Εντυπωσιασμένοι με την Κρήτη δηλώνουν φοιτητές του Πανεπιστημίου Drexel από τη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ που εδώ και λίγες μέρες «αλωνίζουν» στο νησί μας, ζώντας «από μέσα» όλα όσα έμαθαν στα έδρανα των σχολών τους.
Η επίσκεψη γίνεται στο πλαίσιο του βιωματικού μέρους του μαθήματος που διεξάγεται κάθε εαρινό τρίμηνο, με θέμα «Μεσογειακά Σταυροδρόμια: Κρητικός Πολιτισμός».
Στο… λαβύρινθο της μεγαλονήσου τα βασικά νήματα «υφαίνουν» η Εθνομουσικολόγος, Λαογράφος & Πολιτισμικός Ανθρωπολόγος (M.A., Ph.D.) καθηγήτρια Πανεπιστημίου Drexel (Φιλαδέλφεια-ΗΠΑ) Eκπαιδευτικός Σύμβουλος δρ. Μαρία Χναράκη και ο καθηγητής επιχειρηματικότητας Θεόδωρος Κατερινάκης.
«Η διαφορετικότητα του προγράμματος, που ξεκίνησε το 2006 στο Πανεπιστήμιο, επικεντρώνεται στη βιωματική προσέγγιση των θεματικών ενοτήτων της κρητικής κοινωνίας, οικονομίας, πολιτισμού και νησιωτικότητας» επισημαίνει η κ. Χναράκη μιλώντας στην «Π».
Για παράδειγμα, στο πλαίσιο των μαθημάτων εντάσσονται εργαστήρια μαγειρικής, χορού και αγγειοπλαστικής, σεμινάρια σε ελαιουργεία και οινοποιεία και καθετοποιημένες επιχειρήσεις και επισκέψεις σε διάφορα μνημεία.
Δεν λείπουν βέβαια και σύγχρονες υποδομές του νησιού, η γνωριμία με τις τοπικές αρχές και τα «καυτά» θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, η κρίση του νερού στη Μεσόγειο κ.λπ… Έτσι, οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν αυτά που διαβάζουν σε θεωρητικά συγγράμματα και να αποφασίσουν συνειδητά το αν θα «φέρουν» το ρόλο του πρεσβευτή του κρητικού πολιτισμού εν συνεχεία.
Ένα διακεκριμένο Πανεπιστήμιο με «Κρητική ταυτότητα»
«Να υπογραμμίσουμε-συνεχίζει η ίδια- ότι το Πανεπιστήμιο του Drexel στη Φιλαδέλφεια, το Ναύπλιο της Αμερικής, την αμερικανική Αθήνα ή την πόλη της αδελφικής αγάπης, όπως συχνά αποκαλείται, είναι ένα ανώτατο διακεκριμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα των Η.Π.Α. και φέρει Ελληνική υπογραφή με «Κρητική ταυτότητα» καθώς οφείλει τη σύγχρονη δομή του στον αείμνηστο 11ο πρόεδρό του Κωνσταντίνο Παπαδάκη από τα Μεσκλά Χανίων».
Τι τους αρέσει
Και οι 25 φοιτητές της φετεινής «φουρνιάς» δηλώνουν εντυπωσιασμένοι από την παραμονή τους στην Κρήτη και υπογραμμίζουν τη μοναδικότητα και τη σπουδαιότητα της ιστορίας και του πολιτισμού του νησιού, την Κρητική φιλοξενία και γενικότερα το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον καθώς και τα τοπικά επιχειρηματικά εγχειρήματα.
Τα αντικείμενα σπουδών όλων των φοιτητών καλύπτουν διεπιστημονικά διαφορετικούς κλάδους που τους επιτρέπουν να ανατρέχουν και σε κριτικές συζητήσεις αλλά και αλληλεπιδράσεις. Επιστρέφοντας στη Φιλαδέλφεια κάθε φοιτητής ολοκληρώνει μία εργασία σε ένα Κρητικό θέμα που έχει καίρια σημασία για το σύγχρονο άνθρωπο και επιλεξιμότητα για τις ερευνητικές ημερίδες του Drexel.
Παράλληλα, πέντε από τους φοιτητές θα παραμείνουν στην Κρήτη για έξι μήνες, σε εξειδικευμένες ερευνητικές θέσεις, με την υποτροφία «Drexel-Vidalakis».
«Ο εκπαιδευτικός τουρισμός αποτελεί σημαντικό εργαλείο για πολλές πτυχές της ελληνικής οικονομίας αλλά κυρίως πυλώνα καλλιέργειας βασικών ηθικών αξιών και γενικότερης παιδείας.
