«Πάρτε τη λέξη μας, ψάξτε για ένα ποίημα…» ήταν το θέμα της ξεχωριστής 4ης σκυταλοδρομίας ποίησης, στην οποία έλαβαν μέρος 678 μαθητές του Ηρακλείου και οργάνωσε το Εργαστήρι Δημιουργικής Σκέψης – Ελεύθερης Έκφρασης. Στην αφετηρία της σκυταλοδρομίας ήταν το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Πρωινό άστρο» για τα μικρά παιδιά και του Μίλτου Σαχτούρη «Οι εχθροί της άνοιξης» για τους εφήβους. Τις σκυτάλες αποτέλεσαν οι λέξεις «δρόμος» και «χρόνια» αντίστοιχα.
Οι μαθητές κλήθηκαν να αναζητήσουν άλλα ποιήματα που περιείχαν τη συγκεκριμένη λέξη, αφού τα ανακάλυψαν, τότε επέλεξαν μία λέξη από τα καινούρια αυτά ποιήματα και έκαναν νέες σκυτάλες. «Το ζητούμενο είναι να ψάξετε με αυτό τον τρόπο και να ανακαλύψετε δέκα ποιήματα. Συγχαρητήρια! Τώρα που τα καταφέρατε και οι σκυτάλες πήγαν, ήρθαν, άλλαξαν χέρια, ομάδες ή τμήματα –γίνατε και πιο σοφοί– ετοιμαστείτε να τερματίσετε.
Έτσι απλά; Όχι…υπάρχει και κάτι ακόμα…
Στον τερματισμό, σας περιμένουν οι δέκα λεξούλες που ήταν η σκυτάλη για να πάτε από το ένα ποίημα στο άλλο. Συγκεντρώστε τις, ενεργοποιήστε τη φαντασία σας και δημιουργήστε ένα δικό σας ποίημα που να τις περιέχει. Το ποίημα μπορεί να είναι ατομικό ή ομαδικό, χωρίς κανένα περιορισμό στον στίχο ή στη φόρμα», αναφερόταν στο κάλεσμα.
Υπεύθυνη για τη σκυταλοδρομία ήταν η συγγραφέας κ. Μαρία Δασκαλάκη, η οποία αναφέρει στην «Π» πως για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά η ανταπόκριση εκπαιδευτικών και μαθητών των δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων της πόλης μας ήταν πέρα από κάθε προσδοκία και το έργο της κριτικής επιτροπής ήταν ιδιαίτερα δύσκολο.
«Ευχαριστώ όσους κι όσες στήριξαν αυτή τη δράση για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά. Επίσης, ευχαριστώ τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ για την ευγενική χορηγία των βιβλίων στους βραβευθέντες, αλλά και την κριτική επιτροπή για τον χρόνο τους.
Η αισιοδοξία υπάρχει και θα υπάρχει στις σκέψεις των παιδιών. Απλά χρειάζεται να τους δοθεί το κατάλληλο ερέθισμα για να μεγαλουργήσουν. Το μέλλον τους ανήκει. Ας είμαστε ήσυχοι ότι θα φτιάξουν ένα καλύτερο κόσμο από αυτόν που τους παραδίδουμε», τονίζει η ίδια.
Κριτές ήταν ο συγγραφέας, διδάκτορας Οπτικοακουστικού Γραμματισμού και Δημιουργικής Γραφής στην Εκπαίδευση, κ. Σταύρος Γρόσδος, και ο ποιητής, κοινωνιολόγος, υπεύθυνος τμήματος εκπαίδευσης ΚΕΘΕΑ Αριάδνη, κ. Μάνος Ταμιωλάκης.
Ο κ. Γρόσδος αναφέρει, μεταξύ άλλων:
«Πώς μπορείς να δείξεις στα παιδιά να αποφεύγουν την κοινοτοπία: στις λέξεις, στις έννοιες, στις συνδηλώσεις; Αν μου πείτε τι είναι η ποίηση και πώς μετριέται, θα σας πω με ποια κριτήρια ξεχώρισα κάποια ποιήματα από τα πολλά.
Δεν αμφιβάλλω ότι κάποιος άλλος αναγνώστης άλλα θα επέλεγε. Γιατί η σχέση του ποιήματος -και του ποιητή- με τον αναγνώστη είναι σχέση προσωπική. Κι αυτά που δε θα βραβευτούν; Μήπως σε αυτά να αναζητήσουμε τα σώψυχα των παιδιών-ποιητών; Σε αυτά, τα άτεχνα, έξω από κανόνες και φόρμες. Γι’ αυτό και πιο δημιουργικά».
Ο κ. Ταμιωλάκης τονίζει πως «Διαβάζοντας τα ποιήματα των παιδιών, παρόλο που όφειλα να ξεχωρίσω κάποια, δεν ένιωσα ωστόσο ότι έκανα κάποια επιλογή. Η πρωτοβουλία ήταν όλη δική τους, αφού αισθάνθηκα ότι βγήκαν από μόνα τους απ’ το χαρτί και ήρθαν να με συναντήσουν.
