To πρωί της Παρασκευής ανέβηκε στη Διαύγεια η απόφαση για τον ΒΟΑΚ με την οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ γίνεται προσωρινός ανάδοχος του έργου παραχώρησης Χανιά- Ηράκλειο – Χερσόνησος. Πλέον με αυτή την απόφαση ο διαγωνισμός πάει ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πήρε βαθμολογία 1, το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ βαθμολογία 0,965 και τρίτη είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM με βαθμό 0,799.
Με αυτό σημαίνει πως το έργο «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟ Υ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ -ΗΡΑΚΛΕΙΟ», περνά στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που υπέβαλε την καλύτερη οικονομική προσφορά.
Τα επόμενα βήματα είναι η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Tο κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην οικονομική προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Εφόσον όλα προχωρήσουν ως έχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδεικνύεται σε βασίλισσα των αυτοκινητόδρομων της χώρας καθώς φτάσει με την προσθήκη του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο – Χερσόνησος 1800 χιλιόμετρα οδικών παραχωρήσεων. Παράλληλα εκτινάσσει το ανεκτέλεστο της σε περίπου 7 δισ. ευρώ πράγμα που την διατηρεί και την απομακρύνει από τον ανταγωνισμό στον χώρο των μεγάλων ομίλων.
Ο διαγωνισμός για το βασικό τμήμα είναι και ο πιο κρίσιμος καθώς θα συνδέσει τις πόλεις του Ηρακλείου του Ρεθύμνου και των Χανίων που αποτελούν τα μεγαλύτερα αστικά κέντρο του νησιού ενώ θα είναι και το τμήμα στο οποίο θα λειτουργήσουν διόδια. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,75 δισ. ευρώ καθώς πρόκειται για έργο που σημειακά έχει μεγάλα τεχνικά έργα.
Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού
Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση).
Το πρώτο βήμα που έγινε πριν από μερικές ημέρες ήταν η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών που όμως δεν είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάδειξη του αναδόχου-παραχωρησιούχου. Μετά την ανακήρυξη του μειοδότη θα χρειαστεί χρόνος για την γραφειοκρατική ολοκλήρωση της διαδικασίας και φυσικά για τις όποιες προσφυγές από εκείνους που δεν τα κατάφεραν. Στην συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της.
Συνολικά από ανάλογες περιπτώσεις, …μπουλντόζες θα δούμε από το 2025 και βλέπουμε. Αυτό γιατί ακόμα και όταν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης θα θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσουν τα έργα μιας και θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες ενώ το Δημόσιο θα πρέπει εν ευθέτω χρόνω να του παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης που κυμαίνεται στα 440 εκατ. ευρώ, υπάρχει ένα τμήμα που αφορά το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη (90 εκατ. ευρώ) και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (186 εκατ. ευρώ) που έχουν υπογραφεί.
Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν υπογραφεί. Το πρώτο (που είναι και έργο-ΣΔΙΤ) υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και το δεύτερο πριν από ένα έτος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.
πηγή: ypodomes.com