Η ερευνητική δημοσιογραφία έχει δύο ηθικούς στόχους ενώπιον του κοινού: πρώτον να αναδείξει την είδηση, φωτίζοντας την αλήθεια, και δεύτερον να ανασημάνει την αθέατη πλευρά της πανδημίας.
Με εξάντα τους 20.000 θεατές από την Avant-Première το Φεβρουάριο, το νέο ντοκιμαντέρ μας διδάσκει πώς σ’ ένα χρόνο ακριβώς αναβαθμίσαμε το ενδιαφέρον της ανθρωπότητας με το διακύβευμα, όχι μόνο για κάθε άνθρωπο ατομικά, αλλά επάνω στο πώς γίνεται η ανθρωπιστική πολιτική στη σωστή διαχείριση της καθημερινής επιβίωσης.
Με θεματικές από την καθημερινότητα του μέσου πολίτη για την πρόσβαση στην εκπαίδευση και στην ειδική αγωγή, τη διαβίωση στα γηροκομεία, την εργασία και την υγειονομική περίθαλψη έως ευρύτερα ζητήματα για την προσφυγική κρίση και τη μεταναστευτική πολιτική, τη ρητορική της εκκλησίας, τις θεατρικές παραγωγές και την άνιση χρηματοδότηση των ΜΜΕ για την πανάκριβη ενημέρωση πώς τελικά μένουμε όλοι στο σπίτι. Ή για το ότι θα έπρεπε να μένουμε εκεί.
Δύο lockdowns μετά, οι δέκα θεματικές ενότητες, ανοίγουνε τρεις μεγάλους φακέλους: Οικονομία, Πολιτική και Επιστήμη. Η ελληνική οικονομία, κυρίως πρωτογενής και τριτογενής, στηρίζεται στην αγροτική παραγωγή και στον τουρισμό. Η πολιτική διαχείριση της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης με το άνοιγμα της χώρας το καλοκαίρι 2020 στα πρόθυρα πάταξης του κοροναϊού έφερε την άνοδο των κρουσμάτων ad portas του νεοφιλελευθερισμού. Η βιοϊατρική με το επαρκές ανθρώπινο δυναμικό μπόρεσε και στάθηκε με αξιοπρέπεια στις επιταγές της επιδημίας ως επιστήμη, ενίοτε ούσα σε άμυνα, απέναντι σε ένα ανυπόστατο κίνημα και υπομένοντας την ανούσια κριτική.
Με την πανέξυπνη επιλογή της Κρήτης και της Πελοποννήσου ως case-studies για την οικονομία, δύο από τις πλέον αναγνωρίσιμες ελληνικές περιοχές για την αρχαία ιστορία και τη σύγχρονη φιλοξενία, οι δημιουργοί μας υπενθυμίζουν ότι το αγροτικό προϊόν δεν εξάγεται, αλλά δυστυχώς καταναλώνεται εντός χώρας.
Η Ιεράπετρα είναι μία παραθαλάσσια πόλη στο νότιο τμήμα, Νομός Λασιθίου στην Κρήτη, με αυξανόμενο μόνιμο πληθυσμό που ζει από τα θερμοκήπια το χειμώνα και τη θερινή μετακίνηση. Η μικρή κωμόπολη της δεκαετίας 1960, μόλις σε είκοσι χρόνια τουριστικής αναδόμησης, γρήγορα μετατράπηκε σ’ ένα από τα δημοφιλέστερα θέρετρα στη Μεγαλόνησο. Το χειμώνα οι κάτοικοι ως επί το πλείστον απασχολούνται στη γεωργία γιατί χάρη στα θερμοκήπια έχει πλούσια παραγωγή σε εδώδιμα προϊόντα. Η κώμη έγινε πόλη με υψηλό βιοτικό επίπεδο και νεοπλουτισμό.