Ο αναγνώστης βρίσκεται πάντα να περιμένει σε μια αίθουσα αναμονής κι έρχεται σε διάλογο συχνά μόνο με ό,τι του είναι οικείο. Πολλά από τα ποιήματα που δεν βραβεύτηκαν, λοιπόν, δεν είχαν λιγότερη αξία, απλά αναζητούσαν άλλον αναγνώστη».
Τα αποτελέσματα -με αλφαβητική σειρά και όχι σειρά κατάταξης- έχουν ως εξής:
Μαθητές δημοτικού
‘’Το φως του ήλιου’’
Θεοχαρίδης Γιώργος, Στ΄ τάξη
Εκπ. Ειρήνη Σκουλά, Δημοτικό σχολείο Γουρνών
‘’Το παράθυρο’’
Κιοστεράκη Ευθυμία, Γ΄ τάξη
Εκπ. Δέσποινα Σταυρακάκη, 53ο δημοτικό σχολείο Ηρακλείου
‘’Όλα κάποτε τελιώνουν’’
Μπαλαμούτσου Νεφέλη, Στ΄ τάξη
Εκπ. Ειρήνη Σκουλά, Δημοτικό σχολείο Γουρνών
‘’Το μονοπάτι της ελπίδας’’
Μυριοκεφαλιτάκης Παντελής, Ε΄ τάξη
Εκπ. Ιάκωβος Μήτσης, 20ο δημοτικό σχολείο Ηρακλείου
‘’Από τον δρόμο της θλίψης στο μονοπάτι της αγάπης’’
Παζαράκη Αλκυόνη, Ε΄ τάξη
Εκπ. Τριανταφυλλιά Παναγιωτάκη, 56ο δημοτικό σχολείο Ηρακλείου
‘’Οι σκέψεις’’
Παύλου Μελετία, Στ΄ τάξη
Εκπ. Χαρίκλεια Μανωλαράκη,
Δημοτικό σχολείο Βασιλειών
‘’Ο θάνατος των αστεριών’’
Στειακάκης Μιχάλης, Στ΄ τάξη
Εκπ. Ειρήνη Σκουλά, Δημοτικό σχολείο Γουρνών
‘’Υπάρχει ειρήνη’’
Τερζάκη Μυρτώ, Γ΄ τάξη
Εκπ. Δέσποινα Σταυρακάκη, 53ο δημοτικό σχολείο Ηρακλείου
Μαθητές γυμνασίου
‘’Στοιχειό’’
Αεράκη Δέσποινα, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Μαρία Πολυχρονάκη, Πρότυπο Γυμνάσιο Ηρακλείου
(Όμιλος Δημιουργικής Γραφής)
‘’Η ψυχή’’
Ζερβού Χρύσα, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Γεωργία Αυγουστάκη, Γυμνάσιο Τυλίσσου
‘’Η δύναμη της αισιοδοξίας’’
Θανουρή Ευαγγελία – Μιχαηλία, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Κριτσωτάκη Βασιλεία, Γυμνάσιο Γουβών
‘’Το χρώμα του κόσμου’’
Καλαντίδης Αλέξης, Α΄ τάξη,
Εκπ. Ευαγγελία Μαθιουδάκη, 6ο γυμνάσιο Ηρακλείου
‘’Της φύσης θαύμα’’
Πλαΐτη Ελένη, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Χρυσή Χουρσάν- Μαρία Αθανασάκη,
11ο γυμνάσιο Ηρακλείου
(Όμιλος Δημιουργικής Γραφής)
‘’Σκιές βαριές’’
Ψαρομήλιγκος Κωνσταντίνος, Β΄ τάξη,
Εκπ. Καλλιόπη Χρονάκη, 2ο γυμνάσιο Ηρακλείου
Μαθητές λυκείου
‘’Το ψεγάδι της ύπαρξης’’
Ζερβάκη Καλλιόπη, Β΄ τάξη,
Εκπ. Ελένη Παλιάτσου, Λύκειο Αρχανών
‘’Η ζωή πλάι του’’
Κουτεντάκη Κυριακή, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Ανέστης Αθανάσιος, Λύκειο Τυμπακίου
‘’Ώρα μηδέν’’
Μπαλλά Βασιλική, Γ΄ τάξη
Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη, Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου
(Όμιλος Δημιουργικής Γραφής)
‘’Οι θαμώνες του καφενείου’’
Μπριλάκη Ροδάνθη, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη, Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου
(Όμιλος Δημιουργικής Γραφής)
‘’Πνευματικό παραλήρημα’’
Ρηγάκη Καλλιόπη, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη, Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου
(Όμιλος Δημιουργικής Γραφής)
‘’Παρένθεση’’
Σημαιάκη Εύα, Γ΄ τάξη,
Εκπ. Ανέστης Αθανάσιος, Λύκειο Τυμπακίου
‘’Εμφύλιος’’
Σπυριδάκη Στέλλα, Γ΄ τάξη
Εκπ. Μαρία Φιολιτάκη, Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου
(Όμιλος Δημιουργικής Γραφής).