Στην τελική ευθεία έχει μπει το Πανεπιστήμιο Κρήτης για τη διενέργεια των πρυτανικών εκλογών που θα γίνουν την ερχόμενη Δευτέρα 20 Ιουλίου. Η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί ηλεκτρονικά από τις 8 το πρωί ως τις 6 το απόγευμα.
Αν κατά την πρώτη ψηφοφορία κανένας από τους υποψήφιους συνδυασμούς δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία ή σε περίπτωση ισοψηφίας, η εκλογική διαδικασία θα επαναληφθεί την Τρίτη 21 Ιουλίου.
Όπως είναι γνωστό, τη θέση του πρύτανη διεκδικεί ο νυν πρύτανης του Ιδρύματος, καθηγητής στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών Παναγιώτης Τσακαλίδης. Στο ψηφοδέλτιο έχει μαζί του τον πρόεδρο του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης, κ. Ανδρέα Φουντουλάκη, την κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Σχολής του Ιδρύματος, κ. Αγγέλα Καστρινάκη, τον κ. Δημήτρη Παπάζογλου, από το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών και τον κ. Ιωάννη Ρωμανό, από το Τμήμα Ιατρικής.
Στις εκλογές κατεβαίνει, επίσης, ο κοσμήτορας της Ιατρικής Σχολής του Ιδρύματος, καθηγητής Γιώργος Κοντάκης. Στο πλευρό του είναι οι Γιώργος Κοσιώρης, καθηγητής, τ. πρόεδρος Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών, Δημήτρης Μυλωνάκης, καθηγητής, κοσμήτορας Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, Μιχάλης Παυλίδης, καθηγητής, πρόεδρος Τμήματος Βιολογίας και Κώστας Σπανουδάκης, καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας, αντιπρύτανης ΠΚ.
Για τις θέσεις και τις προτεραιότητές του μίλησε στην «Π» ο καθηγητής Παναγιώτης Τσακαλίδης, σε συνέντευξη που παραχώρησε. Η «Π» παρουσιάζει τις θέσεις και του υποψήφιου σχήματος με επικεφαλής τον καθηγητή Γιώργο Κοντάκη. Αν και απευθύνθηκε και στους δύο υποψηφίους για την πραγματοποίηση της συνέντευξης, προκειμένου η παρουσίαση να είναι ισομερής, μονάχα ο κ. Τσακαλίδης ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση.
Γ. ΚΟΝΤΑΚΗΣ : “Να γίνουμε κόμβος διάδοσης της έρευνας”
Η στήριξη και η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει το Ίδρυμα αποτελεί την προτεραιότητα του υποψήφιου πρυτανικού σχήματος με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Κοντάκη, όπως αναφέρεται στις θέσεις του σχήματος.
«Δεσμευόμαστε ότι θα καταβάλλουμε όλες μας τις δυνάμεις να εμπνεύσουμε, να οργανώσουμε και να κινητοποιήσουμε την ακαδημαϊκή κοινότητα, προσωπικό και φοιτητές, ώστε το Πανεπιστήμιο να συνεχίσει να είναι πρωτοπόρο στην παραγωγή νέας γνώσης, στην ανάπτυξη της έρευνας και κόμβος διάδοσής τους», τονίζουν τα μέλη του.
Αναλυτικά, το υποψήφιο σχήμα του κ. Κοντάκη σημειώνει πως οι αλλαγές που ήδη υφίστανται τα Πανεπιστήμια ενέχουν σημαντικές οικονομικές, κοινωνικές, επιστημολογικές και ηθικές διαστάσεις. Στις προκλήσεις αυτές θα πρέπει να προστεθούν τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας, η κλιματική αλλαγή, το μεταναστευτικό/προσφυγικό, ο ρατσισμός και η πρόσφατη πανδημία.
