Θα χρειαστεί να γυρίσει ο χρόνος πίσω ως το 1990. Όμως όπως φαίνεται, θα μπορέσει να στοιχειοθετήσει η απαραίτητη τεκμηρίωση για την καταβολή αποζημιώσεων στους ελαιοπαραγωγούς από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αυτό φάνηκε πως είναι το πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου της Επιτροπής που συστήθηκε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, Χρήστου Αυγουλά, ο οποίος έχει στα χέρια του όλα τα ως τώρα επίσημα στοιχεία από επιστημονικούς φορείς, αγρότες και Περιφέρεια.
Η Επιτροπή συνεδρίασε χθες στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, έχοντας στα χέρια της, τις εκτιμήσεις ζημιάς έτσι όπως έχουν καταγραφεί από την Περιφέρεια, αλλά και όλες τις επιστημονικές εκθέσεις και αυτοψίες, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί μέχρι αυτή τη στιγμή. Για να μπορέσει να εκκινήσει η ορθή σύσταση του φακέλου απαιτούνται ακόμα μια σειρά από επιστημονικά δεδομένα, τα οποία θεωρείται ότι θα έχουν παραδοθεί στην Επιτροπή το αργότερο ως το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας.
Στη συνέχεια, τα μέλη της Επιτροπής θα επιχειρήσουν να αποδείξουν πως υπάρχει μια συσχέτιση της φετινής καταστροφής στην ελαιοπαραγωγή, με την κλιματική αλλαγή και ειδικότερα με τις ακραίες συνθήκες υψηλών για την εποχή θερμοκρασιών και υψηλών επιπέδων υγρασίας, οι οποίες και είχαν ως συνέπεια την ανεξέλεγκτη εξάπλωση δακοπληθυσμών.
Η Επιτροπή θα παραθέσει επιστημονικά στοιχεία από το 1990 έως και το 2019 προκειμένου να αποδείξει με επαρκείς ισχυρισμούς ότι οι φετινές κλιματολογικές συνθήκες δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ ξανά στην Κρήτη, όπως επίσης δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ ξανά στο νησί τέτοιο μέγεθος καταστροφής που να οφείλεται κατά κανόνα στον δάκο.
Με βάση την εμπειρία του προέδρου, δεν υπάρχει σχεδόν κανένα θέμα αμφισβήτησης των επιστημονικών στοιχείων, αφού σύμφωνα με τα δεδομένα που έχει στη διάθεση του, είναι αρκετά εύκολο να αποδειχθεί επιστημονικά η συσχέτιση των ακραίων καιρικών συνθηκών με την καταστροφή.
Από κει κι έπειτα βέβαια, η… μπάλα περνάει σε πολιτικό επίπεδο, αφού όπως φαίνεται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρόκειται να δεχθεί αβίαστα το κείμενο της ελληνικής πλευράς. Οπότε θα χρειαστεί, εκτός από έναν πλήρη φάκελο να υπάρξουν και οι απαραίτητες πολιτικές τεκμηριώσεις και διεκδικήσεις, τις οποίες ο κ. Βορίδης έχει τονίσει σε όλους τους τόνους πως θα υλοποιήσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό, λόγω της ιδιότητας του ως νομικός, αλλά και της εμπειρίας που υποστηρίζει ότι διαθέτει σε θέματα Ευρωπαϊκού Δικαίου.
Ενώ όμως υπάρχουν οι σχετικές διαβεβαιώσεις απ’ όλες τις πλευρές, κανένας δεν μπορεί με σιγουριά να βεβαιώσει ότι οι αποζημιώσεις είναι δεδομένες, αφού πάντα υπάρχει ένα ποσοστό αστάθμητων παραγόντων που δεν μπορούν εκ προοιμίου να είναι γνωστές.
Σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα, η Επιτροπή δεσμεύθηκε πως το αργότερο ως το τέλος Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου, θα έχει παραδόσει τον σχετικό φάκελο στον υπουργό προς έγκριση, αφού ήδη έχει αρχίσει η σύνταξη των επιμέρους κεφαλαίων τα οποία είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωσή του.
Από εκεί κι έπειτα θα ακολουθηθεί η προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία για την κατάθεση του φακέλου στην αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία και στη συνέχεια θα συνεδριάσει επί του θέματος.
Με βάση τα στοιχεία και τα δεδομένα, η έγκριση των αποζημιώσεων μπορεί να αποτελέσει μια μακρά διαδικασία, αφού οι εξελίξεις σε επίπεδο Ευρώπης, κινούνται με αργούς ρυθμούς.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, εκτιμάται ότι από μόνος του ο φάκελος, ανεξάρτητα από τις αποζημιώσεις, μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τον αγροτικό κόσμο της Κρήτης, αλλά και έναν οδικό χάρτη για τις επόμενες κινήσεις στο μέλλον.