Κυρ.Πιερρακάκης στο patris.gr : Αλλάζουμε μάθημα- μάθημα το Σχολείο!
Κυρ.Πιερρακάκης στο patris.gr : Αλλάζουμε μάθημα- μάθημα το Σχολείο!

 

«Έχουμε μια ολόκληρη στρατηγική γύρω από την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που καταλήγει και στις πανελλαδικές εξετάσεις. Αρχικά, σκοπεύουμε να πάμε μάθημα – μάθημα, σε κάθε τάξη και να επανεξετάσουμε το σύνολο της διδακτέας ύλης. Με τον τρόπο αυτό, θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά ακόμα περισσότερα και ακόμα πιο σύγχρονα εφόδια για να γίνουν καλοί πολίτες και αποδοτικοί επαγγελματίες», αποκαλύπτει με συνέντευξή του στο patris.gr ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, που αναφέρεται στη δουλειά που έχει γίνει στο υπουργείο, στα σχέδια που υπάρχουν για το μέλλον και τη μεγάλη μεταρρύθμιση που ετοιμάζεται.

Ο κ.Πιερρακάκης τονίζει ότι ‘η εμβληματική μεταρρύθμιση για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια «αποτελεί ένα μικρό κομμάτι όσων έχουμε κάνει αυτούς τους δέκα μήνες’.  Έχουμε επίσης νομοθετήσει μεγάλες αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με τον εκσυγχρονισμό των ΙΕΚ – που πλέον έχουν μετονομαστεί σε ΣΑΕΚ – και τη δυνατότητα δημιουργίας θεματικών campuses σε όλη την Ελλάδα – προφανώς και στην Κρήτη – τα οποία θα αλληλεπιδρούν με την τοπική κοινωνία και τις ανάγκες της αγοράς. Παράλληλα με το νομοθετικό έργο, αυξάνουμε τους πόρους για την Παιδεία.” λέει.

Και επισημαίνει: «η επόμενη μεγάλης κλίμακας παρέμβασή μας θα αφορά στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση»

Για τις ευρωεκλογές λέει ότι ο στόχος είναι : να έχει η Ελλάδα μια ισχυρή και συντεταγμένη φωνή στο ευρωκοινοβούλιο, εκλέγοντας ανθρώπους που ξέρουν, θέλουν και μπορούν να διεκδικήσουν πολιτικές και πρωτοβουλίες που θα πάνε μπροστά τόσο τη χώρα μας, όσο και την Ευρωπαϊκή Ένωση.»

Η συνέντευξη του υπουργού

-Κύριε Υπουργέ βλέπουμε εσάς και τους συναδέλφους σας πολύ συχνά σε περιοδείες ενόψει των ευρωεκλογών. Εσείς ως υπεύθυνος για την Κρήτη έρχεστε για δεύτερη φορά αυτόν τον μήνα στο νησί. Επηρεάζουν αυτές οι περιοδείες τις υποχρεώσεις των υπουργείων; Πώς συνδυάζεται η προεκλογική περίοδος με το κυβερνητικό έργο;

«Θα σας έλεγα ότι το κυβερνητικό έργο και οι περιοδείες σε όλη την Ελλάδα όχι μόνο μπορούν, αλλά πρέπει να συνδυάζονται. Να σας δώσω δύο παραδείγματα από την επίσκεψή μου σε Ρέθυμνο και Λασίθι πριν από δύο εβδομάδες. Στον Άγιο Νικόλαο δώσαμε λύση σε ένα πάγιο αίτημα του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Μεσογειακού Πανεπιστημίου, που ζητούσε να ενταχθεί και σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο του Μηχανογραφικού. Στο Ρέθυμνο ακούσαμε από τον Δήμαρχο Μυλοποτάμου για την ανάγκη υπαγωγής Περιοχών του δήμου στην κατηγορία των δυσπρόσιτων σχολείων, που συνεπάγονται επιπλέον μοριοδότηση. Το αίτημα, όπως και το προηγούμενο, έγιναν κατ’ αρχήν αποδεκτά, με δεδομένες τις θετικές εισηγήσεις των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας.

