Ο Διασχολικός Διαγωνισμός Ορθογραφίας πραγματοποιήθηκε μεταξύ σχολείων  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου και οι νικητές

«Μα, πώς γράφεται αυτή η λέξη;», είναι ένα ερώτημα το οποίο ταλαιπωρεί πολλούς Έλληνες, ιδιαίτερα νεότερης ηλικίας που έμαθαν υπολογιστές και ξέχασαν τη γλώσσα τους! Ο Διασχολικός Διαγωνισμός Ορθογραφίας πραγματοποιήθηκε μεταξύ σχολείων  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου, για έβδομη συνεχή χρονιά, το διάστημα από 8 ως 12 Απριλίου.

Περισσότεροι από 1000 μαθητές από δώδεκα σχολεία του Ηρακλείου, έξι  Γυμνάσια, πέντε Γενικά Λύκεια και ένα ΕΠΑΛ, διαγωνίστηκαν σε μια κοινή για κάθε σχολείο ώρα, σε κοινά θέματα, τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο τμημάτων, με την εξαγωγή του μέσου όρου των επιδόσεων.

Χορηγός του διαγωνισμού ήταν και φέτος το Ίδρυμα Τριανταφυλλίδη, που προσέφερε στον καλύτερο ορθογράφο κάθε σχολείου ένα λεξικό του Ιδρύματος (το γνωστό έγκυρο λεξικό του Μ. Τριανταφυλλίδη – συνολική χορηγία ύψους 630 ευρώ), ενώ οι δέκα καλύτεροι ορθογράφοι κάθε σχολείου βραβεύτηκαν με έπαινο. Σε επίπεδο Γυμνασίων πρώτευσε φέτος το 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, ενώ σε επίπεδο Λυκείων την πρώτη θέση κατέκτησε το ΓΕΛ Αρκαλοχωρίου.

Για την επιτυχή διοργάνωση του διαγωνισμού συνεργάστηκαν 40 φιλόλογοι εκπαιδευτικοί, που αφιέρωσαν κάποιες διδακτικές ώρες για τη διδασκαλία των ορθογραφικών κανόνων και διόρθωσαν τα γραπτά των μαθητών. Για την καλύτερη μάλιστα προετοιμασία των μαθητών τέθηκε στη διάθεσή τους υλικό με ορθογραφικούς κανόνες και ασκήσεις ορθογραφίας (ο ορθογραφικός οδηγός και οι ασκήσεις είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα Φιλόλογοι Ηρακλείου http://users.sch.gr//sfscholiki/fi/ στην ενότητα «ορθογραφία»).

Στόχος των εκπαιδευτικών είναι να ευαισθητοποιήσουν  τους μαθητές του στη Νεοελληνική Γλώσσα. Σύμφωνα με τη φιλόλογο καθηγήτρια του 6ου ΓΕΛ Ηρακλείου, Κυριακή Χαλκιαδάκη, «ο διαγωνισμός  ήταν όχι μόνο  ενδιαφέρουσα αλλά και  ωφέλιμη εμπειρία για τους μαθητές, καθώς  τους έδωσε το κίνητρο να μελετήσουν ξανά τους ορθογραφικούς κανόνες και να ασκηθούν στην ορθογραφία.»

Συνολικά, έλαβαν μέρος 56 τμήματα, 25 τμήματα Γυμνασίου και  31 τμήματα Λυκείου  και συμμετείχαν πάνω από 1000 μαθητές,  40 φιλόλογοι επέβλεψαν και διόρθωσαν τα γραπτά των μαθητών.

Από τους 125 πρώτους όλων των σχολείων: τα 104 είναι κορίτσια (ποσοστό 87,2 %) και 21 αγόρια (ποσοστό 16,8 %).

Ο μέσος όρος επίδοσης όλων των μαθητών που συμμετείχαν είναι  11,9 για τους μαθητές του Γυμνασίου & 12,9 για τους μαθητές του Λυκείου.

Η πρώτη των πρώτων

Με μόλις δύο ορθογραφικά λάθη στα 200 ορθογραφικά ερωτήματα του διαγωνισμού η Άρτεμις Χαλκιαδάκη, μαθήτρια της Α’ Λυκείου στο 7ο ΓΕΛ Ηρακλείου, σημείωσε την καλύτερη ως τώρα επίδοση όλων των ετών.