Η Κρήτη ως αμφιθέατρο εκπαίδευσης αποτελεί μια πραγματικότητα για το πρόγραμμα του Drexel όλα αυτά τα χρόνια και υποδεικνύει μια κατεύθυνση δραστηριοτήτων που υπερβαίνουν τα στερεότυπα.
Η προμετωπίδα του προγράμματος συνοψίζεται στο εξής:
Κρήτη = Κόσμος, Ρίζα, Ήθος, Ταξίδι, Ηχώ…» καταλήγει η κ. Χναράκη.
Διαφημίζουν το νησί και επιστρέφουν για να παντρευτούν
Στα δεκαεπτά χρόνια που λειτουργεί το πρόγραμμα οι περισσότεροι φοιτητές βάζουν την Κρήτη στην ζωή τους μην ξεχνώντας τα όσα βίωσαν κατά την διάρκεια της επίσκεψής τους. «Πολλοί επιστρέφουν για να αρραβωνιαστούν ή να παντρευτούν εδώ, ενώ έρχονται αργότερα με τα παιδιά τους».
Η Κρήτη γίνεται προορισμός τους και σημείο αναφοράς. Διαφημίζουν το νησί τον κρητικό πολιτισμό και τον τρόπο ζωής» λέει χαρακτηριστικά η κ. Χναράκη και συμπληρώνει «Θεωρούν την Κρήτη δεύτερή τους πατρίδα, θεωρούν ότι εδώ έχουν ένα καταφύγιο». Σ’ αυτό παίζουν ιδιαίτερο ρόλο οι άνθρωποι του νησιού αλλά και του προγράμματος που με την ζεστασιά τους κερδίζουν τους νεαρούς Αμερικανούς.
Μάλιστα δεν είναι τυχαίο ότι όσοι επιστρέφουν θέλουν να μείνουν στο ίδιο οικογενειακό ξενοδοχείο ενώ αρκετοί κατά την προχθεσινή επισκεψη τους στο δήμο Χερσονήσου, ρώτησαν τον δήμαρχο ποια είναι η διαδικασία για να γίνει κάποιος επίτιμος δημότης. Όπως επισημαίνει η κ. Χναράκη τους αρέσει η αίσθηση της κοινότητας του ανήκειν και η ποιότητα ζωής, πραγματα που δεν τα έχουν στην Αμερική.
«Επίσης νιώθουν ασφάλεια γιατί όσο και να λέμε ότι τα πράγματα έχουν επιδεινωθεί στην Ελλάδα, η κατάσταση στην Αμερική δεν έχει καμία σχέση με την δική μας πραγματικότητα».
«Τι σημαίνει Κρήτη» για τους 25 φοιτητές
Ερωτώμενοι δε οι φοιτητές για το «τι σημαίνει Κρήτη» για τον καθένα απ’ αυτούς με μόνο δύο λέξεις εντυπωσιάζουν και οι απαντήσεις που δίνουν καθώς συναρμολογούν την ποικιλομορφία της Κρήτης ως εξής:
- Σαμάνθα: κρυστάλλινα νερά και νόστιμο φαγητό
- Νέδα: παραλίες και ελαιόλαδο
- Κίρα: βουνά και τυροκομικά
- Εύη: ανταπόκριση και εμβάθυνση
- Μικαέλα: ήλιος και διατροφή
- Χάνα: κοινωνία και απλότητα
- Αλύσα: μυθολογία και αρχιτεκτονική
- Έμμα Π.: ιστορία και γνώση
- Αμπριάνα: μόρφωση και εμπειρία
- Χένρι: δέος και ομορφιά
- Μάντι: αγιόκλημα και καθαρό νερό
- Έμμα Ρ: κοινότητα και γιασεμί
- Αλεσσάνδρα: ηλιοφάνεια και αρχαιολογία
- Μίλη: θάλασσα και γάτες
- Σχιούμπχαμ: θάλασσα και ελιές
- Μάργκο: ελαιόδεντρα και αιγοπρόβατα
- Σίδνεϊ: ελευθερία και νοσταλγία
- Κάθριν: εκπαίδευση και υγεία
- Άλαν: έκπληξη και περιπέτεια
- Ολίβια: πανίδα και χλωρίδα
- Κέιση: ευχαριστώ και φυσική κίνηση
- Μάγια: ήλιος και φιλία
- Τζακ: αετοί και βυθός
- Μέλοντι: χαρά και επικοινωνία
- Αμίνα: κρι-κρι και ανεξαρτησία