Σε ένα πλανήτη που νοσεί, η κλιματική αλλαγή θα έχει όλο και μεγαλύτερες επιπτώσεις ενώ θα ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος πανδημιών και η έξαρση ενδημικών νόσων. Οι οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις θα αποδειχθούν καθοριστικές τα επόμενα χρόνια. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα επιταχυνθεί και ο ανταγωνισμός για ψηφιακή κυριαρχία θα ενταθεί.
Το Πανεπιστήμιο Κρήτης (ΠΚ) από την ίδρυσή του διαδραματίζει διακριτό ρόλο στην εκπαίδευση και την έρευνα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Σήμερα περισσότερο από ποτέ απαιτείται εγρήγορση και αποφασιστικότητα, για να διατηρηθεί στην πρωτοπορία της έρευνας και της εκπαίδευσης, προσφέροντας παράλληλα στην κοινωνία της γνώσης, μέσω της ενεργούς εμπλοκής του στα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα και της συμβολής του στην επίλυσή τους.
«Ως υποψήφια Πρυτανική Αρχή, πιστεύουμε στη διαφάνεια των διαδικασιών στη λήψη αποφάσεων των οργάνων του Πανεπιστημίου μας. Βασικό μας μέλημα είναι η στήριξη και η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει. Δεσμευόμαστε ότι θα καταβάλλουμε όλες μας τις δυνάμεις να εμπνεύσουμε, να οργανώσουμε και να κινητοποιήσουμε την ακαδημαϊκή κοινότητα, προσωπικό και φοιτητές, ώστε το Πανεπιστήμιο να συνεχίσει να είναι πρωτοπόρο στην παραγωγή νέας γνώσης, στην ανάπτυξη της έρευνας και κόμβος διάδοσής τους.
Η σημαντική ακαδημαϊκή και διοικητική εμπειρία όλων των μελών του Σχήματος, στα Τμήματα, στις Σχολές και στα πανεπιστημιακά όργανα του Ιδρύματος αποτελεί εχέγγυο για φερέλπιδα πορεία στη Διοίκησή του, η οποία θα διαπνέεται από δημοκρατικά ιδεώδη και υψηλή αίσθηση καθήκοντος», σημειώνει.
Ακαδημαϊκή και κοινωνική αποστολή
Το υποψήφιο πρυτανικό σχήμα του κ. Κοντάκη θεωρεί πως ένα σύγχρονο Πανεπιστήμιο, για να επιτελέσει την ακαδημαϊκή και κοινωνική αποστολή του θα πρέπει να είναι δημόσιο και ακαδημαϊκό, δημοκρατικό, χρειάζεται η ενίσχυση του ρόλου των συλλογικών και αντιπροσωπευτικών οργάνων του Ιδρύματος, αυτοδιοικούμενο, το σχήμα προκρίνει τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο Παιδείας στη Σύγκλητο, ερευνητικό, των φοιτητών και των νέων επιστημόνων, εξωστρεφές προς την κοινωνία, το διεθνή χώρο, την αφορά εργασίας.
Τονίζει, ακόμα, πως η πανδημία ανέδειξε σειρά ζητημάτων που αφορούν τη δημόσια υγεία, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση κλπ. Πρώτιστος σκοπός του πανεπιστημίου σε τέτοιες περιπτώσεις είναι η προστασία της υγείας των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και της δημόσιας υγείας εν γένει, σε συνδυασμό με την προάσπιση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του αδιάβλητου των εξετάσεων. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εκπαίδευση με φυσική παρουσία. Μπορεί όμως να αποτελέσει συμπληρωματικό εργαλείο προώθησης της γνώσης.
Αδήριτες ανάγκες
Το σχήμα τονίζει ότι βασικό πρόβλημα των ελληνικών δημόσιων Πανεπιστημίων, που διογκώθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης, είναι η μείωση της χρηματοδότησης και οι συνεπακόλουθες σημαντικές ελλείψεις σε ακαδημαϊκό, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό. Η Πολιτεία έχει συνταγματική υποχρέωση να εξασφαλίζει τους πόρους και τις υποδομές για την ομαλή, εύρυθμη και ποιοτική λειτουργία (σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα)όλων των ΑΕΙ της χώρας. Η σύνδεση του 20% της ήδη δραματικά μειωμένης, λόγω της κρίσης, δημόσιας χρηματοδότησης με την αξιολόγηση, οδηγεί στην περαιτέρω μείωσή της. Η χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων θα πρέπει σύντομα να ανέλθει στο επίπεδο του 2012. Το Πανεπιστήμιο χρειάζεται άμεση ενίσχυση σε μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και διοικητικούς υπαλλήλους.