Οι καθηγητές κάνουν λόγο για μία ασύλληπτη επίδοση. Η ίδια αναφέρει πως «ο ορθογραφικός διαγωνισμός ήταν μία μοναδική και πρωτόγνωρη εμπειρία για μένα. Με βοήθησε να ελέγξω τις γνώσεις μου πάνω στην ελληνική γλώσσα. Από μικρή μου άρεσε να γράφω σωστά.

Μέσα από ανάγνωση διάφορων κειμένων είτε σχολικών είτε εξωσχολικών προσπαθούσα να αποτυπώσω την ορθογραφία της λέξης. Έτσι και μέσα από πολύωρη εξάσκηση, πιστεύω ότι κατάφερα να έχω ένα καλό επίπεδο ορθογραφίας. Στο συγκεκριμένο διαγωνισμό αξίζει να πάρουν μέρος όλα τα παιδιά, όχι απαραίτητα για τη νίκη αλλά για να δοκιμαστούν και να βελτιωθούν μέσα από αυτόν».

Οι νικητές

Η Ελευθερία Γαλανάκη, μαθήτρια της Α’ Γυμνασίου στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου, που ήλθε πρώτη όχι μόνο στο σχολείο της αλλά και σε όλα τα Γυμνάσια που συμμετείχαν με επίδοση 19,4, βρήκε το διαγωνισμό ιδιαίτερα εύκολο.

«Περίμενα να τα πάω καλά», αναφέρει, «αλλά όχι τόσο! Πάντως πιστεύω ότι με τον διαγωνισμό αυτό, με τις ασκήσεις που κάνουμε και με τη βοήθεια του ορθογραφικού οδηγού, εμείς τα παιδιά κινητοποιούμαστε, ώστε να ασχοληθούμε περισσότερο με την ελληνική γλώσσα και να γνωρίσουμε τον πλούτο της».

Η νικήτρια στο 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, Μαρία-Αννα Χριστοδούλου μαθήτρια της Γ’ Γυμνασίου, προτρέπει τους μαθητές να πάρουν μέρος σε μελλοντικούς διαγωνισμούς ορθογραφίας

. «Από την παιδική μου ηλικία», λέει η ίδια, «με ενδιέφερε πολύ η ορθογραφία των λέξεων. Ο διαγωνισμός ήταν μια πολύ όμορφη εμπειρία για μένα. Προτείνω λοιπόν και στα άλλα παιδιά να πάρουν μέρος».

Ο μαθητής της Β’ Γυμνασίου Νίκος Αγγουριδάκης, νικητής στο Γυμνάσιο Επισκοπής, αισθάνεται μεγάλη ικανοποίηση για τη διάκρισή του, αφού, όπως λέει, «έκανα περήφανους τους γονείς μου και τίμησα τους καθηγητές μου για την εκπαίδευση που καθημερινά μας προσφέρουν.

Η συμμετοχή μου στον διαγωνισμό ορθογραφίας για δεύτερη φορά, ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία, όπως ενδιαφέρουσα είναι γενικότερα και η μελέτη της ελληνικής γλώσσας, μιας από τις πιο σπουδαίες γλώσσες, όπως η παγκόσμια ιστορία αναγνωρίζει».

Εκπληκτική εμπειρία για τους μαθητές θεωρεί το διαγωνισμό και η νικήτρια του 12ου Γυμνασίου Ηρακλείου, Κυριακή Σούργια, μαθήτρια της Α’ Γυμνασίου και συμπληρώνει : «Τέτοιου είδους διαγωνισμοί δίνουν τα κατάλληλα ερεθίσματα στο μαθητή, για να ανακαλύψει τις κλίσεις και τα ταλέντα του.

Παράλληλα καλλιεργούν την ευγενή άμιλλα μεταξύ των διαγωνιζομένων και κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του μαθητή. Έπειτα από μία διάκριση σίγουρα επικρατεί ενθουσιασμός και η αίσθηση της δικαίωσης για τους κόπους αρκετών χρόνων».

Ωραία εμπειρία χαρακτήρισε το διαγωνισμό και η Ιωάννα Νικολουδάκη, μαθήτρια της Γ’ Γυμνασίου και νικήτρια του διαγωνισμού στο Γυμνάσιο Καστελλίου.

