Παιχνίδια στις πλάτες των αγροτών και των κτηνοτρόφων της χώρας συνεχίζει να παίζει ο ΟΠΕΚΕΠΕ σε αγαστή συνεργασία με τον τεχνικό σύμβουλο, θέτοντας σε κίνδυνο την έγκυρη και έγκαιρη επερχόμενη πληρωμή και ειδικά αυτή των οικολογικών σχημάτων.
Το νέο σοβαρό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, έχει αναστατώσει χιλιάδες παραγωγούς, οι οποίοι ξαφνικά ενημερώθηκαν ότι δεν θα πληρωθούν τα οικολογικά σχήματα, αν επιλέξουν την κοινοτική εφαρμογή FAST, η οποία από πέρσι διατίθεται δωρεάν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και το τελευταίο διάστημα, δεν είναι δυνατή η είσοδος σε αυτή από τα ΚΥΔ.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με καταγγελίες συνεταιριστών και μελετητικών γραφείων, ασκούνται πιέσεις στους παραγωγούς και στα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ), ώστε να χρησιμοποιηθεί με χρέωση άλλη εφαρμογή για τα οικολογικά σχήματα, την οποία έχει δημιουργήσει άσχετος φορέας με το ΟΣΔΕ, ο οποίος βρίσκεται σε στενή σχέση με τον τεχνικό σύμβουλο του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Έτσι, όπως, σύμφωνα με καταγγελίες της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ), των ΚΥΔ και της Πανελλήνιας Ένωσης Φορέων Αγροτικής Συμβουλευτικής (ΠΕΦΑΣΥ), ο άσχετος αυτός φορέας με το ΟΣΔΕ, εμποδίζει την ομαλή αποσφαλμάτωση (η οποία εκπνέει στις 15 Οκτωβρίου 2024), χρησιμοποιώντας επιλεκτικά διασταυρωτικά για την απόσπαση αθέμιτων χρεώσεων των παραγωγών.
Μέχρι σήμερα και παρά τις επανειλημμένες κρούσεις από τα ΚΥΔ καμία επίσημη απάντηση δεν έχει δοθεί από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και η αβεβαιότητα, που έχει δημιουργηθεί, έχει φέρει σε απόγνωση τους αγρότες. Ήδη, οι παραγωγοί της χώρας προσπαθούν να βρουν λύση για το πώς θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, που προέκυψε από την αιφνιδιαστική κίνηση του ΟΠΕΚΕΠΕ, που ζητά πίσω χρήματα επιδοτήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι για λάθη σε πληρωμή (στις 30/6/2023), που ο ίδιος ο Οργανισμός και ο παλιός τεχνικός του σύμβουλος προχώρησε ζητά τώρα από 197.000 αγρότες και κτηνοτρόφους επιδοτήσεις ύψους 53 εκατ. ευρώ.
Τι έχει γίνει
Από το 2023, με την υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ ξεκίνησε η εφαρμογή των οικολογικών σχημάτων και συγκεκριμένα της Παρέμβασης 31.6 «Ενίσχυση παραγωγών για την εφαρμογή φιλικών για το περιβάλλον πρακτικών διαχείρισης, με τη χρήση ψηφιακής εφαρμογής διαχείρισης εισροών και παρακολούθησης περιβαλλοντικών παραμέτρων», του ΣΣ της ΚΑΠ. Οι παραγωγοί ήταν υποχρεωμένοι να επιλέξουν μεταξύ άλλων κάποια ψηφιακή εφαρμογή ώστε να ενεργοποιηθεί το οικολογικό σχήμα, καταλήγοντας στην εφαρμογή FAST που διατέθηκε δωρεάν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Για τις δηλώσεις του 2024 και σύμφωνα πάντα με τις νέες απαιτήσεις και παραμέτρους του θεσμικού πλαισίου για τα οικολογικά σχήματα, οι παραγωγοί υπέβαλαν εμπρόθεσμα την Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσής τους και επέλεξαν την ίδια ψηφιακή εφαρμογή.
Όμως, το τελευταίο διάστημα, και χωρίς σχετική επίσημη ενημέρωση, η πλειοψηφία των Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) κατά την εμπρόθεσμη υποβολή των δηλώσεων δεν έχουν καν τη δυνατότητα σύνδεσης και χρήσης της δωρεάν πλατφόρμας FAST. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες επικοινωνίας των ΚΥΔ, με τους υπαλλήλους του οργανισμού σχετικά με το τεχνικό σφάλμα, ακόμα δεν έχουν λάβει απάντηση για την επίλυσή του.
Καταχρηστική οδηγία
Έτσι, αντί μιας επίσημης ενημέρωσης από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για το τι ακριβώς συμβαίνει και δεν λειτουργεί η δωρεάν εφαρμογή FAST, σύμφωνα με την ΕΘΕΑΣ, «στις 2.10.2024 εστάλη σε Συνεταιριστικά ΚΥΔ μέλη μας, καθώς και σε πληθώρα άλλων ΚΥΔ, η ακόλουθη οδηγία, από άσχετο με το ΟΣΔΕ 2024 πάροχο υπηρεσιών, με το ακόλουθο περιεχόμενο: «Στα αποτελέσματα διασταυρωτικού ελέγχου που έχετε διαθέσιμα στην εφαρμογή της ΕΑΕ 2024 στο gov.gr, έχει προστεθεί ένα νέο εύρημα με κωδικό 37098 και περιγραφή «Έχετε Δηλώσει Ψηφιακή Εφαρμογή Διαχείρισης Εισροών και Παρακολούθησης Περιβαλλοντικών Παραμέτρων η οποία είναι μη επιλέξιμη …… Αυτό το εύρημα αφορά ΑΦΜ για τους οποίους έχει δηλωθεί το FAST ως Ψηφιακή Εφαρμογή Διαχείρισης Εισροών και Παρακολούθησης Περιβαλλοντικών Παραμέτρων ….. Αυτό σημαίνει ότι οι συγκεκριμένοι παραγωγοί θα πρέπει να επιλέξουν κάποια άλλη ψηφιακή εφαρμογή εκτός του Fast, αλλιώς δεν θα πληρωθούν».