Η έρευνα θα πρέπει να ενισχύεται σημαντικά από εθνικούς πόρους, με κριτήρια επιστημονικά και ακαδημαϊκά για όλα ανεξαιρέτως τα επιστημονικά πεδία.
Χρειάζεται χάραξη εθνικής πολιτικής για τη στέγαση των φοιτητών, εξορθολογισμός του συστήματος σίτισης των φοιτητών οι μεταπτυχιακές σπουδές έχουν ανάγκη ρυθμιστικού πλαισίου και απλοποίησης της διαδικασίας.
«Ο αριθμός των εισακτέων πρέπει να καθορίζεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια σε συνεργασία με τα Τμήματα του Πανεπιστημίου. Θεωρούμε λανθασμένη την πρόσφατη αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδιωτικών κολλεγίων, καθώς τα τελευταία δεν πληρούν τις ακαδημαϊκές και άλλες προϋποθέσεις που ισχύουν για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια», τονίζουν τα μέλη του.
Έρευνα και εκπαίδευση
Το σχήμα σημειώνει ότι το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι ένα, ενιαίο και αδιαίρετο. Θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια, ώστε να γεφυρωθούν οι «αποστάσεις» σε διοικητικό, ερευνητικό και διδακτικό επίπεδο ανάμεσα σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. Οι δύο Πανεπιστημιουπόλεις θα πρέπει να αναπτύσσονται ισόρροπα σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό.
Βασικός στόχος μας είναι η εκπόνηση στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Κρήτης τα επόμενα 5-10 χρόνια με έμφαση στην αναβάθμιση υπαρχόντων Τμημάτων και Σχολών και στην ανάπτυξη νέων προγραμμάτων, Τμημάτων ή/και Σχολών, με βάση όμως τον διάλογο, την υφιστάμενη Στοχοθεσία Ποιότητας του ΠΚ, τις θέσεις και τις αποφάσεις των θεσμικών οργάνων του Πανεπιστημίου. Η ανάπτυξη και προώθηση συνεργειών ανάμεσα σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο και ανάμεσα στις Σχολές και τα Τμήματα του Πανεπιστημίου, θα βοηθήσουν στην αλληλοκατανόηση και τη μείωση των «αποστάσεων» μεταξύ των δύο Πανεπιστημιουπόλεων.
«Θα προωθήσουμε τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των εκπαιδευτικών και ερευνητικών υποδομών όπως και ουσιαστικές δράσεις για την υποστήριξη του ερευνητικού έργου των μελών και συνεργατών ερευνητών της Πανεπιστημιακής Κοινότητας, ώστε το ΠΚ να παραμείνει στην αιχμή της έρευνας, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Είναι απαραίτητο να αναπτύξουμε και ενισχύσουμε τις συνέργειες με τα άλλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Ερευνητικά Κέντρα της Κρήτης σε επίπεδο εκπαίδευσης, τεχνολογικών υποδομών, έρευνας, καινοτομίας και περιφερειακών αναπτυξιακών δράσεων, διατηρώντας την αυτονομία και την αυτοτέλεια των Ιδρυμάτων», αναφέρουν
Χρειάζεται επικαιροποίηση και εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών με ακαδημαϊκά κριτήρια, σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας, και τις τεχνολογικές εξελίξεις.
