προσφυγόπουλα στα σχολεία του Ηρακλείου
Αυτή την περίοδο φοιτούν 120 περίπου μαθητές από χώρες, όπως τη Συρία και το Ιράκ σε σχολεία του Ηρακλείου

ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΤΑ ΑΓΚΑΛΙΑΖΕΙ

120 προσφυγόπουλα δίνουν αγώνα στην τάξη…

Δίπλα από τη Μαρία και τον Δημήτρη κάθονται ο Ναβίντ και η Μπάνα, δεν μιλούν ελληνικά, δεν μπορούν να επικοινωνήσουν ούτε καν στα αγγλικά. Προσπαθούν να συμβαδίσουν με τους συμμαθητές τους στα μαθήματα, να αντιγράψουν από τον πίνακα και να λύσουν τις ασκήσεις.

Αυτό το διάστημα φοιτούν σε σχολεία της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου περίπου 120 μαθητές, τους οποίους υποδέχτηκαν θερμά εκπαιδευτικοί και συμμαθητές τους. Υπήρξαν και παραφωνίες, γονείς Ελληνόπουλων που δήλωσαν ευθαρσώς ότι δε θα επιτρέψουν στα παιδιά τους να κάνουν παρέα με προσφυγόπουλα και παιδιά μεταναστών.

Όμως, μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τους διευθυντές εκπαίδευσης, δεν έχει γίνει κανένα επίσημο παράπονο από πλευράς συλλόγων γονέων και κηδεμόνων. Η ένταξη των παιδιών από τη Συρία, το Ιράκ, παλαιστινιακά εδάφη, το Αφγανιστάν, γίνεται ομαλά στα σχολεία αφού έχουν τοποθετηθεί διάσπαρτα σε σχολικές μονάδες των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου.

Τα βασικά προβλήματα είναι η έλλειψη του κατάλληλου εκπαιδευτικού προσωπικού, η μετακίνησή τους στο σχολείο και, φυσικά, το γεγονός ότι δε γνωρίζουν τη γλώσσα μας και δεν είναι εύκολη η επικοινωνία με τα παιδιά ούτε με τους γονείς τους. Τα σχολεία και οι διευθύνσεις εκπαίδευσης είναι σε επαφή με την Αναπτυξιακή Ηρακλείου, με κοινωνικό λειτουργό, ψυχολόγο και μεταφραστή.

Σε Ηράκλειο και  Μαλεβίζι 120 παιδιά

Σύμφωνα με στοιχεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, φοιτούν  79 μαθητές στα δημοτικά και 31 σε νηπιαγωγεία, τα παιδιά είναι διάσπαρτα σε μονάδες του κέντρου, στα Καμίνια, τον Άγιο Κωνσταντίνο, τον Πόρο, το Παγκρήτιο Στάδιο, το Γάζι και το Καβροχώρι. Στις περισσότερες περιπτώσεις σχολείων, λειτουργούν τάξεις υποδοχής, οι λεγόμενες ΖΕΠ (Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας).

Όσον αφορά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αυτή τη στιγμή φοιτούν οχτώ μαθητές σε Γυμνάσια και ΕΠΑΛ του Ηρακλείου, στο τέλος του χρόνου θα συμμετέχουν σε κατατακτήριες εξετάσεις για να γίνει η τελική τους τοποθέτηση σε τάξη. Είναι σε εξέλιξη η εγγραφή ακόμα οχτώ μαθητών σε σχολεία.

Διευθυντές Εκπαίδευσης: «Ομαλή ένταξη»

Ο διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Δημήτρης Αποστολάκης
Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Δημήτρης Αποστολάκης, αναφέρει στην «Π» ότι μέχρι σήμερα η ένταξη των παιδιών στα σχολεία έχει γίνει ομαλά. Τα προβλήματα αφορούν κυρίως στην απόσταση των σχολείων από τα σπίτια των μαθητών.

Η προσπάθεια είναι να τοποθετούνται σε μονάδες κοντά στα σπίτια, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις που τα κοντινά σχολεία είχαν πολλούς μαθητές στην τάξη και χρειάστηκε να εγγραφτούν σε μακρινότερες μονάδες.

Ακόμα, επειδή δεν λειτουργούν τάξεις υποδοχής σε όλα τα σχολεία (φέτος ιδρύθηκαν επιπλέον τάξεις), τοποθετήθηκαν σε σχολεία που διέθεταν τάξεις υποδοχής.