«Πολύ το χάρηκα που βγήκα πρώτη» εκμυστηρεύεται και συμπληρώνει: «Πάντα θεωρούσα σημαντική την ορθογραφία, γιατί είναι σημάδι σωστής πνευματικής συγκρότησης»

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει σίγουρα στη νικήτρια του διαγωνισμού στο 4ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ηρακλείου, Σκουρή Ευθυμία, μαθήτρια της Α’ τάξης. «Αισθάνομαι ιδιαίτερα χαρούμενη» δηλώνει «που μετά από χρόνια απουσίας μου από τις σχολικές αίθουσες και νομίζοντας ότι έχω ξεχάσει γνώσεις τις οποίες είχα αποκτήσει, κατόρθωσα να διακριθώ στον διαγωνισμό ορθογραφίας. Θεωρώ πως όλοι, μικροί και μεγάλοι, οφείλουμε να σεβόμαστε τη γλώσσα μας και να προστατεύουμε τη γλωσσική μας κληρονομιά και πιστεύω πως ο διαγωνισμός αυτός συμβάλλει σε αυτήν την κατεύθυνση».

Η νικήτρια του διαγωνισμού στο 6ο ΓΕΛ Ηρακλείου, Κατερίνα Μαυρογιάννη, μαθήτρια της Β’ Λυκείου αναφέρει «Ήταν πολύ ωραία εμπειρία και θα ήθελα να συμμετάσχω ξανά σε παρόμοιο διαγωνισμό».

Από τα λίγα αγόρια που πρώτευσαν στο διαγωνισμό ο Δημήτρης Στυλιανάκης, μαθητής Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου Βιάννου αναφέρει  «Αυτός ο διαγωνισμός μου έδωσε περισσότερη αυτοπεποίθηση στο μάθημα της Γλώσσας.

Οφείλω να ευχαριστήσω τους γονείς μου που από μικρή ηλικία επέμεναν στο να μάθω την ορθογραφία των λέξεων». Ο Δημήτρης μοιράστηκε την πρώτη θέση στο διαγωνισμό του σχολείου του με την Εμμανουέλα Καρτσάκη, μαθήτρια της Α’ Λυκείου.

Στο ΓΕΛ Αρκαλοχωρίου την πρώτη θέση στο διαγωνισμό μοιράστηκαν η Βλαστού Σταυρούλα και η Μουράτη Ελένη, μαθήτριες της Β’ Λυκείου. Η Σταυρούλα χαρακτηρίζει το διαγωνισμό «μια ιδιαίτερη και εποικοδομητική διαδικασία. Είναι πολύ ευχάριστο να πραγματοποιούνται τέτοιου είδους διαγωνισμοί που φέρνουν το μαθητή πιο κοντά με τη νεοελληνική γλώσσα στο πλαίσιο του σχολείου».

Η Μαρία Μαρίνη, μαθήτρια της Β΄ Λυκείου που κατετάγη τρίτη στο σχολείο δηλώνει «ότι τόσο οι μαθητές οι ίδιοι θα ήταν καλό να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους διαγωνισμούς, όσο και οι καθηγητές να παροτρύνουν τους μαθητές τους, βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο στην ανάδειξη της γλώσσας μας. Άλλωστε, μόνο θετικά μπορεί να προσφέρει αυτή η διαδικασία».

Η νικήτρια του διαγωνισμού στο 10ο ΓΕΛ Ηρακλείου, Αντωνία Λυρούδη, μαθήτρια της Α’ Λυκείου, δήλωσε ότι από μικρή της άρεσε να προσέχει την ορθογραφία των λέξεων και ότι οφείλει τις καλές ορθογραφικές της γνώσεις στο διάβασμα βιβλίων, κυρίως εξωσχολικών.

