Κινητά τηλέφωνα: Η απαγόρευση στο σχολείο δεν έχει σημαντικά οφέλη

Οι μαθητές που φοιτούν σε σχολεία όπου απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων – κάτι που ισχύει πλέον και στα σχολεία της χώρας μας – δεν έχουν απαραιτήτως καλύτερη ψυχική υγεία και ευζωία.

Αυτό έδειξε η πρώτη μεγάλη μελέτη του είδους της, σύμφωνα με την οποία η απαγόρευση των κινητών στο σχολείο δεν είναι από μόνη της αρκετή ώστε να «σβήσει» τη συνολική αρνητική επίδραση του κινητού στην υγεία – ψυχική και σωματική – των παιδιών.

Η ταυτότητα της μελέτης

Η νέα μελέτη, που χρηματοδοτήθηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο για την Ερευνα στην Υγεία και στη Φροντίδα (NIHR) της Βρετανίας, δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό «The Lancet Regional Health Europe» και σε αυτή συμμετείχαν 1.227 μαθητές από 30 βρετανικά σχολεία. Οι συμμετέχοντες παρείχαν δεδομένα σχετικά με τη χρήση κινητού τηλεφώνου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης που έκαναν καθώς και για διαφορετικές πτυχές της ψυχικής και σωματικής υγείας τους. Μεταξύ των σχολείων που έλαβαν μέρος στη μελέτη τα 20 είχαν υιοθετήσει πολιτικές περιορισμού ή απαγόρευσης της χρήσης κινητών τηλεφώνων ενώ τα υπόλοιπα δεν είχαν υιοθετήσει τέτοιου είδους περιορισμούς ή απαγορεύσεις.

Καμία διαφορά στην ψυχική υγεία, στη φυσική δραστηριότητα, στις ακαδημαϊκές επιδόσεις

Με βάση τα ευρήματα, δεν παρατηρήθηκε διαφορά στους μαθητές στα σχολεία των οποίων δεν επιτρεπόταν η χρήση κινητού σε σύγκριση με εκείνους που μπορούσαν να χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνό τους στο σχολείο σε βασικές παραμέτρους και συγκεκριμένα:

  • Στην ψυχική υγεία τους – και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορούσε το άγχος και την κατάθλιψη
  • Στη φυσική δραστηριότητα και στον ύπνο
  • Στις ακαδημαϊκές επιδόσεις – στην απόδοση στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά καθώς και στη συμπεριφορά μέσα στην τάξη.

Δεν μειώθηκε η συνολική χρήση μέσα στην ημέρα

Η απαγόρευση του κινητού στο σχολείο οδήγησε όντως σε μια ελαφριά μείωση στη χρήση του κατά τις σχολικές ώρες (κατά περίπου 40 λεπτά) καθώς και στη μείωση της χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης (κατά περίπου 30 λεπτά). Ωστόσο, σύμφωνα με τη μελέτη, η επίδραση αυτή ήταν μικρή και δεν οδήγησε σε ουσιαστική μείωση του συνολικού χρόνου χρήσης του τηλεφώνου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μέσα στην ημέρα.

Απαιτείται έλεγχος της χρήσης καθ’όλο το 24ωρο

Όπως ανέφερε η πρώτη συγγραφέας της μελέτης, αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδαγωγικής στην Αθληση, στη Φυσική Δραστηριότητα και στην Υγεία στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ Βικτόρια Γκουντγίαρ «η συγκεκριμένη μελέτη είναι η πρώτη παγκόσμια μελέτη η οποία εξετάζει την επίδραση των στρατηγικών απαγόρευσης των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία στην ψυχική υγεία και στην ευζωία των εφήβων καθώς και σε άλλες παραμέτρους που αφορούν την υγεία αλλά και την εκπαίδευσή τους. Εντοπίσαμε όντως μια σύνδεση μεταξύ της μεγαλύτερης χρήσης κινητών τηλεφώνων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της επιβάρυνσης της ψυχικής υγείας, της μείωσης της φυσικής δραστηριότητας και της χειρότερης ποιότητας ύπνου, καθώς και των χαμηλότερων ακαδημαϊκών επιδόσεων αλλά και της κακής συμπεριφοράς μέσα στην τάξη. Το γεγονός αυτό μαρτυρεί ότι η μείωση του χρόνου ενασχόλησης των παιδιών με το κινητό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να επικεντρωθούμε. Ωστόσο πρέπει να κάνουμε περισσότερα από το να επικεντρωνόμαστε μόνο στο σχολείο και να εξετάσουμε τη χρήση κινητού από τα παιδιά και εκτός σχολείου καθ’όλο το 24ωρο ολόκληρη την εβδομάδα».

4-6 ώρες χρήσης κινητού την ημέρα και στις δύο ομάδες

Προκειμένου να εξαχθούν τα νέα συμπεράσματα οι ερευνητές συνέλεξαν από τους μικρούς εθελοντές δεδομένα που κάλυπταν μια περίοδο μεγαλύτερη των 12 μηνών (έως τον Νοέμβριο του 2023). Η χρήση κινητού τόσο στα παιδιά που πήγαιναν σε σχολεία όπου απαγορευόταν το κινητό όσο και στα παιδιά που πήγαιναν σε σχολεία τα οποία επέτρεπαν τη χρήση κινητού ήταν της τάξεως των 4-6 ωρών την ημέρα.

Ο περιορισμός στο σχολείο δεν είναι «μαγικό ραβδί»

Η καθηγήτρια Παιδικής και Εφηβικής Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ Μιράντα Πάλαν, κύρια συγγραφέας της μελέτης σημείωσε ότι «η δημοσίευσή μας δείχνει πως οι πολιτικές που αφορούν τη χρήση κινητού στα σχολεία δεν αποτελούν ‘το μαγικό ραβδί’ για την πρόληψη των επιβαρυντικών επιδράσεων των κινητών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά. Με βάση τα ευρήματά μας, οι περιοριστικές πολιτικές χρήσης του κινητού στα σχολεία δεν οδηγούν σε καλύτερη έκβαση των μαθητών. Πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα η συνολική χρήση του κινητού από τους εφήβους μέσα στην ημέρα προκειμένου να βελτιωθεί η ψυχική και σωματική υγεία τους».

Πηγή: tovima.gr