«Θα προωθήσουμε την ίδρυση νέων ξενόγλωσσων μεταπτυχιακών προγραμμάτων,θα υποστηρίξουμε τη διεκδίκηση κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων Erasmus mundus καθώς και τη δημιουργία προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών από απόσταση, τηρώντας τα διεθνή προαπαιτούμενα σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, το ψηφιακό εκπαιδευτικό περιβάλλον και το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τηρώντας ταυτόχρονα την υποχρέωση όλων των Τμημάτων να προσφέρουν μεταπτυχιακά χωρίς δίδακτρα.
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη διασύνδεση με άλλα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια/Ιδρύματα με αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει το Erasmus+ και με συμμετοχή των ακαδημαϊκών μονάδων στην ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, μέσω της δημιουργίας ακαδημαϊκού consortium και της συμμετοχής στις συμμαχίες γνώσεις με άλλα ΑΕΙ, δραστηριότητες Jean Monnet κ.α.», τονίζουν.
Στοχεύουν στη δημιουργία Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων ή Κέντρων Ανάπτυξης και Έρευνας εντός του Πανεπιστημίου ή σε συνεργασία με άλλα Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα, που θα συντονίζει και θα αναπτύσσει την έρευνα και την εκπαίδευση σε διεπιστημονικές θεματικές ή τεχνολογίες αιχμής.
Υποδομές
Στοχεύουν στη συνέχιση και επίσπευση όλων των προγραμματισμένων έργων υποδομής στο ΠΚ, τα οποία, μαζί με τον προγραμματισμό νέων έργων,θα αλλάξουν ριζικά την όψη του Πανεπιστημίου. Προώθηση του πλήρους εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών υποδομών και των υποδομών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (e-learning) του Ιδρύματος μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κρήτης, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την μετατροπή πέντε αιθουσών διδασκαλίας (τρεις στο Ρέθυμνο και δύο στο Ηράκλειο) σε αίθουσες τηλεκπαίδευσης καθώς και τη δημιουργία δύο στούντιο παραγωγής πολυμεσικής διδασκαλίας (από ένα σε κάθε Πανεπιστημιούπολη).
Υλοποίηση όλων των απαραίτητων παρεμβάσεων στις κτηριακές υποδομές, τις αθλητικές εγκαταστάσεις και τον περιβάλλοντα χώρο, ώστε οι δύο Πανεπιστημιουπόλεις να μην συνιστούν μόνο χώρους γνώσης, αλλά χώρους όπου συναντώνται η παιδεία, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός.
Διερεύνηση της δυνατότητας για σύναψη προγραμματικών συμφωνιών με δημόσιους φορείς που έχουν θεσμικά τη δυνατότητα να ωριμάζουν και να επιβλέπουν δημόσια έργα. Στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών, που έχουν τόσο απισχνανθεί ώστε να μην μπορούν πια να επιτελέσουν την αποστολή τους: με την εκκίνηση διαδικασίας για νέες προσλήψεις, με προσθήκες μέσω της κινητικότητας, ακόμη και με προσλήψεις μέσω ΕΛΚΕ. Άμεση έναρξη διαλόγου για την αποτελεσματικότερη θεσμική θωράκιση και στελέχωση των Υπηρεσιών που σχετίζονται με τις ηλεκτρονικές δομές του ΠΚ.
«Η πολιτική μας διακλαδίζεται στα ακόλουθα:α.συντήρηση των υπαρχουσών υποδομών(στεγανοποίηση, αισθητική και λειτουργική αποκατάσταση, ανάπτυξη πρασίνου, εκσυγχρονισμός),β.ανάπτυξη νέων υποδομών(ωρίμανση μελετών, έκδοση οικοδομικών αδειών, δημοπράτηση έργων), όπως περιγράφεται παρακάτω ανά Πανεπιστημιούπολη,γ.ολοκλήρωση του έργου ΣΔΙΤ Φοιτητικών Κατοικιών και κατασκευής του Μεγάλου Αμφιθεάτρου, δ.εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών. Είσοδος στην «έξυπνη» εποχή του InternetofThings, ε.ενεργειακή αναβάθμιση όλων των κτηρίων και παραγωγή ενέργειας», τονίζουν.