Μάλιστα, όπως καταγγέλλει η ΕΘΕΑΣ, «η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο και πρέπει να δοθούν απαντήσεις, με την αναφορά του παρόχου στις 02/10/2024 σε διασταυρωτικό έλεγχο των δεδομένων των δηλώσεων των αγροτών, όταν κανένα συνεταιριστικό ΚΥΔ και παραγωγός που κατέθεσε online την αίτηση ΟΣΔΕ 2024, δεν έχει λάβει το παραμικρό αποτέλεσμα διασταυρωτικού ελέγχου. Επιπρόσθετα, ο πάροχος που δίνει την οδηγία ως ένα είδος εγκυκλίου, υποκαθιστώντας τον ΟΠΕΚΕΠΕ, τυγχάνει να είναι και προμηθευτής ψηφιακού εργαλείου».
Πρόσβαση σε… εκλεκτούς
Αιχμηρή και η καταγγελία της ΠΕΦΑΣΥ, η οποία τονίζει ότι «για ακόμα μία χρονιά ότι το καλά δομημένο σύστημα του ΟΣΔΕ δουλεύει για τους εκλεκτούς και όχι για όλους ισότιμα».
Σε επιστολή της, αναφέρει ότι «βάσει εξακριβωμένων πληροφοριών που φτάνουν από συναδέλφους στα αυτιά μας, τα ΚΥΔ που ανήκαν στην ευρύτερη ομάδα των εκλεκτών (καλοπληρωτών) του τεχνικού συμβούλου, λαμβάνουν διαφορετικές υπηρεσίες απ’ αυτές που παρέχονται στα υπόλοιπα ΚΥΔ. Και συγκεκριμένα, ο περιβόητος διασταυρωτικός έλεγχος που παραλάβαμε την προηγούμενη Τρίτη, αφού έχει τροποποιηθεί αρκετές φορές, έχει παραμείνει στην πρώτη έκδοση, ενώ σε ένα τόσο κρίσιμο χρονικό σημείο θα έπρεπε να λαμβάνουμε διασταυρωτικό έλεγχο κάθε τρεις ημέρες. Άρα, σήμερα, θα έπρεπε να είχαμε λάβει ήδη τον τρίτο».
Το περίεργο μάλιστα είναι, σύμφωνα με την ΠΕΦΑΣΥ, ότι κάποια ΚΥΔ εκλεκτών έχουν λάβει και 3ο διασταυρωτικό μέχρι σήμερα ενώ κάποιοι μένουν στο σκοτάδι. Και εδώ γεννιούνται δύο ερωτήματα:
1) Η παροχή υπηρεσιών γίνεται από εταιρεία της οποίας κύριος μέτοχος είναι ένας εκ των τεχνικών συμβούλων του ΟΠΕΚΕΠΕ, άρα το ίδιο πρόσωπο. Πως, λοιπόν, μπορεί να παρέχει την ίδια υπηρεσία με διαφορετικούς όρους που παρέχει για τον ΟΠΕΚΕΠΕ (με σύμβαση 20 εκατομμυρίων ευρώ) σε ΚΥΔ που πληρώνουν για αυτήν; Αποτελεί ή όχι στρεβλό και αθέμιτο ανταγωνισμό;
2) Η μαζική επεξεργασία δεδομένων από τρίτους για ένα ΚΥΔ εμπεριέχει δύο σημεία, κόκκινες γραμμές για τον ίδιο τον οργανισμό. Το πρώτο, παράνομη χρήση προσωπικών δεδομένων από τρίτους, το δεύτερο, παραχώρηση έργου σε τρίτους. Και στα δύο, έπρεπε να διενεργηθεί άρση πιστοποίησης για τα συγκεκριμένα ΚΥΔ που παρέχεται υπηρεσία, καθώς και νομική εντολή για την διασφάλιση προσωπικών δεδομένων των παραγωγών. Υπάρχει τέτοια βούληση από τον οργανισμό ή απλώς κλείνετε το μάτι στις εταιρείες;
«Η με δόλο καθυστέρηση έκδοσης διασταυρωτικών από τον τεχνικό σύμβουλο γίνεται λοιπόν για ευνόητους λόγους, για να παρέχεται η υπηρεσία σε τρίτους», τονίζει η ΠΕΦΑΣΥ, ρωτώντας αν ο οργανισμός έχει δώσει ακριβές χρονοδιάγραμμα για διασταυρωτικούς ελέγχους.
Τονίζει δε, ότι «για να προχωρήσουμε σε έγκυρη πληρωμή, χωρίς λάθη, χρειαζόμαστε τουλάχιστον πέντε εκδόσεις με τρεις ημέρες μεσοδιάστημα για την σωστή ολοκλήρωση του έργου. Σε κάθε άλλη περίπτωση, διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας για το αποτέλεσμα και κάθε νόμιμο δικαίωμα που απορρέει από την μεταξύ μας σύμβαση- ΣΔΕΠΥΑΠ».
Πηγή: ot.gr