στον πίνακα

«Άσος στο μανίκι» θεωρείται ότι θα είναι για τον πρωθυπουργό στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης οι αλλαγές που αναμένεται να ανακοινώσει στην εκπαίδευση. Ο υπουργός Παιδείας με άρθρο του ξεκαθαρίζει ότι οι μεταρρυθμίσεις θα εστιάσουν στο λύκειο και όχι στις εισαγωγικές εξετάσεις.

Κ. Γαβρόγλου: “Πάνω από δύο δισ. ξοδεύουν οι ελληνικές οικογένειες”

«Όποιοι κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν πως η απόλυτη προτεραιότητά μας είναι η ριζική μεταρρύθμιση του λυκείου και προσανατολίζουν τη συζήτηση στις εισαγωγικές εξετάσεις ουσιαστικά επιδιώκουν να μην αλλάξει τίποτα απολύτως», υποστηρίζει με άρθρο του ο κ. Κώστας Γαβρόγλου. Ο υπουργός Παιδείας απευθύνει, ουσιαστικά, ένα κάλεσμα σε όλους τους εμπλεκόμενους για συμμετοχή στο διάλογο για τις επερχόμενες αλλαγές στην εκπαίδευση.

Ως προβλήματα στο ισχύον σύστημα, αναφέρει, μεταξύ άλλων:

«Για την προετοιμασία κάθε «φουρνιάς» υποψηφίων οι ελληνικές οικογένειες δαπανούν περί τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, εκτός από τα ποσά που αντιστοιχούν στη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης μέσω των φόρων.
Η εγκυρότητα της γνώσης που τα παιδιά αποκτούν βασίζεται στην παπαγαλία και στην αλγοριθμοποίηση: δηλαδή η διαδικασία μετάδοσης της γνώσης έχει αποκλειστικό στόχο την επιτυχία στις εξετάσεις και με αυτό τον τρόπο καταστρατηγούνται θεμελιώδεις παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές αρχές και πρακτικές. Όσοι αδυνατούν να παπαγαλίσουν και αρνούνται να δεχτούν τη λογική της αλγοριθμοποίησης μετατρέπονται σε εξ ορισμού αποτυχημένους.»

Υποστηρίζει, ακόμη, πως, τελικά, ένα σχετικά μικρό ποσοστό σπουδάζει αυτό που θέλει και ένα ανησυχητικά μεγάλο ποσοστό εισάγεται με βαθμούς κάτω από τη βάση, ενώ προσθέτει ότι «οι επιδόσεις πολλών φοιτητών στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου των πανεπιστημιακών τους σπουδών είναι εξαιρετικά χαμηλές, που σημαίνει ότι, έπειτα από αυτή την εξαντλητική δοκιμασία να εισαχθούν στα ΑΕΙ, τους «μένουν» ελάχιστα απ’ όσα «έμαθαν»».

Μετά τη ΔΕΘ τα σπουδαία

Το νέο μεταρρυθμιστικό πλάνο, που θα αφορά αλλαγές σε βάθος τριετίας, με ορίζοντα δηλαδή τους μαθητές της Γ’ Λυκείου το 2020, αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση αμέσως μετά τη ΔΕΘ, μέσα στον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εγκύκλιες γνώσεις των μαθητών θα ολοκληρώνονται στην Α’ Λυκείου από το 2018. Από τη Β’ Λυκείου θα δίνεται η δυνατότητα οι μαθητές να κάνουν περισσότερες επιλογές ενώ θα υπάρχει ένας βασικός κορμός υποχρεωτικών μαθημάτων και θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να βαθμολογούνται με εργασίες.

Στη Γ’ Λυκείου σχεδιάζεται οι μαθητές να διδάσκονται υποχρεωτικά λίγα μαθήματα (όπως Γλώσσα, Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή και Δημιουργικές Δραστηριότητες), με πολλές ώρες διδασκαλίας το καθένα, και στη συνέχεια να επιλέγουν ακόμη τρία υποχρεωτικής παρακολούθησης, τα δύο εξ αυτών προσανατολισμένα στις κατευθύνσεις τους για επαγγελματική αποκατάσταση ή σπουδές, το ένα ελεύθερης επιλογής. Για το απολυτήριό τους, όμως θα εξετάζονται σε τέσσερα εξάωρα μαθήματα: Γλώσσα και δύο επιλεγόμενα προσανατολισμού και ένα ελεύθερης επιλογής. Στο α’ τρίμηνο η βαθμολόγηση θα γίνεται μέσω εργασιών ή εξέτασης ή projects. Στο β’ τετράμηνο θα έρχεται η ώρα της πανελλαδικής εξέτασης.

Από εκεί και πέρα, αν ο μαθητής δεν θέλει να συνεχίσει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το απολυτήριό του θα βγαίνει, κυρίως με βάση τον βαθμό των τετραμήνων. Αν επιθυμεί όμως να διεκδικήσει μια θέση σε πανεπιστήμια ή ΤΕΙ, η έμφαση θα δίνεται στον βαθμό της πανελλαδικής εξέτασης.