Επιχειρηματικότητα και καινοτομία:  Τα εργαλεία για τους ηγέτες του αύριο

Ο φετινός Ιούλιος είχε τα πάντα από θερμοκρασίες υψηλές, θάλασσα και διακοπές μέχρι δράσεις εθελοντικές και κυρίως βιωματικές.

Τον προηγούμενο μήνα στην πόλη του Ηρακλείου πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το Ignite Teens Summer Camp, ένα θερινό camp διάρκειας μίας εβδομάδας για άτομα ηλικίας 13-18 ετών, το οποίο οργανώθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Bizrupt, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κρήτης και του Youth Crete, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Νεανικών Δεξιοτήτων.

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 30 μαθητές γυμνασίου και λυκείου, έχοντας την ευκαιρία να παρακολουθήσουν παρουσιάσεις και να πάρουν μέρος σε δραστηριότητες που ενισχύουν τις δεξιότητές τους, με στόχο να εξοικειωθούν από νωρίς με τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα, την καινοτομία και την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (GenAI), καθώς και με το να ενθαρρυνθούν να αναπτύξουν νέες ιδέες για ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

«Η σκέψη πίσω από το Ignite Teens Summer Camp είναι να δώσουμε στα νέα παιδιά τα εργαλεία και την έμπνευση που χρειάζονται για να γίνουν οι ηγέτες του αύριο. Με έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη και την καινοτομία, θέλουμε να καλλιεργήσουμε μια νέα γενιά καινοτόμων δημιουργών που θα συμβάλλουν θετικά στην κοινωνία και το περιβάλλον» αναφέρουν η Αλεξάνδρα Καραπιδάκη και ο Κων/νος Βασσάκης, co-founders του Bizrupt.

«Σκοπός είναι το Ignite Teens Summer Camp να γίνει ετήσιος θεσμός»

Το πρόγραμμα στοχεύει να περάσει στα νέα άτομα σημαντικά διδάγματα σχετικά με τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα, την καινοτομία και την τεχνητή νοημοσύνη. Οι κύριοι στόχοι είναι να ενισχύσει την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα, να προωθήσει τη συνεργασία και την ομαδικότητα, να τα εμπνεύσει να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα με σκοπό τη βιώσιμη ανάπτυξη και να τα εξοπλίσει με πρακτικές δεξιότητες και γνώσεις που θα τα βοηθήσουν να προετοιμαστούν για τις προκλήσεις του μέλλοντος.

«Η επιτυχία της πρώτης διοργάνωσης μάς έχει ενθαρρύνει να συνεχίσουμε και να επεκτείνουμε το πρόγραμμα, ώστε να προσφέρουμε ακόμα περισσότερες ευκαιρίες στα νέα παιδιά. Σκοπός είναι το Ignite Teens Summer Camp να γίνει ετήσιος θεσμός» δηλώνουν η Αλεξάνδρα Καραπιδάκη και ο Κων/νος Βασσάκης.

Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων και οι ομιλητές

Κάθε μέρα ήταν αφιερωμένη σε ένα διαφορετικό θέμα – την επιχειρηματικότητα, τη βιωσιμότητα, τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, το GenAI και πολλά άλλα. Παράλληλα, οι εκπαιδευτές καθοδηγούσαν τα άτομα που συμμετείχαν, ώστε να μπορέσουν να εργαστούν σε ομάδες, πάνω στις βιώσιμες ιδέες τους και στην υλοποίησή τους. Το πρόγραμμα περιελάμβανε ομιλίες έμπνευσης και διαδραστικές δραστηριότητες.

Μερικοί από τους διακεκριμένους ομιλητές ήταν οι: Παναγιώτης Μαγγανάς – ιδιοκτήτης του Peskesi και του Peskesi Organic Farm, Αλεξάνδρα Κουβέλη – Group Marketing Director του Cosmos Sport και Μιχάλης Τζαγκαράκης – Marketing Manager των S/M Χαλκιαδάκης. Κατά τη διάρκεια του summer camp, τα παιδιά εντόπισαν τα προβλήματα που υπάρχουν στην πόλη του Ηρακλείου και εργάστηκαν σε μικρές ομάδες για να δημιουργήσουν εικονικά προϊόντα και επιχειρήσεις που θα λύσουν αυτά τα προβλήματα, με τη βοήθεια εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης και με γνώμονα τη βιωσιμότητα.