Αντίστοιχα παραδείγματα μπορούν να σας δώσουν όλοι οι συνάδελφοί μου από τις επισκέψεις τους στις υπόλοιπες περιφέρειες. Όλοι μας προσεγγίζουμε τις περιοδείες εν όψει ευρωεκλογών ως μια εξαιρετική ευκαιρία να βρεθούμε δίπλα στους πολίτες, να τους μιλήσουμε για όσα έχουμε ήδη κάνει, αλλά κυρίως για να τους ακούσουμε, να μας πουν τις ανάγκες και τα προβλήματά τους – και, φυσικά, να δώσουμε λύσεις σε αυτά. Και αυτό είναι κάτι που συμβάλλει τόσο στον εμπλουτισμό του κυβερνητικού έργου, όσο και στο να οικοδομούμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πολίτες, ώστε να γνωρίζουν ότι οι δράσεις κάθε υπουργείου παράγουν αποτέλεσμα για όλους, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.»

-Αλήθεια, πού πραγματικά βάζετε τον πήχη; Στις προηγούμενες ευρωεκλογές; Κάπου ψηλότερα, χαμηλότερα;

«Ο πήχης έχει τεθεί με απόλυτη σαφήνεια από τον Πρωθυπουργό. Με μέτρο σύγκρισης τις προηγούμενες ευρωεκλογές, θέλουμε να εκλέξουμε τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ευρωβουλευτών που μπορούμε. Όλες οι μετρήσεις, αλλά και η ανταπόκριση των πολιτών σε όλη τη χώρα, δείχνουν ότι πρόκειται για έναν εφικτό στόχο, τον οποίο διεκδικούμε προκειμένου την επόμενη ημέρα να πετύχουμε τον ακόμα πιο μεγάλο στόχο: να έχει η Ελλάδα μια ισχυρή και συντεταγμένη φωνή στο ευρωκοινοβούλιο, εκλέγοντας ανθρώπους που ξέρουν, θέλουν και μπορούν να διεκδικήσουν πολιτικές και πρωτοβουλίες που θα πάνε μπροστά τόσο τη χώρα μας, όσο και την Ευρωπαϊκή Ένωση.»

Ο πήχης για τον ίδιο

-Ομολογώ ότι με εσάς στο Υπουργείο Παιδείας εκεί οι πολίτες έχουν βάλει ψηλά τον πήχη.  Εκτός από τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, ποιες άλλες μεταρρυθμίσεις είναι στον ορίζοντα;

«Αρχικά να σας πω ότι είναι απολύτως θετικό οι πολίτες να έχουν απαιτήσεις από εμάς, γιατί αυτό αποτυπώνει την πεποίθηση ότι η χώρα μπορεί και πρέπει να αλλάξει προς το καλύτερο, να κάνει βήματα μπροστά. Αυτή είναι, εξάλλου η εντολή που λάβαμε στις περσινές εκλογές και για την υλοποίησή της εργαζόμαστε όλοι καθημερινά. Σε ό,τι έχει να κάνει με το Υπουργείο Παιδείας, τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων που αναφέρετε αποτελούν έκφανση ακριβώς αυτής της εντολής, καθώς επιλύουν μια ιστορική εκκρεμότητα: το κρατικό μονοπώλιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που δεν υφίσταται πουθενά αλλού.