Π. ΤΣΑΚΑΛΙΔΗΣ: “Θέλουμε να κάνουμε την έρευνα καινοτομία”
«Επιθυμούμε ένα Πανεπιστήμιο που θα εκπαιδεύει τους φοιτητές του κατά τρόπο που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εργασιακές ανάγκες και στην ευελιξία που απαιτούν οι συνθήκες», τονίζει, σε συνέντευξή του στην «Π» ο υποψήφιος πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθηγητής Παναγιώτης Τσακαλίδης.
«Το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι πρωτοπόρο, με διακριτό ερευνητικό αποτύπωμα στον παγκόσμιο χάρτη, η έρευνα όμως αυτή δεν μεταφράζεται, στον βαθμό που θα θέλαμε, σε καινοτομία», σημειώνει.
Το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
Πρόσφατα ψηφίστηκε ένας νόμος του Υπουργείου Παιδείας που φέρνει αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θεωρείτε πως είναι προς τη σωστή κατεύθυνση;
«Οι διατάξεις τόσο του πρόσφατου νόμου (4692/2020) όσο και του νόμου του περασμένου Ιανουαρίου (4653/2020) περιέχουν αρκετά θετικά σημεία για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η εξάρτηση μέρους της κρατικής χρηματοδότησης και, ελπίζουμε μελλοντικά, νέων θέσεων καθηγητών και προσωπικού, από την αξιολόγηση ευνοεί τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των Πανεπιστημίων της χώρας και συνιστά επιβράβευση των καλών επιδόσεων, της αποτελεσματικότητας και της αριστείας. Μετά από μία δεκαετία οικονομικής κρίσης, τα Πανεπιστήμια και το εποπτεύον Υπουργείο έχουν μια σαφή εικόνα για την απαραίτητη χρηματοδότηση, με την οποία η Πολιτεία οφείλει να στηρίζει κάθε Ίδρυμα. Οι επιπλέον πόροι θα πρέπει να επιβραβεύουν τους καλύτερους. Οφείλουμε επιτέλους να αναδείξουμε αυτούς που ακολουθούν καλές πρακτικές, έτσι ώστε να βελτιωθούμε όλοι.
Η δυνατότητα δημιουργίας ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών θα συμβάλει κατά τρόπο θετικό στην εξωστρέφεια και στη διεθνοποίηση των ελληνικών Α.Ε.Ι., με στόχο τη σταδιακή προσέλκυση άξιων φοιτητών από όλον το κόσμο. Η ποικιλότητα του ακαδημαϊκού και ερευνητικού τους δυναμικού είναι βασικό συστατικό δημιουργικότητας και ανάπτυξης για τα καλύτερα Ευρωπαϊκά και Αμερικανικά ιδρύματα. Ας μην μείνουμε η τελευταία χώρα για την οποία να ισχύει ο στίχος της Emma Lazarus «κρατείστε εσείς τις τελετές Χώρες Παλιές…»
Ως προς τις μετεγγραφές των φοιτητών, θετικά αξιολογούμε το γεγονός ότι για τη μετακίνηση ενός φοιτητή θα λαμβάνονται πλέον υπόψη και τα μόρια που έχει συγκεντρώσει στις πανελλαδικές εξετάσεις ώστε να διαφυλάσσεται το συνολικότερο επίπεδο του φοιτητικού πληθυσμού των Τμημάτων, όπως αυτό διαμορφώνεται μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων. Είναι όμως εξαιρετικά σημαντικό να ενισχυθεί η φοιτητική μέριμνα με ουσιαστικό τρόπο ώστε ο οικονομικά ασθενέστερος φοιτητής που έχει μοχθήσει για να εισαχθεί σε σχολή της επιλογής του, μακριά από τη μόνιμη κατοικία του, να μπορεί να πραγματοποιήσει το όνειρό του.
