παραγωγή οινοστάφυλων κρητικού κρασιού

Σε μια εποχή που η αγροτική παραγωγή βιώνει τεράστιες δυσκολίες, το εγχείρημα που ετοιμάζεται να στηρίξει η Ένωση Ηρακλείου, θα μπορούσε και να θεωρηθεί παράτολμο έως επικίνδυνο.

Διότι οι τιμές που ανακοίνωσε για αγορά οινοστάφυλων θεωρούνται όχι μόνο καλές, αλλά ιδανικές δεδομένων των συνθηκών, αλλά και του ρίσκου. Σε μια περίοδο που πολλοί οινοπαραγωγοί ενδεχομένως και να πετάξουν κρασί που βρίσκεται μέσα στις δεξαμενές τους για να μπορέσουν να τοποθετήσουν τη νέα σοδιά, το εγχείρημα της Ένωσης για εμφιάλωση και εξαγωγή τόνων κρητικού κρασιού, μπορεί να εκληφθεί κατά κύριο λόγο ως μια πράξη αλληλεγγύης της Ένωσης προς τους παραγωγούς.

Είναι όμως σαφές, πως η νέα Ένωση Ηρακλείου και ο πρόεδρος της Σταύρος Γαβαλάς, από την αρχή δήλωσαν πως επιζητούν το ρόλο του παίκτη που έρχεται για να αλλάξει το παιχνίδι και να δημιουργήσει νέες συνθήκες στην αγορά.

Στην Ένωση είναι γνωστό πως το ρίσκο που λαμβάνεται τώρα, εφόσον αποδώσει καρπούς, αυτοί θα φανούν μετά από μία τριετία. Και δεν είναι παράλογο, αφού για να δημιουργηθεί ένα παγκρήτιο δίκτυο και να προωθηθούν τα κρητικά προϊόντα στο εξωτερικό κάτω από μια κοινή ομπρέλα, χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια, χρήμα, αλλά και υπομονή.

Αυτό το πλάνο της Ένωσης, εξηγούν στελέχη της Ένωσης, που κάνουν παράλληλα σαφές που κάνει σαφές, ότι οι υψηλές τιμές που δίνονται για τα οινοστάφυλα, δίνονται προκειμένου να στηριχθούν οι αγρότες που κάθε χρόνο βλέπουν το εισόδημα τους να καταρρέει, αλλά και για να μπει ένα «φρένο» σε όσους έμπορους ήταν έτοιμοι να αγοράσουν σταφύλια σε μηδενικές τιμές.

Την ίδια στιγμή βέβαια, επαναλαμβάνεται σε όλους τους τόνους η καθαρή πια πρόθεση της Ένωσης για να γυρίσει σελίδα. Κι αυτό γιατί, τα στελέχη της Ένωσης διευκρινίζουν πως οι ημέρες του παρελθόντος κατά τις οποίες οι παραγωγοί πήγαιναν στην Ένωση όσα σταφύλια δεν ήθελαν να πετάξουν, έχουν περάσει.

Όπως τονίζεται προς κάθε κατεύθυνση η Ένωση δίνει μεν υψηλές τιμές, αλλά δεν πρόκειται να αγοράσει οινοστάφυλα αν η ποιότητα τους δεν είναι υψηλή. Κι αυτό συμβαίνει προφανώς διότι για να μπορέσει να βγει δυναμικά στις αγορές του εξωτερικού, χρειάζεται όχι μόνο ένα ισχυρό brand name, αλλά και ένα πολύ δυνατό προϊόν.

Ο πρόεδρος μάλιστα της Ένωσης Σταύρος Γαβαλάς φαίνεται να έχει κάνει σαφές προς όλους, ότι όποιος παραγωγός δεν φέρει ποιοτικά οινοστάφυλα, στην καλύτερη περίπτωση θα αποχωρήσει από την Ένωση παίρνοντας μια ελάχιστη τιμή ώστε τα σταφύλια του να γίνουν ξίδι.

Οι προσπάθειες που γίνονται πάντως βάζουν συνολικά τον πήχη πολύ ψηλά και μάλιστα σε μια πολύ δύσκολη εποχή που κανείς δεν γνωρίζει το πώς θα εξελιχθεί στη συνέχεια. Το πρώτο βήμα έγινε με τα οινοστάφυλα, όμως αναμένεται να ακολουθήσουν κι άλλα, καθώς η Ένωση θέλει να επανέλθει δυναμικά και στη σταφίδα, όπως επίσης και να ανοίξει ξανά το οινοποιείο της Παλλιανής ως επισκέψιμο για σχολεία και τουρίστες.

Το παράδειγμα της Ένωσης, αλλά και οι παροτρύνσεις της, φαίνεται πάντως πως αρχίζουν σιγά σιγά να αποδίδουν και όχι μόνο εντός των πυλών της. Αργά, αλλά σταδιακά κάποιοι παραγωγοί στρέφονται και προς τη σταφίδα, για την οποία έχει ήδη ανακοινωθεί πως θα ακολουθηθεί αντίστοιχη στρατηγική αγοράς από την Ένωση, όπως και για τα οινοστάφυλα.

Κάποιοι μάλιστα έχουν ήδη απλώσει σταφίδα, επιχειρώντας μόνοι τους να αναστήσουν ένα προϊόν που για χρόνια αποτελούσε το «χρυσάφι» της Κρήτης.