Με μέτριας δυσκολίας θέματα, αλλά υψηλών απαιτήσεων κατά περίπτωση και το πάντα διαχρονικό ζήτημα της Παιδείας και Eκπαίδευσης, άνοιξε η αυλαία των φετινών πανελλήνιων για τα Γενικά Λύκεια ολόκληρης της χώρας.
Οι υποψήφιοι της Γ’ Λυκείου δεν βρέθηκαν προ εκπλήξεως βλέποντας ένα πυκνογραμμένο και διασκευασμένο για τις ανάγκες της εξέτασης κείμενο του Δημήτρη Μαρωνίτη από το πάλαι ποτέ «Βήμα» της περιόδου 2009. Είχαν να αντιμετωπίσουν συγκεκριμένες όμως δυσκολίες ως προς την περίληψη του κειμένου, αλλά και ως προς την έκθεση, στην οποία υπήρχαν συγκεκριμένες δυσκολίες.
Σε γενικές γραμμές πάντως, η εξέταση δεν είχε προβληματικά σημεία, ενώ το επίπεδο δυσκολίας θεωρήθηκε αναμενόμενο για τα δεδομένα πανελλήνιων εξετάσεων.
Σύμφωνα με τον φιλόλογο του φροντιστηρίου Ορόσημο Σταύρο Κάπα, η περίληψη του κειμένου ήταν μεσαίας δυσκολίας, ενώ οι ασκήσεις ήταν διατυπωμένες με σαφήνεια και δεν επιδέχονται παρερμηνείες.
«Στην εξέταση της παραγωγής λόγου και τα δύο ζητούμενα ήταν με ακρίβεια διατυπωμένα και σχετίζονταν αφενός με τους παιδευτικούς στόχους της εκπαίδευσης και αφετέρου με τους τρόπους μέσω των οποίων η συνεργασία μαθητών-καθηγητών θα συμβάλλει στην υλοποίησή τους» αναφέρει ο κ. Κάπας, ο οποίος και προσθέτει:
«Ιδιαίτερη προσοχή έπρεπε να δείξει ο μαθητής ώστε να αποφύγει την επανάληψη παρόμοιων θέσεων στα δύο ζητούμενα, καθώς το πρώτο εστίαζε σε μια περισσότερο θεωρητική προσέγγιση του θέματος ενώ το δεύτερο σε μια περισσότερο πρακτική».
Προσιτά και κατανοητά στην πλειοψηφία τους, χαρακτηρίζει τα θέματα των Πανελλήνιων εξετάσεων από την πλευρά της η φιλόλογος του φροντιστηρίου Κύκλος, Ευαγγελία Κονσολάκη, διευκρινίζοντας, ωστόσο, ότι είχαν αρκετά απαιτητικά σημεία.
«Ειδικότερα, το ερώτημα Α1 που αφορούσε την περίληψη του κειμένου “Παιδεία και Εκπαίδευση” θεωρείται αρκετά απαιτητικό, καθώς η προσπέλασήτου παρουσίαζε σε κάποια σημεία νοηματικές δυσκολίες και απαιτούσε υψηλές νοητικές διεργασίες» εκτιμά η φιλόλογος η οποία ειδικότερα για το κομμάτι της έκθεσης αναφέρει:
«Το τελευταίο ερώτημα που αφορούσε την παραγωγή του λόγου σε μια πρώτη προσέγγιση κρίνεται αναμενόμενο, εντός θεματικών ενοτήτων και απλό στη γραφή του. Με μια πιο ουσιαστική ματιά, όμως, το πρώτο υποερώτημα είναι γενικόλογο και αόριστο, που πιθανότατα θα οδηγήσει σε πλατιασμούς και ασάφειες. Το δεύτερο υποερώτημα θεωρείται πιο συγκεκριμένο και πρακτικό στην ανάπτυξή του».
Θέματα που απαιτούσαν προσοχή σε συγκεκριμένα σημεία τους, χαρακτηρίζει τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα ο καθηγητής του φροντιστηρίου Κατάρτιση, Γιώργος Τσελέπης.
«Από τους μαθητές ζητήθηκε να γράψουν ένα άρθρο για το σχολείο και τον μορφωτικό του ρόλο, θέμα που απαιτούσε προσοχή στη διάρθρωση των ιδεών και τη δομή του» αναφέρει ο κ. Τσελέπης και προσθέτει:
«Επίσης προσοχή απαιτούσε και η περίληψη καθώς το κείμενο του Μαρωνίτη χαρακτηρίζεται για την πυκνότητα των νοημάτων.
Οι ασκήσεις που αφορούσαν την κατανόηση του κειμένου με τη μορφή Σωστού – Λάθους, τον τρόπο ανάπτυξης της τελευταίας παραγράφου, τη νοηματική σχέση των διαρθρωτικών λέξεων ή φράσεων, την παθητική σύνταξη και τις λεξιλογικές με τα αντώνυμα, θεωρούνται εύκολες. Ωστόσο η λεξιλογική άσκηση των συνωνύμων κρίνεται απαιτητική. Γενικότερα η πρώτη μέρα των εξετάσεων λογικά θα άφησε ικανοποιημένους τους μαθητές στους οποίους και εύχομαι καλή επιτυχία στους στόχους τους».