σκυταλοδρομία ποίησης ήταν η συγγραφέας, κ. Μαρία Δασκαλάκη
Η κ. Μαρία Δασκαλάκη

«Πάρτε τη λέξη μας, ψάξτε για ένα ποίημα…» ήταν το θέμα της ξεχωριστής σκυταλοδρομίας ποίησης, στην οποία έλαβαν μέρος εκατοντάδες μαθητές του Ηρακλείου και οργάνωσε το Εργαστήρι Δημιουργικής Σκέψης – Ελεύθερης Έκφρασης. Στην αφετηρία της σκυταλοδρομίας ήταν το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Το κυκλάμινο», ενώ σκυτάλη αποτέλεσε η λέξη «τραγούδι».

Οι μαθητές κλήθηκαν να αναζητήσουν ένα άλλο ποίημα που περιέχει τη συγκεκριμένη λέξη, αφού το ανακάλυψαν, τότε επέλεξαν μία λέξη από το καινούριο αυτό ποίημα και έκαναν μία νέα σκυτάλη. «Το ζητούμενο είναι να ψάξετε με αυτό τον τρόπο και να ανακαλύψετε δέκα ποιήματα.

Σκυταλοδρομία ποίησης έγινε σε σχολεία του Ηρακλείου
Σκυταλοδρομία ποίησης έγινε σε σχολεία του Ηρακλείου

Συγχαρητήρια! Τώρα που τα καταφέρατε και οι σκυτάλες πήγαν, ήρθαν, άλλαξαν χέρια, ομάδες ή τμήματα –γίνατε και πιο σοφοί– ετοιμαστείτε να τερματίσετε.

Έτσι απλά; Όχι…υπάρχει και κάτι ακόμα…

Στον τερματισμό, σας περιμένουν οι δέκα λεξούλες που ήταν η σκυτάλη για να πάτε από το ένα ποίημα στο άλλο. Συγκεντρώστε τις, ενεργοποιήστε τη φαντασία σας και δημιουργήστε ένα δικό σας ποίημα που να τις περιέχει. Το ποίημα μπορεί να είναι ατομικό ή ομαδικό, χωρίς κανένα περιορισμό στο στίχο ή στη φόρμα», αναφερόταν, στο κάλεσμα.

Υπεύθυνη για τη σκυταλοδρομία ήταν η συγγραφέας, κ. Μαρία Δασκαλάκη, η οποία αναφέρει πως οι συμμετοχές αγγίξαν τις 200 και τα παιδιά που έλαβαν μέρος, ατομικά ή ομαδικά, έφτασαν τα 360 από διάφορα Δημοτικά της πόλης.

Η εκδήλωση επρόκειτο να γίνει στις 21 Μαρτίου στους φιλόξενους χώρους των 4&50 ΔΣΗ (Τάλως), όμως, λόγω πανδημίας ακυρώθηκε. Τελικά, η σκυταλοδρομία ολοκληρώθηκε τις προηγούμενες ημέρες με το άνοιγμα των σχολείων.

«Ευχαριστώ τα 4&50 δημοτικά για τη στήριξη και τη βοήθεια, εύχομαι του χρόνου να κυλήσουν ομαλά τα πράγματα. Επίσης, ευχαριστώ τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ για την ευγενική χορηγία των βιβλίων στους βραβευθέντες.

Νιώθω ευγνωμοσύνη που διάβασα στίχους όπως “…οι σκιές (των παιδιών) όταν πέφτει ο ήλιος θα είναι ανθρώπινες” ή “μόνο τα παιδικά μάτια όσο βλέπουν τη φωτιά, ακούν ένα μοναδικό τραγούδι” και τόσους άλλους.

Η ελπίδα υπάρχει στις σκέψεις των παιδιών. Απλά χρειάζεται να τους δοθεί το κατάλληλο ερέθισμα για να μεγαλουργήσουν. Το μέλλον τους ανήκει. Ας είμαστε ήσυχοι ότι θα φτιάξουν ένα καλύτερο κόσμο από αυτόν που τους παραδίδουμε», τονίζει η ίδια.

Κριτές ήταν ο συγγραφέας, διδάκτορας Οπτικοακουστικού Γραμματισμού και Δημιουργικής Γραφής στην Εκπαίδευση, κ. Σταύρος Γρόσδος, και ο ποιητής, κοινωνιολόγος, υπεύθυνος τμήματος εκπαίδευσης ΚΕΘΕΑ Αριάδνη, κ. Μάνος Ταμιωλάκης.

Ο κ. Σταύρος Γρόσδος
Ο κ. Σταύρος Γρόσδος

Ο κ. Γρόσδος αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως «τα ποιήματα των παιδιών, τα οποία συμμετείχαν στη δράση, ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία, τη φαντασία, τα παιχνιδίσματα των λέξεων, την εκδήλωση των εμπειριών τους, τους συμβολισμούς, τη μεταφορικότητα του λόγου τους.