«Ουσιαστικά ασχολούμαστε κυρίως με τις επιχειρήσεις. Το βλέπουμε από όλους τους τομείς και από τον επιτυχημένο επιχειρηματία αλλά και τον εργαζόμενο, έχουμε δει πως δουλεύουν διαφορετικά -όχι όπως οι κλασικές επιχειρήσεις που γνωρίζουμε- ας πούμε για τη βιωσιμότητα και επιχειρήσεις προσπαθούν να βρουν νέους τρόπους για να βοηθήσουν την κοινωνία και όχι μόνο για να στοχεύουν στα κέρδη.

Μας έχουν μιλήσει άνθρωποι που έχουν δικές τους επιχειρήσεις που ασχολούνται με αυτό, οπότε κι εμείς παίρνουμε μια καλύτερη ιδέα του τι συμβαίνει όντως και σίγουρα υπάρχουν πολλά παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με αυτό, οπότε τους βοηθάει μελλοντικά. Επίσης, υπάρχουν και δραστηριότητες περισσότερο βιωματικές, για παράδειγμα τη δεύτερη μέρα ξεκινήσαμε να δημιουργούμε σιγά σιγά μια δική μας επιχείρηση.

Αναφέραμε διάφορα προβλήματα τα οποία θεωρούμε ότι υπάρχουν στην πόλη μας, όπως οι δρόμοι του Ηρακλείου, τα οικοδομήματα, τα οποία πολλά δεν είναι ολοκληρωμένα και τα παρατάνε ερειπωμένα, ότι εμείς οι νέοι δεν έχουμε πολλές ευκαιρίες και δεν έχουμε τη στήριξη από την κοινωνία, οπότε θεωρήσαμε ότι αυτά είναι πολύ σημαντικά προβλήματα, που ίσως θα μπορούσαμε να λύσουμε με κάποια επιχείρηση ή κάποιο από κάποια εφαρμογή» δηλώνει χαρακτηριστικά η Κωνσταντίνα Κοκοτάκη, μαθήτρια της Β΄ τάξης του 3ου Λυκείου.

«Στη Δευτεροβάθμια θα έπρεπε να υπάρχει ένα μάθημα πιο βιωματικό»

Πέρα από τα λειτουργικά προβλήματα της πόλης μας, αναδύθηκαν και σημαντικές ελλείψεις του εκπαιδευτικού συστήματος και παρωχημένες μέθοδοι διδασκαλίας που χρήζουν μεταρρύθμισης, όπως διαπιστώνει η ίδια μαθήτρια: «Μιλήσαμε για πράγματα που δεν μας τα συζητάνε και ιδιαίτερα στα σχολεία είναι κάτι λίγο πιο εξειδικευμένο.

Είναι ωραίο το ότι είναι βιωματική η εμπειρία και δεν είναι αμιγώς θεωρία και ομιλία, υπάρχει μια άλλη οπτική που μας κάνει να το κατανοήσουμε καλύτερα το θέμα. Στο εκπαιδευτικό σύστημα υπάρχει η αντίληψη πως όλα είναι παπαγαλία, όλα είναι κουραστικά με το να τα λέμε και να τα ξέρουμε απ’ έξω και δεν μας αναπτύσσουν πολύ την κριτική σκέψη.

Ο κ. Γιώργος Μπουζάκης (αριστερά), σύμβουλος Εκπαίδευσης Οικονομίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, με τον Κων. Βασσάκη, co-founder του Bizrupt

Οπότε πιστεύω ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να υπάρχει ένα παρόμοιο μάθημα στο σχολείο». Στο πρόγραμμα συμμετείχε εθελοντικά και ο κ. Γιώργος Μπουζάκης, σύμβουλος Εκπαίδευσης Οικονομίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, ο οποίος αναφέρει ότι ο στόχος δεν είναι μόνο η παρουσίαση του μοντέλου επιχειρηματία, αλλά να αποκτήσουν οι νέοι μια υγιή στάση ως καταναλωτές, ως αυριανοί επιχειρηματίες ή υπάλληλοι σε μια επιχείρηση, όπως επίσης να καλλιεργήσουν αναγκαίες επαγγελματικές και κοινωνικές αρετές.