Ο κ. Αποστολάκης αναφέρει πως στη Διεύθυνση δεν έχει φτάσει κανένα παράπονο, επίσημα, από σύλλογο γονέων, υπάρχουν κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις που επικοινώνησαν με τους διευθυντές των σχολείων.

 

Ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου κ. Νίκος Γιγουρτάκης αναφέρει πως πρόκειται για μία πολύ ομαλή διαδικασία και τα σχολεία δέχονται χωρίς προβλήματα τους μαθητές.

Υπενθυμίζει πως πριν τις αρχές της σχολικής χρονιάς, οι διευθυντές Εκπαίδευσης της Κρήτης είχαν, με κοινή δήλωσή τους, τονίσει πως «τα σχολεία μας έχουν πολλά να προσφέρουν στους καλοδεχούμενους συνανθρώπους μας».

 

 

 

Για μια σωστή διαχείριση κάνει λόγο ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος» κ. Γιώργος Μακράκης ο οποίος αναφέρει πως δεν έχουν προκύψει προβλήματα κατά την ένταξη των παιδιών στην υφιστάμενη σχολική πραγματικότητα.

 

 

Ανοιχτή η αγκαλιά  αλλά… με προβλήματα

Το 43ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου δέχτηκε τον περασμένο Οκτώβριο οχτώ παιδιά, τα οποία είχαν προβλήματα μετακίνησης αφού έμεναν στην Αμμουδάρα. «Τα περισσότερα ζήτησαν διακοπή μετά  από τα Χριστούγεννα αφού έγινε επανασύνδεση με τις οικογένειές τους στη Γερμανία», αναφέρει η διευθύντρια του σχολείου, κ. Χρύσα Περβολαράκη.

Πλέον, στο σχολείο τις τελευταίες βδομάδες φοιτούν εννέα παιδιά που μετακινούνται με λεωφορείο της Αναπτυξιακής. Στο σχολείο υπάρχει δάσκαλος στο τμήμα υποδοχής που μαθαίνει στα παιδιά Ελληνικά και Μαθηματικά.

Η κ. Περβολαράκη αναφέρει πως το βασικό πρόβλημα ξεκινάει από το γεγονός ότι δε γνωρίζουν Ελληνικά ή ακόμα και Αγγλικά και δεν υπάρχει επικοινωνία με τις οικογένειες. Το σχολείο, για παράδειγμα, δεν μπορεί να κάνει ούτε το πιο απλό, να στείλει ένα ενημερωτικό σημείωμα στους γονείς ότι χρειάζονται την έγκρισή τους για μία εκδρομή. Όπως λέει η διευθύντρια του σχολείου, υπάρχει ένας μονάχα μεταφραστής για ολόκληρη την Κρήτη.

Σε ερώτηση αν υπήρξαν αντιδράσεις από πλευράς των Ελλήνων γονέων, η κ. Περβολαράκη απαντά πως σημειώθηκε μονάχα μία ακραία αντίδραση. Τα σχολεία προσπαθούν να διαχειριστούν τα όποια προβλήματα προκύπτουν με τη βοήθεια ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού που, όμως, βρίσκεται στο σχολείο μία φορά κάθε βδομάδα.

«Δυσκολίες υπάρχουν πολλές, γιατί δεν έχουμε σταθερό δάσκαλο να ασχοληθεί με τους μαθητές, έρχεται ένας εκπαιδευτικός δύο φορές τη βδομάδα», αναφέρει ο διευθυντής του 12ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου, κ. Ανδρέας Παπαδάκης. «Δεν είναι εύκολο τα παιδιά να μάθουν τη γλώσσα, το βασικό είναι να βρεθούν με συνομιλήκους τους, να κοινωνικοποιηθούν και να μη μένουν μόνα τους στο σπίτι», αναφέρει.

Η υποδιευθύντρια του 16ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου κ. Μαρία Τουτουδάκη αναφέρει πως οι μαθητές έχουν βιώσει πολύ άσχημες καταστάσεις, «το πρώτο μέλημά μας είναι να νιώσουν ασφάλεια στο σχολείο, να αισθανθούν ότι γίνονται αποδεκτά», σημειώνει. Όπως λέει, ήδη οι μαθητές σημειώνουν πρόοδο και καταφέρνουν να συνεννοούνται με τους δασκάλους και τους συμμαθητές τους.