Δύσκολα μπορείς να επιλέξεις κάποια, γιατί νιώθεις ότι αδικείς κάποια άλλα. Άλλωστε, πώς να μετρήσεις τη χαρά και τον ενθουσιασμό των παιδιών όταν δημιουργούν ποιητικές φράσεις;

Γι’ αυτό, ένα τεράστιο μπράβο σε όλα τα παιδιά-ποιητές και στους/στις εκπαιδευτικούς».

Ο κ. Μάνος Ταμιωλάκης

Ο κ. Ταμιωλάκης τονίζει πως «στην ποίηση το σημαντικό είναι αυτό που δεν γράφεται, γι’ αυτό και δε διαβάζεται.

Ξεπηδάει τις περισσότερες φορές αόρατο μέσα από τις λέξεις κι αιωρείται μέσα στην καρδιά και στο μυαλό μας άλλοτε όμορφο, άλλοτε αγωνιώδες, άλλοτε γεμάτο από μια επίγνωση που αναδύεται απ’ το βάθος μιας ποιητικής ψυχής».

Τα αποτελέσματα έχουν ως εξής

(Α’- Γ’ δημοτικού) με αλφαβητική σειρά κι όχι σειρά κατάταξης.

-“Το ταξίδι της ελπίδας”, Βασιλάκη Μελίνα, Β΄ τάξη

Εκπ. Κατερίνα Πνευματικάκη, 50ο δημοτικό

-“Ο ναύτης τραγουδά”, Καστελλάκη Μαριλένα, Γ΄τάξη

Εκπ. Χρυσάνθη Γιαμαλάκη, 37ο δημοτικό

-“Ο χαρταετός”, Λυκάκης Μιχάλης, Β΄ τάξη

Εκπ. Κατερίνα Πνευματικάκη, 50ο δημοτικό

-“Το φεγγάρι πάνω στη θάλασσα”, Ουρανού Γεωργία, Γ΄τάξη

Εκπ. Χρυσάνθη Γιαμαλάκη, 37ο δημοτικό

-“Ο χαρταετός”, Παπαδάκη Ελευθερία, Β΄ τάξη

Εκπ. Κατερίνα Πνευματικάκη, 50ο δημοτικό σχολείο

-“Η αγάπη”, Σπανάκη Μυρωνία, Γ΄ τάξη

Εκπ. Πόπη Τσικνάκη, 37ο δημοτικό

-(χωρίς τίτλο). Φραγκιαδάκης Κωνσταντίνος, Β΄ τάξη

Εκπ. Κατερίνα Πνευματικάκη, 50ο δημοτικό

-“Το τραγούδι του ναύτη”, Φυτάκη Ειρήνη, Γ΄ τάξη

Εκπ. Πόπη Τσικνάκη, 37ο δημοτικό

-“Για τα παιδιά”, Ομαδικό ποίημα Α΄ τάξης

Εκπ. Αναστασία Μαρτίνου, 14ο δημοτικό

-“Χρωματιστά παράθυρα”, Ομαδικό ποίημα Α΄ τάξης

Εκπ. Ευαγγελία Δασκαλάκη, 50ο δημοτικό

(Δ’ – Στ’ δημοτικού) με αλφαβητική σειρά κι όχι σειρά κατάταξης.

-“Το τραγούδι”, Αποστολάκη Κλεονίκη, Ε΄ τάξη

Εκπ. Μανώλης Μακρογιαννάκης, 37ο δημοτικό

-“Ένα τραγούδι”, Βρυσανάκης Νίκος, Στ΄ τάξη

Εκπ. Ντρουμπογιάννη Μαρία, 50ο δημοτικό

-“Αυτός ο άνθρωπος”, Λιανουδάκη Αθηνά, Ε’ τάξη

Εκπ. Θάλεια Ρόσιου, 50ο δημοτικό

-“Φυλακισμένες ψυχές”, Μακριδάκης Κωστής, Ε΄ τάξη

Εκπ. Δέσποινα Σταυρακάκη, 4ο δημοτικό

-“Το παιδί”, Μητσιμάρη Ηλέκτρα Σοφία, Ε΄ τάξη

Εκπ. Σοφία Πολάκη, 37ο δημοτικό

-“Το ταξίδι του ερωτευμένου ναύτη”, Ουρανός Χάρης, Στ΄ τάξη

Εκπ. Γιώργος Βολυράκης, 37ο δημοτικό

-“Τώρα και παλιά”, Παρασκάκης Μανώλης, Ε΄ τάξη

Εκπ. Νίνα Σαουλίδου, 56ο δημοτικό