Ένα εξαιρετικά επίκαιρο και βαθιά κοινωνικό θέμα όπως είναι η βία κατά των γυναικών και η ισότητα των δύο φύλων, κλήθηκαν να σχολιάσουν οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων ολόκληρης της χώρας, την πρώτη ημέρα έναρξης των Πανελλήνιων Εξετάσεων, στην οποία εξετάζονταν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.
Κατά γενική ομολογία τα θέματα κρίθηκαν βατά, με δεδομένο ότι εντάσσονταν στην εξεταστέα ύλη και βρίσκονταν πολύ ψηλά στην πανελλήνια επικαιρότητα. Η «έκθεση» στην εξέταση του μαθήματος, είχε τον χαρακτήρα προφορικής ομιλίας για την παραβίαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, κάτι που θεωρήθηκε «παγίδα», αφού ο προφορικός λόγος έχει συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες ως προς την γραπτή καταγραφή του, γεγονός που ίσως επηρεάσει τις τελικές βαθμολογίες.
Οι περισσότεροι υποψήφιοι ωστόσο θεώρησαν τα θέματα αρκετά εύκολα, ενώ στην πλειοψηφία τους έβγαιναν ικανοποιημένοι από τα εξεταστικά κέντρα.
Σχολιάζοντας τα θέματα των Πανελλήνιων Εξετάσεων ο καθηγητής του φροντιστηρίου Κατάρτιση κ. Γιώργος Τσελέπης αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα δύο μη λογοτεχνικά κείμενα ήταν μικρότερης έκτασης συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές και αφορούσαν, το κείμενο 1, τη βία εναντίον των γυναικών και τις κοινωνικές αντιλήψεις γύρω από τη θέση της γυναίκας, ενώ το κείμενο 2 τον φεμινισμό και τον νεοφεμινισμό. Το λογοτεχνικό αφορούσε συμπεριφορές ανθρώπων απέναντι στην γυναίκα.
«Πρώτη φορά τους ζητήθηκε να αξιοποιήσουν δημιουργικά στοιχεία και από το λογοτεχνικό κείμενο» σχολιάζει ο κ. Τσελέπης προσθέτοντας:
«Η περίληψη δεν είχε ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας, ενώ τα θέματα Β.1 και Β.2 αφορούσαν βασικά ζητούμενα της θεωρίας κι ένας μαθητής κατάλληλα προετοιμασμένος μπορούσε να ανταποκριθεί επιτυχώς. Γενικά οι περισσότεροι υποψήφιοι ολοκλήρωσαν με χαμόγελο την πρώτη τους δοκιμασία».
Από την πλευρά της η φιλόλογος κ. Μαρία Ορφανού από το φροντιστήριο Ίστωρ αναφέρει ότι τα θέματα ήταν εξαιρετικά επίκαιρα ως προς τη φιλοσοφία τους.
«Στα δοθέντα κείμενα οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ειδικότερα ερωτήματα και να πάρουν θέση στο κοινωνικό πρόβλημα της βίας κατά των γυναικών» αναφέρει μεταξύ άλλων η κ. Ορφανού προσθέτοντας:
«Ειδικότερα, το θέμα Α. Α1 ζητούσε από τους μαθητές να πυκνώσουν το αρχικό κείμενο αναφοράς.
Στο θέμα Β. Β1 ετέθη άσκηση αντιστοίχισης με την προϋπόθεση προσεκτικής αναγνωσης του αποσπάσματος.
Στο ζητούμενο Β2, ο μαθητής παράλληλα με την ερμηνεία συγκεκριμένων διαρθρωτικών λέξεων έπρεπε να επιλέξει νοήματα-φράσεις απ’ το κείμενο για την τεκμηρίωσή τους. Στο ζητούμενο Β3.Β, με την επιλογή κατάλληλων γλωσσικών και εκφραστικών μέσων, οι εξεταζόμενοι, δικαιολόγησαν την πρόθεση του συγγραφέα για την ευαισθητοποίηση των αναγνωστών.
Στο θέμα Γ της λογοτεχνίας, με την επιλογή ενός ενδιαφέροντος διηγήματος, οι μαθητές με τη χρήση 3 κειμενικών δεικτών κλήθηκαν να αναδείξουν τα συναισθήματα του ήρωα, παραθέτοντας και την δική τους άποψη.
Τέλος στο θέμα Δ, με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα προστασίας των Ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι μαθητές απάντησαν σε δύο ερωτήματα, εκφωνώντας ομιλία στο δήμο τους, με την αναφορά συγκεκριμένων παραδειγμάτων παραβίασης τους, καθώς και τρόπους με τους οποίους θα συνέβαλαν στον περιορισμό τους, αξιοποιώντας στοιχεία και από τα κείμενα αναφοράς».