Από παθητικοί χρήστες δημιουργοί εφαρμογών

Ένα γλυκό, καστανό αγόρι, με μία σχολική σάκα στον ώμο μάς καλεί να απαντήσουμε σε δέκα ερωτήσεις κυκλοφοριακής αγωγής.

Ένα κουίζ με τίτλο «Τους κανόνες Κ.Ο.Κ τηρώ… ασφαλώς κυκλοφορώ!», με εικόνες από την καθημερινότητά μας, δημιούργησαν οι μαθητές του τμήματος Γ1 του Ειδικού Γυμνασίου Ηρακλείου, τη φετινή σχολική  χρονιά 2017- 2018.

Με αυτή την εργασία συμμετείχαν σε πρόγραμμα  Αγωγής Υγείας με θέμα την Κυκλοφοριακή  Αγωγή, την οποία προσέγγισαν  στο μάθημα της Πληροφορικής μέσω του προγραμματισμού αλλά και μέσω διαφόρων βιωματικών δράσεων και επισκέψεων στην πόλη μας.

Τους δόθηκε η δυνατότητα να μάθουν να κυκλοφορούν σωστά στον δρόμο, τόσο ως πεζοί όσο και ως οδηγοί, μελετώντας σήματα και οδικές συμπεριφορές. Γνωρίσανε την κάθετη (πινακίδες) και οριζόντια σήμανση (σύμβολα οδοστρώματος) που αφορά ΑμεΑ την οποία και μελέτησαν με ιδιαίτερη ευαισθησία.

Αυτό στάθηκε και η αφορμή  στο μάθημα της Πληροφορικής, να δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα, στη γλώσσα προγραμματισμού για παιδιά Scratch, σχετικό με την τήρηση των κανόνων του Κ.Ο.Κ. –  ένα τόσο καθημερινό θέμα που αφορά όλους μας.

Το κουίζ μπορεί να το βρει κανείς στον σύνδεσμο https://scratch.mit.edu/projects/211088953/.

Ο γεωλόγος κ. Κωνσταντίνος Μαζαράκης και η εκπαιδευτικός πληροφορικής κ. Ελένη Τζιβάρα

Οι υπεύθυνοι καθηγητές, πληροφορικός, κ. Ελένη Τζιβάρα, και γεωλόγος, κ. Κωνσταντίνος Μαζαράκης,  μιλούν στην «Π» για την εργασία των μαθητών. Συμμετείχαν, με συνέπεια και υπευθυνότητα,  έξι μαθητές της τρίτης τάξης του Ειδικού Γυμνασίου Ηρακλείου, οι Χρυσούλα – Νεκταρία Μ. , Ειρήνη – Γρηγορία Μ., Μαρίνα Ν., Στέλιος Σ., Ελένη Φ. και Χαρά Μπ.

Όπως εξηγούν οι καθηγητές, η  γλώσσα Scratch έχει ως στόχο τη διδασκαλία εννοιών προγραμματισμού σε παιδιά και εφήβους.   Η μεγάλη δημοτικότητα της Scratch στην εκπαίδευση οφείλεται στην ευκολία με την οποία μπορούν να δημιουργηθούν προγράμματα. Oι εντολές και οι δομές δεδομένων είναι απλές και μερικά γραμμένες στην καθομιλουμένη και η δομή του προγράμματος μπορεί να σχεδιαστεί όπως ένα παζλ, με αποσπώμενα κομμάτια κώδικα που μπορούν να μετακινηθούν και να προσαρμοστούν μαζί.

Μέσα από τον προγραμματισμό τα παιδιά από παθητικοί χρήστες των νέων τεχνολογιών γίνονται δημιουργοί των δικών τους εφαρμογών.

Αξιοποιώντας την τεχνολογία, την φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, έμαθαν με ευχάριστο τρόπο, εντολές και δομές στον προγραμματισμό και ταυτόχρονα  απέκτησαν   κυκλοφοριακή συνείδηση. Το ενδιαφέρον που έδειξαν για τον προγραμματισμό ήταν ιδιαίτερα υψηλό. Κατάφεραν με άνεση να κινούνται στα μενού εντολών της γλώσσας , να μπουν επιτυχημένα στο ρόλο ενός προγραμματιστή και να είναι σε θέση να διαμορφώσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα στηριζόμενοι στις δικές τους δυνάμεις.

Το πρόγραμμά τους θα το παρουσιάσουν στο 8ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας, την Πέμπτη 19 Απριλίου, στις 9:00 το πρωί, στον χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου, στο Ηράκλειο.

Το Φεστιβάλ αυτό,  αποτελεί μια γιορτή της Πληροφορικής, όπου μαθητές και καθηγητές σε πάρα πολλές πλέον πόλεις της Ελλάδας  έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τα ψηφιακά έργα που ανέπτυξαν στα σχολεία τους και να έρθουν σε επαφή με την ευρύτερη σχολική κοινότητα.

«Για το δικό μας σχολείο (που συμμετέχει για τέταρτη φορά στο Φεστιβάλ) αποτελεί σημαντική ανάγκη η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών μας, μέσω της συμμετοχής τους σε μία τόσο αξιέπαινη πρωτοβουλία  και ευχαριστούμε πολύ τον ιδρυτή του Φεστιβάλ, σχολικό σύμβουλο της Πληροφορικής Αν. Κρήτης, κ. Πανσεληνά Γιώργο για τη χαρά που προσφέρει κάθε χρόνο στους μαθητές μας», τονίζουν οι κ.κ. Τζιβάρα και Μαζαράκης.