Ο κ. Μακράκης και ο κ. Στριλιγκάς

Η κατάργηση του θεσμού των σχολικών συμβούλων αποτελεί ένα από τα βασικά σημεία που προκαλεί αντιδράσεις στο νέο σχέδιο  νόμου του Υπουργείου Παιδείας που τέθηκε σε διαβούλευση την περασμένη Παρασκευή. Το σχέδιο νόμου αφορά στην αναδιοργάνωση των δομών της εκπαίδευσης, την αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο προτείνεται η ίδρυση των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης και τα Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία.

Με το νομοσχέδιο καταργείται, μεταξύ άλλων, ο θεσμός του σχολικού συμβούλου, τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα, τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών καθώς επίσης και τα Κέντρα Συμβουλευτικής – Προσανατολισμού και τα Γραφεία Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.

Με το σχέδιο νόμου προτείνεται και η αλλαγή του τρόπου επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, ενώ  η θητεία όλων των στελεχών θα είναι τριετής.

Σε ό,τι αφορά στην αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, στο τέλος κάθε σχολικού έτους ο σύλλογος διδασκόντων, λαμβάνοντας υπόψη του και τις απόψεις του σχολικού συμβουλίου, προβαίνει σε ανατροφοδοτική αποτίμηση της υλοποίησης του συλλογικού προγραμματισμού και συντάσσει σχετική έκθεση σχετικά με την επίτευξη των στόχων που είχαν τεθεί στο πρόγραμμα δράσης του σχολείου και τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν κατά την υλοποίηση αυτών των εκπαιδευτικών στόχων.

Παράλληλα, διατυπώνονται προτάσεις βελτίωσης για το επόμενο σχολικό έτος. Οι σχετικές εκθέσεις εν τέλει «θα πέφτουν στα χέρια» του ΙΕΠ, το οποίο μετά από σχετική μελέτη των εκθέσεων των σχολικών μονάδων θα εισηγείται προς τον υπουργό Παιδείας τρόπους βελτίωσης των διαδικασιών του συλλογικού προγραμματισμού και της ανατροφοδοτικής αποτίμησης.

Η εκπαιδευτική κοινότητα και όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να διαβάσουν αναλυτικά το νομοσχέδιο και να καταθέσουν τις απόψεις τους (http://www.opengov.gr/ypepth/?p=3873 ) μέχρι και τις 26 Μαρτίου, στις 3 το απόγευμα.

Ξεκινά η… μελέτη

Η ΔΟΕ και οι διδασκαλικοί σύλλογοι μελετούν το σχέδιο νόμου και θα καταθέσουν επίσημα τις παρατηρήσεις τους το επόμενο διάστημα, όπως αναφέρει στην «Π» ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος», κ. Γιώργος Μακράκης. Τονίζει πως ήταν δεδομένο ότι χρειάζονταν αλλαγές καθώς έχουν περάσει πολλά χρόνια από τη θέσπιση των δομών της εκπαίδευσης.

Τα επίμαχα σημεία είναι αυτό της αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου. Θεωρεί θετικό βήμα ότι καταργείται το ΠΔ 152 που περιελάβανε την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, κάτι που αποτελούσε αίτημα του κλάδου.

Ο κ. Μακράκης αναφέρει πως δεν πρέπει να γίνεται κατηγοριοποίηση και σύγκριση των σχολικών μονάδων και να χρησιμοποιούνται ποσοτικοί δείκτες. Θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως, αν εντοπίζονται τυχόν αδυναμίες των δομών που οφείλονται σε λάθος πολιτικές της εκάστοτε κυβέρνησης και με αυτό τον τρόπο καλύπτονται ελλείψεις.

Όσο αφορά στους σχολικούς συμβούλους και τις άλλες αλλαγές που προωθούνται, αναφέρει πως είναι ακόμα νωρίς για παρατηρήσεις.

Για τις ενστάσεις που προβάλλουν κάποιοι για την ισχυροποίηση των περιφερειακών διευθύνσεων, ο κ. Μακράκης αναφέρει πως οι εκπαιδευτικοί θέλουν την αποκέντρωση. Ο επί 11 χρόνια σχολικός σύμβουλος θεολόγων, κ. Γιώργος Στριλιγκάς, αναφέρει στην «Π» πως, με μια πρώτη ματιά, φαίνεται ότι με τις αλλαγές που προωθούνται θα επικρατεί η λογική της διεκπεραίωσης και της γραφειοκρατίας και δε δίνεται βάση στην παιδαγωγική διάσταση των δομών της εκπαίδευσης.

Αναφορικά με το όριο της θητείας που τίθεται, θεωρεί πως μπαίνει εμπόδιο στην επαγγελματική και επιστημονική πρόοδο των στελεχών. Για τη μείωση του αριθμού των συμβούλων, σχολιάζει πως, κανονικά, θα έπρεπε να αυξηθούν.

Ο ίδιος έχει στην ευθύνη του όλα τα σχολεία της Κρήτης και θεωρεί πως δεν είναι σε θέση να τα καλύψει. Αναφέρει πως δεν έχει τόση σημασία ο αριθμός των σχολικών συμβούλων όσο να προσέξει κανείς πώς θα στήνεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, κάτι για το οποίο δεν έχει γίνει επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο. Όπως λέει, υπάρχει μία παραφιλολογία όσο αφορά στα καθήκοντα που θα έχουν στο εξής οι σύμβουλοι.