Ρεπορτάζ: Γιάννης Ζωράκης
Όλοι γνωρίζαμε πως η Κρήτη αποτελεί ενεργειακό κόμβο για πολλούς επενδυτές λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης. Η επένδυση ωστόσο που έρχονται να προτείνουν Γαλλοσύροι επιχειρηματίες ξεπερνά κάθε προηγούμενο! Οι επενδυτές, με πολύ χαμηλότερο κόστος σε σχέση με ανταγωνιστές, προτείνουν η Κρήτη να αποτελέσει ενεργειακό κόμβο για τη Μεσόγειο μέσω βόρειας Αφρικής και να λάβει παράλληλα ως αντάλλαγμα δωρεάν ρεύμα για όλο το διάστημα του χειμώνα!
Όπως αποκαλύπτει σήμερα η «Π»: Η πολύ γνωστή εταιρεία στον χώρο της ενέργειας «Green Power» έχει καταρτίσει αναλυτικότατο φάκελο, τον οποίο και έχει παρουσιάσει τόσο στο αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος, όσο όμως και στην Περιφέρεια Κρήτης. Ο πρόεδρος της εταιρείας Γκασάν Αμπάρ και ο επικεφαλής του τεχνικού τμήματος της εταιρίας Ζαν – Λουκ Σακέ, βρέθηκαν τις προηγούμενες ημέρες στην Κρήτη σε μια προσπάθεια να αναλύσουν το συγκεκριμένο σχέδιο και να προχωρήσουν το θέμα σε επίπεδο πρώτης διερεύνησης. Ωστόσο, το δικό τους σχέδιο είναι έτοιμο! Σύμφωνα με το πλάνο της εταιρίας, είναι στρατηγικής σημασίας ζήτημα, το να μπει η Κρήτη στην ενέργεια και μέσω αυτής να γίνει μια τεράστιου μεγέθους ηλεκτρική διασύνδεση της Ευρώπης με τη βόρεια Αφρική. Κατά την παρουσίαση του πλάνου τους, οι υπεύθυνοι της εταιρείας ανέφεραν πως έχουν λάβει σχετικές αδειοδοτήσεις για την εγκατάσταση ενός ηλιοθερμικού σταθμού στα βάθη της Σαχάρας, που θα μπορεί να παράγει ενέργεια της τάξεως των 2.000 μεγαβάτ, την οποία θα αποθηκεύσει κιόλας. Όλη αυτή η ενέργεια θα μπορεί να μεταφέρεται μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου στη νότια Κρήτη κι εν συνεχεία με ένα ακόμα καλώδιο μέσω της Κρήτης με την Αθήνα, την Ελλάδα και την Ευρώπη. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας υποστήριξαν πως αναλαμβάνουν το κόστος δημιουργίας της σύνδεσης, τονίζοντας πως ήδη έχουν εκφράσει τις προθέσεις τους στο αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Ως αντισταθμιστικό όφελος για τη συγκεκριμένη τεράστια επένδυση, που μπορεί να μετατρέψει την Κρήτη σε «αυτοτροφοδοτούμενο» ηλεκτρικά νησί, τουλάχιστον για την περίοδο του χειμώνα, οι υποψήφιοι επενδυτές ζητούν την υποστήριξη για κατάθεση προτάσεων και συμμετοχή σε έργα που προκύπτουν από χρηματοδοτήσεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI).
Ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Ενέργειας κ. Νίκος Καλογερής επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον από την πλευρά των υποψήφιων επενδυτών, διευκρινίζοντας πως η πρόταση που καταθέτουν έχει υπόβαθρο και σοβαρότητα, τουλάχιστον για να εκκινήσει μια περαιτέρω διερεύνηση.
Ο “Leg 1”
Την κωδική ονομασία «Leg 1» έχει το σχέδιο των επενδυτών από την εταιρία “Green Power”. Σύμφωνα με το πλάνο της εταιρείας, ο αγωγός θα συνδέει την Κρήτη με τη Λιβύη στην περιοχή Τόμπρουκ και την Αίγυπτο στην περιοχή Σάλουμ, μέσω καλωδίου.
Σύμφωνα με τις υποθαλάσσιες μελέτες που έχει πραγματοποιήσει η εταιρεία, αυτός είναι ο οικονομικότερος κόμβος διασύνδεσης και μάλιστα εκτιμάται ότι αποτελεί τέσσερις φορές οικονομικότερη λύση σε σχέση με τον σχεδιαζόμενο Euroasia Interconnector, που θα φέρει το ρεύμα από Ισραήλ μέσω Κύπρου και Κρήτης. Η εταιρεία υποστηρίζει πως πραγματοποιεί σχετικές μελέτες τα τελευταία οκτώ χρόνια, έχοντας διαπιστώσει πως η νότια Κρήτη αποτελεί το ιδανικότερο σημείο διασύνδεσης. Με βάση τα στοιχεία της “Green Power” το αρμόδιο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφοράς και Συστημάτων Ηλεκτρισμού (ENTSO – E) έχει πιστοποιήσει όλες τις μελέτες, ενώ το πλάνο της εταιρείας έχει ενταχθεί στο σχετικό δεκαετές αναπτυξιακό πλάνο με την κωδική ονομασία “Project 284”.
Το ενδιαφέρον
Αυτό που βρίσκεται ήδη σε επίπεδο συζητήσεων και διερεύνησης για την Ελλάδα ωστόσο, οι υποψήφιοι επενδυτές το έχουν εφαρμόσει τόσο μέσω Ιταλίας, όσο όμως και μέσω Τουρκίας, με την Ελλάδα να φαίνεται ως η μοναδική χώρα στο συγκεκριμένο τμήμα της Μεσογείου που να μένει εκτός του ενεργειακού σχεδιασμού. Οι επενδυτές παραθέτουν αντικειμενικά στοιχεία για τις εν λόγω συνδέσεις, ενώ τονίζουν πως τα κόστη κατασκευής και διασύνδεσης είναι κατά πολύ μικρότερα σε σχέση με αντίστοιχες προτάσεις που έχουν κατατεθεί.
Με βάση το πλάνο που παρουσιάζουν οι επενδυτές, η Ιταλία έχει ήδη διασυνδεθεί μέσω του ίδιου αγωγού στο βόρειο μάλιστα τμήμα της, ενώ οι ίδιες συνδέσεις εφαρμόζονται και για την Τουρκία με την προοπτική οι αγωγοί να διασυνδέσουν ακόμα 8 χώρες της Μέσης Ανατολής.