Τονίζοντας, ταυτόχρονα, την αναγκαιότητα τέτοιων δράσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και τις δυσκολίες υλοποίησής τους λόγω των «παραδοσιακών» προγραμμάτων σπουδών, ευελπιστεί να παρθούν πρωτοβουλίες, ώστε να δημιουργούνται επιχειρήσεις που να σέβονται το περιβάλλον, τον πολιτισμό και την κοινωνία.

«Το πρόγραμμα στοχεύει κυρίως στο να αποκτήσουν οι νέοι δεξιότητες, μιλήσαμε για ηθική στην επιχειρηματικότητα, για βιώσιμη επιχειρηματικότητα, για αειφορία, έννοιες δηλαδή που πλέον είναι απαραίτητες. Στη δευτεροβάθμια θα έπρεπε να υπάρχει ένα μάθημα πιο βιωματικό, να εισάγει τα παιδιά στον χώρο του επιχειρείν, γιατί δυστυχώς δεν εξοικειώνονται με τέτοιες έννοιες, παρά μόνο στην πρώτη γυμνασίου με το μάθημα της Γενικής Οικονομίας και μετά στην τρίτη λυκείου.

Γενικά τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί είναι θετικά διακείμενοι, βέβαια, τέτοιες ευκαιρίες έρχονται συμπληρωματικά, καθώς υπάρχει η δυσκολία του ωραρίου στα σχολεία, του ασφυκτικού πλαισίου των πανελλαδικών, το συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών που πιέζει για την ύλη.

Υπάρχει μια εξαγγελία για νέο μάθημα το 2025 για Οικονομία στην πρώτη λυκείου, το οποίο σίγουρα θα βοηθήσει, αλλά θα δούμε πώς θα εξελιχθεί, αν θα είναι βιωματικό, αν οι μαθητές θα συμμετέχουν ενεργά και δημιουργούν, γιατί εδώ οι μαθητές δημιουργούν δικές τους ιδέες».

Ηθική – ομαδικότητα – εντοπιότητα… το τρίπτυχο του επιχειρείν!

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε, μεταξύ άλλων, στην εντοπιότητα με διττό σκοπό, αφενός την ανάγκη να καλλιεργηθούν και να αναδειχθούν τα τοπικά προϊόντα και αφετέρου τη βιωσιμότητα. Δηλαδή να μάθουν τα παιδιά να αξιοποιούν τον τόπο που ζουν, να προβάλλουν τον τόπο τους και να δημιουργούν εδώ στον τόπο τους, με σεβασμό και υπευθυνότητα.

«Αρχικά μάθαμε τι σημαίνει συνεργασία, να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας, καθώς η ομαδικότητα είναι πάντα καλός οδηγός για να επιτύχεις έναν στόχο. Επίσης, γνωρίσαμε την κρητική κουλτούρα στο φαγητό, κάτι που η Κρήτη δεν προωθεί τόσο, για παράδειγμα, μερικά παιδία δοκίμασαν πρώτη φορά παρθένο ελαιόλαδο.

O Φραγκίσκος Τσικνάκης, μαθητήτης της Γ΄ γυμνασίου, από το Εκπαιδευτήριο «Το Παγκρήτιον»

Μιλήσαμε, επίσης, για την ηθική και πώς μπορεί να επηρεάσει τις εταιρείες και τους εργαζομένους τους και να υπάρχει σεβασμός με σκοπό τη μεγαλύτερη αποδοτικότητα» αναφέρει ο Φραγκίσκος Τσικνάκης, μαθητήτης της Γ΄ Γυμνασίου, από το Εκπαιδευτήριο «Το Παγκρήτιον», ο οποίος μεταξύ άλλων παρουσίασε και τις «πράσινες» επιχειρηματικές του ιδέες χρησιμοποιώντας τα νέα μέσα που του παρέχει η τεχνολογία, παρουσιάζοντας αρχικά δύο πρότζεκτ που είχε ξεκινήσει στον χώρο του σχολείου.