Ωστόσο, αν και εμβληματική, η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση αποτελεί ένα μικρό κομμάτι όσων έχουμε κάνει αυτούς τους δέκα μήνες. Ας μιλήσουμε με αριθμούς: ο νόμος με τον οποίο ρυθμίζεται μεταξύ άλλων η εγκατάσταση των παραρτημάτων είχε περίπου 200 άρθρα. Εξ αυτών τα 30 αφορούσαν στα παραρτήματα, τα υπόλοιπα αφορούσαν στη δημόσια εκπαίδευση και, ιδίως, στη θεσμοθέτηση προτάσεων της Συνόδου των Πρυτάνεων για την ενίσχυση των δημοσίων Πανεπιστημίων. Έχουμε επίσης νομοθετήσει μεγάλες αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με τον εκσυγχρονισμό των ΙΕΚ – που πλέον έχουν μετονομαστεί σε ΣΑΕΚ – και τη δυνατότητα δημιουργίας θεματικών campuses σε όλη την Ελλάδα – προφανώς και στην Κρήτη – τα οποία θα αλληλεπιδρούν με την τοπική κοινωνία και τις ανάγκες της αγοράς.

Παράλληλα με το νομοθετικό έργο, αυξάνουμε τους πόρους για την Παιδεία. Σας προτρέπω να δείτε τα στοιχεία: από το 2015 μέχρι το 2019 ο τακτικός προϋπολογισμός των ΑΕΙ μειωνόταν διαρκώς. Από το 2019 μέχρι και σήμερα αυξάνεται διαρκώς – έχει ήδη αυξηθεί αθροιστικά περίπου κατά 50%. Χάρη στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης όλες οι σχολικές τάξεις από την Ε΄ Δημοτικού και πάνω θα έχουν μέχρι το τέλος του έτους διαδραστικούς πίνακες και τα Εργαστηριακά Κέντρα εκσυγχρονίζουν τον εξοπλισμό τους. Για να προλάβω την επόμενη ερώτησή σας: αρκούν αυτά; Πρώτοι εμείς απαντάμε πως όχι. Και απαντάμε σε αυτό έμπρακτα. Γι’ αυτό η επόμενη μεγάλης κλίμακας παρέμβασή μας θα αφορά στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

-Να μείνουμε στο σχολείο, γιατί νομίζω πως όλοι συμφωνούμε ότι το πρώτο και βασικότερο είναι να ξαναγίνει σημαντικό. Να μην είναι μόνο προθάλαμος προετοιμασίας για τις εξετάσεις Τι θα κάνετε γι’ αυτό;

«Υπάρχει μια ολόκληρη στρατηγική γύρω από την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που καταλήγει και στις πανελλαδικές εξετάσεις. Αρχικά, σκοπεύουμε να πάμε μάθημα – μάθημα, σε κάθε τάξη και να επανεξετάσουμε το σύνολο της διδακτέας ύλης. Με τον τρόπο αυτό, θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά ακόμα περισσότερα και ακόμα πιο σύγχρονα εφόδια για να γίνουν καλοί πολίτες και αποδοτικοί επαγγελματίες. Σε αυτό το πλαίσιο θα μας βοηθήσουν και άλλες παρεμβάσεις που βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης, όπως το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο θα ενισχύσει την κριτική και τη συνδυαστική σκέψη των παιδιών.

Επιπλέον, θα αξιοποιήσουμε την τεχνολογία με στόχο να ενισχύσουμε τη σχέση μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή. Σας ανέφερα ήδη τους διαδραστικούς πίνακες, ενώ πριν από λίγες ημέρες παρουσιάσαμε με τον Πρωθυπουργό το Ψηφιακό Σχολείο, που θα βοηθήσει σημαντικά τις μαθήτριες και τους μαθητές να αφομοιώσουν καλύτερα όσα διδάσκονται. Κομμάτι της ίδιας στρατηγικής είναι οι τάξεις για απομακρυσμένες περιοχές οι οποίες δεν πληρούν τα κριτήρια για τη λειτουργία σχολείου. Έχετε εδώ στην Κρήτη την περίπτωση της Γαύδου. Ύστερα από πολλά χρόνια, τον Σεπτέμβριο τα παιδιά της Γαύδου θα έχουν σε μόνιμη βάση δίπλα τους τρεις καθηγητές, οι οποίοι θα τους διδάσκουν φιλολογικά μαθήματα, μαθηματικά, φυσική και τεχνολογία. Για τα υπόλοιπα μαθήματα θα συνδέονται ζωντανά με σχολείο της Κρήτης, κάνοντας το ίδιο μάθημα με τα υπόλοιπα παιδιά.