Πέραν αυτών, είμαστε προβληματισμένοι με τη στέρηση του δικαιώματος ψήφου κατά τις εκλογές για την ανάδειξη πρυτανικών Αρχών σε συγκεκριμένες κατηγορίες διδακτικού, εργαστηριακού και διοικητικού προσωπικού. Τα μέλη της κοινότητας πρέπει να αισθάνονται ότι ακούγεται η φωνή τους.»
Ποιες αλλαγές θα προτείνατε εσείς, αν ήταν στο χέρι σας;
«Επιθυμούμε ένα Πανεπιστήμιο που θα εκπαιδεύει τους φοιτητές του κατά τρόπο που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εργασιακές ανάγκες και στην ευελιξία που απαιτούν οι συνθήκες. Κρίνουμε πως πολύ θα βοηθήσουν τα διατμηματικά και διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών και η δυνατότητα κινητικότητας των φοιτητών μεταξύ τους, ακόμα και η δυνατότητα διαμόρφωσης ατομικού προγράμματος σπουδών από κάθε φοιτητή/φοιτήτρια. Τα προγράμματα αυτά πρέπει να αφορούν και τους Έλληνες φοιτητές, ενώ ως τώρα έχουν προβλεφθεί μονάχα αγγλόγλωσσα προγράμματα για την προσέλκυση ξένων φοιτητών.
Όσον αφορά την αξιολόγηση και την πιστοποίηση των Τμημάτων και των προγραμμάτων σπουδών, αυτή πρέπει να γίνεται συγκριτικά ανάμεσα σε ομοειδή Τμήματα και προγράμματα, και όχι χωριστά όπως συμβαίνει σήμερα, ώστε να προκύπτουν κατατάξεις που θα είναι χρήσιμες στις αποφάσεις των υποψηφίων φοιτητών και των οικογενειών τους. Και βέβαια η διαδικασία αυτή θα πρέπει να συνδέεται με ορισμένα επακόλουθα, όπως με την επιβράβευση όσων Τμημάτων επιτυγχάνουν υψηλές αποδόσεις.
Κάθε Φεβρουάριο το Υπουργείο ζητά από τα Πανεπιστήμια τον αριθμό πρωτοετών φοιτητών που έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδεύσουν. Στη συνέχεια μαθαίνουμε από τον Τύπο ότι αποφασίστηκε ένας πολλαπλάσιος αριθμός. Τα Ιδρύματα πρέπει επιτέλους να αποφασίζουν τα ίδια για τον αριθμό των εισακτέων φοιτητών τους καθώς και για τις ειδικές συνθήκες εισαγωγής, αναλόγως του Τμήματος.
Τέλος, θεωρούμε σημαντικό να επανασυσταθούν τα Συμβούλια Ιδρύματος, που θα αποτελούνται από μέλη του Πανεπιστημίου, μέλη άλλων Α.Ε.Ι. του εσωτερικού και του εξωτερικού, καθώς και μέλη της Κοινωνίας. Από κοινού, Συμβούλια και πρυτανικές Αρχές θα χαράσσουν τη στρατηγική του Ιδρύματος, κάτι που θα διασφαλίσει όχι μόνο τη σύνδεση με την κοινωνία και την καλύτερη λογοδοσία, αλλά και τη σύνδεση με τον διεθνή χώρο, εφόσον κάποια από τα μέλη του Συμβουλίου θα προέρχονται από Πανεπιστήμια του εξωτερικού.»
Ποιες θα είναι οι προτεραιότητές σας για την ερχόμενη τετραετία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης;
«Τέσσερις δεκαετίες μετά την ίδρυση του Πανεπιστημίου, φιλόδοξα υπηρετούμε την υψηλής ποιότητας εκπαίδευση μέσω σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών και την πρωτοποριακή έρευνα με το βλέμμα στο μέλλον. Ό,τι κάνουμε στον σχεδιασμό μας (ακαδημαϊκό, διοικητικό, υποδομές) έχει αυτόν τον έναν στόχο: τη βελτίωση των συνθηκών ώστε να είμαστε σε θέση να συνεχίσουμε να προσελκύουμε άξιους συναδέλφους και άριστους φοιτητές. Στην ερχόμενη τετραετία, εφόσον εκλεγούμε, θα αναπτύξουμε δράσεις, που θα κάνουν το επόμενο βήμα στη νέα εποχή και τις νέες συνθήκες.
