δασικοί χάρτες

Ενώ λήγει ο διαθέσιμος χρόνος υποβολής αντιρρήσεων για τους δασικούς χάρτες στις 27 Μαΐου για Ηράκλειο και Λασίθι, και στις 10 Ιουνίου για Ρέθυμνο και Χανιά, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, με ανακοίνωση της καλεί τους πολίτες να ενημερωθούν όσο το δυνατό ταχύτερα για το περιεχόμενο τους.

Σε σχετική ανακοίνωση στην οποία επιχειρεί να απαντήσει σε μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα που προκύπτουν όπως για παράδειγμα στο γιατί η Κυβέρνηση δεν αποσύρει τους χάρτες για να διορθωθούν τα πρόδηλα λάθη που έχουν εντοπιστεί. Όπως εξηγεί, «ο δασικός χάρτης είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο χωροταξίας, που έχει σχεδιαστεί ώστε να μπορεί να αφομοιώνει τις αλλαγές της νομοθεσίας ή δικαστικές αποφάσεις.

Μετά την κύρωση του δασικού χάρτη δεν προβλέπεται η συνέχιση της διαδικασίας υποβολής και εξέτασης αντιρρήσεων από τις Δασικές Υπηρεσίες ή τις Επιτροπές.  Με τη λήξη του διαθέσιμου χρόνου υποβολής αντιρρήσεων, ο δασικός χάρτης θα κυρωθεί ως έχει στις εκτάσεις που δεν έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις.

Κατά αυτής της απόφασης μερικής κύρωσης του δασικού χάρτη, προσφυγές υποβάλλονται μόνο στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Σύμφωνα με το νόμο, με την ολοκλήρωση του χρονικού διαστήματος υποβολής αντιρρήσεων ξεκινάει η εξέταση τους από τις αρμόδιες Επιτροπές (ΕΠ.Ε.Α.) και δεν υπάρχει πλέον άλλη δυνατότητα ενστάσεων στο δασικό χάρτη.

Σε ό,τι αφορά στο ειδικό τέλος άσκησης αντιρρήσεων στον δασικό χάρτη εξαρτάται από το εμβαδόν της έκτασης για την οποία υποβάλλεται αντίρρηση και διαρθρώνεται ως εξής:

  • έκταση έως και 100 τμ. των περιπτώσεων της παρ. 3 του άρθρου 2β του Ν. 2308/1995, όπως ισχύει, δέκα (10) €
  • έκταση έως και 1.000 τμ, εκτός της ως άνω περίπτωσης, σαράντα (40) €
  • έκταση πάνω από 1.000 έως και 5.000 τμ, ενενήντα (90) €
  • έκταση πάνω από 5.000 έως και 10.000 τμ, εκατόν ογδόντα (180) €
  • έκταση πάνω από 10.000 έως και 20.000 τμ, τριακόσια πενήντα (350) €
  • έκταση πάνω από 20.000 έως και 100.000 τμ, επτακόσια (700) €
  • έκταση πάνω από 100.000 έως και 300.000 τμ, χίλια τετρακόσια (1400) €
  • έκταση μεγαλύτερη των 300.000 τμ, τρεις χιλιάδες τριακόσια (3300) €.

Θα πρέπει να σημειωθεί σύμφωνα με την Αποκεντρωμένη  ότι «οι εκτάσεις που προστατεύονται από τις διατάξεις της Δασικής νομοθεσίας και δεν έχουν ήδη αναγνωριστεί ως ιδιωτικές με κάποιο νόμιμο τρόπο, εάν δεν υποβληθούν αντιρρήσεις ή απορριφθούν οι αντιρρήσεις από τις Επιτροπές, τότε η διεκδίκηση της κυριότητας θα λάβει χώρα, στη συνέχεια, μεταξύ του πολίτη και του Δημοσίου στη διαδικασία της κτηματογράφησης.

Καθώς η Κρήτη είναι μία από τις περιοχές της Ελλάδας που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας υπέρ του Δημοσίου, το βάρος της απόδειξης της ιδιοκτησίας (με τα νόμιμα στοιχεία αποδείξεως) μοιράζεται εξίσου και επί ίσους όρους σε πολίτες και Δημόσιο.

Αυτό σημαίνει ότι, ο αμετάκλητος χαρακτηρισμός μίας έκτασης ως δασικής ή χορτολιβαδικής δεν καθιστά προνομιακά το κράτος ιδιοκτήτη της έκτασης στην Κρήτη, αλλά οδηγεί και τους δύο σε τεκμηριωμένη διεκδίκηση για την κυριότητα της έκτασης, ο μεν πολίτης για να προασπίσει τα ιδιωτικά του συμφέροντα, το δε Δημόσιο για να διασφαλίσει τη συνταγματική υποχρέωση της προάσπισης του δημόσιου συμφέροντος και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Ιδιοκτησιακό δικαίωμα σε δάση και δασικές εκτάσεις μπορεί να ασκήσει οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο έχει έννομο συμφέρον. Οι ιδιωτικές δασικές εκτάσεις διαχειρίζονται και προστατεύονται από τους ιδιοκτήτες τους σύμφωνα με τα οριζόμενα στη νομοθεσία, και σε αυτές είναι δυνατές μόνο οι επεμβάσεις που επιτρέπονται αντίστοιχα και στις δημόσιες δασικές εκτάσεις».