Και, τέλος, έχουμε ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η οποία θα βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη από τον Σεπτέμβριο. Ήδη λειτουργεί η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, η οποία σε περίπου ενάμιση μήνα έχει δεχτεί πάνω από 230 αναφορές, ενώ θέσαμε σε εφαρμογή και τα νέα παιδαγωγικά μέτρα, τα οποία πιστεύουμε ότι θα συμβάλουν στη δημιουργία ενός ξεκάθαρου πλαισίου κανόνων και συμπεριφοράς εντός του σχολικού περιβάλλοντος, σε συνδυασμό, φυσικά, με τις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών και τις δράσεις ενεργού πολίτη που ξεκινούν με την επόμενη σχολική χρονιά.»

Ο γονιός και η σχολική κοινότητα

-Μιας και ανοίξατε και το κομμάτι του bullying, ισχύει αυτό που λέτε θα το εφαρμόσετε για τους κανονισμούς στο Σχολείο; Πως ο γονιός πρέπει πλέον να γίνει συνυπεύθυνος για την σχολική κοινότητα; Κι εκεί βλέπω αντιδράσεις.

«Ισχύει απολύτως και αδιαπραγμάτευτα. Πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο το συζητάμε χρόνια και πιστεύω ότι ήρθε ο καιρός να το κάνουμε. Και αυτό για δυο λόγους: πρώτον, γιατί πρέπει να υπάρχουν σαφείς κανόνες σε κάθε περιβάλλον, και, δεύτερον, γιατί διδάσκει ότι το προνόμιο, κάθε προνόμιο, συνοδεύεται από υποχρεώσεις. Είναι αυτονόητο ότι δεν μιλάμε για μία ζημιά που συνέβη κατά λάθος, αλλά για σκόπιμους βανδαλισμούς. Και νομίζω ότι η συντριπτική πλειονότητα των συμπολιτών μας είναι απόλυτα σύμφωνη με κάτι τέτοιο. Επενδύουμε πολλά στη δημόσια εκπαίδευση – πόρους, μεταρρυθμίσεις, νέα εργαλεία. Πρέπει μαζί με όλα αυτά να επενδύσουμε και στην παράμετρο της κουλτούρας. Πρέπει να σχολεία να διαμορφώνουν υπεύθυνους πολίτες.»

Τα υπουργεία που διαμορφώνουν το παρόν και το μέλλον της χώρας

Και μία τελευταία ερώτηση: αν σας ζητούσαν να συγκρίνετε το Υπουργείο Παιδείας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τι θα απαντούσατε;

«Θα έλεγα ότι η μεγάλη τους διαφορά εντοπίζεται στον χρόνο απόδοσης των πολιτικών που υλοποιούμε. Ενώ στον ψηφιακό μετασχηματισμό μπορείς να δεις τα αποτελέσματα μιας πλατφόρμας από την πρώτη κιόλας μέρα λειτουργίας της, στην εκπαίδευση οι μεταρρυθμίσεις απαιτούν χρόνο για να φανεί το αποτύπωμά τους. Ωστόσο, έχουν και ένα μεγάλο κοινό: αμφότερα διαμορφώνουν το παρόν και το μέλλον της χώρας, δίνοντας απαντήσεις σε τρέχουσες ανάγκες, αλλά και σχεδιάζοντας πολιτικές για αναδυόμενες προκλήσεις. Και, υπό αυτή την έννοια, αποτελεί ιδιαίτερη τιμή και ευθύνη ύστερα από τέσσερα χρόνια στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να βρίσκομαι στο Υπουργείο Παιδείας.»