«Ήρθα εδώ πέρα για να αναπτύξω τις ιδέες μου, γιατί μου αρέσει πάρα πολύ ο χώρος τις επιχειρηματικότητας και ασχολούμαι με μερικά πρότζεκτ ήδη με τους φίλους μου στο σχολείο. Είχαμε φτιάξει μια ιστοσελίδα στην οποία ουσιαστικά πουλούσαμε προϊόντα, όπως ντιφιούζερς και γκατζετάκια, σε προσομοιωτή.

Επίσης, μπορούσε κάποιος να μας γράψει ό,τι ήθελε να το βρούμε και του το φέρναμε. Ουσιαστικά τα προνόμιά μας ήταν οι ανταγωνιστικές τιμές και η παράδοση σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το κοινό μας ήταν παιδιά της ηλικία μας από όλη την Ελλάδα». «Το δεύτερο πρότζεκτ ήταν να φτιάξουμε τη δική μας εικονική οικολογική επιχείρηση.

H Κωνσταντίνα Κοκοτάκη, μαθήτρια της Β΄ τάξης του 3ου Λυκείου

Σε αυτό μας βοήθησε πολύ το Chatgpt, γιατί εκεί έγραφα όλες τις ιδέες και ουσιαστικά μας εμφάνιζε τη μέθοδο. Πρόκειται για ένα ξενοδοχείο που θα είχε τέσσερις ταβέρνες με γεύσεις από όλο τον κόσμο. Είχαμε πει πως θα προμηθευόμαστε το κάθε προϊόν, θα είχε ηλιακά πάνελ πάνω από κάθε δωμάτιο, γρασίδι στην οροφή που θα μπορούσες να καλλιεργήσεις ό,τι ήθελες στους χώρους αυτούς. Είχαμε πει ακόμα και να φτιάξουμε μια λίμνη που θα ψαρεύεις και ό,τι πιάνεις από εκεί θα το τρως».

Την τελευταία ημέρα, οι ομάδες παρουσίασαν τις ιδέες τους σε μια τριμελή κριτική επιτροπή, παίρνοντας έτσι και μια μικρή γεύση γύρω από το pitching, δηλαδή η μεταφορά ενός μηνύματος, μιας έννοιας ή μιας πρότασης συνοπτικά και πειστικά επικοινωνώντας με αποτελεσματικό τρόπο το μήνυμά τους, είτε πρόκειται για μια επιχειρηματική ιδέα, για την αναζήτηση μιας επένδυσης, είτε για την παρουσίαση ενός έργου.

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, η εντύπωση ήταν εξαιρετικά θετική. Τα παιδιά εκτίμησαν ιδιαίτερα το περιεχόμενο και την οργάνωση του camp, καθώς και τις ευκαιρίες που τους δόθηκαν για γνώση και εξέλιξη. Στα σχόλιά τους υπογραμμίζουν την εμπνευστική ατμόσφαιρα και την ουσιαστική συμβολή του camp στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξή τους.

Λίγα λόγια για το Bizrupt…

Το Bizrupt είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 2017, με έδρα την Κρήτη και όραμα τη δημιουργία ενός ισχυρού οικοσυστήματος καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στην ελληνική περιφέρεια, με στόχο τη συνεχή και βιώσιμη ανάπτυξη για ένα καλύτερο μέλλον. Αποστολή του Bizrupt είναι να βοηθήσει στη δημιουργία και την ανάπτυξη νέων βιώσιμων επιχειρήσεων, που ξεκινούν από την περιφέρεια. Στα προγράμματα επιχειρηματικότητας που σχεδιάζει και υλοποιεί, κάθε άτομο που έχει μια επιχειρηματική ιδέα είναι ευπρόσδεκτο, ανεξάρτητα από το φύλο και το εκπαιδευτικό του υπόβαθρο, ώστε να μπορέσει να τη μορφοποιήσει, να την επικυρώσει και να τη βγάλει στην αγορά. Παράλληλα, το Bizrupt μέσα από τις δράσεις του βοηθάει στην καλλιέργεια της κουλτούρας επιχειρηματικότητας. Δράσεις, όπως είναι το Open Coffee Heraklion, το Fuckup Nights Crete και το project Ignite Teens, είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