Ακολουθεί ο κατάλογος των καλύτερων ορθογράφων ανά σχολείο, καθώς και των φιλόλογων καθηγητών που διόρθωσαν τα γραπτά:

1) από το Γυμνάσιο Αρχανών : Γραμματικού Άννα (17,5), Φανουράκη Όλγα (17,5), Βαφειάδου Αργυρώ (17,1)  – Υπεύθυνοι καθηγητές: Αμπατζής Μιχαήλ, Κουβαρά Σταματία, Καλδέλη Ειρήνη, Μακράκη Ελένη, Παντελάκη Ελευθερία

2) από το Γυμνάσιο Επισκοπής: Αγγουριδάκης Νικόλαος (17,1), Χαραλαμπάκη Αντωνία (16,4), Γαλανάκης Γεώργιος (15,8) –  Υπεύθυνες καθηγήτριες: Κέλλη Ειρήνη, Μελεσσανάκη Ειρήνη

3) από το Γυμνάσιο Καστελλίου: Νικολουδάκη Ιωάννα (17,8), Τζέκα Ειρήνη (16,6), Φραγκιαδάκη Λουίζα (15,3) –  Υπεύθυνες καθηγήτριες: Καλαϊτζάκη Μαρία, Νεονάκη Μαρία, Χούμα Ειρήνη

4) από το 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου: Χριστοδούλου Μαρία Άννα (17,8), Ατσαλή Ειρήνη (17,5), Κουκή Άννα (17,4) –  Υπεύθυνοι καθηγητές: Καπελλάκη Μαρία, Σηφάκη Ευαγγελία, Τζαγκαράκη Θεοδοσία, Ψαθά Αθανασία

5) από το 12ο Γυμνάσιο Ηρακλείου: Σούργια Κυριακή (18,4), Τραπουζάνη Ναταλία Μαρία (16,2), Γκανά Ανδριάννα (15,3) – Υπεύθυνοι καθηγητές : Μανετάκη Σοφία, Χατζηβασίλη Αντιγόνη

6) από το Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου:  Γαλανάκη Ελευθερία (19,4), Βρεκούση Αδαμαντία (17,4), Θάνος Νεκτάριος (17,3) – Υπεύθυνοι καθηγητές :  Μαράκη Διονυσία, Σωτηροπούλου Κωνσταντίνα, Χαρκιωτάκη Ασημένια

7) από το ΓΕΛ Αρκαλοχωρίου: Βλαστού Σταυρούλα (19), Μουράτη Ελένη (19), Μαρίνη Μαρία (18,7) –  Υπεύθυνοι καθηγητές :  Καλομοίρη Νίκη, Κούκου Σοφία, Παλιάτσου Ελένη, Τζανάκη Μαρία

8) από το ΓΕΛ Βιάννου: Καρτσάκη Εμμανουέλα (17,9), Στυλιανάκης Δημήτριος (17,9), Στυλιανάκης Ιωάννης (17,7) –  Υπεύθυνη καθηγήτρια: Κοκκίνη Μαριάννα

9) από το 6ο ΓΕΛ Ηρακλείου: Μαυρογιάννη Αικατερίνη (18,3), Παντερμαράκη Ελένη – Γεωργία (18), Επιτροπάκη Γεωργία (17,7) –  Υπεύθυνοι καθηγητές:  Γερακιανάκη Χρυσή, Μαρκόπουλος Γεώργιος, Μυλωνά Μαρία, Οικονομάκη Ασπασία, Χαλκιαδάκη Κυριακή

10)  από το 7ο ΓΕΛ Ηρακλείου: Χαλκιαδάκη Άρτεμις (19,8), Κοφινάκη Μαρία (18,8), Μπουγαδάκη Μερσίνα (18,5) –  Υπεύθυνοι καθηγητές :  Βασιλοκωνσταντάκη Γεωργία, Γιαμαλάκη Ελένη, Διακάκης Γεώργιος, Λουμπάκη Ελένη, Τσαγκαράκη Μαρία, Χριστινάκη Ιωάννα

11) από το 10ο ΓΕΛ Ηρακλείου: Λυρούδη Αντωνία (17,6), Ιατράκη Πασχαλία (17), Συγλέτος Ανδρέας (16,9) –  Υπεύθυνοι καθηγητές:  Χαλκιαδάκη Φανή, Χατζάκης Νεκτάριος

12) από το 4ο ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΕΠΑΛ Ηρακλείου: Σκουρή Ευθυμία (19), Παπαδάκη Χρυσούλα (17,2), Καγιουλίδου Όλγα & Ορφανού Μαριάννα (16,5) –  Υπεύθυνοι καθηγητές :  Νησωτάκη Κατερίνα, Ποντίκη Μαρία, Χριστοφοράκη Μαρία.