Η κ. Αθηνά Γκινούδη με τους υπεύθυνους των δύο ΕΚΦΕ Ηρακλείου, κ.κ. Αστρινό Τσουτσουδάκη και Ειρήνη Δερμιτζάκη
Η κ. Αθηνά Γκινούδη με τους υπεύθυνους των δύο ΕΚΦΕ Ηρακλείου, κ.κ. Αστρινό Τσουτσουδάκη και Ειρήνη Δερμιτζάκη

Τον επιστήμονα που κρύβουν μέσα τους καλούνται να ανακαλύψουν μαθητές του Ηρακλείου που συμμετέχουν στη δράση «STEM στο σπίτι», που γίνεται για πρώτη φορά και ήδη έχει μεγάλη ανταπόκριση.

Πρόκειται για μία εκπαιδευτική δράση που οργανώθηκε από τα 1ο και 2ο Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Ηρακλείου και απευθύνεται στους μαθητές Γυμνασίων της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου.

Σκοπό έχει να τονώσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τις Φυσικές Επιστήμες και να τους καλλιεργήσει σημαντικές δεξιότητες, όπως σχεδιαστικές, κατασκευαστικές, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και την αυτογνωσία. Επίσης, βοηθάει τους μαθητές να εμπεδώσουν και να διευρύνουν  γνώσεις που απέκτησαν στο σχολείο τους στα αντίστοιχα μαθήματα.

Η συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου του κλάδου ΠΕ04 του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης, κ. Αθηνά Γκινούδη, αναφέρει στην «Π» πως «η δράση όμως είναι και μία εναλλακτική πρόταση δημιουργικής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου των μαθητών, στο οικογενειακό περιβάλλον, με πρακτική ενασχόληση και έξυπνες κατασκευές.

Αυτό ισχύει γενικά αλλά και ειδικότερα στο διάστημα της κοινωνικής αποστασιοποίησης που διανύουμε και οι μαθητές μας το βιώνουν σε ιδιαίτερες συνθήκες μακριά από το φυσικό τους χώρο που είναι το σχολείο, χωρίς τους φίλους τους, περνώντας  πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη με την τηλε-εκπαίδευση. Η

ενασχόληση με κατασκευές πιστεύουμε ότι είναι δημιουργική, διασκεδαστική, κινεί την περιέργεια των παιδιών, τους ξεκουράζει και επιπλέον συμβάλλει στο να βελτιωθεί και η  επικοινωνία μέσα στην οικογένεια.»

Έτσι, ο 1ος κύκλος της δράσης «STEM στο σπίτι» περιλαμβάνει τρεις ευχάριστες, δημιουργικές δραστηριότητες/κατασκευές που συνδέουν τις φυσικές επιστήμες με προβλήματα και εφαρμογές από την καθημερινή ζωή.

Στην πρώτη εβδομάδα «STEM στο σπίτι» που διανύουμε τώρα, οι μαθητές εργάζονται στην κατασκευή ενός «αιωρούμενου» τραπεζιού
Στην πρώτη εβδομάδα «STEM στο σπίτι» που διανύουμε τώρα, οι μαθητές εργάζονται στην κατασκευή ενός «αιωρούμενου» τραπεζιού

Κάθε Δευτέρα στέλνεται ένα  ηλεκτρονικό μήνυμα στους μαθητές στο οποίο τους ανακοινώνεται η νέα δραστηριότητα και τους παραπέμπει σε ένα ολιγόλεπτο βίντεο στο ειδικό κανάλι στο youtube STEM StoSpiti (https://www.youtube.com/channel/UCzut_4gm13NqBzMqMy-3VXQ).

Στο βίντεο αυτό περιγράφεται η κατασκευή, αναφέρονται οι βασικές έννοιες που αξιοποιούνται, δίνεται η λίστα με τα υλικά που θα χρειαστούν καθώς και οι αναλυτικές οδηγίες που θα τους βοηθήσουν να ολοκληρώσουν την κατασκευή τους.

Τα υλικά είναι όλα καθημερινά, χαμηλού κόστους και υπάρχουν συνήθως σε κάθε σπίτι. Οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους μία εβδομάδα για να ολοκληρώσουν την κατασκευή και να στείλουν μία φωτογραφία ή ένα μικρό βίντεο από το έργο τους.

Στη συνέχεια θα τους σταλεί η επόμενη δραστηριότητα που θα συνοδεύεται και από ανατροφοδότηση για την προηγούμενη, καθώς και συνοπτικό υλικό με στοιχεία από τη θεωρία των φυσικών επιστημών που εφαρμόστηκαν.  Επιπλέον, για κάθε δραστηριότητα που ολοκληρώνουν οι μαθητές στο χρονικό περιθώριο που τους δίνεται θα τους απονέμεται και μία ψηφιακή κονκάρδα.

Η προσέγγιση STEM (ακρωνύμιο από το Science, Technology, Engineering, Mathematics)  είναι μία νέα εκπαιδευτική προσέγγιση για τη διδασκαλία των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών που εφαρμόζεται όλο και περισσότερο διεθνώς. Εμπλέκει την Τεχνολογία, τη Μηχανική και τα Μαθηματικά, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να απαντούν σε ερωτήματα και παρέχοντας ευκαιρίες για ανάπτυξη δεξιοτήτων.

«Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, και προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν περισσότεροι μαθητές, επιλέξαμε να πραγματοποιήσουμε τις δράσεις STEM από απόσταση. Το εγχείρημα είναι φιλόδοξο και αποτελεί μία εκπαιδευτική καινοτομία.

Για τον 1ο κύκλο της δράσης, το ενδιαφέρον των μαθητών στην πρόσκλησή μας ήταν ιδιαίτερα αυξημένο και αυτό μας ικανοποιεί ιδιαίτερα. Είχαμε 235 συμμετοχές μαθητών από 25 διαφορετικά σχολεία του Νομού μας», αναφέρει η κ. Γκινούδη.

Στην πρώτη εβδομάδα «STEM στο σπίτι» που διανύουμε τώρα, οι μαθητές εργάζονται στην κατασκευή ενός «αιωρούμενου» τραπεζιού. «Περιμένουμε με αγωνία να δούμε τα αποτελέσματα και να ακούσουμε τις εντυπώσεις τους.

Τα παιδιά έχουν φαντασία, που αν την επιστρατεύσουν θα παρουσιάσουν πολύ πρωτότυπα και αισθητικά αξιόλογα έργα που θα μπορέσουμε όλοι μας να τα απολαύσουμε γιατί κάποια από αυτά θα αναρτηθούν και στις ιστοσελίδες του 1ου και του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου», τονίζει.

Ο 2ος κύκλος της δράσης «STEM στο σπίτι» θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων και η σχετική πρόσκληση θα αποσταλεί με τον ίδιο τρόπο στα σχολεία.