Η πλούσια πρωτογενής ανάπτυξη εξυπηρετεί τις πολλές ανάγκες των επισκεπτών, βοηθάει στη σχεδόν μηδενική ανεργία των ντόπιων, αλλά και στην ετήσια απασχόληση για πάρα πολλούς μετανάστες, ημεδαπούς και αλλοδαπούς. Η εσωτερική μετανάστευση από τη βόρεια Ελλάδα προς την Κρήτη εντοπίζεται μέσα στην οικονομική κρίση και η απασχολησιμότητα των αλλοδαπών, ιδίως στα θερμοκήπια, αρχίζει από το 1990 και εξής.
Αντίστοιχα, η παραλία στην Ηλεία, χαώδης και έρημη, μας εντυπώνει πως όπου δεν υπάρχουνε άνθρωποι, τότε δεν υπάρχει ευημερία. Οι περιοχές γύρω από τα Λουτρά στην Κυλλήνη, όλες σε μείζονα άνοδο, πέρυσι μαράζωσαν. Στην Πελοπόννησο, η πλούσια αγροτική παραγωγή στο Κάστρο, στο Νομό Ηλείας, λόγω ανεπάρκειας δικτύου διάθεσης μετατρέπει την επιβίωση σε εφιάλτη. Η αναγκαία εκκαθάριση του εδάφους για την επόμενη χρονιά θα εικονίζει την τραγική αίσθηση μιας απώλειας. Η εκούσια καταστροφή μιας πλούσιας αγροτικής σοδειάς είναι πάντα ένας μικρός θάνατος.
Η αναζωογόνηση στο εξωτερικό απέδωσε καρπούς, όπως με Ιστορικά Αφιερώματα για την Αρχαία Ελλάδα, τη Μινωική Κρήτη, τον Αριστοτέλη, την Ιλιάδα, την Αθήνα, τη Σπάρτη, τους Ολυμπιακούς Αγώνες, μια διαφήμιση σε ευρείας κυκλοφορίας έντυπα, γνωστά σε όλο τον κόσμο για την ποιότητα και την έγκυρη πληροφόρηση που παρέχουνε. Ειδικότερα, την τελευταία τριετία 2016-2019 προ της νόσου, όταν τίποτε δεν προμήνυε καμία τροχοπέδη στον κλάδο. Μάλιστα, τότε καταλάβαμε πως χρειάζεται περαιτέρω επαγγελματοποίηση, μόλις μάθαμε τα ευχάριστα αποτελέσματα ενός πρώτου σχεδιασμού.
Για να χτίσουμε όντως ένα καλύτερο κόσμο με πολιτικό προσανατολισμό πόρρω από τις ανεπαρκείς πρακτικές του σήμερα, αφενός οφείλουμε να έχουμε επιτέλους εφαρμογή της προοδευτικής φορολογίας, όπως επισημαίνεται μέσα στο ντοκιμαντέρ, κι αφετέρου να αναστοχαστούμε την Covid-19 και κυρίως τη διαχείριση της πανδημίας ως ιό per se.
Η ταινία είναι ένα δημιουργικό ρεαλιστικό αφήγημα με συνεντεύξεις από τους πρωταγωνιστές. Ο εθνικιστικός εγκλεισμός και τα αδιέξοδα της όποιας ευρωπαϊκής πολιτικής πυρπόλησαν τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στο Ανατολικό Αιγαίο το Σεπτέμβριο 2020 και σε καμία περίπτωση ο Κανάρης. Η επίσημη Θεία Πρόνοια, αλυσοδέσμια της γεωγραφίας, κανένα εντυπωσιασμό δεν μας παρέχει και πάλι.
Το ντοκιμαντέρ «Παρόντες» με μαέστρο το δημοσιογράφο Γιώργο Αυγερόπουλο, έναν πολύ έμπειρο και βραβευμένο κινηματογραφιστή, σε ένα οπτικό ημερολόγιο δημόσιας ιστορίας μας ανοίγει την αυλαία ενός έσω χώρου για την πανδημία.
Για περισσότερα κλικ: https://www.smallplanet.gr/