Στη Διεπιστημονικότητα. Για να μπορέσει το ΠΚ να συνεχίσει να πρωτοπορεί στην έρευνα, θα προσπαθήσουμε να προσελκύσουμε συναδέλφους που να είναι σε θέση να εργαστούν ερευνητικά με άνεση μεταξύ διαφορετικών επιστημονικών περιοχών. Παράλληλα θα προγραμματίσουμε μεθοδικά την ίδρυση διατμηματικών και διιδρυματικών προγραμμάτων σπουδών που θα ενισχύσουν την ευρύτητα της επιστημονικής ματιάς, καθώς και την εξωστρέφεια του Πανεπιστημίου.
Όσον αφορά την Έρευνα και τη σύνδεσή της με την Οικονομία. Τη νέα γνώση που παράγουμε ως ακαδημαϊκή κοινότητα μέσω της έρευνας, θα φροντίσουμε να την μοιραζόμαστε περισσότερο με την ελληνική κοινωνία. Η γνώση αυτή μπορεί να αποτελέσει πυλώνα οικονομικής ανάπτυξης για το Ίδρυμα και τη χώρα συνολικά. Θα εφαρμόσουμε πρακτικές καινοτομίας, μέσω της ίδρυσης Γραφείου Μεταφοράς Τεχνολογίας με στόχο την αύξηση του αριθμού των τεχνοβλαστών του Ιδρύματος.
Ως προς τις Υποδομές και το πανεπιστημιακό περιβάλλον, θα αναδείξουμε τις πανεπιστημιουπόλεις του Ιδρύματός μας ως τις πρώτες φοιτητοκεντρικές, πράσινες, ενεργειακά αυτόνομες και έξυπνες πανεπιστημιουπόλεις της χώρας. Αυτό θα γίνει δυνατό κυρίως μέσω της ολοκλήρωσης του έργου ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών (3.000 μονάδες σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο), της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών και του έργου “Smart Campus”, που μέσω ψηφιακών τεχνολογιών αιχμής θα μετατρέψει το παραδοσιακό πανεπιστημιακό περιβάλλον σε ένα προηγμένο φυσικό-ψηφιακό γίγνεσθαι.
Εκσυγχρονισμός της Οργανωτικής και Διοικητικής Δομής με τη βοήθεια της επιμόρφωσης του προσωπικού και της ψηφιακής διακυβέρνησης.
Καλλιέργεια του αισθήματος της Κοινότητας και σύνδεση με την Κοινωνία. Ανάδειξη των δύο πανεπιστημιουπόλεων ως κέντρων όχι μόνο εκπαίδευσης και έρευνας αλλά και πολιτισμού και δημιουργίας.»
Πώς θα καταφέρει το Ίδρυμα να σταθεί στα πόδια του, οικονομικά, και να προσελκύσει επιστήμονες, ακόμα και από το εξωτερικό, δεδομένης της κρίσης που έχει περάσει η χώρα μας;
«Πιστεύουμε ότι σημαντικό ρόλο σε αυτή μας την προσπάθεια θα παίξει η αξιοποίηση της έρευνας. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι πρωτοπόρο, με διακριτό ερευνητικό αποτύπωμα στον παγκόσμιο χάρτη, η έρευνα όμως αυτή δεν μεταφράζεται, στον βαθμό που θα θέλαμε, σε καινοτομία. Με άλλα λόγια, ένα σημαντικό μέρος της διανοητικής περιουσίας μας παραμένει αναξιοποίητο. Η δημιουργία γραφείου υποστήριξης στη διεκδίκηση ανταγωνιστικών προγραμμάτων, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του γραφείου μεταφοράς τεχνολογίας, θεωρούμε ότι θα λειτουργήσει καταλυτικά σε αυτή την κατεύθυνση. Όσον αφορά τους διαθέσιμους πόρους αποτελεί άμεσο στόχο μας η σημαντική μείωση του ενεργειακού μας αποτυπώματος με τη χρήση φωτοβολταϊκών και η διαμόρφωση ενός πράσινου campus. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρουμε σημαντική μείωση των ανελαστικών δαπανών απελευθερώνοντας πόρους για την υποστήριξη της έρευνας.