https://bizrupt.gr/

Για το fuck up και τις ιστορίες αποτυχίας!

Στο φετινό Fuckup Nights Crete // VOL.4 εκατό πενήντα άτομα και τέσσερις ομιλητές παρευρέθηκαν ένα βράδυ Δευτέρας στο θεατράκι ενός παιδικού σταθμού για να ακούσουν ιστορίες αποτυχίας. Η Μαρία Βασιλείου, ιδιοκτήτρια του γυμναστηρίου Flow και πρόεδρος Συλλόγου Ιδιοκτητών Γυμναστηρίων Ηρακλείου, διηγήθηκε την ιστορία της επιχείρησής της και τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει, παρότι, φαινομενικά είναι επιτυχημένη.

Ο Marco Ottolini, CEO της Conveos, μοιράστηκε μια αποτυχημένη προσπάθεια να μπει στον χώρο των κρασιών. Ο Μανώλης Κασσάκης, αλλαντοποιός και ιδιοκτήτης των Αλλαντικών Κασσάκη, κλήθηκε να αντιμετωπίσει παγκόσμιες κρίσεις σε κάθε του προσπάθεια και να επενδύσει στην επιχείρησή του, και ο Απόστολος Κουμαρίνος, ιδρυτής των theSPEAKERS, ο οποίος έχασε μια πολύ σημαντική συνεργασία με πασίγνωστη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, με πολλές συνέπειες στη νέα τότε επαγγελματική του πορεία.

Οι ομιλίες εντυπωσίασαν πολύ το κοινό, τόσο στο κομμάτι της αντίληψης της επιτυχίας, όσο και στην πίστη ενός ανθρώπου στο όραμά του. «Άγγιξαν» ερωτήματα και προβληματισμούς που μας αφορούν όλους και πολλές φορές μάς φέρνουν σε αμηχανία, όπως τι σημαίνει επιτυχία για τον καθένα και την καθεμία από εμάς. Ορίζουμε όλοι και όλες με τον ίδιο τρόπο διάφορες περιστάσεις;

Είναι η οικονομική ευημερία πάντα ο στόχος; Μετά τις ομιλίες, δημιουργήθηκαν πολλές εστίες συζητήσεων και αλληλεπιδράσεων που κράτησαν για αρκετή ώρα. Η συμμετοχή του κοινού στο event ήταν πολύ θερμή· υπήρχε μεγάλη συμμετοχή στα παιχνίδια που είχε ετοιμάσει η ομάδα του Bizrupt και των εθελοντών του Fuckup Nights Crete πριν τις ομιλίες, ενώ μετά από κάθε ομιλία οι ερωτήσεις προς τους ομιλητές ήταν πολλές και πολύ ενδιαφέρουσες.

Μια ακόμα θετική αποκόμιση από τη βραδιά είναι ότι πολλά άτομα μοιράστηκαν γραπτώς δικές τους ιστορίες αποτυχίας. Οι ιστορίες αποτυχίας του κοινού μπαίνουν σε ένα κουτί και φυλάσσονται εκεί μέχρι να ανοίξει το κουτί ο παρουσιαστής, να επιλέξει κάποιες από αυτές και να τις διαβάσει σε όλο το κοινό.

Ακούστηκαν ιστορίες αστείες αλλά και «δύσκολες». Η ομάδα του Bizrupt κρατάει όλες τις ιστορίες αποτυχίας του κοινού και επεξεργάζεται τι θα κάνει με αυτές για τα επόμενα fuckups που έπονται…