Εξορίζουν τις... φυσικές επιστήμες από τα σχολεία
Από τη συνάντηση εκπροσώπων των επιστημονικών ενώσεων

Πώς μπορεί να έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη στη χώρα μας τη στιγμή που οι θετικές επιστήμες… εξορίζονται από τα σχολεία; Αυτό αναρωτιούνται οι επιστημονικές ενώσεις που προσπαθούν να εξηγήσουν την αναγκαιότητα της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Γιατί οι φυσικές επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

Σε κοινή ανακοίνωσή τους, η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (ΠΕΒ),  η Ένωση Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) και  η Ένωση Ελλήνων Χημικών  (ΕΕΧ) αναφέρουν τα εξής:

«Γιατί οι φυσικές επιστήμες:

  • Απαντούν στα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου από τι είμαστε φτιαγμένοι και από τι είναι φτιαγμένος ο κόσμος μας.
  • Καλλιεργούν τον σεβασμό στη ζωή και για κάθε μορφή ζωής.
  • Καλλιεργούν τον ορθολογικό-επιστημονικό τρόπο σκέψης και πολεμούν με αυτό τον τρόπο αποτελεσματικά τον σκοταδισμό, την μισαλλοδοξία, τον φόβο μπροστά στο άγνωστο και τις προκαταλήψεις.
  • Εφοδιάζουν τον μαθητή με τα μεθοδολογικά εργαλεία που θα του επιτρέψουν να προστατέψει και να προστατευτεί, να πάρει θέση και να διεκδικήσει σε ένα μεταβαλλόμενο και ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.
  • Είναι ο μόνος δρόμος για τον επιστημονικό εγγραμματισμό, ο οποίος θα δώσει στους πολίτες την κριτική ικανότητα να τοποθετηθούν με επιχειρήματα απέναντι στις ποικίλες περιβαλλοντικές (καταστροφή ατμοσφαιρικού όζοντος, όξινη βροχή, υπερθέρμανση πλανήτη πυρηνικά κατάλοιπα, διαχείριση αποβλήτων, ενεργειακά θέματα, διαχείριση νερού και φυσικών πόρων), διατροφικές (γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα, χρήση παρασιτοκτόνων) ηθικές κρίσεις (κλωνοποίηση, σεβασμός στη διαφορετικότητα).
  • Καλλιεργούν την επιστημονική νοοτροπία που οδηγεί στην ανοιχτή σκέψη, δηλαδή στη δυνατότητα αναστοχασμού και την αλλαγή παραδείγματος και στρατηγικής, όταν το «πείραμα», δηλαδή η ζωή το υποδεικνύει, και τον επιστημονικό πολιτισμό, δηλαδή την διευθέτηση των διαφορών με παράθεση στοιχείων και δεδομένων.

Γιατί οι Φυσικές Επιστήμες είναι το όχημα των κοινωνιών προς την τεχνογνωσία και την βιώσιμη ανάπτυξη με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον, δηλαδή είναι το όχημα για το μέλλον».

Σημειώνεται ότι οι  εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι των Επιστημονικών Ενώσεων  είναι οι Γιώργος Κατωπόδης Γενικός Γραμματέας της ΠΕΒ, Γιώργος Γκρος  μέλος ΔΣ της ΕΕΦ και Φιλλένια Σιδέρη πρόεδρος της  ΕΕΧ.

Οι επιστημονικές ενώσεις έχουν παρουσιάσει αναλυτικά τις θέσεις τους με επιστολή τους στον πρωθυπουργό.

«Κατακρεούργηση»

Ο κ. Γιώργος Γραμματικάκης από τον Φροντιστηριακό Όμιλο ΕΝΑ αναφέρει στην «Π» πως αν εφαρμοστούν οι αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας, αυτό θα σημαίνει κατακρεούργηση των θετικών επιστημών. «Με τις αλλαγές που θα έρθουν, σε λίγα χρόνια δε θα μπορεί να υπάρχει ούτε έρευνα, τα παιδιά θα τελειώνουν το Λύκειο απλώς με ιστορικές γνώσεις της φυσικής, της χημείας και της βιολογίας, αφού πια δε θα εμβαθύνουν.

Ο κ. Γιώργος Γραμματικάκης από τον Φροντιστηριακό Όμιλο ΕΝΑ

Θα μπαίνουν στα Πολυτεχνεία και τις ιατρικές σχολές χωρίς να ξέρουν τα στοιχειώδη πράγματα στη βιολογία, τη χημεία και τη φυσική και θα ξέρουν περισσότερα για την κοινωνιολογία και τις πολιτικές επιστήμες», αναφέρει. Τονίζει, ακόμα, πως,  στον αιώνα που ζούμε, δε θα μπορούμε να πετύχουμε την πρόοδο, παρόλο που και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι η ανάπτυξη έρχεται μέσα από τις θετικές επιστήμες.

Ο κ. Γραμματικάκης σημειώνει ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη οι θετικές επιστήμες, κατά μέσο όρο καταλαμβάνουν το 22% στις ώρες διδασκαλίας, στην Ελλάδα σήμερα το ίδιο ποσοστό είναι μόλις 13% και αναμένεται να μειωθεί ακόμα περισσότερο.