Η ενεργητική προσέλκυση νέων επιστημόνων από όλο τον κόσμο αποτελούσε πάντα χαρακτηριστικό του Πανεπιστημίου μας. Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών καθιέρωσα για πρώτη φορά το θεσμό της αρχικής χρηματοδότησης (startup funding) για νέους καθηγητές. Ως υπεύθυνος για τις υποδομές, υλοποίησα επενδύσεις 3 εκατομμυρίων ευρώ κατά την τριετία 2017-2019 για την αγορά μεγάλου επιστημονικού εξοπλισμού και εξασφάλισα άλλα 4 εκατομμύρια για τα έτη 2020-22. Αλλά για να γίνει ένα Ίδρυμα ελκυστικό σε έναν νέο επιστήμονα, πέρα από τις σύγχρονες ερευνητικές υποδομές και το εύρυθμο, επαγγελματικό και ελκυστικό περιβάλλον, σημαντικό ρόλο παίζει η ζωντανή ακαδημαϊκή κοινότητα, η διαφάνεια και η αξιοκρατία. Η δυνατότητα να δημιουργήσει κανείς ελεύθερα σε ένα περιβάλλον χωρίς αγκυλώσεις και ανοικτό σε νέες ιδέες. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης αποτελεί ένα τέτοιο παράδειγμα και θα συμβάλουμε με όλες μας τις δυνάμεις για την ενίσχυση αυτών των χαρακτηριστικών του.»
Είναι στους στόχους σας η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ιδρύματος, μεταξύ άλλων και του Ευαγγελισμού;
«Ασφαλώς και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΠΚ αποτελεί κύριο μέλημά μας. Συστηματικό έργο προς αυτή την κατεύθυνση ήδη επιτελεί η Εταιρεία Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του ΠΚ (ΕΑΔΠ/ΠΚ). Όμως το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο χρειάζεται βελτιώσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση έχω ήδη ως Πρύτανης υποβάλει πρόταση προς το Υπουργείο Παιδείας για τη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ΕΑΔΠ/ΠΚ, αλλά και του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων της Έρευνας (ΕΛΚΕ), εκτός της γενικής κυβέρνησης και του δημόσιου λογιστικού, με σκοπό την ευέλικτη και αποτελεσματική διαχείριση της περιουσίας και των ερευνητικών προγραμμάτων των Πανεπιστημίων.
Προηγούμενες προσπάθειες να διευθετηθεί το πρόβλημα της επί 18 χρόνια κατάληψης του Ευαγγελισμού δυστυχώς έπεσαν στο κενό. Εμείς επιθυμούμε να αξιοποιηθεί το ακίνητο για τη δημιουργία ενός χώρου φοιτητικής έκφρασης και πολιτισμού, ανοιχτού σε όλη την κοινότητα, καθώς και για τη στέγαση του γραφείου διασύνδεσης του Πανεπιστημίου με την κοινωνία της πόλης του Ηρακλείου.
Ιδιαίτερα θα ήθελα να επισημάνω την ανάγκη αξιοποίησης του χώρου των εγκαταστάσεων της Λ. Κνωσού, οι οποίες επλήγησαν από την πυρκαγιά του 2018. Στόχος μας είναι η διαμόρφωσή του σε Τεχνολογικό Πάρκο, σε συνδυασμό με τη δημιουργία εκπαιδευτικού πολυχώρου για την εγκατάσταση των δραστηριοτήτων του Κέντρου επιμόρφωσης και διά βίου μάθησης του Πανεπιστημίου Κρήτης, προς όφελος τόσο του Πανεπιστημίου όσο και της κοινωνίας του Ηρακλείου».